آداب کافی شاپ رفتن؛ ۱۰ کاری که نباید در کافی شاپ انجام دهید

کافی‌شاپ‌ها که امروزه در رده پررفت‌وآمد ترین مکان‌های دنیا قرارگرفته‌اند؛ در واقع همان قهوه‌خانه‌های قدیمی هستند، که به دلیل تحولات فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها تغییر شکل داده‌اند. این فضای های شلوغ، امکانات متنوعی دارند و می‌تواند برای ملاقات کاری و دوستانه شما، مکان مناسبی باشند

البته به‌شرط آن‌که شما هم آداب معاشرت در این مکان‌ها را بدانید. ازآنجایی‌که امکان دارد خیلی از افراد جامعه در مورد این موضوع اطلاعات کافی نداشته باشند؛ ما قصد داریم در ادامه تمام ابعاد آداب کافی شاپ رفتن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش‌تر با آداب رفت‌وآمد به کافی‌شاپ و نکاتی که باید در کافه رعایت کنید، آشنا شوید.

لیست عناوین این مطلب پنهان

آشنایی با آداب کافی شاپ

آداب رفتن به کافی‌شاپ در همه جای دنیا یکسان است و شما ساکن هر جا که باشید؛ با رعایت چند نکته ریز، می‌توانید از فضای کافی‌شاپ لذت ببرید و خوش بگذرانید. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت سکوت

اگر به همراه دوستان خود به کافی‌شاپ می‌روید، این نکته را در نظر داشته باشید که صدای صحبت و گفت‌وگوی شما، نباید برای دیگران مزاحمت ایجاد کند و آرامش آن‌ها را برهم بزند.

انعام دادن

حتماً قبل از این‌که کافه را ترک کنید، با انعام دادن از خدمه‌ای که به شما سرویس داده‌اند، تشکر کنید.

انتخاب منوهای تازه

یکی دیگر از نکاتی که باید در حین کافه رفتن به آن دقت کنید، انتخاب منوهای تازه است؛ یعنی هر بار که به کافه می‌روید از تنوع منوی آن استفاده کنید و یک خوراکی جدید سفارش بدهید.

صندلی‌ها و میزها را به هم گره نزنید

اگر به کافه‌ای بروید که شلوغ است به‌هیچ‌وجه با چیدن وسایل خود صندلی‌ها و میزهای کافه را اشغال نکنید، و برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنید؛ حتی بهتر است از همان اول که وارد کافه می‌شوید تعداد خود را به پرسنل بگویید، تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کنند.

هنگام سفارش دادن از تلفن خود استفاده نکنید

با این‌که استفاده از تلفن همراه، یک رفتار عادی است؛ اما زمانی که گارسون را صدا زده‌اید و می‌خواهید سفارش بدهید، به‌هیچ‌وجه نباید با تلفن خود صحبت کنید. چراکه این رفتار باعث می‌شود که دیگران تصور خوبی از شما نداشته باشند.

دائماً دستور ندهید

اگر اهل کافی شاپ رفتن نیستید، و هنوز با منوی کافی‌شاپ خیلی آشنایی ندارید، ممکن است خوراکی سفارش بدهید که مزه آن را دوست ندارید. در این صورت می‌توانید به‌صورت مودبانه از گارسون بخواهید که سفارش شما را عوض کند؛ اما به‌هیچ‌وجه پشت سر هم به خدمه دستور ندهید، چرا که این کار اصلاً کار درستی نیست و صورت خوشی ندارد.

به نظافت توجه کنید

فضای کافی‌شاپ باید کاملاً تمیز باشد؛ شما نیز اگر در این زمینه به موردی برخوردید به پرسنل تذکر بدهید، تا سریعاً آن را تمیز کنند.

حیوانات خانگی خود را در دست‌وپا رها نکنید

اگر به کافی‌شاپی می‌روید که می‌توانید حیوان خانگی خود را به همراهتان ببرید، به‌هیچ‌وجه اجازه ندهید که این حیوانات به‌صورت آزادانه در کافی‌شاپ بچرخند و دیگران را اذیت کنید و از همان اول که وارد شدید آن را به گارسون بسپارید تا در قسمتی که برای حیوانات خانگی در نظر گرفته شده، از آن مراقبت کند.

مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید

ازآنجایی‌که فضای کافه‌ها معمولاً شلوغ است شما نباید کار اضافی برای پرسنل بتراشید. مثلاً اگر موقع قهوه خوردن مقداری از قهوه روی میز ریخت، خودتان با یک دستمال آن را پاک کنید. توجه داشته باشید که رفتار شما نشان‌دهنده شخصیت شما است.

مدت زیادی در کافه نمانید

به‌هیچ‌وجه برای مدت طولانی در یک کافه نمانید و هر وقت که کارتان تمام شد، کافه را ترک کنید تا سایر افراد نیز بتوانند از فضای کافه استفاده کنند.

دوباره سفارش دهید

برخی مواقع ممکن است که گپ زدن و قرار ملاقات شما طول بکشد و خوراکی‌های که سفارش داده‌اید تمام شود. در این صورت اگر میل داشتید، دوباره سفارش بدهید و از گارسون بخواهید که ظرف‌ها را بردارد، تا آن‌ها روی میز شما تلنبار نشوند.

آداب معاشرت در کافه

پرسنل کافه خدمه خاص شما نیستند! و زمانی که به کافه می‌روید حتماً به پرسنل احترام بگذارید و تمام درخواست‌ها و حتی اعتراضات خود را به‌صورت مودبانه مطرح کنید و به‌هیچ‌وجه با لحن دستوری و صدای بلند، صحبت نکنید. شک نداشته باشید که با این کار، پرسنل کافه نیز به شما احترام می‌گذارند و بهتر به شما سرویس می‌دهند.

نحوه سفارش در کافه

حالا که با فضای کافه آشنا شدید، می‌خواهیم در مورد نحوه سفارش در کافه نیز صحبت کنیم و نکاتی که در مورد این موضوع وجود دارد بیان کنیم. مهم‌ترین این نکات به شرح ذیل است:

  • انتخاب سریع: اولین نکته‌ای که زمانی که به کافه می‌روید باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید خیلی سریع سفارش بدهید و نگذارید که گارسون برای مدت طولانی منتظر شما بماند…
  • فریاد نزنید: دومین نکته نیز این است که زمانی که قصد سفارش دادن دارید، نباید گارسون را با صدای بلند صدا کنید و می‌توانید با یک اشاره کوچک از گارسون بخواهید که برای ثبت سفارش، سر میز شما حاضر شود.
  • نوشتن سفارش: اگر عادت دارید که به همراه دوستان و به‌صورت دسته‌جمعی به کافه بروید، باید قبلاً از این‌که گارسون را صدا بزنید، سفارش‌های تمام حاضرین را بنویسید. با این کار نشان می‌دهید که فردی آداب‌دان هستید و برای وقت دیگران ارزش قائلید.

و در آخر نیز با نوشتن کلمه تشکر بر روی صورت‌حساب از زحمات پرسنل تشکر کنید.

در کافی‌شاپ چی سفارش بدیم؟

برای این‌که بتوانیم زمانی که به کافه می‌رویم یک خوراکی خوشمزه و لذیذ سفارش دهیم، طبیعتاً باید خوراکی‌هایی که در این فضا به مشتریان ارائه می‌شود را به‌خوبی بشناسیم. از این رو، ما در این قسمت به معرفی خوراکی‌های کافی‌شاپ می‌پردازیم:

گلاسه

یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار کافی‌شاپ، گلاسه است که از طریق ترکیب شیر و بستنی تهیه می‌شود و طعم لذیذی دارد.

آیس لاته

خوراکی دیگری که در کافی‌شاپ سرو می‌شود، آیس لاته است که همان‌طور که از نام آن مشخص است از طریق ترکیب یخ، شیر و قهوه درست می‌شود و یک طعم معمولی دارد.

قهوه ترک

یکی از بهترین نوشیدنی‌های کافی‌شاپی، قهوه ترک است. این نوع قهوه با استفاده از قهوه‌ جوش‌ های معمولی و روی شعله گاز تهیه می‌شود زمانی که در فنجان ریخته می‌شود کمی کف روی آن ایجاد می‌شود و طعم تلخی دارد و به همین خاطر اکثراً آن را با شکر می‌نوشند.

هات چاکلت

هات چاکلت یا همان شکلات داغ، یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی است که در اکثر کافی‌شاپ‌ها می‌توان آن را سرو کرد. این نوشیدنی با استفاده از شیر و شکلات مایع تهیه می‌شود و با طعم بی‌نظیری که دارد می‌تواند یک انرژی مضاعفی به شما بدهد.

پانچ

پانچ یک نوع نوشیدنی گازدار است که با ترکیب میوه‌های مختلف تهیه می‌شود. این نوع نوشیدنی طعم‌های متفاوتی دارد و معمولاً در ظرف‌های بزرگ سرو می‌شود.

شیک

خوراکی بعدی شیک است. شیک که ترکیبی از بستنی، شیر و خامه است در طعم‌ها میوه‌ای، شکلاتی و فندقی تهیه می‌شود و جزء محبوب‌ترین خوراکی‌ها قرار دارد.

چیز کیک یخچالی

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه کافی‌شاپ، چیز کیک یخچالی است. چیز کیک یخچالی با بیسکویت، کره، پنیر خامه‌ای و پودر دارچین درست می‌شود.

دتاکس واتر (Detox water)

دتاکس واتر، همان آب طبیعی است که با تکه‌های میوه‌های مختلف، طعم دار شده است و با تکه‌های یخ سرو می‌شود. این نوع نوشیدنی یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند در روزهای گرم تابستان، عطش افراد را از بین ببرد.

آیس تی

آیس تی، یک نوع چای سرد است که بیش‌تر در شرق آسیا سرو می‌شود. این نوشیدنی در طعم‌های مختلفی مثل لیمویی، نعنایی، دارچینی و … تهیه می‌شود.

آیریش کافه

این نوشیدنی یک نوع قهوه‌ایرلندی است که از ترکیب قهوه سیاه، شربت غلیظ و خامه زده شده، درست می‌شود. آیریش کافه، طعم بی‌نظیری دارد و معمولاً در لیوان‌های بزرگ سرو می‌شود.

آمریکانو

قهوه آمریکانو، یک نوع قهوه آمریکایی است که با ترکیب کردن نصف فنجان اسپرسو و آب جوش آن را درست می‌کنند. آمریکانو، قهوه که طعم تلخی و عطر مطبوعی دارد بسیار رقیق است و می‌توان آن را جزء بهترین نوشیدنی کافی‌شاپی به شمار آورد.

فراپه (Frappé)

از دیگر انواع قهوه می‌توان به فراپه اشاره کرد، که با ترکیب پودر قهوه فوری نسکافه و شکر و آب درست می‌شود و معمولاً با یج، سرو می‌شود.

موهیتو

موهیتو یک نوع نوشیدنی کوبایی است که مواد اولیه آن آب گازدار، برگ نعنا و شکر است. بهترین انواع موهیتو موهیتو های لیمو، نعنا، هندوانه و توت‌فرنگی هستند که معمولاً در فصل‌های گرم سال سرو می‌شوند.

ماکتیل

ماکتیل نوشیدنی است که از طریق ترکیب کردن میوه، آب‌میوه و یخ درست می‌شود. این نوع نوشیدنی با یخ سرو می‌شود و برای روزهای گرم تابستان، انتخاب مناسبی است.

پنیتی

پنینی یک نوع ساندویچ است که با مرغ، گوشت و کالباس درست می‌شود و می‌تواند میان وعده خوبی باشد.

کاریونا (Karina)

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که در کافی‌شاپ سرو می‌شود، کاریونا است. کاریانو در واقع نوعی پاستا است که با مواد غذایی مثل مرغ، طعم دار می‌شود.

کیک براونی

کیک براونی، یک نوع کیک شکلاتی است که طعم دل‌چسبی دارد. این کیک با استفاده از شکر قهوه‌ای، شکلات چیپسی، کره و شکر سفید تهیه می‌شود و یکی از جدیدترین خوراکی‌های کافی‌شاپی است که به دلیل طعم منحصربه‌فردی که دارد، امروزه در اکثر کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شود.

کیک شارلوت

کیک بعدی نیز کیک شارلوت است. این کیک با استفاده از پوره‌های میوه‌های مختلف تهیه می‌شود و در دورتادور آن، بیسکویت چیده می‌شود. جالب است بدانید که کیک شارلوت هم به‌صورت سرد و هم به‌صورت گرم سرو می‌شود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد و در تمام کافی‌شاپ‌ها تهیه می‌شود.

اسپیلت موز

اسپیلت موز، یکی از بهترین دسرهای کافی‌شاپی است که با استفاده از اسکوپ بستنی و خامه درست می‌شود. این دسر نه تنها طعم بی‌نظیری دارد بلکه بسیار مقوی است.

کیک تیرامیسو

کیک تیرامیسو، یک دسر خیلی خوشمزه ایتالیایی است که با استفاده از یک نوع بیسکویت مخصوص، شکر، زرده تخم‌مرغ، کاکائو و پنیر ماسکارپونه آن را درست می‌کنند.

چگونه یک کافی‌شاپ خوب انتخاب کنیم؟

با وجود این‌همه کافی‌شاپی که امروزه در سطح تمام شهرها وجود دارد، انتخاب یک کافی‌شاپ خوب و دنج، چندان کار ساده‌ای نیست. از این رو ما یکی سری از مهم‌ترین خصوصیت‌های یک کافی‌شاپ خوب را برای شما عنوان می‌کنیم تا شما بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید و این نکات عبارت‌اند از:

داشتن منوی واضح

منوی یک کافی‌شاپ خیلی مهم است و حتماً باید به‌گونه‌ای چاپ شود که تمام خوراکی‌هایی که در کافی‌شاپ سرو می‌شوند و قیمت آن‌ها، به طور کامل مشخص باشد. البته، امروزه در دنیا کم‌تر از منوهای کاغذی استفاده می‌شود و در بیش‌تر کافی‌شاپ‌ها تابلوهایی وجود دارد که خوراکی‌ها و قیمت آن‌ها را نمایش می‌دهد.

فضای زیبا

فضای یک کافی‌شاپ باید به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که هم زیبا باشد هم آرامش‌بخش و به‌هیچ‌وجه نباید در یک کافی‌شاپ از تزئیناتی استفاده شود که کافی‌شاپ شلوغ و استرس‌آور به نظر برسد و افراد را دچار دلهره کند.

تذکر: نکاتی که ما در این قسمت ذکر کردیم صرفاً به‌عنوان امتیاز محسوب می‌شود و به‌هیچ‌وجه منظور ما این نبوده که تمام کافی‌شاپ‌ها باید چنین خصوصیت‌هایی داشته باشند.

مجهز بودن

یک کافی‌شاپ خوب، باید کاملاً مجهز باشد و بتواند تمام امکاناتی که لازم است را در اختیار افراد بگذارد. مثلاً لازم است که کافی‌شاپ‌ها، یک فضایی را به افراد سیگاری اختصاص بدهند تا این افراد حین سیگار کشیدن مزاحم دیگران نشوند.

اصطلاحات رایج در منوی کافی‌شاپی

در کافی‌شاپ‌ها از اصطلاحات خاصی استفاده می‌شود که افراد برای این‌که بتوانند منظور خود را بهتر به گارسون، بفهمانند باید با این اصطلاحات آشنایی داشته باشد. از این رو، ما در این قسمت برخی از پرکاربردترین اصطلاحات کافی‌شاپی را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • Latte: این کلمه به نوشیدنی‌های اطلاق می‌شود که با شیر داغ و اسپرسو تهیه می‌شوند.
  • Cappuccino: این اصطلاح نیز برای نوشیدنی‌هایی به کار می‌رود که با شیر داغ و اسپرسو تهیه می‌شوند و روی آن‌ها کف وجود دارد.
  • Doble: کلمه Double زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد می‌خواهد در نوشیدنی‌اش دو شات اسپرسو ریخته شود.
  • Triple: از این اصطلاح نیز زمانی استفاده می‌شود که شخص می‌خواهد در نوشیدنی‌اش سه شات اسپرسو بریزند.
  • Frappuccino: منظور از Frappuccino نوشیدنی‌هایی است که با قهوه و یخ درست می‌شوند و روی آن‌ها، خامه زده شده ریخته می‌شود.
  • Whipped cream: عبارت Whipped cream یعنی خامه زده شده که در نوشیدنی‌های زیادی ریخته می‌شود.
  • Tall coffee: وقتی‌که فرد می‌خواهد در کافی‌شاپ یک فنجان قهوه کوچک سفارش بدهد نباید از عبارت small استفاده کند، چرا که گارسون متوجه منظور او نمی‌شود و به جای آن باید از اصطلاح Tall coffee استفاده کند.
  • Venti: زمانی که فرد می‌خواهد یکی از نوشیدنی‌های خنکی که در لیوان‌های بزرگ سرو می‌شوند را سفارش بدهد باید از اصطلاح venti استفاده کند.
  • LUNGO: منظور از LUNGO یک نوع قهوه خاص است که بسیار رقیق است و کافئین زیادی دارد.
  • Macchiato: اصطلاح macchiato که اتفاقاً خیلی پرکاربرد هم است زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شیری که روی نوشیدنی ریخته می‌شود، بخارپز شود.
  • Aroma: این اصطلاح فقط برای قهوه به کار می‌رود و به معنای عطر و بوی قهوه است.
  • Flat: این واژه به قهوه‌هایی اطلاق می‌شود که مزه و عطر خاصی ندارند.
  • Mild: یعنی قهوه موردنظر طعم شیرین و متعادلی دارد.
  • Woody: منظور از woody، قهوه‌ای است که کهنه شده و مزه آن مانند مزه پوست درخت بلوط است.

تلفظ صحیح منوی کافی‌شاپی

میان نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافی‌شاپی، شباهت زیادی وجود دارد و هر فردی برای این‌که بتواند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند هم باید با اصطلاحات کافی‌شاپی آشنایی داشته باشد هم اسم آن‌ها را به‌صورت درست تلفظ کند. در غیر صورت نمی‌تواند مقصود خود را به گارسون برساند و خوراکی مورد نظر خود را سفارش بدهد. پس اگر خیلی به کافی‌شاپ رفت‌وآمد می‌کنید حتماً این نکته را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک خوراکی خوب و خوشمزه سفارش بدهید.

فضای کافی‌شاپ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

از ویژگی‌های مهم یک کافی‌شاپ، دکوراسیون آن است؛ مثلاً کافی‌شاپ باید از نور مناسبی برخوردار باشد، میز و صندلی‌ها راحت بوده و فضا رنگ آمیزی زیبایی داشته باشد. یکی از نکاتی که باید در کافی‌شاپ مورد توجه قرار گیرد، جای پارک ماشین به منظور آرامش مشتریان است.

آداب مربوط به استفاده از اینترنت کافه چگونه است؟

اینترنتی که در مکان‌های این‌چنینی وجود دارد، برای استفاده‌های خیلی ضروری و مختصر است، نه برای اینکه فیلم‌های چند گیگابایتی دانلود شود. در طی روز افراد زیادی به کافه مراجعه می‌کنند، بنابراین استفاده نابجا باعث می‌شود که دیگر مشتریان، نتوانند از آن استفاده کنند.

سخن پایانی

ما امروز در مورد آداب معاشرت در کافی‌شاپ و نکاتی که در این فضا باید رعایت شود، صحبت کردیم. در ادامه نیز بهترین خوراکی‌های کافی‌شاپی را به شما معرفی کردیم و اصطلاحات خاصی که در کافی‌شاپ استفاده می‌شود را برای شما توضیح دادیم. سپس خصوصیت‌های یک کافی خوب را عنوان کردیم تا شما بتوانید بیش‌تر با این محیط آشنا شوید.

در آخر نیز توصیه می‌کنیم که اگر کافی‌شاپی هستید و وقت زیادی را در کافی‌شاپ می‌گذرانید حتماً نکاتی که در این مطلب مطرح کردیم را جدی بگیرید، تا بتوانید بیش‌تر لذت ببرید و اوقات خوشی را در کافی‌شاپ داشته باشید.

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *