مهمترین فواید و خواص شکلات

کاکائو و انواع شکلات معمولاً در بین ما بعنوان یک خوراکی مضر تلقی می شود. بخصوص والدین کودکان این ماده‌ی خوشمزه را نوعی آسیب و تهدید برای دلبندشان می دانند. درحالیکه شکلات سرشار از فواید گوناگون برای تمام سنین می باشد که در ادامه بیشتر به فواید شکلات شیرین و تلخ می پردازیم.

۱. فواید شکلات برای پوست

امروزه شکلات به عنوان یک ماده‌ی ضد چین و چروک طبیعی معرفی می شود که روند پیر شدن سلول ها را کاهش می دهد. درون شکلات کره‌ی کاکائو وجود دارد که دارای ماده‌ای به نام «فلاونوئید» می باشد که در اصل نوعی آنتی اکسیدان است که مصرف آن به رفع چین و چروک پوست بدن به خصوص در ناحیه صورت و همینطور جلوگیری از شل شدن پوست کمک می کند.

حتما بخوانید: چه کسانی نباید شکلات تلخ بخورند؟

از جهتی دیگر سالهاست که شکلات به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده ی لوازم آرایشی مورد استفاده قرار میگیرد که علاوه بر ضد چروك بودن رایحه و عطر مورد پسندی را به مصرف کننده ارائه می دهد.

 ۲. خواص شکلات صبحانه

مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف شکلات در ساعات اول صبح باعث ایجاد نشاط و همچنین کاهش وزن می شود. بنابراین یک تکه کیک شکلاتی به عنوان صبحانه می تواند روز خوبی را برای شما آغاز کند و همینطور با خوردن شکلات مقدار زیادی قند در بدن تامین می شود و از گرسنگی جلوگیری می کند که این موضوع باعث کاهش وزن می شود.

در واقع علت اصلی این توصیه بالا بودن متابولیسم در ساعات آغازین صبح است. شکلات حاوی ویتامین های ب ۲ ، ب۳ ، د ۱ می باشد و همچنین اسید فولیک موجود در شکلات باعث حفظ سلامت اعصاب و روان می شود. البته خوردن شکلات به علت چربی زیاد به افرادی که دارای اضافه وزن هستند توصیه نمی شود.

 ۳. خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ منبع غنی آنتی اکسیدان است که به کاهش وزن، سلامت قلب، درمان سرطان، و جلوگیری از سکته مغزی کمک می کند. مطالعات نشان داده افرادی که بیشتر از ۵ مرتبه در هفته شکلات تلخ مصرف می کنند ۵۷ درصد کمتر از بقیه افراد در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند. همچنین این نوع شکلات دارای فسفر و آهن و مس و روی و منیزیم است. همچنین مصرف شکلات تلخ به کاهش کلسترول خون و کاهش فشار خون کمک می کند.

 ۴. فواید شکلات داغ

مصرف روزانه یک یا دو فنجان شکلات داغ باعث سلامت مغز و‌جلوگیری از افت فشار مغز در زمان فعالیت می شود. همچنین مصرف شکلات داغ بعنوان برطرف کننده ی سرفه در افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند توصیه می شود. مصرف یک لیوان بزرگ شکلات داغ می تواند به بهبود عملکرد مغز در محاسبات ریاضی بسیار کمک کند.

۵. فواید شکلات برای کودکان

شکلات به علت حاوی بودن مقادیر زیادی از انواع ویتامین های خانواده ی ب و همینطور منبع فسفر و آنتی اکسیدان، می تواند برای کودکان بسیار مفید باشد. فسفات و ویتامین د موجود در شکلات باعث تولید کلسیم و افزایش استحکام استخوان بندی می شود. شکلات کالری بالایی دارد و حس جنب و جوش و سرخوشی می دهد. البته چربی موجود در شکلات به تنهایی تبدیل به کلسترول نمی شود ولی در مواجهه با چربی های دیگر می تواند به کلسترول تبدیل شود.

 ۶. خواص شکلات در دوران بارداری

مصرف شکلات در دوران بارداری می تواند به رشد جنین کمک کند. همینطور مصرف شکلات سیاه در مقادیر اندک از سه ماهگی می تواند موجب تقویت جفت شود. البته مصرف شکلات در دوران بارداری باید کنترل شده باشد و کمتر از ۲۰۰ میلیگرم در روز باشد زیرا این ماده بر انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد و همچنین ممکن است باعث بروز دیابت در دوران بارداری شود. این ماده می تواند از بالا رفتن فشار خون که نتیجه ی آن تشنج در دوران بارداری و یکی از عوامل زایمان زودرس است جلوگیری کند.

 ۷. خواص شکلات در بدنسازی

شکلات علاوه بر فلاونوئید، منبع غنی اپی کاتچین است. این ماده مانند یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می کند. اپی کاتچین موجود در شکلات تلخ رگ ها را گشاد کرده و باعث بهبود جریان فشار خون می‌شود و ورزشکاران تمرینات استقامتی خود را با قدرت بیشتری پشت سر میگذارند. همچنین نیتریک اکسید موجود در شکلات موجب افزایش سلول های ماهواره ای می شود که برای ترمیم بافت های عضلانی به کار می روند. میوستاتین نوع دیگری از مواد موجود در شکلات است که رشد عضلانی را تنظیم می کند. همینطور شکلات باعث کاهش تنظیم قند خون، کاهش اشتها، افزایش ترشح تستسترون می شود.

 ۸. مزایای خوردن شکلات برای قلب

شکلات علاوه بر‌خوشمزه بودن، به علت دارا بودن فلاونوئید خاصیت حفاظت کننده قلب و عروق را دارد. فلاونوئید ماده ای است که در گیاهان کمک میکند که بافت های آسیب دیده خود را ترمیم کنند. این ماده در برخی میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود.

با خوردن این ماده سیل عظیمی از آنتی اکسیدان ها وارد بدن ما شده و این ماده ی جادویی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را در سلول ها کاهش می دهد که این آسیب ها از عوامل طبیعی بدن مثل تنفس کردن و یا از آلاینده های محیطی مثل اشعه ماورا بنفش و دود سیگار بوجود می آیند.

اگر در بدن ما آنتی اکسیدان کافی وجود نداشته باشد این سموم به کلسترول تبدیل شده و قلب و عروق ما را دچار مشکل می‌کنند. به همین علت شکلات با دارا بودن مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان می تواند به سلامت قلب و عروق ما انسان ها کمک کند.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید شکلات نه تنها دشمن سلامتی ما نیست، بلکه فواید شکلات شیرین و تلخ برای ما به قدری خوشایند است که نباید از مصرف آن غافل شویم. این ما‌ده دلچسب علاوه بر خوشمزه بودن فواید بسیاری هم دارد که باعث محبوبیت بیشتر آن می شود. باشد.

منبع: medicalnewstoday.com

4/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • سه مورد از مزایای شکلات چیست ؟

    شکلات خاصیت های فراوانی دارد که سه مورد از مهمترین آنها عبارتند از:  ۱. کمک به بهبود عملکرد قلب و عروق  ۲. تامین فسفر و انواع ویتامین های موجود برای کودکان   ۳. تقویت جفت و کمک به رشد جنین در دوران بارداری 

  • آیا خوردن هر روز شکلات خوب است ؟

    خوردن روزانه یک فنجان شکلات داغ باعث کاهش احتمال بروز بیماریهای قلبی می شود. ولی از جهتی خوردن شکلات زیاد برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود و همچنین مصرف شکلات در دوران بارداری نباید بیشتر از ۲۰۰ میلیگرم در روز می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *