فواید قهوه ترک چیست؟ آشنایی با ۱۰ خاصیت قهوه ترک

محبوبیت قهوه ترک به‌قدری افزایش یافته که امروزه نه تنها کشورهای خاورمیانه بلکه سایر شهرهای اروپایی نیز بهترین و مرغوب‌ترین نوع آن را به‌صورت وارداتی تهیه‌کرده و مصرف می‌کنند. قهوه ترک علاوه بر طعم بی‌نظیری که دارد، دارای خواص بسیار زیادی برای بدن و سلامتی است. از این رو سعی کردیم در این مطلب به‌صورت اختصاصی به مزایا و فواید قهوه ترک بپردازیم.

فواید قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک یکی از باکیفیت‌ترین انواع قهوه در جهان است، که به روش مخصوصی تهیه می‌شود. ازعمده دلایل محبوبیت این نوع قهوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از دانه قهوه عربیکا، که در رتبه اول مرغوب‌ترین و بهترین دانه‌های قهوه در جهان قرار دارد.
  • روش دم کردن آرام و طولانی که موجب خوش‌طعم شدن قهوه می‌شود.
  • غلظت بالای قهوه
  • عطر و بوی بی‌نظیر قهوه ترک
  • کافئین متعادل قهوه ترک

انواع قهوه ترک در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون لاغری، مشکلات پوستی، سیستم عصبی، سرطان و موارد بسیار دیگر، تأثیر زیادی دارند. در ادامه این مطلب با ارائه توضیحاتی مفید در این مورد، متوجه خواهیم شد که فواید قهوه ترک چیست و چرا باید از این نوع قهوه استفاده کنیم؟

فواید قهوه ترک ناشتا

شاید برای شما هم سؤال باشد که آیا تحقیقی در خصوص فواید قهوه ترک ناشتا صورت گرفته؟ و می‌توان هر صبح قبل از خوردن صبحانه با معده خالی قهوه مصرف کرد یا نه؟

برای قهوه ترک مزایا و خواص زیادی عنوان شده که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت اما درباره مصرف قهوه به‌صورت ناشتا می‌توان گفت بهتر است، تا حد امکان از این کار اجتناب کنید. مصرف قهوه ترک ناشتا مضرات بیشتری نسبت به خواص آن دارد. بااین‌وجود به برخی از فواید مصرف قهوه ترک در وعده صبح اشاره می‌کنیم.

۱. راحت بیدار شدن از خواب

همان‌طور که اکثر ما می‌دانیم یکی از تاثیرات مشترک بین تمامی انواع قهوه از جمله قهوه ترک، کافئین بالای این نوشیدنی‌هاست که به‌صورت مستقیم می‌توانند محرک‌های عصبی را تحریک کرده و فرد را از خواب‌آلودگی رهایی دهند. با نوشیدن یک فنجان قهوه می‌توان مشکل پرخوابی را به‌خوبی حل کرده و هوشیاری کامل به دست آورد.

۲. کاهش دردهای عضلانی

مصرف قهوه ترک در وعده صبحگاهی می‌تواند دردهای عضلانی که بعد از بیدار شدن از خواب تجربه می‌کنید را، تا حد زیادی کاهش دهد؛ و همچنین انرژی مورد نیاز بدن برای کل روز را، برایتان فراهم کند.

۳. آمادگی برای حرکات ورزشی صبحگاه

اگر تمایل دارید تا بعد از بیدار شدن از خواب با انجام حرکات کششی و یا حرکاتی در سطوح سخت‌تر، بدن خود را برای شروع یک روز جدید آماده کنید. نوشیدن یک فنجان قهوه ترک قبل از انجام حرکات ورزشی، می‌تواند بدن شما را آماده‌تر کرده و ورزش را برای شما دل‌نشین‌تر کند. به دنبال کاهش دردهای عضلانی و افزایش سطح انرژی در بدن، تمرکز نیز افزایش خواهد یافت.

فواید قهوه ترک با شیر

بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی دارند که قهوه ترک را با شیر مصرف کنند. ما در این بخش تصمیم داریم به شما بگوییم که نوشیدن قهوه ترک با شیر علاوه بر طعم دلپذیر و لذت بخشی که دارد، فواید و خواص زیادی نیز به همراه داشته که در ادامه این موارد را به شما معرفی می‌کنیم. از جمله فواید قهوه ترک با شیر عبارت‌اند از:

  • برای آن دسته از افرادی که به دنبال وزن گیری و در واقع افزایش وزن هستند، می‌توان گفت نوشیدن قهوه ترک با شیر در این زمینه بسیار مؤثر بوده و باعث چاقی می‌شود.
  • افرادی که در طول روز مصرف شیر پایینی دارند. می‌توانند با مصرف قهوه ترک با شیر، میزان کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.
  • کاهش دادن میزان اسید معده به کمک شیر موجود در قهوه ترک
  • افزودن شیر به قهوه تا حدودی دمای قهوه را کاهش داده و از صدمه زدن به مری شما جلوگیری می‌کند.

و اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید قبل از خواب قهوه ترک بنوشید، برای جلوگیری از بدخوابی و بی‌خوابی، می‌توانید مقداری شیر به قهوه خود اضافه کنید.

خواص قهوه ترک برای لاغری

یکی از دلایلی که مصرف قهوه در جهان رواج پیدا کرده، تأثیر آن در کاهش وزن و لاغری است. قهوه ترک نیز به دلیل غلظت بالایی که دارد نقش مهمی در چربی سوزی داشته و از این رو مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان به این نوع قهوه روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کنند. از خواص قهوه ترک برای کاهش وزن می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

  • در قهوه مقادیری از پتاسیم و منیزیم وجود دارد. این ترکیبات تاثیر زیادی در کاهش انسولین و در نتیجه قند خون بدن دارند. با کاهش سطح قند خون، تمایل به شیرینی‌جات تا حد زیادی کاهش می‌یابد که این عامل به طور مستقیم بر روی لاغری و کاهش وزن تاثیر خواهد گذاشت.
  • کافئین، تئوبرومین، کلروژنیک اسید و تئوفیلین موجود در قهوه ترک موجب شکسته شدن سلول‌های چربی ساز در بدن می‌شوند. این عمل منجر به کاهش وزن در بدن خواهد شد.
  • ترکیب قهوه ترک به همراه دارچین و نوشیدن آن بعد از صرف نهار، تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد.

پیشنهاد می‌شود در کنار نوشیدن قهوه ترک، حتماً از حرکات ورزشی مناسب برای چربی سوزی استفاده کنید، تا نتایج بهتری به دست آورید. و همچنین تحقیقات نشان داده، برای اثربخشی بهتر قهوه ترک در درمان چاقی، بهتر است؛ این نوشیدنی را در ساعات ابتدایی روز (حدود ساعت 9 صبح) میل کنید.

خواص قهوه ترک برای مردان

مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته بر روی قهوه ترک، نشان داده که این نوشیدنی تاثیرات بسیار زیادی بر روی سلامت جسمی مردان و زنان دارد. در این قسمت به شرح خواص قهوه ترک برای مردان می‌پردازیم و با مزایای آن در تأمین سلامت جسمی و روانی افراد بیشتر آشنا می‌شویم.

کافئین موجود در قهوه ترک، می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات و اختلالات در نعوظ مردان جلوگیری کند. در موارد زیادی شاهد هستیم که آقایان برای رفع این مشکل به دنبال راه‌حل‌های عجیب‌وغریب و داروهای شیمیایی مختلف هستند؛ اما نتایج آزمایشات مختلف نشان داده که کافئین موجود در قهوه ترک، به‌تنهایی می‌تواند مشکل نعوظ را در مردان حل کند.

آقایانی که در طول روز کافئین بیشتری مصرف کنند، نسبت به سایر افراد، قوای جنسی بهتر و قوی‌تری خواهند داشت.

علاوه بر این مورد، نوشیدن یک فنجان قهوه ترک در روز می‌تواند تا حد زیادی سرطان پروستات در مردان را کنترل کرده و اثرات منفی این سرطان در بدن را کاهش دهد. همچنین قهوه ترک تأثیرات عجیبی بر روی عملکرد اسپرم در بدن آقایان دارد که در بخش‌های بعدی در این مورد به‌صورت اختصاصی صحبت خواهیم کرد.

خواص قهوه ترک برای زنان

بانوان عزیز نیز با نوشیدن قهوه ترک می‌توانند اثرات مثبت آن را در بدن خود مشاهده کنند. قهوه ترک با ترکیباتی که دارد، می‌تواند نقش ویژه‌ای در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت بدن زنان داشته باشد. برخی از خواص قهوه ترک برای زنان عبارت‌اند از:

  1. مواد و ترکیبات موجود در قهوه ترک در کاهش ابتلا به سرطان سینه در زنان بسیار موثر است.
  2. مصرف قهوه ترک موجب می‌شود خطرات و مشکلات قلبی در افراد به‌ویژه در زنان تا حد زیادی کاهش یابد.
  3. افسردگی یکی از علل و بیماری‌های شایع در زنان است. نوشیدن قهوه و دریافت کافئین آن، به‌صورت مستقیم بر روی سیستم عملکرد عصبی بدن تاثیر گذاشته و باعث افزایش دوپامین در بدن می‌شود. این عامل می‌تواند شدت افسردگی در فرد را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش دهد.
  4. بروز ناراحتی‌های قلبی عروقی در زنان بعد از وارد شدن به دوران یائسگی افزایش پیدا می‌کند. بانوانی که در این دوران به‌صورت مرتب و البته به اندازه کافی، قهوه ترک استفاده کنند، می‌توانند از بروز حملات قلبی جلوگیری کنند.
  5. سرطان آندومتر نیز یکی دیگر از سرطان‌های رایج در زنان است. نوشیدن قهوه ترک می‌تواند در کاهش اثرات این نوع سرطان نیز بسیار مؤثر باشد.

دقت کنید که کافئین موجود در قهوه ترک، می‌تواند تا حدودی فشارخون در بدن زنان را افزایش دهد. به طور کل، نتایج آزمایشات حاکی از آن است که مردان و زنانی که به‌صورت مرتب قهوه ترک مصرف می‌کنند، میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها به ترتیب 20 و 26 درصد کاهش خواهد یافت.

خواص قهوه ترک برای بدن و ذهن

قهوه ترک همانند بسیاری از قهوه‌ها تأثیرات مشابهی در روند بهبودی و سلامت افراد دارد. از جمله خواص قهوه ترک برای بدن، ذهن و سلامت عمومی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش سطح کلسترول در بدن
  • کاهش اثرات سرطان خون، پروستات، سینه و…
  • درمان مشکلات پوست و مو
  • جلوگیری از بیماری‌های روحی روانی همچون افسردگی، فراموشی و آلزایمر
  • کاهش تنش‌های جسمی و روانی روزانه
  • کمک به تنفس بهتر

به دلیل روش خاصی که در تولید قهوه ترک به کار می‌رود، این قهوه نسبت به سایر برندهای معروف در دنیا اثرات و خواص دانه‌های قهوه را به‌خوبی در خود حفظ می‌کند. در نتیجه نوشیدن قهوه ترک در درمان بیماری‌ها یا کاهش اثرات منفی آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد.

چرا باید قهوه ترک بنوشیم؟

بسیاری از افراد برای شروع یک روز پرانرژی به نوشیدن یک فنجان قهوه ناب ترک روی می‌آورند. مصرف قهوه ترک علاوه بر اینکه به گذراندن لحظاتی دل‌نشین و فرح‌بخش منجر می‌شود، خواص و فوایدی دارد که موجب می‌شود مصرف آن را در برنامه روتین خود قرار دهیم.

دلایل نوشیدن قهوه ترک برای هر فردی متفاوت از دیگری است. برخی افراد بدون هیچ علت خاصی عادت دارند روز خود را با یک فنجان قهوه آغاز کنند. این عادت روزانه باعث شده تا بدن این افراد به کافئین موجود در قهوه اعتیاد پیدا کند و از این رو لازم است تا مصرف قهوه هر روز تکرار شود.

سخن پایانی

در آغاز این مطلب به‌صورت مفصل در خصوص فواید قهوه ترک صحبت کردیم. این فواید و خواص دامنه وسیعی از مشکلات مردان و زنان را دربرمی گیرد، که به‌صورت مجزا به هر یک از این موضوعات پرداختیم.

علاوه بر بیان خواص قهوه ترک که می‌تواند گستره وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات جسمی را شامل شود، درباره دلایل نوشیدن قهوه در بین مردم نیز صحبت به میان آوردیم.

منابع:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *