بهترین روش های درست کردن قهوه‌ در خانه

بهترین روش های درست کردن قهوه‌ در خانه

شما حق دارید که روز خود را با یک فنجان قهوه عالی شروع کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید؛ اما همیشه دسترسی به کافی‌شاپ امکان‌پذیر نیست. به‌ همین خاطر در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه قهوه خود را در خانه تهیه‌کرده و از شروع روز خود با یک قهوه عالی لذت ببرید. برای تهیه هر چه بهتر قهوه در خانه به کمی اطلاعات و ابزار نیاز دارید که در ادامه این مقاله با یک آموزش مقدماتی نکات لازم برای تهیه یک قهوه با طعم و عطر بی‌نظیر در اختیار شما قرار می‌دهیم. تا پایان همراه ما باشید.

دانه قهوه برای تهیه قهوه در خانه

دانه قهوه از مهم‌ترین عوامل مؤثر در طعم نهایی قهوه شما است. به‌ همین دلیل باید بدانید که از چه قهوه‌ای درچه دم ابزاری باید استفاده شود و از همه مهم‌تر سلیقه شما به چه نسبتی از قهوه روبوستا و قهوه عربیکا نزدیک است. همیشه سعی کنید برای تهیه نوشیدنی قهوه در خانه از دانه قهوه آسیاب نشده استفاده کنید؛ زیرا قهوه حداکثر تا ۱۰ دقیقه پس‌ از آسیاب شدن، خواص و تازگی خود را حفظ می‌کند و بعد از آن بیشتر طعم و عطر آن از بین می‌رود.

آسیاب قهوه برای تهیه قهوه در خانه

آسیاب قهوه برای تهیه قهوه در خانه

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای بهتر شدن طعم نوشیدنی قهوه شما درجه آسیاب متناسب با دم ابزاری است که از آن استفاده می‌کنید. آسیاب‌ها دارای انواع زیادی هستند و به ۲ دسته آسیاب‌های برقی و آسیاب‌های دستی تقسیم می‌شوند. اگر در طول روز برای نهایت دو سه نفر دانه قهوه آسیاب می‌کنید، بهتر است که از آسیاب‌های دستی استفاده کنید؛ اما اگر بیش‌ از این مقدار قهوه را آسیاب می‌کنید توصیه می‌کنیم از آسیاب‌های برقی استفاده کنید.

درشت یا ریز بودن پودر قهوه تأثیر بسیار زیادی در عصاره گیری آن دارد و اگر ریز و درشت بودن دانه را متناسب با دم ابزار خود انتخاب نکنید، باعث می‌شود که نوشیدنی شما کمتر از میزان لازم عصاره گیری (under) یا بیشتر از حد عصاره گیری (over) شود که درنتیجه طعم نهایی قهوه شما به‌ خوبی چیزی که انتظارش را داشتید نخواهد بود.

دما آب برای تهیه قهوه در خانه

عامل دیگری که در خوب یا بد شدن طعم نوشیدنی قهوه شما تأثیر بسزایی دارد، دمای آب است. دما آب مناسب معمولاً برای تمام روش‌های درست کردن قهوه در خانه حدود ۹۰ تا ۹۴ درجه سانتی‌گراد است. هرچه دمای آب بیشتر شود، عصاره گیری سریع‌تر انجام‌ شده و ممکن است در نتیجه آن ترکیباتی که نباید هم از دانه قهوه استخراج ‌شده و طعم نهایی قهوه شما را تحت تأثیر خود قرار دهد و هرچه دمای آب نیز پایین‌تر باشد باعث می‌شود که عصاره گیری دیرتر انجام ‌شده و بعضی از ترکیبات ضروری موجود در قهوه شما اصلاً استخراج نشود. پس دما یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بوده که شما باید همواره آن را بین ۹۰ تا ۹۴ درجه سانتی‌گراد نگه دارید تا طعم قهوه شما به طعمی که دوست دارید نزدیک‌تر باشد.

نسبت وزن قهوه به میزان آب

نسبت وزن قهوه به میزان آب

یکی از سوالات اصلی این است که چه مقدار قهوه و چه مقدار آب در دم ابزار بریزیم؟ شاید سخت‌ترین کار کنترل میزان و نسبت قهوه به آب باشد تا طعم نهایی قهوه شما بد نشود؛ زیرا هر 0/1 گرم تغییر در میزان قهوه استفاده ‌شده در دم ابزار، در طعم نهایی نوشیدنی شما تأثیر بسیار زیادی دارد.

مهم‌ترین عامل در عصاره گیری کم یا زیاد، نسبت قهوه به آب است. معمولاً برای تهیه یک نوشیدنی خوب به ‌ازای هر ۱۰۰ گرم آب، ۶ تا ۱۰ گرم قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این نکته، یک نکته کلی است؛ زیرا میزان استفاده از قهوه با توجه به پروفایل یا نوع دانه قهوه، دم ابزار، دمای آب، آسیاب قهوه، منطقه جغرافیایی و آب‌وهوا تغییرپذیر است؛ اما نگران نباشید ما در این مقاله سعی داریم بهترین نسبت را برای هر روش درست کردن قهوه در خانه به شما بگوییم و شما نیز می‌توانید با توجه به سلیقه خود، هر دفعه این میزان را کمی تغییر داده تا به طعم و عطر دلخواه خود برسید.

اصطلاحاً به درست کردن قهوه به وسیله دم ابزارهای مختلف، قهوه نسل سوم می‌گویند. نسل اول قهوه به پیدایش آن مربوط است و نسل دوم آن نیز پس ‌از پیدایش استارباکس شروع شد. پس ‌از یادگیری اصول کلی درست کردن قهوه، به معرفی دم ابزارها و شیوه‌های دم آوری قهوه در خانه با هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

درست کردن قهوه در خانه با موکاپات

درست کردن قهوه در خانه با موکاپات

موکاپات به یک نرم‌افزار ۳ تکه ایتالیایی گفته می‌شود که آلفونسو بیالتی آن را اختراع کرد و به‌خاطر بندر موکا یمن، موکاپات نامیده شد. این قهوه امروزه از معروف‌ترین برندهای موکاپات بیالتی محسوب می‌شود.

موکاپات در سایزهای ۱۲ کاپ، ۶ کاپ، ۴ کاپ، ۳ کاپ و یک کاپ تولید می‌شود که بهترین سایز آن برای استفاده ۲ نفر، سایز ۶ کاپ آن است.

روش درست کردن قهوه در خانه با موکاپات:

نوع دانه قهوه: با توجه به سلیقه خود می‌توانید از ۱۰ تا ۴۰ درصد روبوستا استفاده کنید. پیشنهاد ما برای شما ۲۰ درصد روبوستا و ۸۰ درصد عربیکا است.

درجه آسیاب قهوه نیز باید ریز و کمی درشت‌تر از اسپرسو باشد. برای تنظیم دمای آب نیز باید روی شعله قرار گیرد. برای تعیین نسبت قهوه در هر ۱۰۰ گرم آب نیز باید مخزن قهوه را کامل پر کنید. در هر ۶۰ سی‌سی نوشیدنی قهوه موکاپات حدوداً ۱۰۵ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

برای تهیه قهوه در خانه به روش موکاپات آب جوش آمده را تا جایی‌ که خط دارد در مخزن مخصوص آب بریزید. ظرفیت هر کاپ موکاپات حدود ۵۰ سی‌سی است. سپس قهوه آسیاب ریز را داخل موکاپات ریخته و سپس با پشت یک قاشق یا دست سطح آن را صاف کرده و کامل پر کنید؛ دستگاه را روی شعله قرار داده و در آن را باز بگذارید. پس‌ازاین ‌که عصاره گیری تمام شده و دیگر آب از دستگاه خارج نشد، آن را از روی شعله برداشته و در آن را ببندید، قهوه شما آماده‌ است. آن را در فنجان ریخته و میل کنید. می‌توانید داخل قهوه موکاپات شیر بریزید تا طعم ملایم‌تری داشته باشد.

درست کردن قهوه در خانه با فرنچ پرس

درست کردن قهوه در خانه با فرنچ پرس

فرنچ پرس یک وسیله چندکاره بوده که دارای یک ظرف شیشه‌ای و یک فیلتر پیستون شکل است. این وسیله توسط ۲ طراح ایتالیایی به نام‌های جولیومونتا و آتیلیو کالیمانی ساخته شده‌ است.

روش درست کردن قهوه در خانه با فرنچ پرس

نوع دانه قهوه: برای تهیه قهوه در خانه با قهوه ساز فرنچ پرس از قهوه صد در صد عربیکا می‌توانید استفاده کنید.

درجه آسیاب قهوه: درجه آسیاب قهوه باید درشت باشد (یک درجه ریزتر از درشت‌ترین حالت آن) بهترین دما نیز برای تهیه نوشیدنی ۹۲ درجه سانتی‌گراد است. نسبت قهوه در هر ۱۰۰ گرم آب معمولاً حدود شش ‌تا ۸ گرم است. میزان کافئین در هر ۲۴۰ سی‌سی نوشیدنی نیز حدود ۸۰ تا ۱۳۰ میلی ‌گرم است.

برای درست کردن قهوه در خانه با فرنچ پرس معمولاً از کتل استفاده می‌شود؛ زیرا می‌توان دما و میزان ریزش آب را کنترل کرد و همچنین برای اندازه‌گیری میزان آب نیز به یک ترازو نیاز دارید. به ترکیب شیر با قهوه فرنچ پرس قهوه فرانسه گفته می‌شود.

ظرف فرنچ پرس را بر روی یک ترازو گذاشته و حدود ۱۸ تا ۲۴ گرم قهوه با آسیاب درشت را در ظرف بریزید (بعد از چند بار استفاده متوجه می‌شوید که میزان دقیق قهوه با توجه به عطروطعم دلخواه شما چقدر است) وزن ترازو را صفر کرده و تایمر را فعال کنید. سپس دمای آب را روی ۹۲ درجه سانتی‌گراد بگذارید. به وسیله یک قوری که دارای دهانه باریک است یا یک کتل ۴۰ سی‌سی آب را به‌ آرامی روی سطح قهوه ریخته و بعد از گذشت حدود ۳۰ ثانیه ۱۳۰ سی‌سی آب را به میزان برابر روی تمام سطح قهوه و به‌ آرامی بریزید. بعد از گذشت ۱ دقیقه حدود ۱۳۰ سی‌سی دیگر آب بریزید و در فرنچ پرس را ببندید. بعدازاین‌ که تایمر به دقیقه ۴ رسید قهوه شما آماده ‌است. آن را پرس کرده، در ظرف سرو ریخته و میل کنید.

تهیه قهوه در خانه با کمکس

تهیه قهوه در خانه با کمکس

کمکس یک ظرف شیشه‌ای شبیه ساعت شنی بوده که در سال ۱۹۴۱ توسط پیتر شلومبوم اختراع شد و پس ‌از آن توسط شرکت آمریکایی کمکس ساخته شد. این قهوه امروزه در بیشتر کافی‌شاپ‌ها سرو شده و یکی از محبوب‌ترین روش‌های دم آوری قهوه محسوب می‌شود.

روش درست کردن قهوه در خانه با کمکس

نوع دانه قهوه در روش کمکس معمولاً صد درصد عربیکا است. دانه آسیاب شده قهوه باید کمی درشت (یک درجه ریزتر از فرنچ پرس) باشد. بهترین دما برای دم کردن قهوه کمکس ۹۴ درجه سانتی‌گراد است. هر ۱۰۰ گرم آب در روش کمکس نیاز به حدود ۶ گرم قهوه دارد و میزان کافئین آن در هر ۲۴۰ سی‌سی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌ گرم است.

برای تهیه قهوه در خانه به روش کمکس نیز بهتر است از کتل و ترازو برای دقت کار استفاده کنید. برای دم کردن قهوه باید فیلتر مخصوص دستگاه را بر روی دهانه آن قرار داده و بر روی تمام فیلتر کمی آب جوش بریزید و پس ‌از آن آب را از داخل دستگاه کمکس خارج کنید. این کار باعث از بین رفتن بوی فیلتر می‌شود تا در عطروطعم واقعی قهوه شما تأثیری نگذارد.

برای درست کردن قهوه کمکس برای دونفر ابتدا باید ظرف را روی ترازو گذاشته و حدود ۳۵ گرم قهوه روی فیلتر بریزید و ترازو را صفر کنید. پس ‌از آن تایمر را فعال کرده و حدود ۷۰ گرم آب ۹۴ درجه سانتی‌گراد روی تمام سطح قهوه و به‌ آرامی بریزید. پس ‌از آن زمانی‌ که تایمر ۴۵ ثانیه را به شما نشان داد، بر روی سطح قهوه ۲۰۰ سی‌سی آب ریخته و یک دقیقه صبر کنید. پس ‌از آن ۲۰۰ سی‌سی دیگر نیز آب بر روی آن بریزید و باز هم یک دقیقه‌ دیگر منتظر بمانید. در آخرین مرحله نیز ۱۰۰ سی‌سی آب به آن اضافه کرده و کمی هم بزنید. سپس منتظر بمانید تا تمام آب از قهوه عبور کرده و داخل ظرف ریخته شود. سپس فیلتر را برداشته و قهوه را در ظرف سرو بریزید. قهوه شما آماده ‌است.

درست کردن قهوه در خانه با مینی پرسو

درست کردن قهوه در خانه با مینی پرسو

مینی پرسو یک دستگاه قابل‌ حمل و کوچک و جمع‌وجور بوده که به وسیله آن می‌توانید به‌ راحتی اسپرسو خود را آماده کنید.

این دستگاه در ۲ نوع موجود است: دسته‌ اول دستگاهی است که پودر قهوه داخل آن ریخته می‌ریزند و دسته دوم نیز دسته‌ای است که یک کپسول مخصوص را داخل آن قرار می‌دهند.

۸ گرم قهوه آسیاب ریز را در مخزن دستگاه ریخته و کمی فشار دهید. سپس در دستگاه را بسته و بچرخانید. حدود ۷۰ سی‌سی آب با دمای ۹۴ درجه سانتی‌گراد را در مخزن ریخته و در آن را ببندید سپس مجدداً بچرخانید. در بالای آن را باز کرده و سپس روی سطح لیوان قرار دهید. پس ‌از آن پیستون را خارج کنید تا جایی ‌که دیگر قهوه از آن خارج نشود و سپس آن را به‌ صورت تناوبی فشار دهید. برای درست کردن قهوه در خانه با مینی پرسو کپسولی، به‌ جای پودر قهوه کپسول مخصوص را در دستگاه قرار داده و باقی مراحل را به همان صورت که گفته شد انجام دهید.

تهیه قهوه در خانه به کمک سایفون

تهیه قهوه در خانه به کمک سایفون

سایفون یا قهوه ساز وکیوم از ۲ محفظه شیشه‌ای تشکیل شده است. این دستگاه در سال ۱۸۳۰ توسط لوف از آلمان ساخته شد که جنبه بصری بسیار زیبایی داشته و در زمان آماده‌ سازی قهوه مشتری را محو تماشای خود می‌کند. به‌ همین دلیل در دنیا کافی‌شاپ‌هایی وجود دارند که تنها سایفون سرو می‌کنند.

روش درست کردن قهوه در خانه با سایفون

نوع دانه قهوه برای تهیه قهوه در خانه با روش سایفون به‌صورت صددرصد عربیکا است. درجه آسیاب قهوه نیز معمولی است (یک درجه ریزتر از کمکس).

برای تنظیم دما، آب باید روی شعله قرار گیرد. نسبت قهوه مورد نیاز در هر ۱۰۰ گرم آب نیز حدود ۷ گرم است. کافئین موجود در هر ۲۴۰ سی‌سی نوشیدنی نیز حدود ۹۰ تا ۱۱۰ میلی‌گرم است.

برای تهیه این نوع نوشیدنی حدود ۴۰۰ گرم آب تقریباً جوش را در مخزن ریخته، شعله کوچک را روشن کرده و زیر مخزن آب بگذارید تا آب جوش آید. سپس قسمت بالای دستگاه را که از قبل فیلتر مخصوص به آن را در آن قرار داده‌اید به مخزن آب چسبانده و حدود ۲۸ گرم قهوه را بر روی آب بریزید؛ سپس تایمر را فعال کنید و کمی قهوه را هم بزنید. بعد از حدود ۲ دقیقه مجدداً قهوه را هم زده و شعله را خاموش کنید. دوباره قهوه از فیلتر عبور کرده و به مخزن پائین می‌رسد. قهوه را داخل ظرف سرو ریخته و میل کنید.

درست کردن قهوه در خانه به شیوه قهوه ترک

درست کردن قهوه در خانه به شیوه قهوه ترک

ایربگ یا جذوه وسیله‌ای است که انواع قهوه ترک داخل آن درست می‌شود و بهترین جنس برای آن، مس است. قهوه ترک در قهوه‌ خانه‌های عثمانی اختراع شد و در اواسط قرن ۱۷ به کشورهای دیگری مانند فرانسه و انگلیس رسید و پس از آن به‌سرعت توانست در کل دنیا به یک نوشیدنی دوست‌داشتنی و محبوب تبدیل شود.

روش درست کردن قهوه ترک

نوع دانه قهوه: برای تهیه این قهوه در خانه از قهوه ترک استفاده می‌شود. درجه آسیاب آن نیز باید در ریزترین حالت ممکن باشد. دمای آب نیز روی شعله قرار گرفته و تنظیم می‌شود. نسبت قهوه در هر ۵۰ گرم آب حدود ۶ گرم است. میزان کافئین در هر ۴۰ سی‌سی نوشیدنی نیز حدود ۱۶۵ میلی‌گرم است.

روش‌های بسیار زیادی برای تهیه نوشیدنی قهوه ترک وجود دارد که با تغییر در هر فاکتور می‌توانید به طعم و عطر جدیدی برسید. بهترین روش نیز روشی است که موردپسند شما باشد. روش پیشنهادی ما برای تهیه این نوشیدنی این است که یک فنجان قهوه ترک شیر سرد یا آب سرد را که تقریباً برابر با ۵۰ سی‌سی است، داخل جذوه ریخته و حدود یک قاشق چای‌خوری از پودر قهوه ترک را که معادل ۶ گرم است داخل جذوه بریزید و سپس روی شعله قرار دهید. (می‌توانید یک قاشق چای ‌خوری شکر نیز داخل جذوه بریزید). به‌ طور منظم هم بزنید تا زمانی ‌که در کنار جذوه حباب‌های ریز ایجاد شود و مقداری کف نیز روی سطح آن دیده شود. بلافاصله بعدازاین ‌که شیر یا آب شروع به سر رفتن کرد، شعله را خاموش کرده و داخل فنجان بریزید و میل کنید.

جمع‌بندی

برای تهیه قهوه در خانه باید از دانه تازه و آسیاب نشده استفاده کنید. درجه آسیاب باید با دم ابزار مورد استفاده شما متناسب باشد. دمای آب باید بین ۹۰ تا ۹۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. نسبت قهوه به آب در هر ۱۰۰ گرم آب حدود شش ‌تا ۱۰ گرم قهوه پیشنهاد می‌شود. برای دقت کار می‌توانید از ترازو و کتل استفاده کنید. می‌توانید متدهای جدیدی را امتحان کنید تا به طعم و عطر دلخواه و موردنظر خود برسید. در این مقاله سعی داشتیم چند راه برای درست کردن قهوه در خانه را به شما عزیزان معرفی کنیم. امیدواریم از این روش‌ها استفاده کرده و روز خود را با یک نوشیدنی خوش طعم و بی‌نظیر آغاز کنید.

منبع: sevenmiles

5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا بدون دستگاه اسپرسو ساز می‌توان یک قهوه کف دار تهیه کرد؟

    بله با استفاده از فرنچ می‌توانید قهوه مد نظر خود را آماده کنید.

  • تفاوت قهوه کف دار با شیر با قهوه اسپرسو چیست؟

    طرز تهیه قهوه کف دار با شیر شبیه به طرز تهیه اسپرسو است با این تفاوت که شما به جای آب در قهوه جوش، به قهوه خود شیر اضافه می‌کنید.

  • برای طعم دار شدن قهوه چه کار کنیم؟

    برای طعم دار کردن قهوه می‌توانید از شکلات، کارامل، سیروپ و… در داخل فنجان قهوه خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *