معرفی اسپرسو ساز

اسپرسو ساز چیست؟

اگر بخواهیم به محبوب ترین دستگاه قهوه ساز در دنیا اشاره کنیم ، قطعا اسپرسو ساز از اولین موارد خواهد بود. دستگاه اسپرسوساز (Espresso Machine) وسیله‌ای است که برای تولید قهوه به روش سنتی ایتالیایی، معروف به اسپرسو استفاده می‌شود. نحوه عملکرد ماشین اسپرسو ساز پیچیده نیست و کسانی که با کاربرد ماشین اسپرسو آشنا هستند، آن را به طور حرفه‌ای استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا سوال اسپرسوساز چیست را بیشتر بررسی کنیم.

تاریخچه اسپرسو ساز

تاریخچه دستگاه اسپرسو ساز

اکثر افراد با ماهیت این دستگاه آشنا هستند؛ اما همه از تاریخچه این دستگاه اطلاعی ندارند. جالب است بدانید که در سال 1884، اولین دستگاه اسپرسوساز توسط آنجلو موریوندو از تورین ثبت شد. این دستگاه نام «ماشین‌های بخار جدید برای شیرینی‌سازی اقتصادی و فوری نوشیدنی قهوه، روش A. Moriendo» را داشت.

طی سال‌های متمادی انواع مختلف این دستگاه وارد بازار شد و هر بار با بهینه سازی‌های متفاوتی کاربرد اصلی خود را حفظ می‌کرد. اما دستگاه که امروز تحت این نام می‌شناسیم در سال 1961 توسط شرکت فایما طراحی شد. دستگاهی که از یک پمپ الکتریکی برای انتقال آب تحت فشار استفاده می‌کند.

آب از منبع آب تازه می‌آید، از لوله‌ای می‌گذرد و با دیگ گرم می‌شود و سپس با قهوه ترکیب می‌شود. به این ترتیب آب دمای مطلوبی دارد و برای مدت طولانی در دیگ نمی‌ماند.

انواع دستگاه اسپرسو ساز

انواع دستگاه اسپرسو ساز

کاربرد این وسیله قهوه ساز معمولا یکسان است؛ اما می‌توان انواع مختلف این دستگاه را در بازار پیدا کرد. در ادامه لیستی از این انواع را با هم بررسی می‌کنیم تا زمان خرید هر کدام اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید.

۱. اسپرسوساز نیمه‌خودکار و تمام خودکار

اسپرسوساز نیمه‌خودکار و تمام خودکار

نحوه عملکرد دستگاه بسته به اتوماتیک و یا دستی بودن آن کمی متفاوت خواهد بود. این میان  اسپرسو سازهای نیمه اتوماتیک محبوب‌ترین نوع دستگاه اسپرسوساز در کافی شاپ‌های تخصصی هستند، زیرا به باریستاها کنترل کاملی بر متغیرهای مهم در تهیه قهوه می‌دهد.

بیشتر کسانی که می‌دانند این نوع اسپرسوساز چیست آگاه‌اند که این واحدها دارای پمپی هستند که آب را به درون دستگاه هدایت می‌کند، اما هنوز به یک باریستای با تجربه برای آسیاب کردن دانه‌های قهوه، کوبیدن تفاله‌ها، کنترل زمان استخراج و بخارپز کردن شیر نیاز است.

در کنار آنها، دستگاه‌های اسپرسوساز اتوماتیک نیز وارد بازار شده‌اند. این مدل‌ها نیز پمپی دارند که آب را به درون دستگاه هدایت می‌کند، اما آنها یک گام فراتر از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک پیش رفته‌اند. به این معنا که دستگاه زمان استخراج قهوه را نیز به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

باریستا فقط باید دکمه را فشار دهد تا قهوه دم بکشد و دستگاه مدت زمان کشش شات را به صورت حجمی یا از طریق یک تایمر داخلی کنترل کند.

۲. اسپرسو ساز صنعتی

اسپرسو ساز صنعتی

قبل از آشنایی با اسپرسو ساز خانگی بد نیست بدانید که این دستگاه نمونه صنعتی و یا فوق اتوماتیک هم دارد. دستگاه‌های اسپرسوساز فوق‌ اتوماتیک شامل یک آسیاب داخلی و برنامه‌های خودکار برای کنترل و تولید اسپرسو از ابتدا تا انتها هستند.

این روند از طریق یک فرایند ۱ یا ۲ مرحله‌ای انجام می‌شود. این ماشین‌ها کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست کار می‌کنند و دارای کنترل‌های بصری هستند. اغلب با تنظیمات منوی قابل برنامه ریزی همراه شده‌اند تا سرعت تهیه اسپرسو بالا برود. این دستگاه بیشتر در کافه‌های پر رفت و آمد و شلوغ مورد استفاده است تا سرعت باریست‌ها بالا برود.

۳. اسپرسوساز دستی

اسپرسوساز دستی

برای اینکه سوال اسپرسوساز چیست را بهتر متوجه شوید خوب است که آشنایی با اسپرسو ساز خانگی را هم در نظر داشته باشید.

موکاپات

قهوه ساز موکاپات

مزیت استفاده از اسپرسو ساز خانگی این است که هر زمان هوس قهوه داغ کردید، یک فنجان آماده در خانه دارید. بسیاری از علاقه مندان به این نوع قهوه، موکاپات هم در خانه دارند. این یک دستگاه کوچک و کلاسیک برای تهیه اسپرسو است که کارکرد آسانی هم دارد.

اضافه کردن مقداری آب در مخزن، مقدار مورد نیاز قهوه و گذاشتن موکاپات روی اجاق گاز تنها کاری است که باید انجام دهید. مزیت مهم این دستگاه این است که قابل حمل بوده و می‌تواند آن را در دل طبیعت هم استفاده کرد.

نسپرسو (Nespresso)

نسپرسو

در حالی که دستگاه‌های نسپرسو پیکربندی کمی متفاوت دارند، عملکرد کلی آنها این‌گونه است که یک غلاف اسپرسو در قسمت جلوی دستگاه قرار می‌گیرد و آب در یک مخزن بارگذاری می‌شود. پس از فعال شدن توسط کاربر، آب از طریق یک خط پمپ وارد دستگاه می‌شود.

سپس با فشار وارد غلاف شده  تا اسپرسوی مورد نیاز کاربر را تامین کند. مزیت این نوع دستگاه‌های این است که دوره پیش گرمایش آنها 25 ثانیه بوده و برای کاربری بسیار ساده‌ای دارند.

مینی پرسو (Mini Peresso)

اسپرسو ساز مینی پرسو

مزیت استفاده از اسپرسو ساز در این نوع طراحی، قابلیت جابه‌جایی راحت و جدا شدن یک به یک اجزا است که شستشو را نیز آسان می‌کند. کسانی که زیاد سفر می‌کنند می‌دانند که این نوع دستگاه اسپرسوساز چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. پس از اضافه کردن آن و مقدار مناسب قهوه، باید پمپاژ به صورت دستی انجام شود تا این مواد با هم ترکیب شده و اسپرسو ما آماده شود.

طرز استفاده از دستگاه اسپرسو ساز

تنها نکته مهم این است که زمان استفاده از دستگاه مراحل زیر را در نظر داشته باشید. با این نکات به خوبی درک می‌کنید که اسپرسوساز چیست و چطور از آن استفاده می‌شود.

گام اول؛ اسپرسوساز خود را روشن و از قبل گرم کنید

برای اینکه بهترین بهره را از اسپرسوساز خود ببرید، باید مطمئن شوید که کل دستگاه از قبل گرم شده است. این مرحله ممکن است برای برخی از ماشین‌ها تا 25 دقیقه طول بکشد، بنابراین از قبل دستگاه خود را گرم کنید.

گام دوم؛ قهوه را به میزان لازم آسیاب کنید

دستگاه را روی یک اندازه آسیاب خوب تنظیم کنید. پورتافیلتر یا همان سبد اسپرسوساز را روی ترازو خود قرار دهید و فلس را جدا کنید، سپس آن را با حدود ۲۰ گرم قهوه آسیاب شده پر کنید. مهم است که سطح قهوه را صاف و کمی فشرده کنید.

گام سوم؛ اولین شات را نوش جان کنید

برای هر بار استفاده از اهرم و داشتن یک شات قهوه، بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زمان لازم است.

فرق نسپرسو ساز با اسپرسوساز چیست؟

نحوه عملکرد اسپرسو ساز یا نسپرسو ساز کمی متفاوت است. نوشیدنی‌هایی که توسط دستگاه‌های نسپرسو و اسپرسوساز تولید می‌شوند ممکن است ظاهر و طعم مشابهی داشته باشند، اما روش‌هایی که هر کدام قهوه شما را از دستگاه به فنجان می‌رسانند به طور قابل توجهی متفاوت است.

استفاده از دستگاه‌های قهوه ساز نسپرسو تک نفره آسان است. به سادگی کپسول نسپرسو خود را داخل آن جایگاه مورد نظر قرار دهید، یک دکمه را فشار داده و یک شات اسپرسو  تهیه کنید. به عبارت دیگر، این دستگاه کاملا خودکار است.

در مقابل دستگاه‌های اسپرسوساز استاندارد دارای دیگ‌هایی هستند که بخار تولید می‌کنند، آب را تحت فشار قرار داده و آب داغ را به داخل مخزن قهوه وارد می‌کنند. برای این کار از فشار بین 9 تا 15 بار استفاده می‌شود؛ بنابراین، یک دستگاه اسپرسو ساز واقعی می‌تواند طعم اصلی اسپرسو ایتالیایی را به وجود بیاورد.

فرق موکاپات با اسپرسوساز چیست؟

فرق موکاپات با اسپرسوساز

همان طور که قبلا هم توضیح دادیم موکاپات به دلیل سهولت استفاده و پتانسیل آن برای تولید یک فنجان قهوه لذیذ، دهه‌های متمادی در بسیاری از خانواده‌ها یک عنصر اصلی بوده است. کار با این دستگاه کاملا دستی است و در مقابل دستگاه‌های اسپرسوساز اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک قرار می‌گیرد.

برای اینکه بدانید این نوع اسپرسوساز چیست به یاد بسپارید که موکا از سه محفظه تشکیل شده و اسپرسو را با استفاده از اصول اولیه فیزیک دم می‌کند. محفظه پایینی آن برای آب، محفظه میانی یا سبد فیلتر برای نگه داشتن تفاله قهوه و محفظه بالایی برای جمع آوری دم کرده قهوه مورد استفاده است.

تفاوت قهوه ساز و اسپرسوساز چیست؟

فرق قهوه ساز و اسپرسوساز

فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز کم نیست؛ اکثر دوستداران قهوه در سراسر جهان استدلال می‌کنند که دستگاه‌های اسپرسو طعم قهوه اصیل‌تر و غنی‌تری را ارائه می‌دهند. دستگاه اسپرسوساز همچنین به شما این امکان را می‌دهد که انواع مختلفی از قهوه را بسته به طعم مورد نظر خود انتخاب کنید.

در مقایسه، قهوه سازها یک دستگاه یک کاره هستند و قهوه ضعیف‌تری تولید خواهند کرد. اگر از علاقه مندان به قهوه هستید، محصول نهایی ارائه شده توسط دستگاه اسپرسوساز را ترجیح می‌دهید.

کلام آخر

در این مجال کوتاه سعی کردیم تصویر مشخصی از نحوه عملکرد دستگاه اسپرسو ساز را ارائه کرده و شما را با کاربرد اسپرسو ساز آشنا کنیم. فراموش نکنید که انتخاب شما باید بر اساس نیازسنجی و نوع استفاده‌ای که از ماشین اسپرسو ساز خواهید داشت، انجام شود. در نتیجه باید به خوبی این مهم را درک کنید که انواع اسپرسوساز چیست و چه کارایی‌هایی دارند.

منابع:

4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *