قهوه فرانسه چیست؟ هر آنچه باید در مورد آن بدانید

برای آغاز یک صبح دل‌انگیز و لذت‌بخش گزینه‌های مختلفی برای همه وجود دارد؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع یک صبح پر انرژی نوشیدن یک فنجان قهوه است. نوشیدن قهوه در اولین ساعات صبح، حس نشاط و انرژی زیادی را به شما منتقل می‌کند. این نوشیدنی تیره‌رنگ که بیشتر در کشورهای آمریکای لاتین کشت می‌شود، یک نوشیدنی محبوب در سراسر دنیاست.

­انواع مختلفی از قهوه در جهان وجود دارد، ازجمله قهوه ترک، قهوه اسپرسو، قهوه عربیکا، نوشیدنی نسکافه، فرانسه و… که هر کدام طرفداران خاص خودشان را دارند. اما اگر بخواهیم به یکی از معروف ترین قهوه های دمی دنیا را نام ببریم، قطعا قهوه فرانسه است.

قهوه فرانسه (French coffee) بسیار محبوب و پرطرفدار در بین علاقه‌مندان به نوشیدن قهوه در دنیا است، که در این مقاله قصد داریم به پیدایش، طرز تهیه، فواید و مضرات این قهوه پرطرفدار فرانسوی بپردازیم.

لیست عناوین این مطلب پنهان

قهوه فرانسه چیست؟

معمولاً قهوه را به نام کشوری که نحوه درست کردن آن را ابداع کرده است می‌نامند. به طور مثال قهوه فرانسه در برزیل کشت می‌شود، اما چون فرانسوی‌ها دستگاه و نحوه تهیه آن را ساخته‌اند، به این مدل قهوه، قهوه فرانسه می‌گویند. قهوه فرانسه جزو قهوه‌های محبوب در قاره‌های آمریکا و اروپا است. این قهوه را معمولاً هنگام صبحانه در فنجان‌های بزرگ سرو می‌کنند. کافه‌های فرانسوی منوهایی از انواع قهوه دارند. پاریس یک مقصد عالی برای طرفداران قهوه است و یک تجربه لذت‌بخش را از نوشیدن قهوه برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

تاریخچه قهوه فرانسه

قهوه اولین بار در سال 1669 میلادی توسط یک خارجی «سلیمان آقا» سفیر عثمانی به دربار لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه معرفی شد. او قهوه را به‌عنوان یک نوشیدنی جادویی توصیف کرد، که با مقدار کمی میخک، دانه هل و شکر مخلوط می‌کردند؛ که در آن روزها از داروخانه‌ها خریداری می‌شد.

او همچنین دستگاه مورد استفاده برای تهیه نوشیدنی قهوه ترکی را با خود به فرانسه آورد. این دستگاه شامل ظروف چینی و قطعات کوچک خراطی دوزی شده با طلا، نقره و ابریشم بود که از آنها به‌عنوان دستمال استفاده می‌کردند.

سلیمان آقا در پاریس بسیار محبوب شد و در شهر ماند تا رسومی را معرفی کند و بین مردم رواج دهد. به‌این‌ترتیب بود که قهوه به پادشاه نوشیدنی‌ها در پاریس تبدیل شد.

در زمان ناپلئون بناپارت نیز کافه‌های بسیاری در شهر پاریس ساخته شد و قهوه بین مردم فرانسه به نوشیدنی محبوب و پرطرفدار تبدیل گردید. درصد زیادی از شهرت پاریس به دلیل کافی‌شاپ‌های قهوه‌اش است. قهوه در زبان فرانسوی “کافه” نامیده می‌شود، اما انواع مختلفی دارد.

قهوه فرانسه ترکیبی از دانه‌های قهوه است که پس از آسیاب شدن دانه‌ها به یک دم‌نوش فوق‌العاده برای نوشیدن تبدیل می‌شود. عبارت “کافی” همان عبارتی است که هنگام سفارش قهوه فرانسوی در کافی‌شاپ‌های پاریس باید به کار ببرید. برای سفارش قهوه فرانسوی با شیر نیز باید عبارت «کافیوله» را استفاده کنید.

چندین دهه است که قهوه فرانسوی یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های تهیه قهوه است. این نوع از قهوه‌ها که با طعم تند و تلخ شناخته می‌شوند، در مقایسه با قهوه‌های دیگر سبک‌تر هستند. قهوه  فرانسوی به مراتب کمتر اسیدی و طعم آن دل‌نشین‌تر است.

انواع قهوه فرانسه

قهوه فرانسه در انواع مختلفی در بازار فروخته می‌شود، که مهم‌ترین انواع آن به شرح زیر است:

۱. قهوه un cafe

قهوه un cafe، یکی از بهترین انواع قهوه فرانسه است و محبوبیت زیادی دارد. این قهوه فرانسوی با یک شات اسپرسو سرو می‌شود، و طعم آن بسیار لذت‌بخش است.

۲. قهوه café au lait

این نوع قهوه که در ایران به آن قهوه با شیر می‌گویند، شبیه لاته است و با قهوه فرنچ پرس درست می‌شود، و می‌تواند نوشیدنی مناسبی، در کنار صبحانه شما باشد.

۳. قهوه Noisette

یک نوع دیگر از قهوه‌های فرانسه قهوه نویزت است؛ که آن را با شیر داغ و یک شات اسپرسو سرو می‌کنند. این نوع قهوه شبیه ماکیاتوی ایتالیایی (Caffè macchiato) است و طعم بسیار لذیذی دارد.

۴. قهوه café cremecafé creme

کافه کرم نوع دیگری از قهوه فرانسه است، که شباهت زیادی به کاپوچینو دارد. زمانی که این قهوه دم می‌شود یک فوم شیری روی آن قرار می‌گیرد، که آن را گرم نگه می‌دارد و با نوشیدن آن حس خوشایندی به شما دست می‌دهد.

این قهوه بسیار خوش‌بو و معطر است و یکی از دلایلی که این قهوه را خاص کرده، همین بوی زیاد و دل‌نشین آن است که حس بسیار عالی را برای مصرف کننده به ارمغان می‌آورد. فرانسوی‌ها در مورد قهوه‌ خود بسیار حساس هستند و به کیفیت نوشیدنی‌های خود افتخار می‌کنند. آن‌ها عاشق قهوه هستند و قهوه فرانسوی شاید یکی از معرف‌های کیفیت در مورد این نوشیدنی باشد.

میزان کافئین قهوه فرانسه چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین معیار‌هایی که در حین خرید قهوه موردتوجه قرار می‌گیرد، میزان کافئین آن است و اکثر افرادی که عاشق قهوه هستند، با بررسی این موضوع گزینه موردپسند خود را انتخاب می‌کنند. از این رو، ما لازم می‌دانیم این موضوع را به شما متذکر شویم که قهوه‌هایی که از دانه روبوستا تهیه می‌شوند کافئین بیشتری دارند.

و ازآنجایی‌که برای تهیه قهوه فرانسه فقط از دانه‌های عربیکا استفاده می‌شود، این قهوه در مقایسه با سایر قهوه‌ها کافئین کمتری دارد و بهترین گزینه برای کسانی است، که با کافئین زیاد مشکل دارند و نمی‌خواهند درصد کافئین بدنشان افزایش پیدا کند.

کشورهای فعال در حوزه تولید قهوه فرانسه

طعم و آرومای خاص قهوه فرانسه باعث شده است که طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کند، و کشورهای متعددی در حوزه کشت آن فعالیت کنند، که به طور مثال نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. آمریکای لاتین

اولین کشوری که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم آمریکای لاتین است، که سال‌هاست در حوزه تولید قهوه فرانسه فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه در جهان است. این کشور محصول خود را با نام تجاری بن‌مالو روانه بازار کرده است؛ و ازآنجایی‌که محصول آن از لحاظ کیفیت واقعاً عالی بوده، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و محبوبیت بالایی میان مصرف‌کنندگان قهوه به دست آورده است.

اگر شما هم به دنبال یک قهوه ملایم و سبک هستید، حتماً قهوه بن‌مالو را امتحان کنید و شک نداشته باشید که فقط با یک‌بار نوشیدن این قهوه به یکی از طرفدارهای همیشگی آن تبدیل خواهید شد و دیگر هیچ‌وقت سراغ قهوه‌ دیگری نمی‌روید.

۲. ایتالیا

کشور دیگری که قهوه فرانسوی تولید می‌کند، ایتالیا است و نام محصول آن لاوازا است؛ این قهوه کافئین زیادی دارد و بسیار تلخ و غلیظ است. قهوه لاوازا در قیاس با سایر قهوه‌ها با قیمت بیش‌تری به بازار عرضه می‌شود، اما در عوض بسیار انرژی‌زا است و می‌تواند خستگی‌های ناشی از فعالیت‌ها و دغدغه‌های روزانه شما را به طور کامل از بین ببرد.

۳. برزیل

کشور بعدی برزیل است که از دیرباز بهترین انواع قهوه را تولید می‌کرده است، و محصولات آن همیشه شهرت جهانی داشته‌اند. برزیل برای تهیه قهوه فرانسوی از دانه‌های عربیکا استفاده می‌کند و توانسته است یک قهوه کم‌یاب و منحصر به فرد تولید کند. نام قهوه این کشور قهوه ایلی است و در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. آلمان

آخرین کشوری است که در حوزه تولید قهوه فرانسوی فعالیت می‌کند، آلمان است؛ که محصولی باکیفیت و ناب به نام جاکوبز مونارچ را به عاشقان قهوه فرانسوی عرضه داشته، و محبوبیت زیادی به دست آورده است. قهوه جاکوبز، طعم ملایم و رایحه عالی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع خستگی‌های یک روز پرمشغله باشد.

در هنگام خرید قهوه فرانسه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

حالا که با بهترین انواع قهوه فرانسه آشنا شدید، لازم است در مورد نحوه خرید این محصول نیز صحبت کنیم و نکاتی که در حین خرید این نوع قهوه باید مورد توجه قرار بگیرد را به شما گوشزد کنیم. این نکات عبارت‌اند از:

۱. میزان اسیدیته

یکی از مواردی که در حین خرید قهوه فرانسه باید بررسی شود، میزان ترشی و اسیدیته آن است که البته مقدار اسیدیته هر نوع قهوه‌ای روی بسته‌بندی آن درج می‌شود، تا مصرف‌کننده بتواند با توجه به ذائقه و سلیقه خود بهترین گزینه را خریداری کند، و از طعم آن لذت ببرد.

۲. نحوه برشته کردن قهوه

برای تهیه پودر قهوه حتماً باید دانه‌های قهوه‌ برشته شوند و این کار به سه روش مدیوم، دارک و رست انجام می‌شود و از آنجایی نحوه برشته کردن قهوه به طور مستقیم بر طعم قهوه تأثیر می‌گذارد مصرف کننده حتماً باید به این موضوع در حین خرید توجه کند تا قهوه‌ای که باب دلش است را انتخاب کند و مزه آن را دوست داشته باشد.

۳. مدل بسته‌بندی

برای بسته‌بندی قهوه روش‌های متعددی طراحی شده است و معمولاً این محصول در حجم‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. مشتری نیز باید زمانی که قصد خرید قهوه را دارد، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد و با توجه به نیاز و میزان مصرف خود بسته‌بندی‌ مناسب را خریداری کند.

۴. نوع دانه قهوه

دانه قهوه دو نوع دارد: عربیکا، روبوستا؛ هر کدام از این دانه‌ها خواص منحصربه‌فردی دارند. از این رو، لازم است که زمانی که برای خرید این محصول اقدام می‌کنیم در این مورد اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم قهوه‌ای را انتخاب کنیم که از لحاظ میزان کافئین، تلخی، غلظت و طعم و … مناسب است و به دل ما می‌نشیند.

۵. آرومای قهوه

موضوع دیگری که در حین خرید قهوه باید به آن توجه کنیم آروما یا همان رایحه قهوه است، که بنا به نوع قهوه متفاوت است و ازآنجایی‌که از اهمیت زیادی برخوردار است، روی بسته‌بندی این محصول درج می‌شود تا مشتری راحت‌تر بتواند خرید کند.

تذکر: برای خرید قهوه حتماً به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نوع محصولی که می‌خواهید را با یک قیمت مناسب خریداری کنید و انتخاب درستی داشته باشید.

شما با این کار علاوه بر این‌که می‌توانید از تخفیف‌های ویژه‌ این فروشگاه‌ها استفاده کنید؛ این فرصت را هم دارید که با کارشناسان فروش این مراکز مشورت کنید و از ‌تجربه آن‌ها استفاده کنید. این امر باعث می‌شود که بیشتر از خرید کردن لذت ببرید و سریع‌تر بتوانید گزینه‌ای که موردپسندتان است را پیدا کنید.

فواید و خواص قهوه فرانسه چیست؟

قهوه فرانسه یک قهوه بی‌نظیر است که هم طعم خوبی دارد، همه رایحه آن دل‌چسب است. این قهوه از خواص زیادی برخوردار است که ما در این قسمت مهم‌ترین این خواص را برای شما توضیح می‌دهیم. این خواص عبارت‌اند از:

۱. کاهش‌دهنده احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه فرانسه این است که باعث می‌شود ریه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و مانع ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل آسم می‌شود، و این موضوع ثابت‌شده است.

که افرادی که به‌صورت مداوم قهوه مصرف می‌کنند، خیلی بهتر نفس می‌کشند و کمتر با مشکلات تنفسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

۲. کاهش‌دهنده استرس

قهوه فرانسه حاوی یک سری مواد معدنی خاص است، که عوامل آزاردهنده‌ای مثل استرس را به طور کامل از بین می‌برند و فرصتی را مهیا می‌کنند که فرد با آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه دهد.

۳. تقویت‌کننده حافظه

یکی دیگر از خواص مهم قهوه فرانسه این است که کیفیت عملکرد مغز را ارتقا می‌دهد، و حافظه را به‌صورت معجزه‌آسایی تقویت می‌کند.

۴. حافظ سلامت دندان‌ها

قهوه فرانسه نه تنها هیچ اثر بدی روی دندان‌ها نمی‌گذارد بلکه با نوشیدن آن می‌توان از مینای دندان‌ها محافظت کرد و مانع پوسیدگی آن‌ها شد.

۵. کاهش‌دهنده فشارخون

با نوشیدن مداوم قهوه فرانسه جریان خون تنظیم می‌شود و احتمال ابتلا به فشارخون خیلی کمتر می‌شود و در نتیجه فشار از روی قلب برداشته می‌شود.

۶. لاغر کننده

افرادی که چاق هستند و از وزن بالای خود خسته شده‌اند با نوشیدن روزانه دو یا سه فنجان قهوه فرانسه می‌توانند برای همیشه از شر چربی‌های اضافی خود خلاص شوند؛ زیرا قهوه سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که فرد انرژی بیشتری مصرف کند.

مضرات قهوه فرانسه

درست است که قهوه فرانسه فواید زیادی دارد و نوشیدن آن برای حفظ سلامتی لازم است؛ اما قاعدتاً اگر در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی شود مضرات آن بیشتر خودنمایی می‌کنند و باعث بروز مشکلات جدی می‌شوند. اینک برای این‌که این موضوع بهتر برای شما روشن شود ما در این قسمت به برخی از مضرات این نوشیدنی اشاره می‌کنیم که عبارت‌اند از:

۱. پوکی استخوان

مصرف بیش‌ازحد قهوه باعث می‌شود که کلسیم بدن کاهش پیدا کند و احتمال بروز عارضه مثل پوکی استخوان افزایش پیدا کند.

۲. خشکی دهان

افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند، بدن آن‌ها آب زیادی را از دست می‌دهد و پس از یک مدتی با مشکل خشکی دهان مواجه می‌شوند.

۳. بی‌خوابی

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن انسان است و مغز انسان برای این‌که بتواند بازدهی بهتری داشته باشد حتماً باید چند ساعتی را استراحت کند. این در حالی است که کافئین بیش‌ازحد قهوه این روند را مختل می‌کند و باعث بروز بی‌خوابی می‌شود.

۴. بروز بیماری‌های پوستی

کافئین موجود در قهوه باعث کاهش ترشح هورمون کلاژن می‌شود. این در حالی است که این هورمون نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند و کمبود آن باعث ابتلا افراد به بیماری‌های پوستی مثل آکنه می‌شود و چین‌وچروک‌های صورت را زیادتر می‌کند.

۵. کم‌خونی

قهوه مانع این می‌شود که بدن بتواند آهن موجود در مواد غذایی را جذب کند. در نتیجه مصرف زیاد آن خطر بروز بیماری‌های مانند کم‌خونی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه همیشه تأکید می‌کنند قهوه باید دو ساعت بعد از غذا سرو شود تا آهن مورد نیاز بدن تامین شود و مشکلی پیش نیاید.

تفاوت قهوه فرانسه و اسپرسو در چیست؟

اگر در مورد انواع قهوه اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است که قهوه فرانسه را با قهوه‌های دیگر اشتباه بگیرید. از این رو ما قصد داریم در این قسمت به طور اختصاصی قهوه فرانسه را با قهوه اسپرسو مقایسه کنیم و تمام تفاوت‌هایی که میان این دو نوع قهوه وجود دارد را برای شما توضیح می‌دهیم.

اولین تفاوتی که میان این دو نوع قهوه وجود این است که قهوه فرانسه در مقایسه با اسپرسو خیلی رقیق‌تر است و از این لحاظ کاملاً شبیه چای است. این در حالی است که قهوه اسپرسو دارای بیشترین حد عصاره قهوه است و از همه قهوه‌ها غلیظ‌تر است. دومین موضوعی که باعث تفاوت این دو نوع قهوه شده، میزان کافئین آن‌ها است؛ که قهوه فرانسه کمترین حد آن را دارد و کافئین قهوه اسپرسو تقریباً سه برابر آن است.

تفاوت دیگری که میان این دو نوع قهوه وجود دارد این است که قهوه فرانسه در لیوان‌های بزرگ سرو می‌شود و قهوه اسپرسو را در فنجان‌های کوچک می‌نوشند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو نوع قهوه این است که برای تهیه هر کدام از این قهوه‌ها از وسایل متفاوتی استفاده می‌شود. مثلاً قهوه فرانسه معمولاً با فرنچ‎ پرس درست می‌شود، و این در حالی است که برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو خوشمزه باید از دستگاه های اسپرسوساز استفاده کنید.

طرز تهیه قهوه فرانسه

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که بر طعم و عطر قهوه تأثیر می‌گذارد طرز تهیه آن است و اگر این پروسه به درستی انجام نشود طعم قهوه خوب نمی‌شود و ممکن است باعث دل‌زدگی شود. از این رو ما در این قسمت نحوه درست کردن قهوه فرانسه را برای شما توضیح می‌دهیم و تمام نکاتی که در حین این پروسه باید جدی گرفته شود را ذکر می‌کنیم:

۱. گرم کردن آب

برای دم کردن یک قهوه خوب ابتدا باید آب را بجوشانیم. سپس کتری را از روی شعله گاز برداریم تا  دمای آب کاهش پیدا کند و ولرم شود.

۲. آماده کردن فرنچ پرس

در این مرحله باید کمی آب داغ داخل فرنچ پرس بریزیم تا محیط آن برای دم کردن قهوه آماده شود. البته، این آب را باید چند باری در ظرف بچرخانیم و دور بریزیم.

۳. آسیاب کردن قهوه

در مرحله سوم باید قهوه را آسیاب کنیم و یک نکته‌ خیلی مهمی که در حین انجام این کار باید در نظر داشته باشیم این است که نیازی نیست قهوه فرانسه را خیلی خرد کنیم و باید آن را به‌صورت درشت آسیاب کنیم.

۴. دم کردن قهوه

در مرحله آخر باید به مقدار 15 تا 20 گرم پودر قهوه در فرنچ پرس بریزیم و به آن آب داغ اضافه کنیم. توجه داشته باشید که آب داغ ابتدا باید فقط به مقداری باشد که قهوه خیس شود اما بعد از 45 ثانیه باید دوباره به‌صورت چرخشی آب ظرف را زیاد کنیم تا آن پر شود. بعد از چند ثانیه می‌توانیم صافی فرنچ‌پرس را به سمت پایین بکشیم تا قهوه صاف شود و بتوان آن را سرو کرد.

چند نکته در مورد دم کردن قهوه فرانسه

دم کردن قهوه با دم کردن نوشیدنی‌های دیگر مثل چای و دم‌نوش‌ها متفاوت است و فردی که قصد انتخاب این نوشیدنی را دارند حتماً باید در مورد نحوه انجام این پروسه اطلاعات کافی داشته باشد. از این رو، ما در این قسمت لازم می‌دانیم که مهم‌ترین نکاتی که در حین دم کردم قهوه باید مورد توجه قرار گیرد را به شما متذکر شویم. این نکات به شرح ذیل است:

  1. قهوه فرانسه اگر زیاد در فرنچ‌پرس بماند طعم آن تغییر می‌کند و مزه بدی به خود می‌گیرد. از این رو به کسانی که این قهوه را ترجیح می‌دهند توصیه می‌کنیم که بلافاصله بعد از این‌که آماده شد آن را میل کنند و نگذارند سرد شود.
  2. ازآنجایی‌که کیفیت آب بر طعم قهوه تاثیر می‌گذارد برای تهیه قهوه فرانسه از آب تصفیه شده استفاده کنید تا بتوانید طعم واقعی این قهوه را بچشید.
  3. اگر نمی‌دانید که برای تهیه کردن یک فنجان قهوه به چه مقدار قهوه نیاز دارید از پیمانه‌های مخصوصی که روی دستگاه فرنچ‌پرس تعبیه‌شده است، استفاده کنید تا اشتباه نکرده و بتوانید یک قهوه خوب برای خودتان آماده کنید.

یک فنجان قهوه فرانسه حاوی چه عناصری است؟

یک فنجان قهوه فرانسه، شامل عناصر بسیاری است که در لیست زیر، درصد هر کدام ذکر شده است:

  • ریبوفلاوین: ۱۱ درصد ویتامین B12
  • اسید پانتوتنیک: ۶ درصد ویتامین B5
  • منگنز و پتاسیم: ۳ درصد
  • منیزیم و نیاسین: ۲ درصد ویتامین B3

تفاوت قهوه فرانسه و ترک چیست؟

حالا که تفاوت دو قهوه فرانسه و اسپرسو برای شما روشن شد، قصد داریم قهوه فرانسه را با قهوه ترک هم که اتفاقاً طرفداران زیادی دارد مقایسه کنیم و دلایل تفاوت این دو نوع قهوه را برای شما توضیح دهیم.

برای تهیه قهوه ترک دانه‌های قهوه باید با آسیاب‌های پودری خرد شوند و به کوچک‌ترین حد ممکن برسند. این در حالی است که دانه‌های قهوه فرانسه درشت‌تر خرد می‌شوند و اگر در حین دم کردن آن را صاف نکنیم زمانی که آن را می‌نوشیم دانه‌های قهوه را حس می‌کنیم. دومین تفاوت این دو نوع قهوه این است که برای تهیه آن‌ها از ابزارآلات متفاوتی استفاده می‌شود. به عبارت واضح‌تر برای تهیه یک قهوه ترک فقط یک قهوه‌جوش قدیمی کفایت می‌کند؛ اما برای این‌که قهوه فرانسه دم کنیم لزوماً باید از فرنچ‌پرس یا قهوه‌ساز استفاده کنیم.

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی قهوه ترک با قهوه فرانسه، این است که قهوه فرانسه لرد کمی دارد و قهوه ترک دقیقاً برعکس آن است. به همین دلیل نیز کسانی که فال قهوه می‌گیرند قهوه ترک را انتخاب می‌کنند.

فرق قهوه فرانسه و آمریکانو در چیست؟

قهوه فرانسوی معمولاً با دستگاه اسپرسوساز کوچک یا اسپرسوساز روی اجاق درست می شود، و در یک فنجان کوچک سرو می شود. این قهوه با دانه های ریز آسیاب شده، دم داده می شود و غلظت تفاله قهوه فرانسه بیشتر از قهوه آمریکایی است.

قهوه فرانسوی طعم بسیار قوی تری نسبت به قهوه آمریکایی دارد، که معمولاً از دانه های قهوه از قبل آسیاب شده و در قهوه ساز قطره ای، دم داده می شود. قهوه آمریکایی معمولاً در یک فنجان بزرگتر سرو می شود، و با خامه و شکر سرو می شود. قهوه آمریکایی نوشیدنی ملایم تری نسبت به قهوه فرانسوی است، و می توان آن را با مواد دیگری مانند سیروپ میل کرد.

کلام آخر

ما امروز در مورد قهوه فرانسه صحبت کردیم و تمام انواع این قهوه محبوب را به طور کامل به شما معرفی کردیم. به خواص این نوع قهوه اشاره کردیم و مضرات نوشیدن بیش‌ازحد آن را برای شما توضیح دادیم. در ادامه نیز این قهوه را با دو نوع قهوه پرطرفدار یعنی: ترک و فرانسه مقایسه کردیم و تمام مسائلی که باعث تفاوت این نوشیدنی‌ها شده است را به‌دقت بررسی کردیم. در ادامه بحثمان نیز نحوه خرید یک قهوه مرغوب را توضیح دادیم و ‌مهم‌ترین نکاتی که در حین خرید این نوشیدنی باید مورد توجه قرار گیرد را به شما گوشزد کردیم.

در پایان هم در مورد نحوه دم آوری قهوه فرانسه صحبت کردیم و اصول این فرایند را مطرح کردیم. هدفمان نیز از انتخاب این موضوع این بود که شما نسبت به قهوه فرانسه شناخت بیشتری به دست بیاورید و بتوانید از خواص و مزیت‌های متعدد آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنید و از طعم این نوشیدنی فوق‌العاده لذت ببرید.

منابع:

5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا قهوه فرانسه چاق میکند؟

    نه، قهوه فرانسوی شما را چاق نمی کند.

  • برای قهوه فرانسه از چه نوع قهوه ای استفاده می‌شود؟

    در قهوه فرانسوی معمولاً از برشته‌کاری تیره و ریز آسیاب شده استفاده می کنند.

2 دیدگاه

  1. چه مطلب خوبی بود، یه سوال هم داشتم اینکه چه پودر قهوه‌ای برای فرنچ پرس مناسب هست؟!

    • سلام فیروز جان، دانه های درشت آسیاب شده قهوه برای استفاده در فرنچ پرس مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *