طرز تهیه قهوه اسپرسو؛ با ساده ترین روش ممکن

از دیر باز، قهوه اسپرسو (Espresso) جز محبوب ترین نوع قهوه در بین مردم بوده است. در زمان های قدیم، مردم این قهوه محبوب ایتالیایی را  در کافه می نوشیدن، ولی به مرور زمان و با اختراع و رایج شدن دستگاه های قهوه ساز، بسیاری ترجیح می‌دهند که اسپرسو خود را در خانه درست کنند. و همیشه درست کردن قهوه اسپرسو خوش طعم و عطر در خانه یا محل کار از آرزوهای هر دوستدار قهوه اسپرسو ای بوده است.

ما در این مقاله قصد داریم، تا با بهترین و ساده ترین روش، به شما طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه را با استفاده از قهوه ساز های مختلف، همانند موکاپات، اسپرسوساز و … یاد دهیم.

اسپرسو چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اسپرسو، نوعی دانه قهوه است؛ در حالی که اینطور نیست و این اصطلاح مربوط به یکی از بهترین روش‌های تهیه قهوه است. با استفاده از این روش می‌توان غلیظ‌ترین، خوش‌طعم‌ترین و البته پر کافئین‌ترین نوع قهوه را تهیه کرد.

اسپرسو در واقع روش تهیه قهوه با فشار آب داغ است. در این روش آب داغ با فشار زیاد از میان ذرات فشرده پودر قهوه، عبور می‌کند و عصاره‌ای غلیظ از قهوه را ایجاد می‌کند. خروجی روش درست کردن قهوه اسپرسو، مایعی با غلظت بالا و رنگ کاملا تیره نزدیک به سیاه است که بسته به روش انجام آن ممکن است لایه‌ای نارنجی و کف مانند هم روی آن ایجاد شود.

رنگ سیاه قهوه اسپرسو و لایه خامی روی آن، دو مشخصه مهم این نوع قهوه هستند. قهوه اسپرسو، در حالت کلی تلخ‌ترین نوع قهوه هم هست اما امروزه آن را با ترکیبات مختلف، با طعم‌های ملایم‌تری هم تهیه می‌کنند.

انواع روش‌های تهیه قهوه اسپرسو

درست کردن قهوه اسپرسو با روش‌های و دستگاه های قهوه ساز مختلفی امکان‌پذیر است. این قهوه را می‌توان روی گاز یا در دستگاه‌های مخصوص با نام اسپرسو ساز که هم انواع صنعتی و هم انواع خانگی دارد، تهیه کرد. طرز تهیه قهوه اسپرسو در هر کدام از روش‌ها متفاوت است و البته که خروجی قهوه نیز در هر کدام تفاوت‌هایی دارد.

برای مثال اگر از طرز تهیه قهوه اسپرسو روی گاز برای آماده‌سازی قهوه استفاده کنید احتمالا لایه نارنجی روی قهوه شما، ایجاد نخواهد شد. در ادامه به آموزش قهوه اسپرسو و نحوه آماده‌سازی این قهوه لذیذ در هر کدام از روش‌ها می‌پردازیم.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه خانگی

اگر تصور می‌کنید برای صرف یک فنجان از قهوه خوش‌طعم اسپرسو حتما باید به کافه مراجعه کنید و هزینه زیادی صرف کنید، سخت در اشتباهید. با تهیه یک دستگاه اسپرسوساز خانگی امکان آماده‌سازی این قهوه محبوب در خانه هم وجود دارد.

روش درست کردن قهوه اسپرسو با کمک دستگاه‌های خانگی بسیار ساده است. کافی است دستگاه مناسب این کار را تهیه کرده و دانه قهوه را آماده کنید. آسیاب کردن دانه قهوه باید مطابق با اندازه فیلتر دستگاه باشد. سپس قهوه را در مخزن مخصوص ریخته و در مخزن دیگر آب بریزید.

دستگاه آب را داغ می‌کند و با فشار زیاد از میان ذرات قهوه عبور می‌دهد و در نهایت یک اسپرسو خوشمزه آماده می‌شود. این روش ساده‌ترین روش برای طرز تهیه قهوه اسپرسو خانگی و خوشمزه است.

طرز تهیه دبل اسپرسو با دستگاه خانگی

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه اسپرسوساز که در نوع خانگی آن هم وجود دارد، امکان تهیه دبل اسپرسو است. طرز تهیه دبل اسپرسو با دستگاه‌های خانگی بسیار ساده است. در حالت عادی برای درست کردن قهوه اسپرسو نیاز به 7 گرم قهوه است تا چیزی حدود 30 میلی‌لیتر اسپرسو آماده شود اما در اسپرسو دبل 14 گرم پودر اسپرسو استفاده می‌شود تا حدود 50 میلی‌لیتر قهوه با غلظت و کافئین بیشتر آماده شود. دبل اسپرسو نسبت به اسپرسوی معمولی یا سینگل کافئین بیشتری دارد و عطر و طعم آن قوی‌تر است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه مخصوص این کار هم امکان‌پذیر است. برای تهیه قهوه بدون دستگاه می‌توان از فرنچ پرس، وسیله‌ای ساده به نام موکاپات، ایرو پرس، شیرجوش و… استفاده کرد. دو روش استفاده از شیرجوش و موکاپات برای درست کردن قهوه اسپرسو بدون دستگاه کاربردی‌تر هستند.

در این دو روش نیازی به دستگاه‌های برقی و تخصصی نیست و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان، خوشمزه‌ترین قهوه اسپرسو را آماده کرد. در ادامه آموزش قهوه اسپرسو این دو روش را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیرجوش

شیرجوش ساده‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله در تمام آشپزخانه‌ها برای تهیه قهوه اسپرسو است. طرز تهیه قهوه اسپرسو با شیرجوش بسیار ساده است. کافی است یک لیوان آب سرد داخل شیرجوش ریخته، آن را روی حرارت قرار دهید و کمی صبر کنید تا آب جوشیده شود. سپس به اندازه مناسب که معمولا 2 قاشق چایخوری است پودر قهوه روی آب بریزید. مهم‌ترین کار در این مرحله هم نزدن قهوه است.

قهوه باید به مرور در آب حل شود تا غلظت گرفته و عصاره آن خارج شود. معمولا بعد از 2 دقیقه عصاره قهوه خارج شده و می‌توان با عبور دادن آن از یک صافی، قهوه را نوش جان کرد. البته این شیوه ابتدایی تهیه اسپرسو کف و غلظت تهیه اسپرسو با دستگاه را نخواهد داشت اما برای سرو سریع قهوه اسپرسو انتخابی مناسب است.

تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

دیگر روش یا طرز تهیه قهوه اسپرسو، استفاده از موکاپات است. این روش برای تهیه اسپرسو بدون دستگاه‌های برقی، در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل بسیار کاربردی است. موکاپات دستگاهی شبیه به شیرجوش اما مخصوص دم کردن قهوه اسپرسو است.

این وسیله یک مخزن آب، یک فیلتر برای ریختن قهوه و بخشی در بالای دستگاه دارد که قهوه بعد از آماده شدن در آن جمع می‌شود. برای کار با موکاپات کافی است که مخزن آب را تا اندازه مناسب پر کرد و قهوه را در سبد فیلتر ریخت. سپس دستگاه را روی حرارت ملایم گاز قرار داد.

آب در مخزن با گرم شدن و جوشیدن با فشار به قهوه‌ها برخورد کرده و با کمک فیلتر در بخش بالایی موکاپات جمع می‌شود و در نهایت به یک فنجان قهوه لذیذ اسپرسو ختم می‌شود. موکاپات برای تهیه اسپرسو دبل هم کاربردی است.

چگونه قهوه اسپرسو خامه دار درست کنیم؟

در ادامه توضیح طرز تهیه قهوه اسپرسو به یکی از موضوعات مهم در مورد تهیه این نوع قهوه یعنی، کف یا خامه اسپرسو می‌رسیم. همان‌طور که گفته شد در صورتی که اسپرسو با روش‌های اصولی تهیه آماده شود، کف یا خامه‌ای نارنجی رنگ روی آن ایجاد شود که خوش عطر و طعم‌ترین بخش اسپرسو است.

تهیه این خامه بدون دستگاه‌های خانگی یا صنعتی امکان‌پذیر نیست، بنابراین اگر به دنبال طرز تهیه اسپرسو با خامه یا کف روی آن هستید ابتدا باید دستگاه اسپرسوساز خانگی را خریداری کنید. بعد از تهیه دستگاه گرفتن کف بسیار ساده است.

کافی است اسپرسو را طبق دستور العمل دستگاه خود آماده کرده تا در انتها لایه‌ای نازک از کف خوش حالت و خوشرنگ روی آن ایجاد شود.

علت کف نکردن قهوه اسپرسو چیست؟

در مواردی اما ممکن است دقیقا طبق طرز تهیه اسپرسو با دستگاه پیش رویم اما کفی روی قهوه ایجاد نشود که دلایل مختلفی دارد. از مهم‌ترین عواملی که باعث کف نکردن قهوه اسپرسو می‌شود و برطرف کردن آن‌ها این مشکل را هم حل می‌کند، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • دانه قهوه بسیار برشته شده باشد: کف در واقع روغن یا عصاره قهوه است و هر چقدر دانه در زمان آسیاب قهوه تازه‌تر باشد کف تولید شده از آن هم بیشتر است.
  • آسیاب قهوه درشت باشد: آسیاب قهوه به صورت درشت، یکی از مهم‌ترین دلایل کف نکردن اسپرسو است.
  • تازه نبودن دانه قهوه: علاوه بر برشته شدن بیش از حد، کهنه شدن دانه قهوه هم در کف نکردن آن موثر است.
  • مرطوب شدن پودر قهوه: اگر پودر قهوه مرطوب باشد احتمال کف کردن آن پایین خواهد بود. برای تهیه بیشترین کف بهتر است قهوه را بلافاصله قبل از تهیه اسپرسو، آسیاب کرد.

حرف آخر

طرز درست کردن قهوه اسپرسو در این مطلب توضیح داده شد و اگر از طرفداران این قهوه هستید با مطالعه این مطلب و روش‌های مختلف طرز تهیه قهوه اسپرسو که در آن گفته شد، این امکان را دارید که این روش محبوب تهیه قهوه را در خانه هم امتحان کنید.

همان‌طور که گفته شد، نحوه دم کردن قهوه اسپرسو اصلا سخت نیست، به خصوص اگر ابزار مناسب این کار را داشته باشید قهوه شما در کوتاه‌ترین زمان آماده خواهد شد. درست کردن قهوه اسپرسو را طبق این مطلب شروع کنید تا دیگر نیازی به صرف هزینه برای تهیه این قهوه از کافه‌ها نداشته باشید.

منابع:

4/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *