مضرات قهوه برای کودکان

آیا قهوه برای بچه ها ضرر دارد؟

قهوه به یک عنصر اصلی در زندگی ما تبدیل شده است و دلیل آن نیز شفاف است. درست کردن آن آسان است، طعم فوق العاده ای دارد و می تواند انرژی مورد نیاز ما را تقویت کند. اما آیا کودکان هم می‌توانند قهوه بخورند یا خیر؟ آیا قهوه برای آنها مفید است؟

در این مقاله، مزایا و خطرات مرتبط با مصرف قهوه در کودکان را بررسی خواهیم کرد. ما به اثرات کافئین بر بدن و ذهن کودک و همچنین خطرات مصرف قهوه برای بچه ها، نگاه خواهیم کرد؛ در نهایت، نکاتی را برای والدینی که می‌خواهند مطمئن شوند، فرزندانشان بیشترین بهره را از مصرف قهوه خود می‌برند، ارائه خواهیم کرد.

آیا مصرف قهوه برای کودکان مضر است؟

قهوه برای بچه ها ضرر دارد

به طور کل، کافئین در مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلفی یافت می‌شود. افراد در طول روز، با خوردن و نوشیدن بسیاری از خوراکی‌ها، میزان مشخصی از کافئین را به بدن خود وارد می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، کافئین یکی از مهم‌ترین مواد و ترکیبات موجود در قهوه نیز هست که درصد آن در قهوه نسبت به سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است.

خانواده‌هایی که مصرف قهوه در برنامه روزانه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، تمایل دارند بدانند آیا مصرف قهوه برای کودکان مضر است یا نه و می‌توانند در لحظات خوش نوشیدن قهوه، فرزندان خود را نیز سهیم کنند؟

بهتر است بدانید که کودکان شما، در طول روز از طریق منابع مختلفی، درصد مشخصی از کافئین را دریافت می‌کنند. از این رو، مصرف قهوه که منبعی سرشار از کافئین است، برای کودکان توصیه نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان در پاسخ به این سؤال گفت، بله مصرف قهوه برای کودکان مضر است.

بر مبنای توصیه‌ای که اکثر پزشکان در خصوص مصرف کافئین داشته‌اند، می‌توان این‌گونه گفت که مقدار کافئین مورد نیاز برای بدن بچه‌هایی که در سنین بالای ۱۲ سال قرار دارند، چیزی حدود ۱۰۰ میلی‌گرم است؛ این مطلب به ما گوشزد می‌کند که بچه‌ها در سنین نوجوانی نباید در مصرف کافئین زیاده‌روی کنند.

قطعاً با آگاهی از این موضوع، می‌توانید به‌خوبی درک کنید که مصرف نوشیدنی همچون قهوه برای کودکان زیر ۱۲ سال می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد؛ بنابراین بهتر است مصرف قهوه را برای کودکان خود تا رسیدن به سن مناسب قدغن کنید. افزایش میزان مصرف قهوه در بزرگ‌سالان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که جدا از لذت طعم بی‌نظیر قهوه می‌توان به مواردی همچون افزایش سطح تمرکز در برخی افراد، جلوگیری از خواب زیاد و…اشاره کرد.

عوارض قهوه برای کودکان چیست؟

ضرر قهوه برای کودکان

با آگاهی از این مطلب که مصرف قهوه برای بچه‌ها تا حد امکان توصیه نمی‌شود، می‌خواهیم بدانیم عوارض قهوه برای کودکان چیست و در صورت مصرف قهوه، با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

۱. مشکلات خواب

بروز مشکلات خواب برای بچه ها در اثر نوشیدن قهوه

 

بیشتر کودکان به طور طبیعی با مشکل بی‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تمایل به بیداری بیشتری دارند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. بچه‌ها تا سن ۱۲ سالگی، به حداقل ۱۱ ساعت خواب در شبانه‌روز احتیاج دارند.

اگر مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین دار همچون قهوه در لیست غذایی آن‌ها قرار گیرد، قطعاً این میزان خواب به حدنصاب نخواهد رسید. کافئین موجود در قهوه می‌تواند تا ساعت‌ها در بدن فرزند شما بماند؛ پس سعی کنید از مصرف آن برای بچه‌ها، خودداری کنید.

۲. پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها

پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها کودکان در اثر نوشیدن قهوه

 

بسیاری از افراد از خاصیت اسیدی قهوه اطلاعات چندانی ندارند. نوشیدن قهوه، آن هم برای کودکان ۱۲ سال به پایین می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد. ازآنجایی‌که مینای دندان کودکان نسبت به بزرگ‌سالان از قدرت و استحکام پایین‌تری برخوردار است، بنابراین با مصرف قهوه در کودکان، خطر ابتلا به پوسیدگی و خرابی دندان‌ها افزایش می‌یابد.

۳. کاهش میزان اشتها

قهوه و کاهش میزان اشتها برای کودکان

 

کودکان در سنین رشد، نیاز به برنامه غذایی خاص و پرکالری دارند تا بتوانند، ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. قهوه، به‌عنوان یک نوشیدنی محرک عمل می‌کند، که موجب کاهش میزان اشتها می‌شود. درصورتی‌که کودکان خود را به مصرف قهوه عادت دهید، قطعاً در رشد طبیعی و اصولی آن‌ها خلل ایجاد خواهید کرد.

۴. آسیب‌های استخوانی

ادرار موجب دفع مقداری از کلسیم بدن می‌شود. قهوه یک نوع نوشیدنی ادرارآور است که در صورت مصرف، موجب افزایش ادرار در بدن شده و به دنبال آن، کلسیم بدن را دفع می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، کلسیم یکی از ویتامین‌های مؤثر در تقویت و استحکام استخوان‌ها است. وجود این ویتامین در بدن، برای کودکان‌که در سنین رشد هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۵. مشکلات بیش فعالی

بزرگ‌سالان با مصرف قهوه انرژی مورد نیاز خود را در طول روز تأمین می‌کنند. به این دلیل قهوه را نوعی محرک قوی می‌دانند. سطح هوشیاری بالا و تحرک زیاد که برای بسیاری از بزرگ‌سالان نوعی مزیت به شمار می‌رود، می‌تواند برای کودکان در سنین پایین مضر باشد.

آیا قهوه باعث بلوغ زودرس می‌شود؟

بلوغ زودرس در نوجوانان، یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های پدر و مادر هاست. این بلوغ زودرس می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که یکی از شایع‌ترین آن‌ها، نوع برنامه و سبک غذایی خاص در خانواده‌هاست.

این روزها، دغدغه‌ها و مشغله‌های مختلف باعث شده تا افراد بدون توجه و به‌صورت بی‌رویه، به مصرف خوراکی‌ها و انواع نوشیدنی‌های مضر با ارزش غذایی پایین روی‌آورند.

قهوه در جایگاه خود ارزش غذایی مناسب و قابل‌توجهی دارد؛ اما مصرف بی‌رویه آن و یا قرار دادن آن در برنامه غذایی نوجوانان می‌تواند مضرات زیادی به دنبال داشته باشد.

یکی از ابهامات و سوالاتی که در این زمینه به گوش می‌رسد این است که آیا قهوه باعث بلوغ زودرس می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان این‌گونه گفت که قهوه به دلیل ترکیبات خاصی که در خود دارد، می‌توان باعث برهم زدن تعادل هورمون‌ها در بدن شود.

قهوه می‌تواند با تاثیراتی که به‌مرور، روی بدن می‌گذارد، سلامتی فرد را به چالش کشیده و او را با معضلاتی همچون به خطر انداختن پروسه رشد روبه‌رو کند.

به همین منظور، بسیاری از پزشکان به‌صورت اکید توصیه کرده‌اند تا نوجوانان در سنین رشد و قبل از رسیدن به بلوغ، از خوردن قهوه خودداری کرده و یا در مصرف آن، حد تعادل را رعایت کنند.

سن مناسب برای نوشیدن قهوه چند سال است؟

از نظر بسیاری از دانشمندان و متخصصان حوزه سلامت، سن مناسب برای نوشیدن قهوه اززمان ۱۸ سالگی به بعد است. بعدازاین سن، تقریباً دوران رشد و بلوغ افراد به حد کامل خود رسیده و عوارض ناشی از مصرف قهوه در بدن افراد، به‌صورت خفیف‌تر بروز می‌کند و می‌توان با برخی فعالیت‌ها، این آثار را در بدن کاهش داد و یا به‌خوبی خنثی کرد.

بنابراین می‌توان گفت برای کودکان تا سن ۱۸ سالگی بهتر است از نوشیدنی‌های کافئین دار و محرکی همچون قهوه خودداری کرد.

سخن پایانی

در این مقاله، ما در مورد تاثیرات و مضرات قهوه برای کودکان صحبت کردیم و دلایلی آوردیم که نشان می‌دهد نوشیدن قهوه برای کودکان خوب نیست؛ و حتی ممکن است، روند رشد استخوان‌های کودک را با مشکل مواجه کند.

منابع:

4.4/5 - (5 امتیاز)

سوالات متداول

  • شیر قهوه برای کودکان خوب است؟

    برخی بر این باورند که استفاده از شیر قهوه برای کودکان می‌تواند در میزان رشد و افزایش هوشیاری و تمرکز آن‌ها تأثیر زیادی داشته باشد؛ اما این باور غلط از سوی متخصصین سلامت کاملا رد می‌شود. تصور عده‌ای نیز بر این است که بعد از ترکیب کردن شیر با قهوه، اثر ضد کلسیمی قهوه به کمک شیر خنثی می‌شود که این مطلب نیز کاملا اشتباه و نادرست است.

  • آیا قهوه برای کودکان زیر 15 سال مضر است؟

    قهوه دارای کافئین است که ممکن است بر سیستم عصبی کودکان تأثیر منفی داشته باشد و باعث افزایش ضربان قلب، اضطراب و مشکلات خواب شود. بنابراین، توصیه می‌شود که کودکان زیر 15 سال قهوه مصرف نکنند.

  • آیا کاپوچینو برای کودکان ضرر دارد؟

    کاپوچینو حاوی قهوه و کافئین است، بنابراین مصرف آن برای کودکان زیر 15 سال ممکن است ضرر داشته باشد. قهوه و کافئین می‌توانند منجر به افزایش ضربان قلب و اضطراب در کودکان شوند، بنابراین توصیه می‌شود کاپوچینو را به کودکان زیر 15 سال ندهید.

  • آیا نسکافه برای کودکان ضرر دارد؟

    مصرف نسکافه و کافئین برای کودکان زیر 15 سال، به دلیل مشکلات سلامتی مرتبط، توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *