آشنایی با خواص قهوه اسپرسو

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که روزانه انواع مختلفی از قهوه و اسپرسو مصرف می شود. قهوه اسپرسو نوعی قهوه است که با فشار مقدار کمی آب داغ از طریق دانه های ریز آسیاب شده قهوه تهیه می شود. خواص قهوه اسپرسو می‌تواند شامل موارد مختلفی از جمله تنظیم سلامت کبد، چربی سوزی، افزایش میزان انرژی بدن، بالا رفتن ضربان قلب و به دنبال آن افزایش خون‌رسانی به بافت‌های بدن و… باشد.

در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم تا در مورد فواید قهوه اسپرسو از جنبه‌های گوناگون به طور کامل و مفصل صحبت کنیم. بنابراین اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، بهتر است تا انتهای مطلب را همراه با ما باشید.

خواص قهوه اسپرسو چیست؟

اما اگر شما نیز علاقه‌مند به دانستن فواید قهوه اسپرسو هستید، بهتر است بدانید که این قهوه علاوه بر تأمین انرژی، دارای فواید مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • حافظه شما را بهبود بخشد.
  • جلوی پیشرفت بسیاری از سرطان‌ها را بگیرد.
  • میزان سکته‌های قلبی را کاهش دهد.
  • به لاغری و چربی سوزی هرچه بهتر و بیشتر شما کمک کند.
  • فعالیت دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد.
  • میزان ابتلا به دیابت را در شما کاهش دهد.

همه این موارد از جمله فواید خوردن قهوه اسپرسو هستند. به همین دلیل است که امروزه طرفداران این نوع از قهوه تلخ بیشتر شده‌اند و همچنان نیز به این تعداد افزوده می‌شود. یکی از نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که باید به صورت دقیق بدانید که قهوه‌های اسپرسو برای هر کدام از قسمت‌های بدن، چه فواید و خواصی می‌توانند داشته باشند.

در این صورت است که روزانه به صورت مرتب از آن استفاده خواهید کرد. البته فراموش نکنید که اسپرسو نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر زیاد از حد مصرف شود، نه تنها برای سلامتی مفید نخواهد بود، بلکه می‌تواند اثرات زیان باری را نیز از خودش برجای بگذارد. و باعث شود که شما، دچار مضرات اسپرسو شوید.

۱. خواص قهوه اسپرسو برای زنان

مزیت نوشیدن قهوه اسپرسو برای زنان در موارد زیادی تا به حال به اثبات رسیده است. مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو برای زنان، در خصوص آن است که می‌تواند احتمال سکته را در آن‌ها کاهش دهد. حتی افرادی که پیش از این دچار سکته‌های قلبی شده‌اند اگر روزانه اسپرسو بنوشند، احتمال سکته مجدد در آن‌ها بسیار پایین‌تر از افرادی خواهد بود که علاقه‌ای به این نوشیدنی ندارند.

البته یک نکته مهم را نباید فراموش کنید. در دوران پریودی و همچنین حاملگی از مصرف اسپرسو خودداری کنید. زیرا اولاً این ماده و کافئین موجود در آن می‌تواند درد‌های دوران پریودی شما را شدت دهد و از سوی دیگر نیز احتمال آن که برای جنین خطرآفرین باشد، وجود خواهد داشت.

مزیت بعدی اسپرسو برای خانم‌ها در چربی سوزی و کاهش وزن است. بهتر است پیش از ورزش و پیادهروی حتماً یک فنجان قهوه بنوشید. با این کار می‌توانید میزان چربی سوزی خود را بسیار بیشتر کرده و سریعتر به اندام دلخواه خود برسید.

۲. فواید اسپرسو برای کبد

اما اسپرسو برای کبد چه فواید و مزیت‌هایی را می‌تواند به همراه بیاورد؟ کبد اندام خون ساز بدن است و اگر دچار ایراد و اشکال شود، تمام سیستم بدن را درگیر کرده و دچار مشکل می‌کند. از سوی دیگر کبد علاوه بر وظیفه خون‌سازی، وظیفه پاکسازی خون از سم، دارو و هرگونه ماده اضافی دیگری را نیز بر عهده دارد.

از جمله خواص قهوه اسپرسو که برای این اندام مهم و پرکاربرد می‌توانیم نام ببریم، مواردی همچون پاکسازی کبد است. با نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو در طول روز می‌توانید به کبد خود کمک کنید تا هرچه بهتر و ساده‌تر بتواند خون را پاکسازی کرده و احتمال بروز مشکلات جدی را کاهش دهد.

یکی از بیماری‌های مهلکی که در کبد اتفاق می‌افتد، به نام سیروز کبدی شناخته می‌شود. این بیماری معمولاً در اثر رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک و… رخ می‌دهد که باید بسیار سریعاً درمان شود. با خوردن ۴ جرعه اسپرسو در طول یک روز می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۸۰ درصد در خود کاهش دهید. سرطان کبد نیز که می‌تواند بنا به دلایل مختلفی بروز پیدا کند، از جمله بیماری‌های خطرناک است که در موارد وخیم نیاز به پیوند کبد را رقم می‌زند. مصرف اسپرسو حتی از ابتلا به سرطان کبد نیز می‌تواند جلوگیری کند.

۳. خواص قهوه اسپرسو برای لاغری

لاغر شدن رویای بسیاری از افراد چاق و کسانی است که اضافه وزن دارند. این کار باید با رژیم، ورزش و رعایت وعده‌های غذایی انجام شود. خوردن اسپرسو  در میان وعده‌ها و یا پیش از شروع تمرین شما می‌تواند بسیار مؤثر باشد و کمک زیادی به شما کند. به همین دلیل است که معمولاً اسپرسو (Espresso) را برای لاغری تجویز می‌کنند.

حتما بخوانید: خواص قهوه اسپرسو برای لاغری

این نوع از قهوه ایتالیایی می‌تواند سطح انرژی در دسترس بدن را افزایش دهد و معمولاً این کار را نیز با کمک شکستن مولکول‌های گلوکز و چربی انجام می‌دهد. هر قدر مداومت مصرف آن بیشتر باشد، تأثیرات بیشتری را از این کار خواهید دید. قهوه اسپرسو می‌تواند انرژی بیشتری را به شما دهد و گردش خون را بالاتر ببرد، به همین دلیل قهوه برای لاغری، توسط دکتر های بسیاری در دنیا توصیه می‌شود.

۴. خواص اسپرسو برای مو

آیا قهوه برای سلامت مو‌ها و پوست نیز می‌تواند مناسب باشد؟ قهوه اسپرسو چطور؟ یکی از راهکار‌هایی که معمولاً برای متوقف کردن ریزش مو‌های سر و همچنین کمک به رشد مجدد مو‌ها انجام می‌گردد و توصیه می‌شود، ریختن قهوه بر روی پوست سر است. این کار می‌تواند سبب کم شدن ریزش مو‌های سر شده و به رویش مجدد مو‌ها نیز کمک کند.

هورمون دی هیدرو تستوسترون یکی از هورمون‌هایی است که در بدن وجود دارد. افزایش این هورمون می‌تواند سبب ریزش مو‌های سر شود. کافئین موجود در قهوه قادر است تا مقدار این هورمون را در بدن تنظیم کرده و از ریزش مو‌های سر جلوگیری نماید. از سوی دیگر قهوه می‌تواند دوره رشد مو را طولانی‌تر کند و همین موضوع باعث می‌شود تا مو‌ها دیرتر ریزش پیدا کنند.

از سوی دیگر به دلیل آن که کافئین موجود در قهوه می‌تواند گردش خون را در تمامی قسمت‌های بدن بالا ببرد، فولیکول‌های مو نیز از خون‌رسانی بیشتری برخوردار خواهند شد و همین موضوع باعث رشد بیشتر مو‌ها و پر پشت‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

۵. فواید قهوه اسپرسو برای مردان

قهوه اسپرسو برای مردان می‌تواند خاصیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین خواص قهوه اسپرسو برای مردان، آن است که میزان انرژی و همچنین سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و سبب می‌شود تا عضلات میزان انرژی بیشتری را در دسترس خود داشته باشند.

کم کردن میزان ابتلا به نقرس و بیماری‌های مغزی همچون آلزایمر و پارکینسون نیز از دیگر فواید این مدل از قهوه برای مردان است. تقویت کردن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، کاهش میزان ابتلا به افسردگی و همچنین درمان ناباروری نیز در این میان وجود دارد.

۶. مزیت قهوه اسپرسو برای قلب

قهوه اسپرسو حتی برای قلب نیز می‌تواند مناسب باشد. مسلما با بالاتر رفتن گردش خون، عملکرد قلب نیز بهبود پیدا می‌کند. از سوی دیگر میزان کافئین موجود در قهوه سبب می‌شود تا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون سکته‌های قلبی نیز کاهش پیدا کند. به همین دلیل بهتر است مصرف این نوع از قهوه را حتماً در برنامه روزانه خود داشته باشید.

آیا قهوه اسپرسو برای افراد دیابتی هم مفید است؟

دیابت یک بیماری جدی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطوح بالای گلوکز در خون است که می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی جدی شود.
با این حال، با برخی تغییرات رژیم غذایی می تواند به مدیریت بیماری دیابت کمک کند؛ برخی مطالعات نشان می دهد که اسپرسو ممکن است برای مبتلایان به دیابت مفید باشد. یکی از مزایای اولیه اسپرسو برای مبتلایان به دیابت این است که حاوی تعدادی ترکیب است که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.
برخی از این ترکیبات شامل اسید کلروژنیک است که جذب قند در جریان خون را کاهش می دهد و همچنین تولید گلوکز در کبد را کاهش می دهد. علاوه بر این، قهوه اسپرسو حاوی منیزیم است که می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند.

جمع‌بندی

در خصوص خواص قهوه اسپرسو برای بخش‌های مختلف بدن صحبت کردیم. همان طور که متوجه شدید، این قهوه ایتالیایی می‌تواند مزیت‌ها و فواید زیادی را همراه با خودش داشته باشد که از جمله این مزیت‌ها، میتوان تقویت سلامت مو، کمک به کبد برای خون‌رسانی بهتر و سم زدایی مؤثرتر، کمک به لاغری، کاهش سکته‌های قلبی و… برای زنان و مردان اشاره کرد.

منابع:

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *