کسانی که نباید قهوه بخورند

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

امروزه سبک زندگی رایج انسان به گونه ای است که باید در حین انجام فعالیت‌های روزانه خود، سطح انرژی خود را بالا نگهدارند. نوشیدن قهوه می‌تواند به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد به شمار آید. باید در نظر داشت که ازدیاد مصرف قهوه می‌تواند مضرات متعددی برای سلامتی برخی از افراد دارای شرایط خاص به همراه داشته باشد. در این مقاله، به بررسی اثرات مختلف مصرف قهوه و نشان دادن اینکه برای چه کسانی ممکن است مضر باشد، خواهیم پرداخت.

بررسی تاثیرات مضر نوشیدن قهوه

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

همانطور که مشهود است، بافت قهوه مقدار چشمگیری کافئین دارد. این ماده می‌تواند زمینه ساز تاثیرات مضر و مفید بسیاری باشد. کافئین موجود در قهوه موجب می‌شود که افراد مبتلا به اختلال‌های عصبی، افسردگی و بی خوابی با نوشیدن یک فنجان قهوه حساسیت بسیار بالایی نشان دهند. باید در نظر داشت که مصرف بی رویه قهوه برای افراد زیر هم دارای مضراتی خواهد بود:

  1. افراد مبتلا به اختلال‌های قلبی و عروقی
  2. مبتلایان به بیماری‌های گوارشی
  3. زنان باردار و شیرده
  4. افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و پانیک

حتما بخوانید: مضرات قهوه چیست؟

تاثیر مصرف کافئین برای مبتلایان اختلال قلبی

تاثیر مصرف کافئین بر روی قلب

حساسیت افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به قهوه بسیار شدیدتر از افراد فاقد اختلال خواهد بود. باید در نظر داشت که کافئین موجود در بافت قهوه، می‌تواند موجب افزایش فشار خون و تشدید آن شود. بنابراین بسیار بهتر است که برای حفظ سلامتی از مصرف مکرر قهوه به شدت جلوگیری نمایید.

آیا قهوه موجب تشدید اختلال‌های گوارشی است؟

خوردن قهوه و اختلال‌های گوارشی

به صورت کلی باید در نظر داشت مصرف بی رویه و مکرر هر نوع نوشیدنی یا خوراکی می‌تواند تاثیرات منفی متعددی در بر داشته باشد. نوشیدن قهوه به صورت بی رویه و مکرر نیز از این قاعده مستسنی نخواهد بود.

مصرف قهوه برای مبتلایان به اختلال‌های گوارشی می‌تواند باعث تحریک افرازی مخاط معده و ایجاد مشکلاتی مانند: اسیدزایی زیاد و سوء هاضمه شود. افرادی که قبلاً به مشکلات معدی یا روده‌ای دچار بوده و یا حساسیت‌های شدیدی دارند، باید مصرف قهوه را با احتیاط انجام دهند.

تاثیر قهوه برای زنان باردار و شیرده

اثر منفی قهوه برای زنان باردار و شیرده

همانطور که چندین بار در این مطلب بیان شد، قهوه دارای مقدار چشمگیری کافئین است. این میزان کافئین می‌تواند تاثیرات مضری بر روی رشد جنین و سلامت مادر داشته باشد. همچنین بسیاری از متخصص‌ها تاکید دارند از مضرات قهوه برای زنان، می‌تواند به موجب سقط جنین در اثر افزایش فشار خون مادر و ازدیاد کافئین موجود در بدن آنها اشاره کرد.

بررسی تاثیرات قهوه برای افراد مبتلا به اختلال پنیک

تاثیرات قهوه برای افراد مبتلا به اختلال پنیک

به علاوه نکات مذکور باید اشاره کرد که قهوه می‌تواند برای افرادی که به طور معمول دچار اختلالات اضطرابی یا پانیک هستند، تأثیرات منفی داشته باشد. کافئین می‌تواند علائم اضطراب را تشدید کند و باعث افزایش احساس ترس و نگرانی در این افراد شود. اگر شما یا کسی در محیط شما به این نوع اختلالات دچار است، مصرف قهوه را با دقت بیشتری مدیریت کنید.

نکاتی درباره مصرف قهوه

نکات مصرف قهوه

به‌طور کلی، تأثیرات نوشیدن قهوه برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. عواملی مانند: سن، وضعیت سلامتی عمومی، داروهای مصرفی و سایر عادات زندگی می‌توانند تأثیرات مصرف قهوه را تعیین کنند. برخی افراد ممکن است به طور عادی به مصرف معتدل قهوه عادت کنند و از فواید آن بهره‌برداری کنند، در حالی که برای دیگران مصرف حتی کمی از قهوه نیز ممکن است تأثیرات منفی داشته باشد.

خلاصه مطلب

در این مطلب به بررسی تاثیرات نوشیدن قهوه به صورت کنترل نشده و بی رویه پرداخته شد. همانطور که مشهود است برخی از افراد دارای شرایط خاص همچون: زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های عروقی، اختلال اضطرابی و افراد مبتلا به بی خوابی برای مصرف قهوه باید مقدار مشخصی را در نظر داشته باشند. توصیه می‌شود، برای کاهش مضرات قهوه با پزشک معالج و متخصص مشورت نمایید.

منبع: eatthis

5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا زنان باردار مجاز به نوشیدن قهوه هستند؟

    نوشیدن قهوه برای زنان باردار دارای محدودیت هایی است؛ بنابراین می توان گفت: نوشیدن قهوه برای زنان باردار مجاز نخواهد بود.

  • آیا نوشیدن قهوه دارای محدودیت هایی است؟

    بله نوشیدن قهوه همچون سایر نوشیدنی ها و مواد خوراکی دارای محدودیت هایی است که در صورت عدم اجرا مدیریت درست می تواند تاثیرات مضری در بر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *