مضرات قهوه

عوارض قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک در کشورهای خاورمیانه اروپایی از جمله یونان، ترکیه و ایران تولید می‌شود. قهوه ترک (Turkish coffee) را از دانه‌های برشته‌شده قهوه تهیه می‌کنند؛ این قهوه به خاطر طعم قوی، روش تهیه و سرو خاص جزو نوشیدنی‌های مطلوب و محبوب در کشورهای ترکیه، یونان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان است، و معمولاً در اوایل صبح استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد مضرات قهوه ترک و تأثیر آن بر قسمت‌های مختلف بدن صحبت کنیم.

عوارض قهوه ترک چیست؟

معایب قهوه ترک برای بدن

مصرف بیش‌ازحد قهوه ترک باعث تغییر در الگوی خواب، افزایش فشارخون، قهوه‌ای شدن دندان‌ها و سوزش معده می‌شود. قهوه ترک مانع از جذب برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند منیزیم، روی و آهن می‌شود.

میل مردم در کشورهای مختلف روزبه‌روز به قهوه ترک بیشتر می‌شود. قهوه ترک امروزه بین جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. برخی از افراد مصرف قهوه ترک را برای سلامتی مضر می‌دانند، اما این نوشیدنی کافئین دار هم مانند خوراکی‌های دیگر خواصی دارد و باید در مصرف آن تعادل رعایت شود، تا مشکلی پیش نیاید.

زیاده روی در مصرف قهوه ترک چه عوارضی دارد؟

عوارض زیاده روی در مصرف قهوه ترک

اکنون بیاید لحظه‌ای علاقه و تعصب خود را درباره قهوه ترک کنار بگذاریم و عوارض جانبی و مضرات قهوه ترک را که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد، به‌صورت منتقدانه موردبررسی قرار دهیم.

حتی اگر فکر می‌کنید همه‌چیز را درباره معایب قهوه به خصوص قهوه ترک، ممکن است با خواندن این بخش چیزهای بیشتری از مضرات بالقوه مصرف این نوشیدنی دستگیرتان شود. پس با ما همراه باشید تا مضرات و عوارض جانبی قهوه ترک را بررسی کنیم.

۱. فشارخون

زیاده روی در مصرف قهوه ترک، فشارخون را افزایش می‌دهد. حتی اگر این افزایش بسیار جزئی باشد، بر افرادی که دچار فشارخون هستند، تأثیر زیادی می‌گذارد و به آنهاآسیب می‌رساند.

۲. خواب نامطلوب

زیاده روی در مصرف قهوه ترک ممکن است تا حد چشم‌گیری، سیستم مرکزی عصبی را تحریک کند. همچنین کافئین موجود در قهوه ترک تأثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب شما دارد. هر شخص باید متناسب با تایم خواب خودش، ساعت نوشیدن قهوه ترک را تنظیم کند؛ اما به‌صورت کلی توصیه می‌شود که چهار تا شش ساعت قبل از رفتن به رختخواب، قهوه ترک نوشیده نشود.

حتماً شما هم این گفته قدیمی را شنیده‌اید: «مقدار زیادی از یک چیز خوب هم می‌تواند برای شما بد باشد.». کافئین، دارو آشنایی است که می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کند. قهوه ترک بزرگ‌ترین منبع کافئین است. زمانی که این ماده وارد بدن می‌شود، می‌تواند ضربان قلب و فشارخون را افزایش دهد، سطح انرژی را بالا ببرد و خلق‌وخو را بهبود ببخشد.

۳. افزایش تولید اسید

قهوه ترک تولید اسید را افزایش می‌دهد؛ به‌ویژه اسید هیدروکلریک و اسید معده این اسیدها برای تجزیه مواد غذایی موجود در معده ضروری هستند. بااین‌وجود حضور بیش‌ازاندازه اسید در معده باعث ایجاد برخی مشکلات می‌شود. اسید اضافی می‌تواند دیوارهای معده را بخورد و باعث زخم معده شود، یا ممکن است احتمال بازگشت اسید به مری را افزایش دهد.

۴. تأثیر بر مغز و دستگاه عصبی مرکزی

تأثیر قهوه ترک بر مغز

همه می‌دانیم که قهوه ترک می‌تواند ما را بیدار و هوشیار نگه دارد، اما چگونه؟ قهوه ترک در حقیقت باعث نمی‌شود انرژی بیشتری در بدنمان تولید شود؛ در عوض، بخش‌هایی از مغز را که باعث ثبت خستگی می‌شوند، از کار می‌اندازد.

قهوه ترک اثر گیرنده‌های موجود در مغز را که می‌توانند آدنوزین ها را شناسایی کنند، خنثی می‌کند. آدنوزین یک ماده شیمیایی بوده که پیام‌های خستگی را به مغز ما انتقال می‌دهد. قهوه با خاموش کردن گیرنده‌های آدنوزین، مغز شما را فریب می‌دهد و شما احساس می‌کنید هشیارتر، بیدارتر و متمرکزتر از حد معمول هستید.

۵. تاثیر بر جذب مواد مغذی

تاثیر قهوه ترک بر جذب کلسیم، یکی از قابل‌توجه‌ترین و مهم‌ترین نمونه‌های تأثیر قهوه ترک بر جذب مواد مغذی است. قهوه ترک اساساً قابلیت جذب کلسیم بدن شما را مختل می‌کند و از رسیدن آن به استخوان‌ها جلوگیری می‌نماید. مصرف بیش‌ازاندازه کافئین می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

۶. کاهش حساسیت بدن به کافئین

همه ما می‌دانیم هنگامی‌که به طور مرتب قهوه ترک می‌نوشید، چه اتفاقی می‌افتد: مجبور می‌شوید برای تجربه تاثیر اولیه هرروز بیشترتر و بیشترتر قهوه ترک مصرف کنید. کافئین به اندازه نیکوتین و مواد مخدر اعتیادآور است و تأثیر مشابه ای بر بدن شما می‌گذارد؛ یعنی مهم نیست چقدر قهوه ترک می‌نوشید، شما هرگز آن احساس اولیه مصرف کافئین را مجدداً تجربه نخواهید کرد.

کافئین نه تنها به‌سختی تأثیر اولیه‌اش را روی شما می‌گذارد، بلکه هم‌زمان با بالا بردن تحمل باعث ایجاد وابستگی نیز می‌شود. اگر مصرف قهوه ترک را متوقف کنید، دچار سردرد و یک سری مشکلات می‌شوید.

نتیجه گیری

خلاصه عوارض ترک قهوه

به‌صورت اصولی مصرف یک ماده غذایی طبق نیاز بدن، به شکل صحیح و به‌صورت متعادل، هیچ مشکلی برای سلامتی بدن ما ایجاد نمی‌کند. مگر اینکه در مصرف آن زیاده روی کنیم و یا مبتلا به بیماری خاصی باشیم؛ بنابراین بر اساس مطلب بالا، بهتر است در مصرف این نوشیدنی خوش‌طعم تعادل را رعایت کنیم، تا هم از فواید و خواص آن بهره‌مند شویم و هم از مشکلات ناشی جلوگیری کنیم.

منابع:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *