روش رسوب‌ زدایی اسپرسو ساز

اسپرسو سازها یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در زندگی روزمره افراد به شمار می‌آیند. در طول زمان و به دلیل تماس مکرر با آب و قهوه، رسوب‌هایی در داخل اسپرسو ساز تشکیل می‌شوند که می‌تواند کیفیت و عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله، به بررسی رسوب‌زدایی اسپرسو ساز، روش‌های مختلف انجام آن، و ضرورت اجرای این عملیات پرداخته خواهد شد.

چرا باید دستگاه اسپرسو ساز را رسوب زایی و تمیز کنیم؟

به طور کلی تمیز کردن ماشین اسپرسو ساز، جهت رفع و از بین بردن رسوب‌های تشکیل شده در دستگاه انجام می‌شود. گاهی اوقات استفاده از عدم تصفیه کننده آب موجب بروز رسوبات املاح دار و سنگین شدن آب برای دستگاه خواهد شد. ساختار اسپرسو سازها به گونه ای است که گرما، رطوبت و آب املاح دار تاثیر زیادی بر روند عملکرد آن‌ها خواهد داشت.

ساختار دستگاه‌ های اسپرسو ساز به گونه ای است که به طور دائم با انتقال آب، شیر و قهوه در تماس هستند. این روند می‌تواند زمینه ایجاد رسوب ناشی از املاح آب باشد. بنابراین ضرورت دارد که جهت حفظ سلامت دستگاه، افزایش طول عمر مفید آن و تهیه یک نوشیدنی با کیفیت روند رسوب‌زدایی اسپرسو ساز را انجام داد.

انواع روش‌های رسوب‌زدایی اسپرسو ساز

روش‌های رسوب‌زدایی ماشین اسپرسو ساز

با توجه به اهمیت و ضرورت  رسوب‌زدایی ماشین‌های اسپرسو ساز، دور از انتظار نیست که روش‌های متعددی برای پاکسازی این دستگاه‌های حساس و کاربردی وجود داشته باشد

. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش‌های رسوب‌زدایی اسپرسو ساز خواهیم پرداخت:

  1. استفاده از اسید سیتریک برای رفع رسوب‌ها
  2. مصرف سرکه برای ازبین بردن رسوب
  3. محصولات رسوب زدا صنعتی

1. رسوب‌زدایی با اسید سیتریک

رسوب‌زدایی دستگاه‌های اسپرسو ساز با استفاده از اسید سیتریک به عنوان روش‌های رایج به شمار می‌آید. جهت  رسوب‌زدایی دستگاه با استفاده از اسید سیتریک، می‌بایست پودر این ماده را تهیه نمایید و سپس با یک لیتر آب ترکیب کنید. البته باید در نظر داشته باشید که مقدار اسید سیتریک مناسب در این محلول، دو قاشق غذاخوری است.

2. رسوب‌زدایی با سرکه یا آب لیمو

آب لیمو و برخی از مرکبات دارای اسید سیتریک هستند؛ به همین علت برای رسوب‌زدایی اسپرسو ساز می‌توان از این مایع استفاده کرد. البته سرکه سفید نیز تاثیر بسیار زیادی در روند رسوب‌زدایی و پاکسازی دستگاه اسپرسو ساز دارد. جهت استفاده از هر دو نوع این مایع‌های خوراکی، بهتر است حجم ۷۵٪ لیتر را به آب اختصاص دهید.

3. رسوب‌زدایی با استفاده از مایع صنعتی

با پیشرفت صنعت و ازدیاد دستگاه‌های اسپرسو ساز دور از انتظار نیست که برای رفع رسوب‌ها مایع‌های شستشو دهنده عرضه شوند. این محلول‌ها بر خلاف جوش شیرین و مواد طبیعی مشابه هیچ پیامد منفی در بر نخواهند داشت. همچنین این مایع‌های صنعتی به طرز شگفت آوری در آب حل می‌شوند و زمینه بروز هیچ اختلالی را فراهم نمی‌کنند.

اصول صحیح شستشو و تمیز کردن دستگاه اسپرسو ساز

شستشوی دستگاه اسپرسو ساز به صورت صحیح و منظم بسیار مهم است تا کیفیت قهوه حفظ شود و دستگاه در عملکرد خود بهینه باقی بماند. در ادامه، اصول صحیح شستشو دستگاه اسپرسو ساز را مرور خواهیم کرد:

  1. خاموش کردن دستگاه:

قبل از هر عملیات شستشو، دستگاه اسپرسو را خاموش کنید و از پریز برق خارج نمایید. همچنین اگر دارای باتری قابل جابجایی است، آن را از دستگاه جدا کنید.

  1. تخلیه باقیمانده قهوه:

قهوه‌ای که در ظرف گیرنده یا پتانسیومتر (Portafilter) موجود است را دور بریزید. سپس ظرف گیرنده را با آب گرم بشویید.

  1. شستشوی پتانسیومتر و واحد اسپرسو:

پتانسیومتر و واحد اسپرسو (برای دستگاه‌های با پتانسیومتر قابل جدا شدن) را جدا کنید و با آب گرم بشویید. از مواد شوینده خاصی که توسط تولید کننده توصیه شده استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که تمام قهوه‌ای که در این قسمت‌ها متراکم شده است پاک شود.

  1. شستشوی مخزن آب و بخش‌های قابل جدا شدن:

مخزن آب، بخش‌های قابل جدا شدن اسپرسو ساز مانند ظرف گیرنده و سینی تخلیه را با آب گرم بشویید. در صورت امکان، این قسمت‌ها را جدا کرده و بشویید. همچنین دقت کنید که در داخل مخزن آب هم رسوب‌ها تجمع کنند که باید به دوره‌ای تمیز شوند.

  1. شستشوی فیلتر قهوه:

فیلتر قهوه را با آب گرم بشویید. اگر از فیلترهای چند لایه استفاده می‌کنید، تمام لایه‌ها را جدا کنید و هر یک را به صورت جداگانه بشویید. برای شستشو از برس نرم و مخصوص شستشو استفاده کنید.

  1. شستشوی شیر آب و بخش‌های اسپرسو ساز:

اگر دستگاه شما دارای شیر آب است، آن را نیز شستشو دهید. بخش‌های دیگر دستگاه مانند لوله‌ها و سیستم‌های خودکار را هم با آب گرم بشویید.

  1. خشک کردن بخش‌ها:

بعد از شستشو، تمام بخش‌ها را خوب خشک کنید. این مهم است تا از تجمع رطوبت و رشد قارچ و باکتری‌ها در دستگاه جلوگیری شود.

  1. مونتاژ دوباره:

تمام بخش‌ها را به دقت مونتاژ کنید و دستگاه را آماده به کار کنید.

با رعایت این اصول و انجام شستشو به صورت منظم، می‌توانید از دستگاه اسپرسو ساز بهره‌برداری بهتری داشته باشید و از کیفیت قهوه‌ی خود لذت ببرید.

چند وقت یکبار دستگاه را رسوب‌زدایی کنیم؟

چند وقت یکبار دستگاه را رسوب‌زدایی کنیم؟

به صورت کلی باید اشاره کرد تعداد دفعات شستشو و رسوب‌زدایی اسپرسو ساز، باید میزان ناخالصی آب توجه داشت. با این حال بهتر است هر دو ماه یک بار دستگاه اسپرسو ساز را  رسوب‌زدایی نمایید؛ البته انجام مرتب و مکرر روند پاکسازی می‌تواند موجب افزایش طول عمر مفید دستگاه و افزایش کیفیت نوشیدنی خواهد شد.

چکیده مطلب

در این مطلب به بررسی ضرورت انجام  رسوب‌زدایی اسپرسو ساز و روند انجام پرداخته شد. همانطور که اشاره شد، برای حفظ کیفیت نوشیدنی و افزایش طول عمر مفید دستگاه لازم است به صورت دوره ای به پاکسازی دستگاه اقدام نمایید. البته لازم به ذکر است که برای جلوگیری از بروز آسیب‌های متعدد به دستگاه انجام روند  رسوب‌زدایی اقدام کنید.

منبع: homegrounds.co

3/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا رسوب‌زدایی اسپرسو ساز با جوش شیرین امکان پذیر است؟

    خیر زیرا جوش شیرین حلال در آب نیست و می تواند موجب ازدیاد رسوب ها و گرفتگی های دستگاه شود.

  • آیا پاکسازی دستگاه اسپرسو ساز با مایع های صنعتی امکان پذیر است؟

    پاکسازی و رسوب‌زدایی اسپرسو ساز با استفاده از مایع های شستشو دهنده و رسوب‌زدا بدون هیچ پیامد منفی انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *