طبع قهوه اسپرسو چیست؟

با مطرح شدن دوباره طب سنتی، بسیاری از افراد به شناخت طبع مواد مختلف علاقه پیدا کرده‌اند و دوست دارند اطلاعات مناسبی در این زمینه به دست بیاورند. پرسش‌‌های مربوط به طبع قهوه اسپرسو نیز در همین زمینه دسته‌بندی می‌شود. برای پاسخ به این پرسش که طبع قهوه اسپرسو چیست باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد.

 با ما همراه شوید تا به این بحث بپردازیم که مزاج اسپرسو سرد یا گرم است؟ و اطلاعات بسیار مناسبی را در رابطه با طبع‌های مختلف به شما عزیزان ارائه کنیم.

طبع چیست و چطور می‌توان به طبع قهوه اسپرسو پی برد؟

پیش از بررسی طبع قهوه اسپرسو باید به این پرسش پاسخ دهیم که طبع چیست؟ در پاسخ به این موضوع باید گفت که طبع به معنای طبیعت هر انسان خواهد بود. در واقع هر انسانی به دلایل مختلفی همچون ژنتیک، محلی که در آن زندگی می‌کند و… دارای یک طبع خاص است.

بسیاری از افراد طبع و مزاج را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالی که می‌توان با روش‌های مختلفی مزاج را تغییر داد، اما تغییر طبع امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل افراد باید طبع خود را به طور کامل بشناسند و تنها به دنبال مواردی باشند که با طبع آن‌ها سازگاری دارد.

در این بخش پیش از بررسی طبع قهوه اسپرسو، به معرفی خلاصه این سه مدل طبع اشاره می‌کنیم.

۱. طبع سرد

اولین و رایج‌ترین طبع موجود، طبع سرد است. افرادی که دارای این طبع هستند خیلی سریع سرما را حس می‌‌کنند. آن‌ها خیلی خونسرد هستند و نسبت به تغییرات مختلف احساس شدیدی از خود نشان نمی‌دهند. این افراد نمی‌توانند نسبت به دوست شدن با سایر افراد خیلی راحت اقدام کنند. بسیاری از افرادی که دارای پوست روشن هستند دارای طبع سر خواهند بود.

۲. طبع گرم

در مقابل طبع سرد، طبع گرم قرار دارد. در واقع حالت عکس همه ویژگی‌هایی که برای طبع سرد گفته شد در طبع گرم دیده می‌شود. طبع قهوه اسپرسو بیشتر به این سمت است. این افراد خیلی راحت می‌توانند با سایر انسان‌ها ارتباط برقرار کنند و اصطلاحاً برون‌گرا هستند. 

اگر دارای طبع گرم هستید نباید انتظار تغییر آن به طبع سرد را داشته باشید. مهم‌ترین امر در این زمینه، استفاده از مواد و نوشیدنی‌هایی است که با طعم گرم شما به صورت کامل هماهنگی داشته باشند.

۳. طبع معتدل

این نوع طبع دقیقاً بین طبع سرد و طبع گرم قرار می‌گیرد. در واقع طبع معتدل هم ویژگی‌های مربوط به طبع سرد را دارد و هم دارای برخی از ویژگی‌های طبع گرم است. افرادی که دارای طبع معتدل هستند می‌توانند از اکثر مواد خوراکی و نوشیدنی‌های مختلف بدون نگرانی خاصی استفاده کنند. 

طبع قهوه اسپرسو سرد است یا گرم؟

گفتیم که طبع به طور کلی به سه بخش اصلی، یعنی طبع سرد،‌ طبع گرم و معتدل دسته‌بندی می‌شود. پرسشی که اکنون باید به آن پاسخ دهیم مربوط به مزاج قهوه اسپرسو است. به طور کلی می‌‌توان گفت که طبع هر نوع قهوه به دو بخش اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌ است از:

  • پیش از رست شدن دانه‌ها: بر اساس گفته‌های حکیم‌های قدیمی، دانه قهوه رست نشده دارای طبعی سرد است. این طبع سرد در درون دانه‌های قهوه وجود دارد.
  • پس از رست شدن دانه‌ها: گفته می‌شود که پس از رست شدن دانه‌ها، طبع کلی قهوه از سرد به گرم تغییر پیدا می‌کند. این بدان معناست که دانه‌های رست شده قهوه دارای طبع گرم هستند.

بنابراین، می‌توان گفت که پیش از انجام فرایند رست، دانه‌های هر نوع قهوه‌ای دارای طبع سرد و پس از آن دارای طبع گرم هستند. با توجه به اینکه اکثر ما پس از رست شدن دانه‌های قهوه آن‌ها را مصرف می‌کنیم، می‌توان گفت که به طور کلی طبع اسپرسو گرم خواهد بود.

شایان ذکر است که هیچ تحقیق علمی خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. اگرچه مباحث مربوط به طب سنتی در سال‌های اخیر در کشور ما به محبوبیت‌ بالایی دست یافته‌اند،‌ اما نمی‌توان از آن‌ها به طور کامل به چشم یک روش درمانی برای بیماری‌های مختلف نگاه کرد. دلیل این امر نیز علمی نبودن مباحث مربوط به بحث طبع و تنوع مختلف آن است.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله بررسی کردیم، در پاسخ به سوال اینکه طبع اسپرسو چیست؟ باید گفت که که بر اساس تحقیقات صورت گرفته طبع قهوه اسپرسو سرد یا گرم است. در واقع اگر منظورتان از قهوه،‌ دانه‌های رست نشده آن باشد، مزاج  اسپرسو سرد خواهد بود،‌ اما پس از پایان فرایند رست شدن، طبع دانه‌های قهوه به گرم تغییر پیدا می‌کند.

با توجه به همین مورد می‌توان گفت که افراد دارای طبع گرم می‌توانند نهایت استفاده را از این نوشیدنی عالی ببرند. باید به این نکته اشاره کنیم که موارد خاصی در طب سنتی، همانند بحث طبع، دارای پشتوانه علمی نیستند و تنها توسط حکیمان بسیار قدیمی مطرح شده‌اند.

در واقع اگرچه این موارد از لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیار بالایی هستند، اما شما نباید کل خوراک و نوشیدنی‌های خود را بر اساس مواردی پیش ببرید که از لحاظ علمی به هیچ وجه بررسی نشده‌اند. در هر صورت اگر به موضوع طبع علاقه دارید، باید دوباره به این نکته اشاره کنیم که طبع انواع قهوه‌ از جمله اسپرسو پس از رست شدن دانه‌ها، گرم است.

3.7/5 - (4 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. سلام.دکتر کافی محترم کلی زحمت کشید ی و مطلب خواسته ما را تحقیق کرده آید و در اختیار ما قرار داده آید و ما ممنون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *