انواع دمنوش برای خانم ها

انواع دمنوش مناسب زنان

دمنوش‌ها نوشیدنی‌های مفید، طبیعی، خوش عطر و لذیذی هستند که مصرف آن‌ها برای رفع کسالت، سلامت جسمی و روانی تاثیر بسیار زیادی دارند. با توجه به اینکه امروزه زنان با چالش‌های زیادی مواجه اند همچون: تغذیه نامناسب، استرس‌های متعدد، ناراحتی‌های قاعدگی، ناهنجاری‌های هورمونی و مشکلات خاص دوران بارداری و یائسگی، ممکن است باعث بروز مشکلات جسمی و روانی بسیاری شوند.

در چنین موقعیت‌های خاص و دردناکی استفاده از دمنوش های خانگی برای تسکین درد، بهیود سلامت روحی و جسمی بانوان، بسیار توصیه‌ می‌شود. به همین علت جهت ارائه راهنمایی‌های بیشتر به معرفی انواع دمنوش مناسب برای زنان خواهیم پرداخت.

بهترین دمنوش برای زنان چیست؟

لیست دمنوش مناسب زنان

همانطور که اشاره شد، دمنوش‌ دارای انواع متعددی است که هر یک از این نوشیدنی‌های درمانی قابلیت استفاده برای رفع و بهبود اختلال‌های مختلفی دارند. علاوه بر این برخی از انواع این نوشیدنی‌ها برای مصارف روزانه تمامی افراد به خصوص بانوان دارای فواید بسیاری هستند. با در نظر داشتن تغییرات هورمونی و شرایط جسمی خاص بانوان، مصرف دمنوش‌های زیر در طول روز می‌تواند تاثیرات و خواص متعددی در بر داشته باشد.

دمنوش‌ها

خواص دمنوش‌‌ها

چای گل گاوزبانضد التهاب و آرام‌بخش، برای کاهش استرس و اضطراب مفید است.
چای زنجبیل و دارچینمناسب برای بهبود گردش خون، کاهش درد‌های قاعدگی و تقویت سیستم ایمنی.
چای نعناعبرای کاهش نفخ و مشکلات گوارشی، تسکین درد قاعدگی و سردرد مفید است.
چای زیره سبز

برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت‌ها مناسب است.

1. معرفی دمنوش مناسب برای یائسگی

دمنوش مناسب برای یائسگی

یائسگی در زنان امری طبیعی است که پس از عدم ابتلا به قاعدگی رخ می‌دهد. در این دوران تعادل موجود در بین هورمون‌ها از بین می‌رود و همین امر موجب بروز برخی از تغییرات و احساس‌های ناخوشایند خواهد شد. بسیاری از پزشکان مصرف دمنوش‌های گیاهی را جهت التیام و بهبود پیامد‌های ناشی از یائسگی را توصیه می‌کنند. در بین تمامی دمنوش‌های موجود تنها برخی از آن‌ها مناسب برای بهبود اثرات یائسگی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  1. جوشانده ریشه کوهوش سیاه
  2.  دمنوش جینسینگ
  3.  جوشانده ریشه سنبل الطیب
  4. دمنوش شیرین بیان
  5. چای سبز

2. مؤثرترین دمنوش‌ برای کیست تخمدان

دمنوش‌ برای کیست تخمدان

کیست تخمدان با مصرف دارو‌های متعددی درمان می‌شود. اما راه طبیعی درمان این بیماری، مصرف دمنوش‌های گیاهی است. دمنوش گیاهی بابونه به عنوان بهترین دمنوش برای زنان شناخته می‌شود. زیرا این دمنوش تأثیر مستقیمی بر روی سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. همچنین لازم به ذکر است که در اندازه فولیکول‌ها و بهبود بافت آندومتر اثرات مفیدی خواهد داشت. در ادامه به سایر دمنوش‌های مؤثر بر کیست تخمدان اشاره شده است.

  1. جوشانده دانه شنبلیله
  2. دمنوش رازیانه
  3. جوشانده جینسینگ
  4. دمنوش ویتاگنوس (گیاه پنج انگشت)

حتما بخوانید: فواید دمنوش بابونه برای زنان

3. بهترین دمنوش برای دوران بارداری

دمنوش برای دوران بارداری

در بین تمامی جوشانده‌های گیاهی موجود، تنها چند نمونه محدودی از آن‌ها به عنوان دمنوش مناسب برای زنان باردار شناخته می‌شوند. مصرف این نوشیدنی‌ها تنها با تأیید پزشک معالج در دروان حساس بارداری مجاز است. موارد زیر از شناخته شده‌ترین نوع دمنوش‌های مناسب برای بانوان باردار شناخته می‌شوند.

  1. جوشانده گیاه رزماری
  2. دمنوش گل محمدی
  3. جوشانده دارچین
  4. دمنوش به لیمو
  5. جوشانده گیاه گزنه
  6. دمنوش بابونه

4. معرفی دمنوش‌ برای پریود شدن

دمنوش‌ برای پریود شدن

بسیاری از بانوان با تأخیر در قاعدگی مواجه می‌شوند. بسیاری از خانم‌ها علاوه بر مصرف دارو‌های شیمیایی از برخی دمنوش‌های گیاهی نیز استفاده می‌کنند. این دمنوش‌ها با طبع گرمی که دارند موجب افزایش حرارت ماهیچه‌های اطراف رحم و در نتیجه تسریع در روند پریود شدن خواهند شد.
از دمنوش‌ های پریود آور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دمنوش زنجبیل
  2. ترکیب دمنوش چای جعفری و زنجبیل
  3. جوشانده دارچین
  4. دمنوش زیره
  5. جوشانده گیاه رازیانه

5. بهترین دمنوش‌ها برای دوران قاعدگی

دمنوش‌ها برای دوران قاعدگی

دوران قاعدگی برای زنان زمینه ساز بروز تغییرات متعددی است؛ همچنین شروع این دوره در هر ماه با ابتلا به برخی از درد‌ها و احساس‌های ناخوشایند همراه است. به همین علت مصرف برخی از جوشانده‌ها و دمنوش‌ها جهت تسکین درد‌ها و التیام تغییرات ناشی از قاعدگی بسیار توصیه می‌شود. از بهترین دمنوش مناسب برای زنان در دوران قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دمنوش زعفران
  2. جوشانده گل گاوزبان
  3. دمنوش گیاه اسطوخودوس
  4. جوشانده دارچین
  5. دمنوش زنجبیل
  6. دمنوش بهارنارنج

6. معرفی بهترین دمنوش برای عفونت زنان

بهترین دمنوش برای عفونت زنان

عفونت زنان با نفوذ قارچ‌ها و باکتری‌ها در درون بافت واژن رخ می‌دهد. این بیماری موجب افزایش ترشحات واژینال می‌شود. جهت رفع سوزش، بوی نامطبوع و تشدید ترشحات ناشی از این اختلال می‌توان به مصرف برخی از نوشیدنی‌ها اقدام کرد. موارد زیر مؤثرترین دمنوش‌ها برای رفع عفونت واژن شناخته می‌شوند.

  1. دمنوش گیاه همیشه بهار
  2. جوشانده تمشک
  3. دمنوش آویشن
  4. جوشانده سیاه دانه

7. معرفی دمنوش گیاهی برای افزایش میل جنسی زنان

دمنوش گیاهی برای افزایش میل جنسی زنان

علاوه بر موارد مذکور، می‌توان گفت: جهت رفع بی‌میلی جنسی مصرف برخی از دمنوش‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی به همراه داشته باشد. مصرف همزمان دمنوش‌های گیاهی پیشنهادی به همراه مکمل‌های درمانی می‌توانند موجب افزایش میل جنسی شوند. جهت تکمیل اطلاعات فوق، در ادامه به برخی از مؤثر‌ترین این دمنوش‌ها اشاره شده است.

  1. دمنوش گیاه دامیانا
  2. جوشانده جینسینگ قرمز
  3. دمنوش مرزه
  4. جوشانده شبدر قرمز
  5. دمنوش خارخاسک
  6. جوشانده گیاه قاصدک

8. بهترین دمنوش برای سرماخوردگی زنان باردار

دمنوش برای سرماخوردگی زنان باردار

در دوران بارداری مصرف بسیاری از مواد غذایی و دارویی به شدت محدود می‌شود. به همین علت در صورت ابتلا به سرماخوردگی، مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیز غیر مجاز خواهد بود. در چنین شرایطی پزشک معالج مصرف برخی از دمنوش‌ها را توصیه می‌کند. دمنوش‌های مفید برای درمان سرماخوردگی زنان باردار شامل موارد زیر هستند.

  1. دمنوش عناب
  2. جوشانده پیاز
  3. دمنوش آویشن

9. دمنوش برای درمان تنبلی تخمدان

دمنوش بانوان برای درمان تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی دیگر از اختلال‌های مرتبط با روند قاعدگی و سلامت رحم است. جهت درمان و بهبود این سندرم نیز می‌توان جوشانده‌های گیاهی متعددی استفاده کرد. دمنوش‌ها و جوشانده‌های مؤثر در روند درمان سندرم تنبلی تخمدان عبارتند از:

  1. دمنوش نعناع
  2. جوشانده دارچین
  3. دمنوش پونه
  4. جوشانده یا عرق دانه رازیانه
  5. دمنوش گیاه شیرین بیان

خلاصه مطالب

در این مطلب به بررسی و معرفی انواع دمنوش‌های مناسب برای رفع بیماری‌های بانوان پرداخته شد. با توجه به مطالب فوق، لازم به ذکر است که دمنوش مناسب برای زنان وابسته به نوع بیماری یا اختلال آن‌ها تعیین خواهد شد.

تمامی این نوشیدنی‌ها با خواص درمانی که دارند می‌توانند موجب بهبود درد‌های ناشی از تغییرات هورمونی، قاعدگی، بارداری و یائسگی باشند. البته برخی از این نوع نوشیدنی‌های درمانی زمینه ساز بروز مشکلات و تداخلات دارویی هستند؛ به همین علت توصیه می‌شود قبل از اقدام به مصرف نوشیدنی‌ها با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

منبع: femallay.com

4/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • بهترین دمنوش برای زنان باردار چیست؟

    دمنوش‌های مناسب برای زنان باردار شامل: دمنوش دارچین، به لیمو، گزنه، بابونه و گیاه رزماری می‌شود. البته برای مصرف تمامی این موارد تأیید پزشک معالج ضرورت دارد.

  • چه دمنوشی مناسب برای تسریع روند قاعدگی است؟

    دمنوش‌هایی که توانایی تسریع روند قاعدگی دارند شامل: دمنوش زیره، رازیانه، دارچین، جعفری و زنجبیل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *