آموزش طرز تهیه قهوه با موکاپات

شاید یکی از سوالات شما هم این باشد که دم كردن قهوه با موکاپات و یا طرز استفاده از موکاپات چگونه است. در همین ابتدای امر بگوییم که این کار پیچیدگی خاصی ندارد و یک آشنایی ساده با نحوه دم كردن قهوه با موکاپات (Moka Pot) می‌تواند ایده مناسب را به شما بدهد. با ما همراه باشید تا درست کردن نوشیدنی قهوه با Moka Pot را مرور کنیم.

آموزش طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

اگر به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه با موکاپات قهوه اسپرسو درست کنیم، باید بدانید که این وسیله مشخصا برای تهیه اسپرسو ساخته شده بود؛ اما به مرور زمان، انواع دیگری از این نوشیدنی خوشمزه نیز با این دستگاه تهیه شده است.

در واقع شما می‌توانید با اموزش درست كردن قهوه با موکاپات این کار را به راحتی انجام داده و با یک وسیله دستی ساده، خوشمزه‌ترین قهوه عصرانه را تهیه کنید. روش استفاده از موکاپات آن‌قدر ساده است که همان افراد می‌توانند از پس این کار برآیند.

برای درست کردن اسپرسو با موکاپات، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  1. مخزن انتهایی (که به آن قابلمه هم گفته می‌شود) را تا میزان مشخصی از آب پر کنید.
  2. صافی را روی مخزن قرار دهید. میزان قهوه مورد نظر را در صافی قرار دهید.
  3. قسمت بالایی دستگاه را نصب کنید و موکاپات را روی شعله ملایم قرار دهید.
  4. در حالی که اسپرسو در حال دم شدن است، شکر را به ظرف همزن خود اضافه کنید. می‌توانید با حدود یک قاشق چای خوری در هر فنجان شروع کرده و سپس آن را مطابق با ذائقه خود تنظیم کنید. قهوه را بریزید و با شکر مخلوط نمایید.

برای تهیه یک دبل اسپرسو با موکاپات، نیاز به کمی تمرین در مرحله نهایی طرز تهیه اسپرسو با موکاپات دارید. به محض اینکه اسپرسو شروع به بیرون آمدن کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مقداری از مایع را داخل ظرف همزن با شکر بریزید. اضافه کردن خیلی کم خیلی بهتر از اضافه کردن زیاد است، پس محافظه کار باشید.

وقتی مقداری اسپرسو با شکر ترکیب شد، شروع به هم زدن کنید. نتیجه نهایی این کار یک عصاره با قوام کره بادام زمینی (یا کمی رقیق‌تر) خواهد بود. اگر خیلی خشک است، اسپرسو را کم کم به آن اضافه کنید تا قوام مناسبی به دست آورید. این روش کف زیادی در بالا نخواهد داشت؛ اما همچنان قابل نوشیدن است.

طرز تهیه شیر قهوه با موکاپات

همان‌طور که ملاحظه کردید این کار سخت نیست و پس از چند بار امتحان، ترفندهای گفته شده را به خاطر خواهید سپرد. در نتیجه یک دبل اسپرسو با موکاپات به دست آورده‌اید که نوشیدن آن خالی از لطف نیست. همچنین اگر به دنبال طرز استفاده از موکا پات با شیر هستید باید بگوییم که این روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

هنگامی که شیر حرارت می‌یابد، پروتئین‌های یکدیگر را جذب می‌کنند؛ بنابراین از بالا آمدن شیر هنگام گرم شدن در موکاپات جلوگیری خواهد شد. همچنین برخی از ترکیبات موجود در شیر در حین دم کردن می‌سوزند و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند.

در نتیجه پیشنهاد ما این است که شیر را در شیرجوش گرم کرده، آن را در فرنچ قوام یا فرم دهید و سپس با اسپرسو آماده شده، ترکیب کنید. در این روش طرز تهیه اسپرسو با موکاپات می‌توان از کف شیر برای جلوه دهی به روی اسپرسو استفاده کرد.

همچنین برخی از افراد شیر را به قسمت بالایی موکاپات اضافه می‌کنند تا قهوه زمان جوش آمدن به آن اضافه شود.

طرز تهیه قهوه آمریکانو با موکا اکسپرس

درست کردن قهوه آمریکانو با موکاپوت یک فرآیند ساده است که هر کسی می تواند آن را یاد بگیرد. این روش یک راه عالی برای تهیه سریع و آسان یک فنجان قهوه آمریکانو خوشمزه است. تنها چیزی که نیاز دارید یک موکاپوت، مقداری قهوه تازه آسیاب شده و آب داغ است. مراحل تهیه این قهوه خوش طعم آمریکایی به صورت زیر است:

  1. با آسیاب کردن دانه های قهوه شروع کنید؛ برای یک قهوه آمریکایی، از آسیاب قهوه متوسط ​​ریز استفاده کنید.
  2. موکاپات خود را تا سوپاپ با آب سرد پر کنید.
  3. سبد فیلتر را با قهوه آسیاب شده پر کنید و به آرامی آن را بکوبید.
  4. موکاپات را روی اجاق گاز خود قرار دهید و حرارت را روی حرارت متوسط رو به بالا روشن کنید.
  5. اجازه دهید تا موکا پات داغ شود تا آب به جوش آید و سپس دریچه بخار و فشار را آزاد کند.
  6. پس از قطع شدن جوش، حرارت را خاموش کرده و موکا پات را از روی اجاق بردارید.
  7. اسپرسوی تازه دم شده را به آرامی در یک فنجان بریزید.
  8. اسپرسو را با آب داغ به قدرت دلخواه خود پر کنید.

و در آخر قهوه آمریکانو خود را سرو کنید و از آن لذت ببرید.

آموزش خامه گیری با موکاپات

برای به دست آوردن فوم قهوه با موکاپات نیز همان روشی که در بالا ذکر شده را پیش می‌رویم؛ اما یک مرحله اضافه در روند کار خواهیم داشت. قبل از گذاشتن صافی روی مخزن، با تکه‌ای کاغذ معمولی اندازه درب مخزن را مشخص کنید.

زمانی که صافی پر از قهوه شد (توجه داشته باشید که قهوه باید تا روی لبه‌های سبد آمده باشد و به صورت فشرده روی هم قرار رفته باشد) تکه کاغذ برش داده شده را هم روی آن قرار می‌دهیم. کاغذ باید کل سطح صافی را بپوشاند. پس از آن موکاپات را روی شعله قرار داده و آماده عصاره گیری می‌شویم.

زمان جوش آمدن اسپرسو می توجه می‌شوید که فوم قهوه با موکاپات به راحتی به دست می‌آید. این مورد نیز مانند طرز استفاده از موکا پات با شیر کمی متفاوت است.

مشکلات رایج در طرز تهیه قهوه با موکاپات

اگرچه استفاده از این دستگاه ساده است؛ اما ترفندهای جزیی دارد که باید از آنها آگاه باشید. با یاد گرفتن این نکات ضمن اموزش درست كردن قهوه با موکاپات می‌توانید مشکلات رایجی را که با آنها موجه شده‌اید، کنار بزنید. برخی از این چالش‌های طرز تهیه اسپرسو با موکاپات عبارتند از:

  1. پر کردن مخزن با آب زیاد یا خیلی کم
  2. آسیاب اشتباه قهوه
  3. تمیز نکردن موکاپات به طور مرتب
  4. تنظیم اجاق گاز روی شعله خیلی داغ
  5. عدم استفاده از نسبت صحیح قهوه به آب
  6. استفاده کم از قهوه در قسمت سبد/ صافی

داشتن یک فنجان قهوه خوش عطر به طور مستقیم با روش استفاده از موکاپات مرتبط است. پس برای پاسخگویی به سوال چگونه با موکاپات قهوه درست کنیم، به مراحل ذکر شده در بالا نگاه دقیق‌تری داشته باشید.

چرا قهوه در موکاپات تلخ می‌شود؟

زمان کار با دستگاه متوجه این امر می‌شوید که قهوه آماده شده با موکاپات همیشه کمی تلخ‌تر از روش‌های دم کردن مانند پرس یا فرنچ پرس است. نوع قهوه، سطح بو داده شدن آن و برخی اقدامات خاص در طول فرایند دم کردن می‌تواند به شدت بر میزان تلخی آن تأثیر بگذارد.

استفاده از قهوه بیش از حد رست شده یا تاریخ مصرف گذشته در کنار دم کردن بیش از اندازه قهوه (یا همان عصاره گیری بیشتر) می‌توانند دلایل اصلی تلخ شدن قهوه در موکاپات باشند. به همین دلیل است که توجه به نکات جزیی برای کار با موکاپات مهم خواهد بود.

برای کم کردن میزان تلخی قهوه در موکاپات می‌توانید:

  • از قهوه عربیکا با کیفیت خوب استفاده کنید.
  • از رست قهوه سبک‌تری را امتحان کنید.
  • دانه‌های تازه آسیاب شده، قهوه متعادل‌تری تولید می‌کنند
  • اگر فضای خالی در سبد فیلتر باقی مانده است، آن را کاملا پر کنید.
  • در قسمت مخزن آب داغ بریزید.
  • از تنظیم حرارت متوسط به بالا برای درست کردن اسپرسو با موکاپات استفاده کنید.
  • از سایز آسیاب قهوه کمی درشت‌تر استفاده کنید.

با توجه به این نکات می‌توانید به تهیه انواع قهوه با موکاپات هم فکر کنید.

چرا قهوه از موکاپات بالا نمیاد؟

همواره به این نکته مهم توجه داشته باشید که تمیزی پس از کار با دستگاه هم مهم است. با مسدود شدن قسمت فیلتر موکاپات این احتمال وجود دارد که قهوه از موکاپات خارج نشود. همچنین آسیاب کردن بیش از حد قهوه هم می‌تواند دلیل دیگری برای این مشکل باشد. در نتیجه مهم است که زمان بررسی طرز تهیه اسپرسو و دیگر انواع قهوه با موکاپات تمیزی دستگاه و محیط را در اولویت قرار دهیم.

حتما بخوانید: دلایل خرابی موکاپات

چرا قهوه در موکاپات کف نمی‌کند؟

هنگام تهیه قهوه با موکاپات به این نکته توجه کنید که وقتی یک دستگاه قهوه ساز برقی، فشاری معادل 7 تا 10 بار را ایجاد می‌کند، موکاپات نهایت فشاری حدود 1 تا 3 بار خواهد داشت. در نتیجه طبیعی است که این دستگاه نمی‌تواند کف زیادی را تولید کند. البته با استفاده از ترفندی که در بالا ذکر شد می‌توان تا حدودی خامه گیری مناسب این دستگاه را انجام داد.

سخن پایانی

در متن حاضر نحوه دم كردن قهوه با موکاپات را با هم مرور کردیم. همان‌طور که مشاهده شد دم کردن قهوه با موکاپات هیچ پیچیدگی خاصی ندارد و کافی است که طرز استفاده از موکاپات را مطابق با آنچه ذکر شد، در نظر بگیرید. طرز تهیه اسپرسو با موکاپات به طور معمول با همین روش پیش می‌رود، مگر اینکه بخواهید ترفند خاصی را به آن اضافه کنید.

منابع:

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *