همه چیز در مورد قهوه فلت وایت

همان‌طور که فرهنگ استفاده از قهوه همچنان در حال رشد و تکامل است، نوشیدنی‌ها و روندهای جدیدی در تولید قهوه به وجود می‌آیند. یکی از این نوشیدنی‌ها که در سال‌های اخیر محبوبیت پیدا کرده است، قهوه فلت وایت (Flat white) محسوب می‌شود. نوشیدنی فلت وایت که منشأ آن استرالیا و نیوزلند به شمار می‌آید، و از اسپرسو و شیر داغ تشکیل شده است، راه خود را در سراسر جهان باز کرده است.

اما فلت وایت چیست؟ در این مقاله، ما به تاریخچه و ایجاد این قهوه می‌پردازیم، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را بررسی می‌کنیم و نکاتی را در مورد چگونگی ساختن یک فلت وایت مناسب را به اشتراک می‌گذاریم. با ما همراه باشید تا شما را با این قهوه آشنا کنیم.

قهوه فلت وایت چیست؟

قهوه فلت وایت یک نوشیدنی محبوب مبتنی بر اسپرسو است که از یک شات اسپرسو و شیر بخارپز تشکیل می‌گردد. این یک نوشیدنی قهوه‌ای صاف و مخملی است که به دلیل تعادل بی‌نظیر اسپرسو و شیر شناخته می‌شود.

تاریخچه فلت وایت را می‌توان به استرالیا و نیوزلند و دهه 1980 ردیابی کرد. اعتقاد بر آن است که این نوشیدنی به عنوان جایگزینی برای کاپوچینو سنتی ساخته شد. فلت وایت طوری طراحی شده بود که نوشیدنی سبک‌تری باشد اما همچنان کیفیت و طعم اسپرسو را حفظ کند. در سال‌های اخیر، فلت وایت به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و اکنون در کافی‌شاپ‌ها و کافه‌ها در سراسر جهان یافت می‌شود.

محتویات قهوه فلت وایت چیست؟

همان‌طور که گفته شد، قهوه Flat White یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو است که با مقدار کمی شیر بخارپز و لایه نازکی از میکروفوم (کف شیر) تهیه می‌شود. برای ساختن یک فلت وایت استاندارد به موارد زیر نیاز دارید:

  • شات اسپرسو: پایه فلت وایت، یک شات استاندارد اسپرسو است که از دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود.
  • شیر بخارپز: شیر را با درجه حرارت و بافت مناسب بخارپز می‌کنند تا بافتی صاف و مخملی ایجاد شود.
  • میکروفوم: یک فلت وایت دارای یک لایه کوچک از شیر کف کرده است که به آن میکروفوم نیز می‌گویند.

نسبت شیر به اسپرسو در فلت وایت بسیار مهم است، در یک فلت وایت استاندارد، تقریباً یک سوم اسپرسو، دو سوم شیر و یک لایه نازک میکروفوم مشاهده می‌شود. فلت وایت‌ها در یک فنجان کوچک (۱۷۰ تا ۲۰۰ گرم) سرو می‌شوند.

طرز تهیه نوشیدنی فلت وایت

به منظور تهیه یک قهوه فلت وایت خوشمزه، به یک شات اسپرسو، دو سوم فنجان شیر و مقداری میکروفوم نیاز دارید. مراحل مربوط به تهیه این قهوه به شکل زیر است:

  • کار را با دم کردن یک شات اسپرسو با استفاده از قهوه‌ساز یا ماشین اسپرسوساز شروع کنید.
  • در همین حین، شیر را در یک ظرف شیر کوچک و ضد زنگ گرم کنید. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، شیر را تنها تا زمانی که دمای آن به حدود 65-70 درجه سانتیگراد برسد، گرم نمایید.
  • پس از گرم شدن شیر، از میله بخار روی دستگاه اسپرسوساز خود استفاده کنید تا به شیر بافتی صاف و مخملی بدهید.
  • شیر را با حرکات دایره‌ای و ملایم داخل شات اسپرسوی خود بریزید و مطمئن شوید که شیر و اسپرسو به خوبی با هم ترکیب شده‌اند.
  • در نهایت یک لایه نازک میکروفوم به بالای فنجان اضافه کنید.

و در آخر قهوه را در یک فنجان کوچک سرو کنید و از نوشیدنی فلت وایت خانگی و خوشمزه خود لذت ببرید.

کالری قهوه فلت وایت چقدر است؟

مقدار کالری در یک قهوه فلت وایت بسته به نوع شیر مصرفی، اندازه نوشیدنی و طعم‌دهنده یا شیرین‌کننده اضافه شده می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور متوسط، یک فلت وایت استاندارد، درست شده با شیر کامل حاوی حدود 120-150 کالری دارد.

یک فلت وایت درست شده با شیر بدون چربی یا شیر بادام می‌تواند یک جایگزین کم‌کالری باشد، با حدود 70 تا 80 کالری. شایان‌ ذکر است که افزودن شکر یا شیرین‌کننده‌ها می‌تواند محتوای کالری نوشیدنی را افزایش دهد. توصیه می‌شود به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از فلت وایت در حد اعتدال لذت ببرید و از کالری اضافی که می‌تواند از شکر یا شربت‌های اضافه به دست می‌آید، آگاه باشید.

تفاوت قهوه فلت وایت و لاته در چیست؟

فلت وایت و نوشیدنی لاته هر دو نوشیدنی‌های مناسبی هستند که از اسپرسو و شیر تشکیل شده‌اند، اما از نظر ترکیبات، بافت و طعم چند تفاوت کلیدی دارند که عبارت‌اند از:

  • نسبت اسپرسو به شیر: تفاوت اصلی بین یک فلت وایت و یک لاته، نسبت اسپرسو به شیر است. یک قهوه فلت وایت در مقایسه با لاته با استفاده از نسبت بیشتر اسپرسو به شیر ساخته می‌شود. یک فلت وایت استاندارد شامل یک شات اسپرسو و 2/3 فنجان شیر بخارپز با لایه نازکی از میکروفوم در بالا است. از طرف دیگر، لاته معمولاً حاوی دو شات اسپرسو است و با شیر بخارپز بیشتری تهیه می‌شود، در نتیجه بافت خامه‌ای و شیری بهتری نسبت به فلت وایت دارد.
  • بافت شیر: بافت شیر در فلت وایت با لاته متفاوت است. شیر فلت وایت بخارپز می‌شود تا یک میکروفوم مخملی ایجاد گردد که ظریف‌تر از شیر موجود در لاته است. شیر لاته بخارپز می‌شود تا بافت خامه‌ای با کف مناسب‌تری روی سطح نوشیدنی به وجود آيد.
  • طعم: طعم یک فلت وایت بیشتر روی اسپرسو متمرکز است، زیرا نسبت بالاتر اسپرسو طعم قوی و پررنگ قهوه را تضمین می‌کند. از طرف دیگر، لاته به دلیل مقدار بالاتر شیر مصرفی، طعم خامه‌ای بیشتری دارد.

تفاوت کاپوچینو و فلت وایت در چیست؟

کاپوچینو و فلت وایت دو نوع قهوه معروف هستند که هر دو از اسپرسو تهیه می‌شوند، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.

کاپوچینو در واقع ترکیبی از اسپرسو، شیر بخاری و کف دارک است. با توجه به ترکیبی که دارد، کاپوچینو دارای طعمی قوی از قهوه و شیر است و در بالای آن با کف دارک غلتیده شده، یک لایه‌ی کرمی شبیه به خامه‌ی قهوه ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر، فلت وایت ترکیبی از اسپرسو و شیر بدون کف دارک است. در این نوع قهوه، شیر باید بخاردهی شده و با اسپرسو ترکیب شود، تا بتواند به عنوان یک فلت وایت مناسب محسوب شود. طعم فلت وایت نسبت به کاپوچینو کمتر قوی و شیرین‌تر است و بدون کف دارک، لایه‌ی کرمی آن نیز محدودتر است.

به طور کلی، کاپوچینو به دلیل داشتن کف دارک و لایه‌ی کرمی بیشتر، طعم قوی‌تری دارد و فلت وایت به دلیل عدم وجود کف دارک، طعم شیرین‌تری دارد.

سخن پایانی

قهوه فلت وایت یک نوشیدنی خوشمزه بر پایه اسپرسو به شمار می‌آيد که منشأ آن استرالیا و نیوزیلند است. فلت وایت با استفاده از یک شات اسپرسو و شیر بخارپز، با لایه نازکی از میکروفوم درست می‌شود. تمرکز یک فلت وایت روی اسپرسو است، زیرا میزان اسپرسو نسبت به شیر بیشتر است و در نتیجه طعمی قوی دارد.

در مقابل، لاته از نظر بافت و طعم سبک‌تر است. و همچنین تفاوت اصلی بین نوشیدنی فلت وایت و لاته به نسبت اسپرسو به شیر، بافت شیر و مشخصات کلی طعم آن‌ها باز می‌گردد.

منبع: perfectdailygrind.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • قهوه فلت وایت چقدر کافئین دارد؟

    میزان کافئین در یک فنجان (۲۳۰ میلی‌لیتر) قهوه فلت وایت حدود ۶۳ میلی‌گرم است.

  • آیا قهوه قهوه فلت وایت چاق کننده است؟

    خیر، در مصرف معمول قهوه فلت وایت تنها حاوی چند کالری است و مصرف آن به تنهایی نیز معمولاً منجر به افزایش وزن نمی‌شود.

  • قهوه فلت وایت چه طعمی دارد؟

    قهوه فلت وایت طعم شیرین و کرمی دارد و با افزودن شیر یا کرم وانیلی به قهوه تهیه می‌شود.

  • بین فلت وایت، کاپوچینو و لاته کدام را در کافی شاپ سفارش دهیم ؟

    اگر به طعم شیرین و کرمی علاقه دارید می‌توانید فلت وایت را امتحان کنید، اگر علاقه‌مند به قهوه با عطر و طعم غنی هستید می‌توانید کاپوچینو را امتحان کنید و اگر علاقه‌مند به قهوه‌ای با لایه بندی کرمی هستید، می‌توانید لاته را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *