شکلات نوعی شیرینی است که از مواد کاکائو، شکر و شیر تهیه می شود.

همه چیز در مورد شکلات

امروزه مواد غذایی مختلفی در سبد تغذیه‌ای همه انسان‌های روی زمین جای گرفته‌‌اند. از جمله محبوب‌ترین این موارد می‌توان به شکلات اشاره کرد. این ماده با طعم بی‌نظیر و تنوع بسیار بالای خود یک محصول بی‌نظیر غذایی محسوب می‌شود، اما پرسش اصلی این است که شکلات چیست؟ و دقیقا از چه چیزی تشکیل شده است؟

به راستی مهم‌ترین ماده موجود برای ساخت این محصول چه چیزی است؟ جالب است بدانید که ماده اصلی شکلات، کاکائو محسوب می‌شود! با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد این خوراکی بسیار جذاب به شما عزیزان ارائه کنیم.

درباره شکلات

شکلات چیست؟

شکلات محصولی است که از هسته‌ی بذر کاکائو تهیه می‌شود. پس از جمع‌آوری بذرهای کاکائو، آنها را تخمیر، خشک، پاک کرده و در نهایت آسیاب کرده تا به شکلات تبدیل شوند.

منشأکشورهای جزو آمریکای مرکزی و جنوبی
نوع ماده خامهسته بذر کاکائو
تاریخ کشفبین ۱۹۰۰-۱۵۰۰ پیش از میلاد
نوع مصرف اولیهنوشیدنی تلخ و شیرین‌شده
استفاده از شکلاتتنقلات، دسر، شیرینی، نوشیدنی و …
انواع شکلاتتلخ، شیری، تلخ شیری، سفید و …
خواص شکلاتبهبود خلق و خو، کاهش استرس، کاهش فشار خون و …

شکلات در انواع مختلفی از جمله تلخ، شیری و تلخ شیری تولید می‌شود و به عنوان تنقلات، دسر، شیرینی و نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکلات از چه چیزی درست می شود؟

شکلات را به وسیله پودر کاکائو تولید می‌کنند. پودر کاکائو نیز باید از میوه درخت کاکائو گرفته شود. این درخت تنها در مناطقی با آب‌وهوای کاملاً معتدل رشد می‌کند. از جمله این مناطق می‌توان به مکزیک اشاره کرد. به طور کلی بخش آمریکای مرکزی بهترین منطقه برای پرورش این نوع گیاه محسوب می‌شود.

پس از برداشت میوه کاکائو، نوبت به جدا کردن دانه‌های آن می‌رسد. این دانه‌ها طی یکی فرایند بسیار ویژه خشک و سپس آسیاب خواهند شد. پس از آسیاب کردن آن‌ها، پودر کاکائو به دست می‌آيد. از این پودر می‌توان محصولات مختلفی تولید کرد که یکی از آن‌ها شکلات است.

امروزه شکلات ها در طعم‌های مختلفی به تولید می‌رسند. هر یک از مدل‌های Chocolate دارای ترکیبات منحصر به فرد خود هستند. به عنوان مثال، در شکلات هایی که به آن‌ها شکلات تلخ گفته می‌شود از میزان بیشتری پودر کاکائو استفاده شده است. در شکلات هایی که شیرین هستند و طعم تلخی ندارند، میزان پودر کاکائو کمتر، اما میزان شکر و یا پودر قند افزایش یافته است.

گیاه شکلات چیست

گیاه شکلات چیست؟

همان‌طور که گفته شد، شکلات یک محصول جانبی از پودر کاکائو محسوب می‌شود. در واقع به کلیه محصولاتی که می‌توان آن‌ها را با استفاده از پودر کاکائو درست کرد شکلات گفته خواهد شد. در واقع شکلات از پودر میوه درخت کاکائو به دست می‌آید.

تاریخچه شکلات

تاریخچه شکلات

باید گفت تاریخچه شکلات به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. گفته می‌شود اولین افرادی که با استفاده از پودر کاکائو به تولید شکلات پرداختند، مایاها بودند. این قوم می‌توانستند به خوبی پودر کاکائو را با موادی همچون پودر قند مخلوط کنند و در نتیجه محصولات مختلفی را بسازند. پس از ورود اروپاییان به این منطقه و کشف کاکائو، رفته رفته این خوراکی در کشورهایی همچون اسپانیا و هلند نیز طرف‌داران خاص خود را پیدا کرد. اولین مصرف‌کننده این محصول در اروپا، خاندان سلطنتی اسپانیا بودند.

اینفوگرافی مواد تشکیل دهنده شکلات
اینفوگرافی مواد تشکیل دهنده شکلات

طرز تهیه شکلات در خانه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شکلات را می‌توان طرز تهیه آسان آن دانست. به منظور تهیه این ماده خوشمزه در خانه باید مقداری پودر کاکائو را به خوبی الک نمایید. پس از به دست آوردن یک مقدار پودر کاملاً خالص، کره را به این پودر اضافه کنید.

در مرحله باید یک قابلمه را تا نصفه آب کنید و سپس بگذارید جوش بیاید. ترکیب مدنظر را در درون یک قابلمه با سایر کوچک‌تر قرار داده و آن را روی قابلمه در حال جوش بگذارید. حرارت ناشی از بخار آب موجب ذوب شدن کره پودر کاکائو مي‌شود. پس از ذوب شدن این ترکیب، نوبت به اضافه کردن مقداری شکر می‌رسد.

شکر را اضافه کنید و آن را خوب در ترکیب مخلوط کنید. مقداری شیر را به صورت جداگانه گرم کنید و به مخلوط مربوطه بیفزایید. این ترکیب را به درون قالب‌های مدنظر خود بریزید و بگذارید که خنک شود. تبریک می‌گوییم شما موفق به تولید یک نوع شکلات بسیار ساده شدید!

انواع شکلات

انواع شکلات

امروزه شکلات در انواع مختلفی به تولید می‌رسد. در واقع ماده‌ای که برای ساخت آن استفاده می‌شود تعیین کننده نوع این محصول خواهد بود. به عنوان مثال، در مدل‌های کاراملی علاوه بر کاکائو از کارامل نیز استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین انواع شکلات باید به مواردی همچون کاراملی، شیری و فندقی اشاره کرد.

تفاوت شکلات و کاکائو

فرق شکلات و کاکائو چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، شکلات محصول جانبی کاکائو است. در واقع تا زمانی که پودر کاکائو نداشته باشید، نمی‌توانید این محصول را تولید کنید؛ بنابراین باید گفت مهم‌ترین عامل برای تولید این ماده،‌ پودر کاکائو محسوب می‌شود. امکان خوردن پودر کاکائو به صورت خالص چندان امکان‌پذیر نیست، زیرا این پودر به شدت تلخ است.

مزایا و معایب شکلات

مزایا و معایب شکلات

این ماده نیز دارای مزایای و معایب مختص به خود است. در واقع اگرچه شکلات دارای مزایای بسیاری است، اما بهتر است با معایب آن نیز آشنای شوید. در ادامه به مزایا و معایب این خوراکی خوشمزه می‌پردازیم.

1. معایب و مضرات شکلات

  1. وجود چربی اشباع شده: یکی از مهم‌ترین مضرات شکلات، محتوای بالای چربی اشباع شده در آن است که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.
  2. خطر اضافه وزن: مصرف بیش از حد شکلات ممکن است به اضافه وزن منجر شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی کالری و چربی است.
  3. محتوای بالای کافئین: شکلات حاوی مقدار نسبتاً بالایی از کافئین است که مصرف زیاد آن می‌تواند بر چرخه خواب تأثیر منفی بگذارد.

2. فواید خوردن شکلات

  1. کنترل فشار خون: تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند که مصرف میزان مناسبی از مدل‌های مختلف شکلات می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند.
  2. مفید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2: شکلات تلخ می‌تواند برای افراد دارای دیابت نوع 2 مفید باشد؛ مصرف میزان معینی از شکلات تلخ ممکن است به کاهش سطح قند خون در این بیماران کمک کند.
  3. بهبود عملکرد مغز: از مهم ترین خواص شکلات در بهبود عملکرد مغز نیز است؛ تحقیقات در رابطه با مصرف شکلات و بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر، بر مفید بودن این ماده غذایی تأکید دارند.

سخن پایانی

امروزه شکلات بخش عظیمی از صنعت مواد غذایی را به خود اختصاص داده است و به صورت سالانه میلیاردها جعبه از این محصول به فروش می‌رسد. در تهیه این محصول از پودر کاکائو استفاده می‌شود. از معروف‌ترین مدل‌های این ماده می‌توان به گزینه‌هایی همچون شیری، نارگیلی، فندقی و کاراملی اشاره کرد. شما می‌توانید با در دست داشتن ماده اصلی شکلات یعنی پودر کاکائو، این محصول خوشمزه را در خانه خود نیز دست کنید. امیدواریم در این متن به این پرسش که شکلات چیست، پاسخ مناسبی داده باشیم.

منابع:

3.8/5 - (6 امتیاز)

سوالات متداول

  • شکلات از چه چیزی درست می‌شود؟

    این محصول از پودر کاکائو درست می‌شود. به پودر کاکائو موادی همچون شکر و شیر نیز اضافه خواهد شد.

  • فرق شکلات و کاکائو چیست؟

    شکلات از کاکائو، شکر و چربی تهیه می‌شود، در حالی که کاکائو پودری است که از دانه‌های کاکائو برشته شده و بدون مواد افزودنی به دست می‌آید.

  • 5 حقیقت جالب در مورد شکلات چیست؟

    1. شکلات در ابتدا به عنوان یک نوشیدنی تلخ مصرف می شد و بعداً با شکر شیرین می شد. 2. شکلات تلخ فواید سلامتی دارد. 3. دانه های کاکائو به عنوان ارز توسط آزتک ها استفاده می شد. 4. بزرگترین شکلات تخته ای جهان بیش از 5000 پوند وزن داشت. 5. شکلات کمی کمتر از دمای بدن انسان ذوب می شود، به همین دلیل است که به راحتی در دهان ما آب می شود.

  • چه چیزی شکلات را خاص می‌کند؟

    شکلات حاوی ترکیباتی است که می تواند اثرات مثبتی بر رفتار و سلامت ما داشته باشد و آن را به یک خوراکی محبوب در سراسر جهان تبدیل کند.

  • آیا شکلات کافئین دارد؟

    بله، شکلات کافئین دارد، اما مقدار آن کمتر از قهوه و چای است.

  • آیا شکلات چاق کننده است؟

    مصرف بیش از حد شکلات می‌تواند به افزایش وزن منجر شود، اما به طور کلی، شکلات به تنهایی دلیل چاقی نیست و می‌توان آن را به میزان متعادل در رژیم غذایی گندم‌خواری جایگزینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *