فواید قهوه برای زیبایی پوست

فواید قهوه برای زیبایی پوست و مو؛ آیا قهوه شما را زیباتر می‌کند؟

بسیاری از افراد از قهوه، برای افزایش انرژی و سرحال شدن در صبح و طول روز استفاده می‌کنند. اما می‌دانستید قهوه مزایای دیگری نیز برای بدن شما دارد؟ قهوه منبع آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف است که احتمال ابتلا به سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی جذاب، فواید بسیاری دارد از جمله این خواص می توان به فواید قهوه برای زیبایی پوست و مو اشاره کرد که در این مطلب از دکتر کافی به جزئیات مرتبط با آن می پردازیم که آیا قهوه شما را زیباتر می‌کند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

به طور کلی قهوه دارای فواید زیادی است اما برخی از دیگر فواید مهم قهوه به شرح زیر است:

  • قهوه به خلق‌وخوی شما را بهتر می‌کند و باعث می‌شود اخلاق بهتری در طول روز داشته باشید.
  • نوشیدن قهوه افسردگی و احتمال خودکشی را کاهش می‌دهد و آرام‌بخش طبیعی است.
  • قهوه عملکرد قلب، کبد و مغز شما را بهبود می‌دهد و از DNA شما محافظت می‌کند.

تعجب کردید؟ اما این‌ها، تنها اثرات مثبت قهوه بر بدن شما نیست! تحقیقات بسیاری درزمینهٔ اثرات قهوه بر روی ظاهر و افزایش زیبایی افراد انجام شده است. اگر برای شما سؤال است که “آیا قهوه باعث افزایش زیبایی می‌شود؟” در یک‌کلام پاسخ ما این است: “بله! قهوه می‌تواند از روش‌های مختلفی باعث افزایش زیبایی شما شود.” تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا روش‌های مختلفی که قهوه باعث افزایش زیبایی شما می‌شود را بررسی کنیم.

قهوه برای پوست

فواید قهوه برای زیبایی پوستی سالم و درخشان

قهوه خود را دم کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید؛ اما تفاله‌های قهوه خود را نیز دور نریزید! تفاله قهوه خواص مختلفی برای پوست دارد. در ادامه این بخش به بررسی فواید قهوه برای افزایش زیبایی پوست می‌پردازیم.

اسکراب پوست با تفاله‌های قهوه

اسکراب پوست با تفاله‌های قهوه

تفاله‌های قهوه مانند دانه‌های شکر یا نمک در آب حل نمی‌شوند. یکی از موارد استفاده از تفاله‌های قهوه، پاک کردن گرد و غبار، کثیفی و سلول‌های مرده پوست بدن است. از تفاله‌های قهوه می‌توانید روی پوست صورت، بدن، کف پا و پوست سر استفاده کنید. برخی از فواید دیگر قهوه برای پوست به شرح زیر است:

  • قهوه اسیدی است و به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.
  • مواد موجود در قهوه سطح کلاژن پوست را افزایش می‌دهد و پیری سلول‌ها را کند می‌کند.
  • با برداشتن سلول‌های مرده، پوست را صاف و درخشان می‌کند.
  • اسکراب های قهوه باعث کاهش ظاهر خطوط و چین‌وچروک صورت و بدن می‌شود.
  • افزایش جریان خون در پوست
  • کافئیک اسید موجود در قهوه دارای خواص ضد میکروبی است و به محافظت از پوست در برابر میکروب‌ها کمک کند.

برای تهیه یک اسکراب لایه بردار با استفاده از تفاله‌های قهوه، مخلوط زیر را تهیه کنید:

  1. یک‌چهارم فنجان تفاله قهوه تازه
  2. شکر قهوه‌ای یک‌چهارم پیمانه
  3. آب‌لیمو به‌اندازه کافی برای غلظت مورد نظر
  4. هرچند روز یک‌بار پس از شستن بدن، این مخلوط را با حرکات دایره‌ای روی پوست بمالید.
  5. اجازه دهید اسکراب چند دقیقه روی پوست بماند سپس آن را بشویید.

قهوه یک‌لایه بردار عالی برای پوست سر شماست. نصف فنجان تفاله قهوه را به مدت دو دقیقه روی موهای خیس خود ماساژ دهید. آن را با شامپو و نرم‌کننده معمولی خود بشویید. این کار از تجمع سلول‌های مرده روی پوست سر جلوگیری می‌کند.

کاهش سلولیت با قهوه

کاهش سلولیت با قهوه

قهوه به سفت شدن و کاهش ظاهر سلولیت‌های کم‌عمق پوست کمک می‌کند. تفاله‌های قهوه را با آب مخلوط کنید و به طور مرتب محل را بشویید تا بهترین نتیجه را بگیرید. گفته می‌شود کافئین موجود در قهوه رگ‌های خونی را بزرگ می‌کند، گودی‌های پوست را صاف می‌کند و پوست را سفت‌تر می‌کند. رگ‌های خونی بزرگ‌تر به این معنی است که خون بیشتری می‌تواند در این ناحیه جریان یابد، بنابراین مواد مغذی بیشتری وارد می‌شود و پوست راحت‌تر از شر سموم خلاص شده و رشد می‌کند.

از ترکیب ماسک زیر می‌توانید برای کاهش سلولیت و لایه‌برداری پوست خود استفاده کنید:

  • 1 فنجان تفاله قهوه
  • 6 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 3 قاشق غذاخوری نمک دریا یا شکر

این ترکیب باعث کاهش قرمزی و تغییر رنگ پوست می‌شود و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. این اسکراب قهوه همچنین پف دور چشم شما را از بین می‌برد و منافذ پوست شما را سفت می‌کند و درعین‌حال درخشش طبیعی سالمی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگر از اسکراب پوستی خوشتان نمی‌آید، نوشیدن قهوه نیز می‌تواند فواید زیادی برای پوست شما داشته باشد. قهوه به دلیل سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی می‌تواند به مبارزه با سرطان‌های پوست مانند ملانوم بدخیم و کارسینوم سلول بازال کمک کند.

درمان آکنه با قهوه

درمان آکنه با قهوه

آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که چربی، سلول‌های مرده پوست و سایر مواد منافذ را مسدود می‌کنند که می‌تواند توسط باکتری‌ها عفونی شود و در نتیجه التهاب ایجاد شود. ازآنجایی‌که قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است، یک اسکراب صورت فوق‌العاده برای مبارزه با آکنه می‌سازد. شستشوی پوست با تفاله قهوه به پاک‌سازی منافذ و سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و درعین‌حال از شر باکتری‌های سطح پوست نیز خلاص می‌شود.

اسیدهای کلروژنیک موجود در قهوه همچنین التهاب را کاهش داده و از پوست در برابر برخی از گونه‌های باکتری محافظت می‌کند.

در مورد زخم یا عفونت‌های مکرر پوست، استفاده منظم از قهوه می‌تواند به مبارزه با مشکلات ناشی از باکتری‌های مضر کمک کند. CGAهای موجود در قهوه دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی هستند. همراه با لایه‌برداری طبیعی تفاله قهوه، تمام این فواید می‌توانند به طور جمعی با آکنه مبارزه کنند.

تقویت گردش خون و کاهش پف چشم

تقویت گردش خون و کاهش پف چشم

قهوه گردش خون را افزایش می‌دهد و به کاهش پف دور چشم و صورت کمک می‌کند. قهوه بیا تغییر در قطر رگ‌های خونی، باعث کاهش پف چشم و سفت شدن پوست می‌شود. هر زمان که یک فنجان قهوه درست می‌کنید، تفاله‌ها را نگه دارید و بگذارید مدتی خنک شوند. تفاله‌های قهوه را به مدت چند دقیقه زیر چشم و ناحیه پلک بمالید و بعد با آب سرد بشویید. همچنین می‌توانید قهوه را در قالب یخ بریزید و پس از یخ زدن، آن را روی پوست خود بکشید. برخی ترکیبات موجود در قهوه، مانند اسیدهای کلروژنیک نیز التهاب اطراف چشم را کاهش دهند.

کاهش حلقه‌های تیره

کاهش حلقه‌های تیره

قهوه می‌تواند به درمان سیاهی زیر چشم کمک کند. کافئین موجود در قهوه به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند که در ایجاد حلقه‌های سیاه نقش دارند.

حتما بخوانید: آیا خوردن قهوه پوست را تیره می‌کند؟

با استفاده از دستورالعمل زیر ماسک قهوه برای کاهش حلقه‌های تیره پوست خود تهیه کنید:

  1. ½ قاشق چای‌خوری تفاله قهوه و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید.
  2. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیر کوچکی در دستتان ایجاد شود.
  3. به‌آرامی بدون مالش زیر چشمان خود ضربه بزنید.
  4. بگذارید مخلوط به مدت پنج‌تا ده دقیقه روی پوست بماند.
  5. ماسک را با آب بشویید یا به‌آرامی با یکپارچه نرم ماسک را پاک کنید.

استفاده از این ماسک محدودیت خاصی ندارد و می‌توانید از آن هرچند بار که لازم است استفاده کنید تا اثرات معجزه‌آسای آن روی پوست خود را مشاهده کنید.

موهای سالم و درخشان با قهوه

موهای سالم و درخشان با قهوه

قهوه علاوه بر پوست، اثرات مختلفی نیز بر روی موهای شما دارد. نوشیدن قهوه می‎تواند رشد موهای شما را افزایش دهد و اثرات مثبت دیگری بر روی موهای شما داشته باشد. در این بخش به بررسی اثرات مثبت فواید قهوه برای موی سر، می‌پردازیم.

رنگ کردن مو با قهوه

از قهوه می‌توانید برای رنگ کردن مو به رنگ قهوه‌ای استفاده کنید. رنگی که قهوه به مو می‌دهد، طبیعی است و بدون آسیب، به موهای شما زیبایی می‌بخشد. تنها کافیست چند فنجان قهوه دم کرده و موهای خود را در آن خیس کنید. قبل از شستن، اجازه دهید حدود 3 ساعت یا بیشتر روی موهایتان بماند.

افرادی که موهای قهوه‌ای دارند به دنبال عمق بخشیدن به رنگ طبیعی خود هستند، ممکن است بخواهند قهوه درمانی را امتحان کنند.

برای تیره کردن مو با قهوه:

  1. چند فنجان بزرگ قهوه غلیظ دم کنید و بگذارید خنک شود تا به دمای برسد.
  2. قهوه را به یک ظرف بزرگ اضافه کنید. یک فنجان تمیز و یک کش مو یا کلاه دوش دم دست داشته باشید.
  3. ابتدا سر را روی حوض خم کنید.
  4. با استفاده از فنجان، قهوه را بردارید و روی سر بریزید تا تمام موها کاملاً خیس شوند.
  5. موها را به آرامی بچرخانید، سپس آن‌ها را به‌صورت کش بچینید یا از کلاه دوش استفاده کنید.
  6. بگذارید قهوه بین 30 دقیقه تا 3 ساعت خیس بخورد.
  7. موها را زیر دوش آبکشی کنید.

برای تیره‌تر شدن رنگ موها، این کار را چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. استفاده از قهوه برای کسانی که موهای به رنگ قهوه‌ای و تیره دارند، عالی است، اما ممکن است برای موهای بلوند و قرمز مناسب نباشد.

درمان شکستگی و کدری موها با قهوه

درمان شکستگی و کدری موها با قهوه

اگر متوجه شده‌اید که موهایتان کدر به نظر می‌رسد و به طور مکرر دچار شکستگی می‌شوید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که قهوه درمانی کنید. درمان مو با قهوه بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قوری قهوه قوی دم کنید، به آن زمان زیادی بدهید تا خنک شود و بعد از شامپو کردن در طول دوش گرفتن بعدی موهای خود را با آن آبکشی کنید. این درمان می‌تواند موهای شما را تقویت کند، به رشد سریع‌تر آن‌ها کمک کند و آن‌ها را درخشان و درخشان کند.

بازیابی سطح pH مو

بازیابی سطح pH مو

پوست سر و مو به طور طبیعی اسیدی هستند. دانشمندان اسیدیته یک ماده را با استفاده از مقیاس pH اندازه‌گیری می‌کنند. استفاده از محصولات مو که دارای pH بالاتر از مو هستند ممکن است باعث تیرگی، وز و آسیب شود. قهوه به طور طبیعی اسیدی است.  استفاده از قهوه روی موها می‌تواند راهی عالی برای کمک به تعادل مجدد سطح pH مو و پوست سر باشد.

موها را با قهوه سرد و دم کرده بشویید یا تفاله قهوه را به پوست سر بمالید تا علاوه بر بهره بردن از خواص لایه‌برداری قهوه، اسیدیته موهایتان نیز بازیابی شود و موهای زیبا و بدون وز داشته باشید.

مزایای ضد پیری قهوه

مزایای ضد پیری و حفاظت در برابر اشعه‌ی مضر خورشید

UVB از اشعه‌های نور خوشید است که به زمین می‌رسد. این اشعه برای پوست مضر است و حتی ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های پوستی پیچیده و تهدیدکننده زندگی شود. محافظت از پوست با کافئین ممکن است از آن در برابر عوامل سرطان‌زا UV محافظت کند. کافئین درواقع از آسیب رسیدن به DNA سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند و به این طریق از پوست در برابر اثرات نامطلوب UVB محافظت می‌کند.

قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول است. این آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) کمک می‌کنند و باعث کاهش علائم پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شوند. نوشیدن قهوه یا مالیدن آن روی پوست راه‌های ساده‌ای برای رساندن این آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن است.

اگر در معرض آفتاب قرار گرفته‌اید و پوست شما دچار آفتاب‌سوختگی شده است، می‌توانید از ماسک قهوه برای کاهش التهاب و تسکین پوست آسیب‌دیده خود استفاده کنید:

  1. یک فنجان قهوه تازه‌دم کنید. سپس آن را با آب سرد رقیق کنید.
  2. یکپارچه نرم یا یک حوله کاغذی را در آب قرار دهید و مقدار اضافی آب را بچلانید.
  3. پارچه را به آرامی روی نواحی آسیب‌دیده پوست بکشید.

این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید تا قرمزی و تورم پوست آفتاب‌سوخته شما شروع به کاهش کند.

قهوه و تناسب‌اندام

قهوه و تناسب‌اندام

علاوه بر اثراتی که تا اینجا از قهوه بیان کردیم، کافئین موجود در قهوه، می‌تواند به تناسب‌اندام و کاهش پرخوری افراد نیز کمک کند. در ادامه این بخش به اثرات کلی‌تری که قهوه بر اندام و زیبایی بدن شما می‌گذارد، می‌پردازیم.

کاهش وزن و انرژی بیشتر با قهوه

ازآنجایی‌که قهوه به طور طبیعی دارای کافئین است، می‌توان از آن برای افزایش انرژی بیشتر قبل از ورزش استفاده کرد. قهوه همچنین می‌تواند میزان دردی را که در حین یا بعد از تمرین احساس می‌کنید کاهش دهد. بنابراین به شما امکان می‌دهد بیشتر و برای مدت طولانی‌تری ورزش کنید. قهوه می‌تواند به شما کمک کند چربی بسوزانید. نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه قبل از ورزش می‌تواند متابولیسم شما را تا 11 درصد افزایش دهد که این یکی از فواید قهوه برای لاغری و کاهش وزن است.

  • ورزش بیشتر + رژیم غذایی سالم = کاهش وزن، افزایش عضله و اندامی متناسب‌تر

اگر قبل از ورزش قهوه بنوشید، متوجه تفاوت در عملکرد بدنی و انرژی خود در طول تمرین خواهید شد. این به این دلیل است که قهوه آدرنالین را افزایش می‌دهد، آدرنالین هورمون جنگ یا گریز است، که بدن این هورمون را برای بهبود عملکرد فیزیکی، تولید می‌کند؛ اگر جز ورزشکاران بدنسازی هستید، حتما باید به موارد مصرف قهوه در بدنسازی توجه کنید.

کاهش پرخوری با قهوه

ثابت شده است که کافئین موجود در قهوه گرسنگی را برای مدت کوتاهی کاهش می‌دهد. مدت‌زمان تأثیر قوه بر کاهش گرسنگی بین 30 دقیقه تا 4 ساعت به نظر می‌رسد. اگر قصد دارید از قهوه برای کاهش پرخوری استفاده کنید، حتماً از نوشیدنی‌های شکردار و شیرین که گزینه‌های سالمی نیستند دوری کنید.

لبخند زیباتر با قهوه

لبخند زیباتر با قهوه

قهوه سیاه قوی و سرشار از پلی فنول است و می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده پلاک و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند. بااین‌حال، همچنان لازم است دندان‌های خود را مدت کوتاهی پس از اتمام قهوه صبحگاهی خود مسواک بزنید، زیرا قهوه در صورت عدم مسواک زدن روی دندان‌های شما لکه می‌گذارد. اگر نمی‌توانید چند دقیقه پس از نوشیدن قهوه، دندان‌های خود را مسواک بزنید، چند بار در ماه دندان‌های خود را با جوش‌شیرین مسواک بزنید تا لکه‌های قهوه روی دندان‌هایتان پاک شود.

ذهنی زیبا و پر از انرژی مثبت

قهوه علاوه بر کمک به زیبایی ظاهری، سلامت روان شما را نیز بهبود می‌بخشد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند به مبارزه با افسردگی و همچنین بهبود عملکردهای شناختی عمومی مانند حافظه، هوشیاری و خلق‌وخوی کلی شما کمک کند. قهوه باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود، دوپامین یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی است که سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد تا به ما در احساس شادی کمک کند.

فواید قهوه برای زیبایی پوست و مو

سخن نهایی؛ قهوه شما را زیباتر می‌کند!

قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد و نوشیدن قهوه باید بخشی از زندگی سالم شما باشد. آنتی‌اکسیدان‌های فراوان موجود در قهوه، پوستی محکم‌تر، گردش خون بهتر و محافظت در برابر نور خورشید را برای شما به ارمغان می‌آورند. قهوه می‌تواند به شما در کاهش وزن و تناسب‌اندام کمک کند، زیبایی و شفافیت پوست و موی شما را افزایش دهد و از طریق راه‌های مختلفی که در این مقاله بررسی کردیم، به زیباتر شدن شما کمک کند. بنابراین قهوه بنوشید تا زیباتر شوید.

درحالی‌که نمی‌توان انکار کرد که قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که همچنان باید در حد اعتدال مصرف شود. توصیه می‌شود بزرگ‌سالان بیش از 4 فنجان قهوه در روز ننوشند.

منبع: healthline

4/5 - (3 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا قهوه باعث زیباتر شدن پوست می‌شود؟

    بله؛ قهوه باعث کاهش سلولیت، رفع آکنه و کاهش حلقه‌های تیره پوست می‌شود. همچنین از قهوه می‌توانید برای اسکراب پوست در نقاط مختلف استفاده کنید. روش استفاده از قهوه برای زیباتر شدن پوست در مقاله توضیح داده شده است.

  • آیا نوشیدن قهوه باعث سلامتی می‌شود؟

    بله؛ نوشیدن قهوه در حد متعادل، باعث پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های خاص مانند دیابت می‌شود.

  • آیا از قهوه می‌توان به عنوان رنگ طبیعی برای مو استفاده کرد؟

    بله؛ قهوه رنگ قهوه‌ای طبیعی به موهای شما می‌بخشد و افرادی که موهای تیره دارند می‌توانند برای موهای خود از قهوه استفاده کنند. روش انجام این کار در مقاله توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *