مشکلات کار با موکاپات

دلایل عمده خرابی موکاپات چیست؟

موکاپات از جمله قهوه ساز های قدیمی ایتالیایی است که دلیل سادگی استفاده، محبوبت بسیار زیادی در عاشقان قهوه در ایران دارد. اما همواره استفاده از اسپرسوساز روگازی، دردسر ها و مشکلات خود را نیز دارد. و در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین علت خرابی موکاپات بپردازیم و راه حل هایی برای مشکلات کار با موکاپات، از جمله علت بالا نیامدن قهوه، پاشیدن قهوه از دستگاه، خرابی سوپاپ و … ارائه دهیم. پس همراه ما باشید.

۱. چرا قهوه از موکاپات بالا نمیاد؟

بالا نیومدن قهوه در موکاپات

بالا نیامدن قهوه از کافی پات نیز به عنوان رایج‌‌ترین مشکلات کار با اسپرسوساز اجاقی محسوب می‌شود. به همین علت بسیار حائز اهمیت است که قبل قرار دادن دستگاه بر روی شعله، به برخی از علت های بالا نیامدن قهوه در موکاپات دقت داشته باشید:

  1. عدم مناسب بودن درجه آب داخل موکاپات
  2. پاکیزه نبودن دستگاه 
  3. کیفیت پایین قطعات و فرسودگی آن‌ها
  4. مسدود بودن فیلتر دستگاه
  5. آسیاب نادرست قهوه 
  6. قرار دادن دستگاه روی حرارت نامناسب

۲. چرا قهوه در موکاپات می پاشد؟

پاچیدن قهوه در موکاپات

علت پاشیدن قهوه در موکاپات را می توان در عوامل و موارد زیر جستجو کرد:

  1. فشرده کردن بیش از حد پودر قهوه در درون پرتافیلتر
  2. مسدود بودن سوراخ‌های پرتافیلتر 
  3. عدم آسیاب مناسب پودر قهوه 
  4. گرم شدن دستگاه در اثر حرارت زیاد 

۳. خرابی سوپاپ موکاپات را چگونه حل کنیم؟

رفع خرابی سوپاپ موکاپات

به هنگام استفاده از دستگاه موکاپات، از انجام روند عصاره‌گیری تمیز نگهداشتن محفظه دستگاه بسیار اهمیت دارد. عدم پاکسازی محفظه دستگاه می تواند موجب خرابی موکاپات باشد، چرا که با مرور زمان دانه‌های رسوب و قهوه موجب انسداد سوپاپ می‌شوند. انسداد سوپاپ موجب افزایش فشار آب و از بین رفتن مقاومت خواهد شد. 

۴. چرا آب از وسط موکاپات بیرون می‌ریزد؟

چرا آب از وسط موکاپات بیرون می‌ریزد

یکی دیگر از دلایل کار نکردن موکاپات، ریختن آب از وسط دستگاه است. همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، برای حفظ عملکرد صحیح اسپرسو ساز موکا کرم ضرورت دارد که از محکم بودن قطعات آن اطمینان حاصل شود.

عدم محکم بودن اتصال محفظه پایین و بخش بالایی دستگاه، می تواند موجب خارج شدن آب از دستگاه شود. البته چنین مشکلی می‌تواند ناشی از انسداد واشر قطعه نیز باشد. بی شک تنها با محکم کردن دو قسمت بدنه و بررسی واشر دستگاه می توان به راحتی مشکل کار نکردن موکاپات را رفع کرد.

۵. دلیل علائم سوختگی روی موکاپات

دلیل سوختگی روی موکاپات

یکی از مشکلات کار با موکاپات، تیرگی و سوختن بدنه آن به مرور زمان است. سوختن بدنه و تغییر رنگ آن نمی تواند ایجاد کننده مشکل بزرگی باشد. زیرا می توان با پاکسازی دستگاه و رسوب زدایی آن تیرگی و سوختن رنگ این دستگاه را رفع کرد. همچنین جهت پیشگیری از سوختن بدنه لازم است که برای درست کردن قهوه با موکاپات، از قرار دادن دستگاه بر روی حرارت زیاد خودداری شود.

۶. علت خارج نشدن قهوه از موکاپات چیست؟

خارج نشدن قهوه از موکاپات نیز می تواند ه عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلات به هنگام استفاده از این دستگاه شناخته شود. این مشکل وابسته به عوامل متعددی رخ می دهد. در برخی از مواقع عدم پاکسازی مناسب و شستشو کافی دستگاه، موجب گرفتگی خروجی موکاپات می شود. بنابراین قهوه آسیاب شده موجود در خروجی اسپرسو ساز، اجازه خارج شدن قهوه از درون محفظه را نمی‌دهد.

همچنین زمانی که آب کافی در درون محفظه موکاپات قرار نداشته باشد، عدم استخراج قهوه در دستگاه طبیعی خواهد بود. لازم به ذکر است که در برخی از مواقع سرد بودن آب موجود در محفظه نیز می‌تواند موثر در عدم خروج قهوه از موکاپات باشد.

۷. چرا بعد از درست کردن قهوه در موکاپات آب باقی می‌ماند؟

علت باقی ماندن آب در موکاپات

به صورت کلی می بایست در نظر داشت که باقی ماندن آب پس از دم آوری قهوه نشانه خرابی موکاپات نخواهد بود. طراحی دستگاه موکاپات به گونه‌ای است که پس از دم آوری قهوه مقداری آب برای محافظت دستگاه در درون محفظه باقی می‌ماند.

آب باقی‌مانده در درون دستگاه، محافظ آن در برابر گرم شدن است. زمانی که دستگاه عصاره گیری را به عمل می‌آورد، محفظه نگهدارنده آب کمی خشک می‌شود. بنابراین دستگاه در معرض سوختن و آسیب است. در نتیجه می‌توان گفت: عدم وجود مقداری آب در داخل دستگاه موجب خرابی آن می شود.

۸. چرا موکاپات در هنگام شستشو ماشین ظرفشویی سیاه می‌شود؟

سیاه شده موکاپات در ماشین ظرف شویی

شرکت های تولیدکننده موکاپات برای تهیه این محصول از مواد اولیه گوناگونی استفاده می‌کنند. برخی از موکاپات‌های موجود در بازار از آلومینیوم آنودایز تهیه می‌شوند. این نمونه رایج از دستگاه‌های موکاپات با قرار گرفتن در درون ماشین ظرفشویی تغییر رنگ می‌دهند. علت بروز این فرایند، اکسید شدن بدنه دستگاه و از بین رفتن آنودایز موجود در آن است.

بنابراین بهتر است که برای شستشو موکاپات‌های آلومینیومی، از ماشین ظرفشویی و شوینده های تقویت شده استفاده نشود. 

خلاصه مطالب

اینفوگرافی دلایل کار نکردن موکاپات
اینفوگرافی دلایل کار نکردن موکاپات

خرابی موکاپات وابسته به عوامل متعددی رخ می‌دهد. عدم عملکرد درست دستگاه می‌تواند ناشي از عدم توجه به درجه آسیاب قهوه، حرارت مناسب برای دستگاه و عدم پاکسازی درست دستگاه باشد. بنابراین لازم است قبل از استفاده از دستگاه موکاپات برای جلوگیری از بروز اختلال‌ها به روند استفاده درست از دستگاه آگاهی داشته باشید.

منبع: hexnub.com

5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • کار نکردن موکاپات ناشی از چیست؟

    بروز اختلال در روند عملکرد موکاپات می تواند وابسته به عواملی همچون: محکم نبودن اتصال بدنه، درجه آسیاب نامناسب قهوه، حرارت زیاد، خرابی سوپاپ و فیلتر باشد.

  • علت سوختگی رنگ موکاپات چیست؟

    در برخی از موارد پس از استفاده مکرر از دستگاه موکاپات شاهد رنگ آن خواهیم بود. تغییر رنگ دستگاه می تواند ناشی از قرار دادن در برابر حرارت بسیار زیاد باشد.

  • چرا پس از دم آوری قهوه، مقداری آب در موکاپات باقی می‌ماند؟

    همانطور که اشاره شد، باقی ماندن مقداری آب پس از عمل دم آوری قهوه امری طبیعی است. در مقابل عدم وجود این مقدار آب ناچیز، پس از دم کشیدن و عصاره گیری قهوه می تواند زمینه ساز مشکلاتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *