مهمترین عوارض قهوه اسپرسو

مضرات قهوه اسپرسو چیست؟ و چه عوارضی برای بدن دارد؟

قهوه اسپرسو یک نوشیدنی کافئین دار محبوب و خوشمزه است، که بسیاری در سراسر جهان از آن لذت می برند. با این حال، مانند هر نوع غذا یا نوشیدنی دیگری، مصرف آن می تواند مضرات بالقوه ای، برای بدن انسان داشته باشد. در این مقاله، برخی از معایب منفی نوشیدن قهوه اسپرسو (Espresso) را مورد بحث قرار خواهیم داد.

عوارض خوردن قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه ایتالیایی اپسرسو، سرشار از کافئین است. کافئین علاوه بر تاثیرات مثبت فراوانش بر بدن، دارای بعضی از مهمترین عوارض جانبی قهوه نیز است. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین عوارض و تاثیرات کافئین بر بدن می پردازیم:

  • زیاده روی در خوردن قهوه اسپرسو، موجب افزایش و تحریک ضربان قلب، بروز مشکلات قلبی و بالا رفتن کلسترول می‌شود.
  • بی‌قراری، بی‌خوابی و تشدید اختلالات عصبی از جمله عوارض زیاده روی در مصرف قهوه اسپرسو است.
  • افرادی که به‌صورت روزانه قهوه اسپرسو می‌نوشند ممکن است به افزایش دفع کلسیم از ادرار مبتلا شوند و سرانجام در معرض بیماری پوکی استخوان قرار بگیرند. این مشکل برای افرادی که بدنشان مقدار کافی کلسیم دریافت نمی‌کند مشکل بزرگی است.
  • زیاده روی در مصرف قهوه اسپرسو موجب لرزش‌های عضلانی و افزایش عصبانیت در برخی از افراد به‌خصوص کودکان می‌شود.
  • یکی دیگر از عوارض زیاده روی در مصرف قهوه اسپرسو، افزایش معده درد و ناراحتی معده است. شایان ذکر است که مواد دارای کافئین مانند قهوه، در تحریک ترشح اسید معده تاثیر زیادی دارند، ازاین‌جهت مصرف مواد کافئین دار برای بیماران مبتلا به زخم معده بسیار مضر است.
  • یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های قهوه اسپرسو افزایش قدرت تمرکز است. با این حال اگر در مصرف آن زیاده روی کنید، با کاهش تمرکز و هوشیاری مواجه خواهید شد.

و همچنین یکی از مهم‌ترین عوارض برای کودکان، به ویژه اسپرسو اختلال در یادگیری و کاهش تمرکز است.

۱. ضررهای مصرف قهوه اسپرسو برای بیماران

آشنایی با مضرات قهوه اسپرسو برای بیماران

قهوه اسپرسو یک نوشیدنی محبوب در بین بسیاری از افراد است، اما ممکن است اثرات منفی بر روی سلامت مردان داشته باشد. در حالی که اسپرسو می تواند انرژی را افزایش دهد، می تواند به برخی از مشکلات سلامتی نیز منجر شود.

ما سعی کرده ایم در ادامه به بررسی متداول ترین مضرات قهوه اسپرسو برای مردان بپردازیم:

  1. خوردن قهوه اسپرسو، برای بیمارانی که در دوران نقاهت هستند و امراض عفونی دارند، ممنوع است.
  2. افرادی که ورم پروستات دارند باید در مصرف قهوه اسپرسو احتیاط کنند.
  3. نوشیدن قهوه اسپرسو برای مردانی که کلیه ضعیفی دارند، عوارض بسیار بدی به همراه دارد و مصرف قهوه مشکلات کلیوی آنها را بیشتر می‌کند.
  4. مصرف قهوه اسپرسو برای افرادی که به بیماری اسهال مزمن مبتلا هستند مضر است.

و همچنین مردانی که دچار سکته مغزی و یا قلبی شده‌اند، باید از خوردن اسپرِسو اجتناب کنند.

۲. مضرات اسپرسو برای مردان

توجه داشته باشید که این مضرات نهایتاً به سلامتی شخص و میزان مصرف اسپرسو وابسته است و برای بسیاری از افراد، مصرف متعادل و معقول اسپرسو مشکلی ایجاد نمی‌کند. ولی به طور کلی از مهم ترین مضرات اسپرسو برای مردان میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. اثرات اعصابی: مصرف اسپرسو ممکن است باعث افزایش میزان استرس، اضطراب و تحریک اعصاب شود. برخی افراد ممکن است به اثرات این موارد حساس باشند و نیاز به مصرف محدودتر داشته باشند.
  2. خواب‌آلودگی: مصرف اسپرسو قبل از خواب ممکن است باعث کاهش کیفیت خواب و کاهش مدت زمان خواب شود. این ممکن است بر روی عملکرد روزانه و انرژی روزانه تأثیر بگذارد.
  3. مشکلات گوارشی: برخی افراد ممکن است پس از مصرف اسپرسو با مشکلاتی مانند سوزش معده، تحریک روده‌ها یا دل درد مواجه شوند. این ممکن است به دلیل اثر اسیدیته بالا یا محرک‌های موجود در اسپرسو باشد.

۳. عوارض قهوه اسپرسو صبحگاهی

عوارض خودرن قهوه اسپرسو در صبح

قهوه اسپرسو صرف‌نظر از اینکه آن را با معده خالی مصرف کنید، می‌تواند دارای یک سری عوارض جانبی باشد. برای مثال کافئین موجود در قهوه می‌تواند اعتیادآور باشد.

مصرف بیش‌ازحد قهوه اسپرسو منجر به بی‌قراری، تپش قلب، اضطراب و تشدید حملات پانیک می‌شود. در برخی از افراد ممکن است باعث میگرن، سردرد و فشارخون بالا شود. به همین خاطر متخصصان تأکید می‌کنند که باید مصرف کافئین خود را تا حدود 400 میلی‌گرم در روز محدود کنید؛ یعنی بهترین مقدار نوشیدن قهوه اسپرسو در روز حدود ۴ تا ۵ فنجان است. میزان اعتیاد افراد به کافئین با توجه به ژنتیکی که دارند می‌تواند کم و یا زیاد باشد.

۴. عوارض قهوه اسپرسو برای زنان

عوارض قهوه اسپرسو برای زنان

بر اساس تحقیقات nichd.nih.gov، خانم‌های بارداری که عادت دارند روزانه قهوه اسپرسو بنوشند باید نگران تاثیر کافئین موجود در اسپرسو بر خود و جنین خود باشند؛ البته این نگرانی کاملا طبیعی و منطقی است.

نوشیدن زیاد قهوه اسپرسو برای زنان ممکن است عوارضی داشته باشد و سرانجام موجب به خطر انداختن سلامتی آنها شود. ممکن است افرادی بدون علم و دانش و فقط برای کاهش استرس و همدردی، پاسخ‌های غیرمنطقی به سؤال‌های شما بدهند. اگر به دنبال پاسخ درست و علمی هستید، بدانید که در دوران بارداری باید نوشیدن قهوه را قطع کنید. همچنین باید در مواقع عادی از نوشیدن بیش‌ازحد قهوه اسپرسو خودداری نمایید.

زیاده روی در نوشیدن قهوه اسپرسو چه عوارضی دارد؟

زیاده روی در خودرن قهوه اسپرسو و معایب آن

کافئین یک ماده محرک به‌حساب می‌آید. با توجه به این موضوع، ضربان قلب و فشارخون شما را افزایش می‌دهد. کافئین دفعات ادرار را نیز بالا می‌برد. دفع زیاد ادرار سطح مایعات بدن شما را کم می‌کند و منجر به کم‌آبی بدن می‌شود.

نتیجه گیری

ما در این مطلب مضرات قهوه اسپرسو را موردبررسی قرار دادیم. برخی از خواص این نوشیدنی را نیز برای شما بیان کردیم. همان‌طور که در این مطلب گفتیم، اگر قهوه اسپرسو به‌صورت متعادل و روزانه مصرف شود می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد و برعکس، اگر در نوشیدن قهوه اسپرسو (Espresso) زیاده روی کنید با مشکلات بزرگی مانند افزایش ضربان قلب، فشارخون و… روبرو می‌شوید.

منابع:

4.6/5 - (12 امتیاز)

سوالات متداول

  • هنگامی که عبارت «فاقد کافئین» بر روی بسته بندی قهوه اسپرسو های معمولی و یا فوری درج می شود، یعنی این قهوه اسپرسو ها هیچ کافئینی ندارند؟

    خیر، حتی قهوه اسپرسو های فاقد کافئین نیز مقدار بسیار کمی کافئین دارند. کافئین موجود در 5 فنجان قهوه اسپرسو فاقد کافئین، به اندازه کافئین موجود در یک فنجان قهوه اسپرسو معمولی است.

  • مصرف متعادل قهوه اسپرسو به صورت روزانه چه فایده ای برای بدن ما دارد؟

    مصرف متعادل قهوه اسپرسو (حدود 200 تا 300 میلی گرم در روز) می تواند خطر ابتلا به پارکینسون، بیماری دیابت نوع دوم، بیماری های کبدی و سنگ کیسه صفرا را تا حدی کاهش دهد. البته تنها به شرطی که قهوه اسپرسو را با شیر پرچرب، شکر فراوان و یا خامه میل نکنید.

  • آیا ممکن است کافئین موجود در قهوه اسپرسو از طریق شیر مادر به نوزاد شیر خوار منتقل شود؟

    بله، مقداری از کافئین موجود در قهوه اسپرسو می تواند از طریق شیر مادر به کودک او انتقال پیدا کند. انجمن کودکان آمریکا در این زمینه می گوید: یک فنجان قهوه اسپرسو صبحگاهی، هیچ مشکلی برای کودک شیر خوار ایجاد نمی کند اما توجه داشته باشید که زیاده روی مادر در مصرف قهوه اسپرسو می تواند باعث مشکلاتی مانند کج خلقی، اختلال در خواب، عصبانیت و گاهی حتی کاهش کیفیت شیر خوردن کودک شود.

  • یک قهوه اسپرسو خوب چه ویژگی هایی دارد؟

    قهوه ای تیره رنگ و تلخ یک قهوه معرکه است. اگر قهوه را آسیاب شده تهیه می کنید، دقت داشته باشید که در هنگام دم کردن آن، یک روغن خوش بو پس بدهد و طعم و عطری تلخ داشته باشد. قهوه خالص بسیار شفاف و به رنگ قهوه‌ای تیره است ولی قهوه هایی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، قهوه ای روشن هستند و مزه خاک می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *