نوشیدن هر روز قهوه

اگر هر روز قهوه بنوشید چه اتفاقی در بدن شما رخ می‌دهد؟

یکی از نگرانی‌های افرادی که تمایل به مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار دارند، تاثیرات و عوارضی است که مصرف مکرر این نوشیدنی‌ها بر بدن آن‌ها تحمیل می‌کند. یکی از محبوب‌ترین نوع نوشیدنی‌ها و مشروبات انرژی زا و کافئین دار قهوه است. دور از انتظار نیست که مصرف چند باره این نوشیدنی در طول روز عوارض و اثراتی به دنبال داشته باشد. به همین علت در این مطلب قصد داریم به بررسی بیشتر و دقیق‌تر تاثیرات ازدیاد مصرف انواع نوشیدنی بر پایه اسپرسو بپردازیم.

بررسی انواع تاثیرات نوشیدن مکرر قهوه

اگر هر روز قهوه بنوشید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

همانطور که مشهود است، مصرف مکرر هر نوع ماده غذایی می‌تواند تاثیرات متعددی در از لحاظ روانی و جسمی بر روی انسان داشته باشد. نوشیدنی انرژی زا معرفی شده نیز از این بحث مستسنی نیست. مصرف چندین باره یک فنجان اسپرسو، ماکیاتو، کاپوچینو و سایر نوشیدنی‌های مشابه در طول روز تاثیرات متعددی در بر خواهد داشت. در ادامه به بررسی تاثیرات ناشی از نوشیدن مکرر قهوه خواهیم پرداخت.

تاثیرات روانی ازدیاد مصرف نوشیدنی کافئین دار

بی شک تاثیر مصرف مکرراین نوشیدنی بر روحیه و روان‌شناسی نباید نادیده گرفته شود. مصرف زیاد این نوشیدنی با توجه به میزان کافئین چشمگیری که دارد می‌تواند به این شکل‌ها تاثیر گذار باشد.

  1. افزایش اضطراب: مصرف زیاد این نوشدنی محبوب می‌تواند به افزایش اضطراب و استرس منجر شود و بر وضعیت روانی تاثیرگذار باشد.
  2. افزایش افسردگی: مصرف زیاد نوشیدنی کافئین دار ممکن است به علت تحریک‌کنندگی زیاد، افسردگی را تشدید کند.
  3. اختلال در تمرکز و توجه: تحریک‌کنندگی زیاد این نوشیدنی می‌تواند باعث اختلال در تمرکز و توجه شود و کارایی شناختی را کاهش دهد.

تاثیرات جسمی مصرف مکرر نوشیدنی مذکور

اثر نوشیدن هر روز قهوه بر روی جسم

بسیاری از متخصص‌ها مصرف بی رویه این نوشیدنی را دارای تاثیرات و پیامدهای منفی معرفی می‌کنند. با این حال باید در نظر داشت که مصرف معقول یک الی سه فنجان قهوه در طول روز می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی در روند بهبود عملکرد بدن خواهد داشت. در این قسمت به برخی از شناخته شده‌ترین تاثیرات مثبت مصرف چندین باره این نوشیدنی کافئین دار اشاره شده است:

  1. بهبود روحیه و خلق و خوی افراد
  2. کاهش احتمال ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها
  3. افزایش قدرت حافظه و بهبود عملکرد ذهن
  4. تامین انرژی مورد نیاز برای ورزشکاران

حتما بخوانید: آشنایی با مهمترین فواید قهوه

تاثیرات منفی نوشیدن قهوه به صورت روزانه

معایب هر روز خوردن قهوه

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، ازدیاد مصرف هر نوع ماده غذایی می‌تواند تاثیرات و پیامدهای مثبت و منفی متعددی به همراه داشته باشد. بنابراین دور از انتظار نیست که مصرف مکرر نوشیدنی انرژی زا معرفی شده از پیامدهای منفی و نامناسبی برخوردار باشد.

موارد زیر از شناخته شده‌ترین تاثیرات منفی قهوه شناخته می‌شود:

  1. افزایش فشار خون
  2. ارتقا میزان سطح کلسترول
  3. بی خوابی
  4. افزایش استرس و اضطراب
  5. بروز اختلال در تمرکز و توجه فرد
  6. افزایش احتمال ابتلا به اضطراب
  7. بروز مشکلات گوارشی

خلاصه مطلب

در این مطلب به بررسی انواع مزایا و عوارض نوشیدن مکرر قهوه پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد، مصرف این نوشیدنی کافئین دار می‌تواند موجب بروز اختلال خواب، افزایش استرس و بروز بی خوابی شود؛ در مقابل نیز می‌تواند زمینه ساز کاهش احتمال ابتلا به سرطان، بهبود عملکرد ذهن و احساس سر حالی بیشتری باشد. با این حال توصیه می‌شود، از مصرف بی رویه و نا معقول هر نوع نوشیدنی محبوب یا دارویی خاصی پرهیز نمایید.

منبع: hopkinsmedicine

4/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا نوشیدن قهوه موجب بروز اختلال خواب خواهد شد؟

    بله نوشیدن قهوه به علت کافئین بالایی که دارد می تواند زمینه ساز بروز اختلال خواب باشد.

  • مهم ترین تاثیر مثبت نوشیدن مکرر قهوه چیست؟

    نوشیدن قهوه موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد ذهن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *