موکاپات چیست؟

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که دوست دارید تا بعد از یک روز سخت کاری، یک لیوان اسپرسو یا قهوه تازه نوش جان کنید. راه‌های زیادی برای رسیدن به این خواسته وجود دارد؛ اما یکی از بهترین آن‌ها، استفاده از یک دستگاه موکاپات (Moka pot) است.

موکاپات یا اسپرسو ساز روگازی اولین‌بار توسط فردی به نام لوییجی د پونتی ساخته شده و از آن زمان در بین قهوه دوستان محبوبیت بالایی پیدا کرد. اگر شما هم قصد استفاده از این دستگاه را دارید؛ اما نمی‌دانید که چگونه با آن کار کنید و یا به کمک آن چه قهوه‌هایی را آماده کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

موکاپات چیست؟

اولین سوالی که بعد از برخورد با این واژه با آن مواجه می‌شوید، این است که دستگاه موکاپات چیست؟ موکاپات را می‌توان به‌عنوان یک قهوه‌ساز کوچک و روگازی دانست که به شما در آماده‌کردن یک فنجان قهوه کمک می‌کند.

این دستگاه اسپرسو ساز اجاقی دارای یک دیگ بخار کوچک به همراه یک سبد قهوه است که می‌توان آن را روی اجاق‌گاز قرار داد. در این زمان آب موجود در دیگ بخار کم‌کم به جوش آمده و بعد از عبور از میان قهوه، عصاره آن را گرفته و یک فنجان اسپرسو لذیذ را برای شما آماده می‌کند.

کاربرد موکاپات به‌صورت تخصصی، تهیه اسپرسو است. فشاری که توسط دیگ بخار قهوه‌ساز موکاپات تولید می‌شود، چیزی در حدود 1.5 بار است. با اینکه این فشار فاصله زیادی با فشار 9 بار اسپرسو سازهای سنتی دارد، بااین‌وجود همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است. امروزه موکاپات طرفداران زیادی در کشورهایی نظیر اسپانیا، پرتغال و ایتالیا داشته و امکان سرو یک فنجان اسپرسو خوشمزه دارد.

انواع موکاپات

حال که به‌خوبی دانستید موکاپات چیست، شاید لازم باشد بدانید که این دستگاه در انواع متنوعی در بازار وجود دارد. قبل از این که اقدام به خرید هر یک از آن‌ها کنید، نیاز است تا با آن‌ها آشنا شده و بدین صورت دست به یک انتخاب مطمئن و مناسب بزنید. این دستگاه در اندازه، شکل و جنس‌های گوناگونی تولید می‌شود. ازاین‌رو بخش عمده‌ای از انتخاب شما، به سلیقه و نیاز شما باز خواهد گشت. اما بیایید نگاهی به انواع قهوه‌ساز موکاپات بیندازیم:

۱) سایز

موکاپات‌ها بسته به این که دارای چه سایزی باشند، در دسته‌بندی‌های متنوعی قرار می‌گیرند. از انواع اسپرسو ساز اجاقی بسته به سایز می‌توان به سایزهای 1،2،3،4،6،9،12،14 و 18 اشاره کرد. منظور از این سایزها، ظرفیت موکاپات در پرکردن فنجان‌های قهوه است.

۲) جنس

به‌صورت معمول موکاپات ها را از جنس آلیاژ آلومینیوم و استیل تولید می‌کنند. این در حالی است که این دستگاه‌ها در گذشته دارای جنس چدنی بودند. البته بسته به شرکت تولیدکننده، شاهد ترکیب استیل با آلومینیوم و یا استیل با سرامیک در ساخت این مدل از دستگاه‌ها نیز هستیم.

۳) کارکرد

دسته‌بندی دیگر مربوط به طرز کار موکا اکسپرس است. این دستگاه‌ها در مدل‌های روگازی، اینداکشن و برقی تولید می‌شوند.

طرز تهیه قهوه با موکاپات

اما از همه چیز که بگذریم، مهم‌ترین بخش بدون شک نحوه کار با این دستگاه اسپرسو ساز اجاقی است. اول‌ازهمه شما باید تمامی وسایل و لوازمی که برای تهیه یک فنجان قهوه نیاز دارید را جمع‌آوری کنید. یکی از آن‌ها، قهوه آسیاب شده و دیگری یک منبع حرارت مانند اجاق‌گاز است. ما در این قسمت قدم‌به‌قدم طرز تهیه قهوه با موکاپات را به شما آموزش می‌دهیم:

  • در قدم اول نیاز به پیمانه‌کردن قهوه دارید. حال سبد قهوه موکاپات را پر از دانه‌های آسیاب شده قهوه کنید.
  • بعدازاین که سبد به‌صورت کامل لب‌به‌لب شد، با کشیدن انگشت دست خود ازیک‌طرف سبد به سمت دیگر، آن را به‌صورت دقیق صاف و یکدست کنید. به یاد داشته باشید که برای تهیه قهوه، نیازی به کوبیدن و یا فشرده‌سازی سطح قهوه وجود ندارد.
  • حال نیاز است تا مخزن قسمت پایین قهوه‌جوش موکاپات را از آب خنک و سرد پر کنید. این عمل را تا رسیدن سطح آب به نقطه زیر سوپاپ دستگاه، ادامه دهید.
  • حال نیاز است تا سبد قهوه‌ساز را روی مخزن قسمت پایین قرار دهید. سپس تمامی قطعات موکاپات را به یکدیگر متصل کرده تا به‌صورت کامل آب‌بندی شود.
  • حال دستگاه خود را روی منبع حرارت، مانند گاز قرار دهید. صبر کنید تا آب درون دستگاه به‌خوبی به جوش بیایید.
  • بعد از این که آب درون مخزن به جوش آمد، فشار بخار از میان‌دانه‌های قهوه آسیاب شده عبور کرده و باعث دم آوردن قهوه می‌شود. حال قهوه به‌آرامی از مخزن پایین به سمت مخزن بالایی هدایت می‌شود. بعد از اینکه قهوه دمی به‌صورت کامل از نازل خارج شد، می‌توانید قهوه آماده شده خود را درون فنجان ریخته و میل کنید.

با موکاپات چه قهوه‌هایی میشه درست کرد؟

به طور کلی می‌توان انواع قهوه اسپرسو به وسیله قهوه ساز موکاپات درست کرد، که مهم ترین این نوع قهوه های عبارت است از:

البته لازم به ذکر است که بااین‌وجود به کمک این دستگاه اسپرسوساز اجاقی می‌توان به‌سادگی اسپرسو و تمامی قهوه‌هایی که از اسپرسو مشتق می‌شوند را تهیه کرد.

قهوه مناسب برای موکاپات چیست؟

اما طعم و مزه اسپرسو تولید شده به کمک موکاپات، کاملاً بسته به نوع قهوه‌ای است که از آن استفاده می‌کنید. ازاین‌رو بهتر است مناسب‌ترین قهوه برای موکاپات را شناخته و ازاین‌پس از آن خرید کنید. به یاد داشته باشید که شما به کمک دستگاه موکاپات در نهایت یک فنجان قهوه اسپرسو خواهید داشت. ازاین‌رو قهوه‌ای مورد نظر شما نیز باید ویژگی‌های لازم برای تهیه اسپرسو را داشته باشد. بهترین مدل قهوه نیز، قهوه‌ای با رنگ تیره و یا متوسط است.

همچنین توجه داشته باشید که میزان درجه آسیاب یا رست، برای موکاپات باید 2 درجه بزرگ‌تر از قهوه‌سازهای صنعتی باشد. اگر اهل استفاده از قهوه‌های تلخ‌تر و با کافئین بالاتر هستید، بهتر است به سمت قهوه‌های روبوستا حرکت کنید. بااین‌وجود، قهوه‌های عربیکا، طعم شیرین‌تر و عطر بهتری داشته، اما کافئین آن‌ها کمتر است. در نهایت باید قهوه‌ای را برای موکاپات خود تهیه کنید که متناسب با این دستگاه تولید و آسیاب شده باشد.

فرنچ پرس بهتر است یا موکاپات ؟

هم فرنچ پرس و هم موکاپات، قهوه‌سازهای بسیار ساده اما کاربردی هستند. بااین‌وجود بین آن‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. جدا از تفاوت‌هایی که در شکل ظاهری آن‌ها قرار گرفته است، قهوه‌ای که از آن‌ها خارج می‌شود نیز با یکدیگر متفاوت است. قهوه‌ای که توسط فرنچ پرس تولید می‌شود، قهوه فیلتری و یا قهوه فرانسه است. این مدل از قهوه دارای حداقل حجم 110 میلی‌لیتری برای هر یک نفر است. همچنین نسبت آب موجود به قهوه در این مدل، چیزی در حدود 15 برابر است.

این در حالی است که قهوه تهیه شده توسط موکاپات، قهوه اسپرسو است. حجم آب در این مدل از قهوه چیزی در حدود 7 برابر خواهد بود. ازاین‌رو قهوه تولید شده توسط موکاپات، قهوه‌ای غلیظ‌تر و با کافئین بالاتر است. اینکه کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بهتر است، کاملاً به سلیقه و ذائقه شما بازمی‌گردد. اگر قصد شما تهیه قهوه اسپرسو با کافئین بالاتر است، می‌توانید از موکاپات یا موکا اکسپرس استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید تا طعم تلخی قهوه و میزان کافئین آن را کمتر کنید، می‌توانید از فرنچ پرس بهره ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که موکاپات (Moka pot) چیست، پاسخ دهیم. و به بررسی انواع، کاربرد و نوع قهوه مناسب برای این قهوه ساز محبوب بپردازیم.

منابع:

3.9/5 - (32 امتیاز)

سوالات متداول

  • تفاوت موکاپات و اسپرسوساز چیست؟

    تفاوت اصلی آن‌ها، در میزان فشار آن‌ها است. یک دستگاه اسپرسوساز می‌تواند حداقل 8 تا 10 بار فشار ایجاد کند درحالی‌که موکاپات تنها 1.5 بار فشار تولید می‌کند.

  • فرق قهوه‌جوش و موکاپات چیست؟

    از قهوه‌جوش بیشتر برای تولید قهوه‌ترک استفاده می‌شود. حال آن که به کمک موکاپات امکان تهیه قهوه اسپرسو وجود دارد.

  • تفاوت موکاپات و موکا کرم چیست؟

    قسمت بالایی موکا کرم از موکاپات بیشتر بوده و به شما این اجازه را می‌دهد تا در این قسمت شیر ریخته و بدین صورت فوم شیر تولید کنید.

  • چرا موکاپات کار نمی‌کند؟

    ممکن است به‌درستی سبد قهوه موکاپات را پر نکرده و یا این که قطعات مختلف آن را به‌صورت صحیح به یکدیگر متصل نکرده باشید.

2 دیدگاه

  1. محمد محمدی

    سلام ، توضیحاتتون عالی و مفید بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *