دمنوش مناسب حنجره

معرفی دمنوش برای گرفتگی صدا

گرفتگی صدا یا لارنژیت نوعی اختلال است که بر اثر عفونت، التهاب و تحریک جعبه صوتی یا حنجره رخ می‌دهد. بروز این اختلال از باز و بسته شدن تارهای صوتی و ارتعاش آن‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین فرد مبتلا با تغییر صدا و گرفتگی حنجره، مواجه می‌شود. روش‌های درمانی متعددی برای رفع این بیماری وجود دارد که بهترین آن‌ها مصرف دمنوش گیاهی است. در ادامه مطلب به بررسی انواع موثر دمنوش برای گرفتگی صدا و درمان آن خواهیم پرداخت.

انواع دمنوش برای گرفتگی صدا

دمنوش های گیاهی به دارا بودن انواع خواص درمانی شهرت دارند. در بین تمامی این دمنوش ها تنها تعداد محدودی از آن‌ها مناسب برای درمان لارنژیت هستند. در این قسمت به برخی از موثر ترین این جوشانده‌ و دمنوش های مناسب حنجره اشاره شده است:

1. دمنوش سنجد تلخ
  2. جوشانده ریشه شیرین بیان
  3. جوشانده بابونه
  4. دمنوش هورهوند
  5. جوشانده زردچوبه
  6. چای سبز

1. دمنوش سنجد تلخ

دمنوش سنجد تلخ برای گرفتگی صدا

سنجد به عنوان گیاهی شناخته می‌شود که دارای موسیلاژ است. موسیلاژ موجود در سنجد در صورت قرار گرفتن در آب به صورت ژله ای تغییر حالت می‌دهد. حالت ژله ای این گیاه در آب گرم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی صدا، کاهش التهاب حنجره و تسکین گلو درد داشته باشد.

2. جوشانده ریشه شیرین بیان

جوشانده ریشه شیرین بیان

جوشانده یا دمنوش گیاهی شیرین بیان به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین دمنوش های دارای خواص درمانی شناخته می‌شود. این نوع دمنوش دارای مواد تسکین دهنده گلو درد و رفع التهاب‌های آن است. به همین علت می‌توان علاوه بر نوشیدن آن، از این جوشانده برای قرقره کردن نیز استفاده کرد. البته باید در نظر داشت که مصرف بی رویه این دمنوش گیاهی مناسب زنان، می‌تواند دارای پیامدهای ناگواری باشد؛ به همین علت بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

3. دمنوش ناشناخته هورهوند و رفع گرفتگی صدا

دمنوش ناشناخته هورهوند و رفع گرفتگی صدا

یکی از دمنوش خانگی برای گرفتگی صدا، جوشانده یا دمنوش هورهوند است. این دمنوش از عصاره گیاه هورهوند که سرشار از آنتی اکسیدان است تهیه می‌شود. مزایا و فواید متعدد این دمنوش موجب شده است که برای درمان بیماری‌های گلو درد و سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرند.

4. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه و فواید متعدد آن برای بسیاری از افراد شناخته شده و قابل درک است. از خواص این دمنوش می‌توان به ضد التهابی، تورم و سوزش گلو اشاره کرد که به همین علت بسیاری از متخصص‌ها برای رفع لارنژیت نوشیدن آن را توصیه می‌کنند. این دمنوش با دارا بودن آنتی اکسیدان به ترمیم بافت‌های آسیب دیده حنجره نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

5. جوشانده زردچوبه

جوشانده زردچوبه

دمنوش زردچوبه که از چوب این گیاه تهیه می‌شود یکی از پر خواص ترین انواع جوشانده‌های گیاهی شناخته می‌شود. این دمنوش با دارا بودن خواص ضد التهابی تاثیر بسیار خوبی در رفع و بهبود گرفتگی صدا دارد. با توجه به تلخی طعم زردچوبه توصیه می‌شود این دمنوش را به همراه مقداری عسل میل نمایید.

6. چای سبز

چای سبز

چای سبز از نوشیدنی‌هایی است که از دیرباز توسط اقوام مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این جوشانده گیاهی دارای خواص متعددی است که یکی از بهترین خواص آن رفع التهاب گلو به شمار می‌آید. به همین علت بسیاری از افراد چای سبز را دمنوش مناسب حنجره می‌دانند.

خلاصه مطلب

دمنوش های گیاهی برای رفع بسیاری از بیماری‌ها از جمله: گرفتگی صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب به معرفی انواع دمنوش برای گرفتگی صدا و رفع آن پرداخته شد که به مهم ترین آنها می‌توان به دمنوش های بابونه و ریشه شیرین بیان از موثرترین و محبوب‌ترین انواع این جوشانده‌های گیاهی جهت رفع گرفتگی و التهاب صدا اشاره کرد.

منبع: healthline

5/5 - (1 امتیاز)

• آیا گرفتگی صدا با نوشیدنی دمنوش قابل درمان است؟

بله، دمنوش ها با دارا بودن آنتی اکسیدان و مزایا متعددی می‌توانند تاثیر چشمگیری بر روی بهبود التهاب و رفع گرفتگی حنجره داشته باشند.

• آیا مصرف دمنوش ریشه شیرین بیان محدودیت دارد؟

مصرف بی رویه هر نوع ماده دارویی طبیعی یا غیر طبیعی دارای محدودیت است. بنابراین مصرف بی رویه دمنوش ریشه شیرین بیان نیز دارای محدودیت‌های خواهد بود.