قهوه جوش چیست؟ بررسی کاربرد و انواع قهوه جوش ها

اگر شما هم از افرادی هستید که در طول روز زیاد قهوه می‌نوشید و علاقه بسیاری به این نوشیدنی دارید، بهتر است برای تهیه کردن آن یک وسیله سریع و راحت داشته باشید. قهوه جوش وسیله‌ای است که می‌تواند به راحتی قهوه شما را برایتان آماده کند؛ این وسیله انواع مختلفی دارد و شما بسته به حجم مورد نیاز تان می‌توانید نوع مناسب را انتخاب نمایید. در ادامه این مقاله به طور کامل به سوال قهوه جوش چیست و چه انواعی دارد، پاسخ خواهیم داد.

قهوه جوش چیست؟ و چه کاربرد ای دارد؟

قهوه جوش وسیله‌ای برای آماده کردن قهوه است که کارکرد بسیار ساده‌ای دارد و به کمک آن می‌توان در خانه یک قهوه بسیار لذیذ و خوش طعم را تهیه کرد. اغلب قهوه‌ جوش‌ها ابعاد کوچکی دارند و علاوه‌بر خانه،در مسافرت و طبیعت‌گردی هم می‌توان از آن‌ها استفاده نمود‌. بهترین نوع و جنس مناسب برای قهوه‌جوش‌ها مس، استیل و آلومینیوم است اما بعضی مواقع از جنس روی و برنج نیز برای ساخت قهوه جوش استفاده می‌شود.

اکثر دستگاه‌های قهوه جوش دسته‌های بلند چوبی یا پلاستیکی دارند و شما با استفاده از این نوع قهوه جوش‌ها می‌توانید مدل‌های مختلف قهوه مثل قهوه ترک و سایر قهوه‌ها را تهیه و سرو کنید.

معرفی انواع قهوه جوش

در این بخش از مقاله قهوه جوش چیست، به معرفی انواع قهوه جوش خواهیم پرداخت. قهوه جوش‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند. موکاپات، مینی‌پرسو، قهوه ساز سرد دم، جذوه، دله و فرنچ پرس از انواع مدل‌های قهوه جوش هستند، که در ادامه به بررسی هرکدام خواهیم پرداخت.

موکاپات

موکاپات (​​Moka pot) از رایج‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های قهوه جوش است که نحوه کار بسیار ساده‌ای دارد. این نوع قهوه جوش از ابزار‌های بسیار پرکاربرد باریستایی است و باریستاها معمولاً از آن برای آماده‌سازی قهوه استفاده می‌کنند. نحوه عملکرد ساده این دستگاه عاملی بود که سبب محبوبیت گسترده آن شد.

برای تهیه کردن قهوه با استفاده از موکاپات مراحل زیر را در مقاله قهوه جوش چیست، دنبال کنید:

در قدم اول ابتدا درون محفظه پایین موکاپات را تا جایی که خط نشانگر قرار دارد از آب پر کنید. این نشانگر در زیر دریچه فشار قرار گرفته و اگر دستگاه موکاپات شما این خط را نداشته باشد، باید تا زیر دریچه فشار آن را آب بریزید. توجه داشته باشید که دریچه فشار زیر خط آب نباشد.

در قدم دوم پودر قهوه را بر روی فیلتر دستگاه بریزید. این فیلتر در قسمت میانی موکاپات قرار گرفته است. پودر قهوه را روی این فیلتر قرار داده و سپس آن را به‌آرامی و با کمک دست یکدست و صاف کنید. اما دقت داشته باشید که این پودر را زیادی فشار نداده و اصطلاحاً تمپ نکنید.

مواظب باشید که پودر قهوه بر روی لبه بیرونی این فیلتر نچسبیده باشد. اگر چسبیده بود آن را با کمک دست پاک کنید. چرا که این پودرهای اضافه اطراف موکاپات باعث می‌شوند که درب دستگاه به خوبی مهروموم نشود. سپس به اندازه یک دوازدهم وزن آب باید پودر قهوه بر روی فیلتر بریزید.

در مرحله آخر فیلتر را سر جایش قرار داده و آن را محکم کنید. اگر در هنگامی که فیلتر را در سر جایش محکم می‌کنید، آب به درون آن نشت کرد، یعنی میزان آب زیادی درون موکاپات ریخته‌اید و باید مقدار آن را کم کنید. محفظه‌ بالایی را بر روی فیلتر بگذارید و به خوبی آن را سفت و محکم کنید. برای استخراج و به دست آوردن یک قهوه عالی باید درب آن را به خوبی مهر و موم کنید. در صورتی که فشار وارده در بخش پایینی موکاپات کم باشد، قهوه نمی‌تواند از ستون داخلی آن به بالا حرکت کند و محفظه بالایی را پر کند.

مینی پرسو

مینی پرسو (Minipresso) یکی دیگر از مدل‌های قهوه جوش است که در این بخش از مطلب قهوه جوش چیست، به آن خواهیم پرداخت. این دستگاه‌های قابل حمل و کوچک،  برای طبیعت گردی و مسافرت گزینه بسیار مناسبی هستند. البته لازم به ذکر است که این مینی پرسوها دو مدل دارند که هم با کپسول‌های قهوه و هم با پودر قهوه کار می‌کنند.

شاید به تهیه کردن قهوه‌های با کیفیت بالا و طعم خوب با استفاده از این دستگاه، خواسته‌ای دور از انتظار به نظر برسد؛ اما واقعیت این است که قهوه‌های به دست آمده با مینی پرسو های کوچک طعم و کیفیت بسیار بالایی دارند و به واسطه ابعاد و اندازه کوچکی که دارند برای مسافرت و طبیعت گردی بسیار مناسب هستند‌‌.

برای تهیه کردن یک قهوه مرغوب با استفاده از این دستگاه، در اولین قدم به آب جوش نیاز خواهید داشت. در ادامه این مطلب از مقاله قهوه جوش چیست، چگونگی آماده سازی قهوه با استفاده از مینی پرسو را شرح خواهیم داد.

  1. در مرحله اول مقداری آب را بر روی گاز قرار دهید تا به جوش آید. پس‌ازاینکه آب به جوش آمد، درب محفظه بالایی مینی پرسو را باز کرده و کپسول یا پودر قهوه را درون آن قرار دهید.
  2. در این مرحله محفظه بالایی را قرار داده و آن را سفت و محکم کنید. محکم بستن محفظه بالایی شرط تهیه یک قهوه خوب است و باعث می‌شود کپسول قهوه سوراخ شده و آماده استخراج قهوه‌ یا اسپرسو باشد.
  3. اکنون مخزن آب را باز کرده و آب جوشیده شده را درون مخزن بریزید.
  4. نازل تعبیه شده بر روی مینی پرسو را فشار دهید تا قهوه و آب جوش به خوبی ترکیب شده و از بخش پایینی دستگاه خارج شوند.

این دستگاه‌ها معمولاً خود یک محفظه مخصوص برای ریختن قهوه دارند. شما با داشتن یک مینی پرسو و تجهیزات آب جوش و یک کپسول قهوه همه چیز را در اختیار دارید و می‌توانید یک قهوه عالی و با کیفیت را تهیه نمایید.

قهوه ساز سرد دم

قهوه ساز سرد دم (Cold brew coffee maker)، از دیگر مدل‌های قهوه جوش است؛ که در تهیه و آماده سازی یک قهوه خوش طعم بسیار به شما کمک می‌کند. همان طور که از اسم دستگاه مشخص است، این قهوه جوش برای کسانی که به قهوه سرد علاقه دارند، مناسب بوده و قهوه را به صورت سرد سرو می‌کند. قهوه سرد به اندازه قهوه‌های گرم طرفدار دارد و ویژگی‌های مخصوص خود را دارد. در ادامه مقاله قهوه جوش چیست، به نحوه عملکرد قهوه ساز سرد دم اشاره می‌کنیم.

قهوه‌های سرد معمولاً با تکه‌های یخ سرو می‌شوند. قهوه‌‌سازهای سرد به شکلی طراحی شده‌اند که پودر قهوه ریخته شده در آن‌ها کاملاً با آب در تماس باشد و قهوه درون آن استخراج شود. ازآنجایی‌که این قهوه سازها برای ساخت قهوه از گرما استفاده نمی‌کنند،  گزینه‌های مناسبی برای مسافرت و طبیعت گردی به شمار می‌روند.

قهوه سازهای سرد دم گنجایش بالایی دارند و در هر نوبت می‌توان بین پنج تا ده فنجان قهوه را با استفاده از آن‌ها آماده کرد؛ فقط کافیست مقداری از پودر قهوه و آب را درون آن‌ها بریزید و قهوه خود را آماده کنید.

برای آماده سازی قهوه سرد با استفاده از قهوه سازهای دم سرد مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  1. در ابتدا محفظه شیشه‌ای قهوه ساز سرد دم را با آب سرد در کنید. سپس به اندازه کافی در فیلتر میانی آن پودر قهوه بریزید.
  2. فیلتر و پودر قهوه را درون محفظه دارای آب بگذارید و درب قهوه ساز سرد دم را محکم کنید. پس از بستن درب آن را حدود 30 ثانیه به خوبی تکان دهید تا آب به تمام نقاط پودر قهوه نفوذ پیدا کند.
  3. در آخر برای داشتن عطر و طعم بهتر توصیه می‌کنیم 45 دقیقه فیلتر را درون آب قرار دهید و سپس فیلتر را از درون قهوه ساز دم سرد خارج کنید.

اجازه دهید دانه‌های معلق قهوه درون قهوه ساز به خوبی ته‌نشین شوند. قهوه سرد را با تکه‌های یخ سرو کنید، و از طعم خوب آن لذت ببرید.

قهوه جوش جذوه

در بخش دیگری از مقاله قهوه جوش چیست، به معرفی قهوه جوش جذوه (Ibrik) می‌پردازیم. معمولاً از جذوه برای تهیه کردن قهوه ترک استفاده می‌کنند. جذوه ساختار پیچیده‌ای ندارد و یک ظرف ساده است که با آن می‌توان قهوه‌ ترک را آماده کرد. جذوه از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به شیر جوش است و از نظر ساز و کار نیز همان ساز و کار را دارد. طرز کار با این مدل قهوه جوش بسیار راحت است اما نیاز به دقت زیادی دارد تا قهوه درون آن نسوزد.

برای تهیه یک قهوه ترک با کیفیت به کمک جذوه، ابتدا درون جذوه را با آب پر کنید.

سپس پودر قهوه و دیگر ترکیبات مورد نیاز را به آن‌ها اضافه کرده و خوب هم بزنید. مخلوط به دست آمده را روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید.

در آخر پس‌ازاینکه یک لایه کف بر روی قهوه مشاهده کردید، آن را از روی حرارت برداشته و سرو کنید.

قهوه جوش دله

دله قهوه عربی (Dallah) ابزاری برای تهیه قهوه عربی است. بعضی از مدل‌های دله‌ فقط کاربرد تزئینی دارند اما دله‌ای که برای آماده سازی قهوه عربی به کار برده می‌شود، یک قوری بلند دارد که برای قرار گرفتن در میان آتش و زغال بسیار مناسب است.

برای دم کردن قهوه با دله تنها لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا درون دله آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا آب به جوش آید.
  2. سپس پودر قهوه و ترکیبات دیگر مورد نیاز را درون آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  3. پس‌ازاینکه یک لایه کف بر روی قهوه مشاهده کردید، آن را از روی حرارت بردارید و فیلتر کنید.

حال می‌توانید قهوه را سرو کنید.

فرنچ پرس

حال در این قسمت از مطلب قهوه جوش چیست، نوبت معرفی فرنچ پرس است. فرنچ پرس (French press) نوع دیگری از ابزار تهیه قهوه است و ساختار بسیار ساده و ابتدایی دارد. فرنچ پرس در واقع یک لیوان حاوی پیستون است که معمولاً بدنه آن از شیشه ساخته می‌شود تا شفاف و قابل مشاهده باشد.

با وجود اینکه این ابزار نخستین بار در ایتالیا ساخته شد، اما چون رواج آن بیشتر مربوط به پس از جنگ جهانی دوم بخصوص در فرانسه بود، این دستگاه به نام قهوه‌ساز فرانسوی نیز شناخته شود.

استفاده از این وسیله بسیار آسان است و برای تهیه قهوه کافیست که پس از آسیاب کردن قهوه، پودر آن را در مخزن فرنچ پرس بریزیم و سپس لیوان آن را با آب جوش پر کنیم. با فشار دادن اهرمی که در قسمت بالایی لیوان قرار دارد، قهوه به حالت فوم دم می‌شود.

درست كردن قهوه با قهوه جوش

در بخش آخر از مطلب قهوه جوش چیست، شما را راهنمایی خواهیم کرد که چگونه از قهوه جوش استفاده کنید. برای تهیه قهوه با استفاده از قهوه جوش، ابتدا دانه‌های قهوه را اندازه بگیرید و اگر از قهوه آسیاب شده استفاده می‌کنید، به مرحله 3 بروید؛ دانه های قهوه را به خوبی آسیاب کنید و پودر آن را در فرنچ پرس بریزید.

سپس آب را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس یک دقیقه به آن مهلت دهید تا به خوبی خنک شود. به اندازه 4 فنجان، آب به کتری یا قابلمه خود اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به اندازه کافی بجوشد.

دمای مناسب برای تهیه قهوه با فرنچ پرس حدود 195 درجه فارنهایت است. می‌توانید آب را درون یک کاسه بر روی اجاق‌گاز گرم کنید یا آن را در کتری برقی بریزید تا به جوش بیاید. پیش از درست کردن قهوه، آب جوش را حدود یک دقیقه از روی حرارت بردارید. پس‌ازاینکه دمای آب پایین آمد، آن را به فرنچ پرس اضافه کرده و سپس قهوه را به فرنچ پرس اضافه کنید.

در این مرحله ترکیب آب و قهوه را به مدت 30 ثانیه به شدت هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

سخن پایانی

در دنیا لوازم و وسایل بسیاری برای درست کردن قهوه وجود دارد؛ ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال، که قهوه جوش چیست و چه کاربرد ای دارد، پاسخ ای کامل و جامع دهیم. و همچنین با انواع قهوه جوش (Coffee pot) و شیوه درست کردن قهوه به وسیله این نوع قهوه ساز ها آشنا شویم.

منبع:

3.2/5 - (5 امتیاز)

سوالات متداول

  • قهوه جوش چیست و چه انواعی دارد؟

    قهوه جوش وسیله‌ای برای آماده کردن قهوه است که کارکرد بسیار ساده‌ای دارد و به کمک آن می‌توان در خانه یک قهوه بسیار لذیذ و خوش طعم را تهیه کرد. قهوه جوش‌ها انواع و مدل‌های مختلفی دارند و موکاپات، مینی‌پرسو، قهوه ساز سرد دم، جذوه، دله و فرنچ پرس از انواع مدل‌های قهوه جوش هستند.

  • آیا قهوه تهیه شده با مینی پرسو کیفیت خوبی دارد؟

    شاید به تهیه کردن قهوه‌ه‌ای با کیفیت بالا و طعم خوب با استفاده از این دستگاه، خواسته‌ای دور از انتظار به نظر برسد. اما واقعیت این است که قهوه‌های به دست آمده با مینی پرسو های کوچک طعم و کیفیت بسیار بالایی دارند و به واسطه ابعاد و اندازه کوچکی که دارند برای مسافرت و طبیعت گردی بسیار مناسب هستند‌‌.

  • قهوه جوش دله برای کدام نوع قهوه استفاده می‌شود؟

    قهوه جوش دله ابزاری برای تهیه قهوه عربی است. بعضی از مدل‌های دله‌ فقط کاربرد تزئینی دارند اما دله‌ای که برای آماده سازی قهوه عربی به کار برده می‌شود یک قوری بلند دارد که برای قرار گرفتن در میان آتش و زغال بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *