کاکائو درختی استوایی است که از دانه های آن برای تهیه شکلات استفاده می شود.

همه چیز درباره کاکائو؛ از تاریخچه تا فواید

وقتی صحبت از کاکائو (Cocoa) می‌شود، همه ما به یاد طعم بسیار خوشمزه پودر کاکائو می‌افتیم. شاید این پرسش برای شما به وجود آمده باشد که منشأ کاکائو چیست؟ تفاوت این آن با شکلات در چیزی است؟

کاکائو که با نام تئوبروما کاکائو نیز شناخته می شود، درختی استوایی همیشه سبز است که بومی آمریکای جنوبی است. و به دلیل دانه های آن که معمولا به عنوان دانه های کاکائو نامیده می شود، کشت می شود که برای تهیه پودر کاکائو، شکلات و سایر محصولات مبتنی بر شکلات استفاده می شود. کاکائو برای قرن ها توسط مردم بومی آمریکای جنوبی استفاده می شود و اکنون به یک کالای اصلی در اقتصاد جهانی تبدیل شده است و کشورهایی مانند ساحل عاج، غنا و اندونزی از بزرگترین تولیدکنندگان آن هستند. در این مقاله به تاریخچه، تولید و استفاده از کاکائو خواهیم پرداخت.

کاکائو گیاهی است که از دانه های آن برای تولید شکلات استفاده می شود.

کاکائو چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که کاکائو چیست؟ باید گفت که کاکائو یکی از پرمصرف‌ترین ماده‌های غذایی در فرهنگ امروزی است. به طور کلی می‌توان گفت که محصولات جانبی تولیدی از کاکائو در گوشه به گوشه زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به شکلات اشاره کرد.

خود کلمه کاکائو یک نوع کلمه مربوط به زبان مایایی (زبان قدیمی مکزیک) محسوب می‌شود. ترجمه این کلمه را می‌توان میوه قرمز دانست. اگرچه استفاده از کاکائو به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد، اما این میوه هم‌اکنون به جزو جدانشدنی سبد غذایی ما تبدیل شده است.

درخت کاکائو یک گونه درخت استوایی است که دانه‌های آن پرورش می‌یابد که برای تولید شکلات استفاده می‌شود.

درخت کاکائو چیست؟

کاکائو از دانه‌های درخت کاکائو به دست می‌آید. این درخت معمولاً تنها در مناطق گرمسیری یافت می‌شود و نمی‌توان آن را در مناطقی همچون مناطق گرمسیری و یا حتی معتدل اروپایی کشت کرد. همین امر موجب شده است تا مناطق کشت این درخت فقط محدود به آمریکای مرکزی و مناطق استوایی باشد.

دانه‌های کاکائو در غلاف‌های خاصی رشد می‌کنند. این غلاف‌ها در درون میوه درخت کاکائو قرار دارند. برای تولید کاکائو از همین میوه‌ها استفاده می‌شود. در واقع آن‌ها را می‌شکافند و دانه‌های موجود در درون میوه‌های مدنظر را استخراج می‌کنند. در ادامه متن به این پرسش می‌پردازیم که تاریخچه کاکائو چیست؟

کاکائو هزاران سال است که توسط تمدن های باستانی در آمریکای مرکزی و جنوبی به دلیل دانه های آن، برای تهیه شکلات کشت می شده است.

تاریخچه کاکائو

کاکائو، بومی منطقه آمازون آمریکای جنوبی است و برای اولین بار توسط تمدن های مایا و آزتک در مکزیک و آمریکای مرکزی بیش از 2000 سال پیش کشت شد. دانه آن به عنوان نوعی واحد پول استفاده می شد و همچنین اعتقاد بر این بود که دارای خواص دارویی و معنوی است.

مکزیکی‌ها در چهار هزار پیش متوجه شدند که می‌توان با خشک کردن و تخمیر دانه‌های درخت کاکائو به پودر کاکائو دست یافت. در ابتدا تصور می‌شد که کاکائو دارای خواص درمانی است و به همین دلیل از آن به منظور بهبود زخم‌های بدن استفاده می‌شد. پس از گذشت سال‌های مردم مکزیک به خواص غذایی آن نیز پی بردند و آن را به عنوان یک پودر به نوشیدنی‌های مختلف خود اضافه می‌کردند.

اولین اروپایی هایی که با کاکائو مواجه شدند، فاتحان اسپانیایی به رهبری هرنان کورتس در قرن شانزدهم بودند. آنها این نوشیدنی را به اروپا آوردند؛ جایی که به یک کالای لوکس برای ثروتمندان تبدیل شد. با گذشت زمان، تولید و مصرف شکلات گسترش یافت و در نهایت به یک محصول مصرفی به تولید انبوه تبدیل شد. و امروزه کاکائو در بسیاری از کشورها کشت می شود که بزرگترین تولید کنندگان آن عبارتند از: ساحل عاج، غنا، اندونزی و نیجریه.

کاکائو دارای طعمی غنی و تلخ است.

کاکائو چه طعمی دارد؟

کاکائوی خالصی که به طور مستقیم از میوه درخت کاکائو به دست می‌آيد، دارای طعم کاملاً تلخی است. میزان این تلخی رابطه مستقیمی با نوع درخت کاکائو و همچنین شرایط رشد آن دارد. این بدان معناست که محصولات بعضی از درخت‌های کاکائو دارای درصد تلخی بالاتر و بعضی دیگر نیز دارای درصد تلخی پایین‌تر هستند. علاوه بر این، امروزه درخت‌های اصلاح‌ نژادی خاصی نیز به تولید رسیده‌اند که سعی شده است تا میوه آن‌ها میزان تلخی بسیار پایینی داشته باشد.

برای تهیه شکلات از کاکائو، دانه ها را تفت داده، آسیاب می کنند و با شکر و گاهی شیر مخلوط می کنند تا محصولی صاف و خامه ای ایجاد شود.

آموزش طرز تهیه کاکائو

بعد از چیدن دانه‌های کاکائو آن‌ها را در درون بسته‌بندی‌های خاصی قرار می‌دهند. پس از گذشت حدوداً هفت روز، دانه کاکائو به طور کامل تغییر رنگ می‌دهد و رنگ آن تقریباً به قهوه‌ای مبدل می‌گردد. در این زمان نوبت به برشته کردن دانه‌های مزبور می‌رسد. این فرایند برشته کردن می‌تواند تأثیر بسیار مهمی بر روی طعم کاکائو داشته باشد.

اینفوگرافی فرآیند تهیه شکلات از کاکائو
اینفوگرافی فرآیند تهیه شکلات از کاکائو

پس از برشته کردن باید دانه‌های مدنظر را به خوبی آسیاب کرد تا بتوان به پودر کاکائو دست یافت. در گذشته به جای استفاده از دستگاه‌های پیشرفته جهت آسیاب کردن دانه‌های کاکائو از ابزارهای ساده‌ای همچون هاون کمک می‌گرفتند. پس از تبدیل کردن دانه کاکائو به پودر کاکائو و بررسی‌های بهداشتی آن‌ها را در بسته‌بندی‌های جدید قرار می‌دهند و فرایند صادرات آن‌ها شروع می‌شود.

کاکائو به دانه های خام درخت کاکائو گفته می شود، در حالی که شکلات محصول غذایی فرآوری شده ای است که از کاکائو برشته و آسیاب شده مخلوط با شکر و گاهی شیر تهیه می شود.

تفاوت شکلات و کاکائو چیست؟

به طور کلی باید گفت که شکلات، یکی محصول جانبی از کاکائو به شمار می‌آید. در واقع شما برای تهیه شکلات باید حتماً پودر کاکائو داشته باشید. میزان تلخی شکلات، به میزان تلخی پودر کاکائو و همچنین میزان استفاده آن در شکلات بستگی دارد. به عنوان مثال در اقسام شکلات‌ همانند شکلات شیری که طعم بسیار شیرینی دارند از پودر کاکائوی بسیار کمی استفاده می‌شود. این در حالی است که بخش اعظم شکلات‌های تلخ را پودر کاکائو تشکیل داده است.

تفاوت قهوه و کاکائو چیست؟

قهوه و کاکائو دو گیاه متفاوت هستند و از دانه های آنها برای تهیه دو نوشیدنی مختلف استفاده می شود.

قهوه، از دانه های بو داده گیاه قهوه که بومی مناطق گرمسیری آفریقا است، تهیه می شود. دانه ها آسیاب و دم می شوند تا قهوه درست شود، نوشیدنی محبوبی است که در سراسر جهان به دلیل کافئین دار بودنش شناخته شده است.

از سوی دیگر، کاکائو از دانه های تخمیری، خشک و برشته شده درخت کاکائو که بومی منطقه آمازون است، به دست می آید. دانه ها برای تهیه پودر کاکائو و شکلات برداشت می شوند. کاکائو یک ماده کلیدی در بسیاری از دسرها و اقلام شیرینی پزی است و به خاطر طعم غنی و شکلاتی اش معروف است.

به طور خلاصه، قهوه و کاکائو از گیاهان مختلف می آیند، به طور متفاوتی فرآوری می شوند و طعم ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و پتاسیم است که آن را برای سلامت قلب، کاهش التهاب و بهبود سلامت کلی مفید می کند.

آشنایی با فواید کاکائو

به دلیل طبع گرم کاکائو می‌توان گفت که این محصول یک انتخاب عادی به منظور افزایش ایمنی بدن در برابر مواردی همچون سرماخوردگی است. طبق گفته های وب سایت webmd، بسیاری از پزشکان معتقدند که مصرف روزانه مقداری کاکائو می‌تواند موجب کاهش میزان افسردگی شود. این در حالی است که کاکائو در فرم‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا در هنگام انجام تمرینات ورزشی اکسیژن بیشتری را به سیستم تنفسی خود برسانید.

جالب است بدانید که کاکائو حتی می‌‌تواند موجب بهبود بیماری‌های خاصی همچون اسهال و یبوست شود. دلیل این امر را می‌توان وجود مقدار بسیار مناسب از فیبر در درون پودر کاکائو دانست. کاکائوی موجود در مواردی همچون شکلات می‌توان به شما در کاهش وزن نیز کمک کند، البته این امر در شرایطی صحیح خواهد بود که شکلات مربوطه دارای میزان بالایی از قند نباشد.

کاکائو موجب بهبود متابولیسم بدن می‌گردد و در نتیجه از شر مشکلات گوارشی نیز راحت خواهید شد. تحقیقات مختلفی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که وجود موادی به اسم فالاونل می‌تواند به افراد در پیشگیری از سرطان‌های بسیار خطرناکی همچون سرطان پروستات کمک کند.

شیر کاکائو یک نوشیدنی سالم است که فواید کاکائو را با مواد مغذی موجود در شیر (پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها) ترکیب می‌کند تا یک نوشیدنی غنی و مفید برای قلب باشد.

فواید شیر کاکائو چیست؟

شیر کاکائو دارای ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A، ویتامین B و حتی ویتامین D است. حتی می‌توان مقادیر بسیار مناسبی از پتاسیم را در درون آن مشاهده کرد. با توجه به این مورد می‌توان گفت که شیر کاکائو یک انتخاب عالی برای بهبود رشد در نوجوانان محسوب می‌شود.

سخن پایانی

کاکائو چیست؟ این همان پرسشی است که در این متن سعی کردیم به طور کامل در مورد آن با شما عزیزان صحبت کنیم. با توجه به موارد گفته شده می‌توان فهمید که کاکائو سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. استفاده از این محصول به کشور مکزیک برمی‌گردد.

امروزه از پودر کاکائو در موارد مختلفی از جمله شکلات استفاده می‌شود. به منظور تهیه پودر کاکائو باید از دانه‌های درخت کاکائو که در شرایط خاصی رشد می‌کند استفاده کرد. یک درخت مناسب، میوه کاکائوی خوشمزه‌ای را پرورش می‌دهد. امیدواریم که با مطالعه این متن درک بهتری از کاکائو و همچنین تفاوت کلی آن با شکلات به دست آورده باشید.

منبع: lakechamplainchocolates.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا شکلات و کاکائو یکی هستند؟

    پودر شکلات که از آن می‌توان شکلات‌های شیری، شکلات‌های تلخ و ... را درست کرد یک محصول جانبی از دانه کاکائو محسوب می‌شود.

  • کاکائو از چه چیزی درست می‌شود؟

    کاکائو به وسیله دانه‌‌های درخت کاکائو به دست می‌آيد. این دانه‌ها باید فرایند‌های مختلفی را پشت سر بگذارند تا به کاکائوی مورد استفاده در شکلات و ... تبدیل شوند.

  • ‌آیا کاکائو از شکلات درست می‌شود؟

    خیر. این پرسش را باید به این شکل پاسخ داد که شکلات به وسیله پودر شکلاتی که حاصل از کاکائو است به تولید می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *