بررسی فواید و خواص دمنوش های مختلف

آشنایی با خواص دمنوش ها

دمنوش‌های گیاهی یا Herbal Tea به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما مردمان  کشور های شرقی تبدیل شده‌اند. دلیل این امر را می‌توان به خواص دمنوش‌های مختلف مرتبط دانست. امروزه تحقیقات مختلفی ثابت کرده‌اند که بهره‌گیری از دمنوش‌های گیاهی دارای مزیت‌های فراوانی است.

مزیت نوشیدن دمنوش ای که می نوشید به نوع گیاهی که دمنوش تهیه می‌شود ارتباط دارد. به طور کلی باید گفت که فواید دمنوش های گیاهی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، ایجاد سلامتی در پوست از مهم‌ترین مواردی محسوب می‌شود که باعث شده است کاربران زیادی در طی سالیان اخیر دوباره به سمت این نوشیدنی‌های گیاهی جذب شوند.

دمنوش‌ها با استفاده از ساقه، ریشه‌ و یا برگ گیاهان مختلف درست می‌شوند

آشنایی با نوشیدنی دمنوش

جهت آشنایی با خواص دمنوش بهتر است پیش از هر چیزی نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختار کلی این نوشیدنی‌های گیاهی بپردازیم. به طور کلی باید گفت که دمنوش‌ با استفاده از ساقه، ریشه‌ و یا برگ گیاهان مختلف درست می‌شود،‌ البته، در برخی از موارد می‌توان این نوشیدنی‌ها را به وسیله دانه درون میوه گیاهان و یا میوه‌های مختلف نیز تهیه کرد.

سابقه استفاده از دمنوش‌ها به درازای تاریخ است. این محصولات همواره در کشورهای شرقی دارای طرف‌داران بسیار بیش‌تری نسبت به کشورهای غربی بوده‌اند. چای که آن را به صورت روزانه مصرف می‌کنیم نیز به خودی خود یک نوع دمنوش گیاهی بسیار پرکاربرد محسوب مي‌‌شود، زیرا برای تهیه آن به برگ گیاه چای نیاز خواهید داشت.

دمنوش‌ها را باید به صورت دم کرده مصرف کرد. همین امر موجب شده است تا میزان خواص آن‌ها به صورت کلی اثرات چشم‌گیری بر روی بیماری‌های مختلف بگذارد، زیرا فرد با مصرف این نوشیدنی‌ها در حال خوردن عصاره کامل گیاه یا میوه مد نظر است.

استفاده از دمنوش‌های مختلف در طب سنتی ایرانی نیز دارای جایگاه بسیار والایی است. در واقع در این طب به منظور درمان بسیاری از بیماری‌ها، چندین مدل دمنوش مختلف تجویز می‌شود. بررسی خواص دمنوش‌های مختلف در کشور ما نیز سابقه‌ای طولانی دارد. معمولاً از ابو علی سینا به عنوان فردی یاد می‌کنند که توانسته‌ بود خواص مربوط به دمنوش‌ها و گیاهان دارویی مختلف را به خوبی ارزیابی کند و از آن‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف بهره ببرد.

ایجاد آرامش، درمان بی‌خوابی یا کم‌خوابی، از مهم ترین خواص دمنوش ها است.

بررسی خواص چند نمونه از بهترین دمنوش‌ها

امروزه مشخص شده است که هر دمنوش دارای خواص منحصر به فرد خود است. به عنوان مثال خواص مربوط به دمنوش بابونه با خواص مربوط به دمنوش رازیانه به طور کامل تفاوت دارد. افرادی که قصد دارند از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنند باید حتماً با این خواص به طور کامل آشنایی داشته باشند.

اینفوگرافی فواید دمنوش های مختلف
اینفوگرافی خواص دمنوش های مختلف

در جدول زیر قصد داریم به برخی از مهم‌ترین دمنوش‌ها و همچنین خواص فواید کلی آن‌ها بپردازیم. با دقت به همین جدول خیلی ساده می‌توانید اطلاعات مناسبی را در مورد خواص دمنوش‌های مختلف کسب کنید و در شرایط مناسب از آن‌ها بهره‌ ببرید. شایان ذکر است که این موارد تنها بخشی از کلیه دمنوش‌های موجود در بازار به شمار می‌آيند و ما تنها به مهم‌ترین گزینه‌ها در این زمینه پرداخته‌ایم.

نوع دمنوش

خواص

دمنوش بابونهایجاد آرامش، درمان بی‌خوابی یا کم‌خوابی، بهبود تمرکز
دمنوش آویشنشستشوی کلیه‌ها، کاهش میزان غلظت خون
دمنوش بهدارای خواص آنتی‌اکسیدان برای بهبود سرماخوردگی
دمنوش به لیمورفع خستگی، رفع درد ناشی از میگرن
دمنوش رازیانهکم‌تر کردن اشتها، بهبود عملکرد سیستم گوارشی،‌ زیاد شدن شیر مادر
دمنوش پونهآرامش‌بخش، رفع درد ناشی از سردرد،‌ بهبود هضم غذا
دمنوش نعناعباد شکن، افزایش قدرت هضم در معده و از بین بردن خواب‌آلودگی
دمنوش کندرتقویت حافظه کودکان و بزرگسالان (به خصوص اگر با عسل مخلوط شود)
دمنوش رزماریبهبود میگرن، بهبود گردش خون،‌ بهبود قدرت تمرکز
دمنوش گل محمدیآرامش اعصاب و درمان گلودرد

چند نکته مهم درباره نوشیدن دمنوش

چند نکته مهم درباره نوشیدن دمنوش

در بخش‌های قبلی به برخی از مهم‌ترین فواید دمنوش‌ها اشاره کردیم. این محصولات هر یک دارای خواص بی‌نظیری هستند و شما می‌توانند نسبت به استفاده از آن‌ها در زمان دلخواهشان اقدام کنند. لطفاً در زمان استفاده از دمنوش‌ها به نکات زیر دقت کنید:

  • عدم استفاده از دمنوش به شکل بیش از حد:‌ همان‌طور که مصرف صحیح این دمنوش‌ها می‌تواند به شما در زمینه‌های مختلفی همچون بهبود میگرن، تمرکز و… کمک کند، مصرف بیش از حد دمنوش‌ها نیز دارای خطرات مختص به خود است. (در واقع اگرچه منشا کلی همه این موارد گیاهان طبیعی هستند، اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید با هر میزان دوز خاصی از آن‌ها استفاده کنید. در برخی از موارد، استفاده بیش از حد داروهای گیاهی و نوشیدنی‌هایی همچون دمنوش‌ها می‌تواند اثراتی بدتر از داروهای شیمیایی داشته باشد!)
  • امکان ایجاد مسمومیت: در صورت استفاده بیش از حد دمنوش‌ها این امکان وجود دارد که دچار مسمومیت شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود که همواره نسبت به رعایت اعتدال در زمان مصرف این محصولات اقدام کنید.
  • چنانچه دارای بیماری خاصی هستید، حتماً پیش از مصرف هر نوع دمنوشی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از دمنوش‌ها سازگاری خوبی با بعضی از بیماری‌ها ندارند و به همین دلیل ممکن است موجب تشدید بیماری شما شوند. علاوه بر این‌، توصیه می‌شود مادران باردار تا جایی که می‌توانند از مصرف چنین دمنوش‌هایی خودداری کنند، زیرا مصرف خودسرانه این نوشیدنی‌ها می‌تواند بر روی رشد جنین اثر بگذارد.

سخن پایانی

خواص دمنوش‌ها بسیار زیاد است. در واقع وجود همین خواص فوق‌العاده مناسب موجب شده است که کاربران بسیاری به سمت آن‌ها جلب شوند. فواید دمنوش های گیاهی را می‌توان در حوزه‌های مختلف درمانی نیز مشاهده کرد. در واقع باید گفت که دمنوش‌ها نوعی گیاه دارویی محسوب می‌شوند. مزیت نوشیدن دم نوش از جمله مواردی به شمار می‌آید که دانشمندان به صورت شبانه‌روزی در حال تحقیق بر روی آن هستند.

با انتخاب یک دمنوش مناسب شما نیز می‌توانید به راحتی از کلیه مزایای این نوشیدنی‌های گیاهی نهایت استفاده را ببرید. البته، باید دمنوش مدنظر خود را حتماً از فروشگاه‌هایی تهیه کنید که اقدام به فروش محصولات استاندارد می‌نمایند. با رعایت همین نکته ساده می‌توانید خیال راحتی از بابت سالم بودن دمنوش خریداری شده داشته باشید و از طعم بی‌نظیر دمنوش مد نظر خود نهایت لذت را ببرید.

منبع: ioraprimarycare.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *