انواع قهوه تلخ؛ آشنایی با ۲۰ نوع از معروف ترین قهوه های تلخ دنیا

بسیاری از مردم در دنیا قهوه را به خاطر طعم تلخی آن دوست دارند، و انتخاب اول آنها همیشه قهوه های تلخ است. ما در این مقاله شما را با انواع قهوه تلخ، از رست های تیره گرفته تا اسپرسو آشنا خواهیم کرد، و خواهید فهمید که چرا برخی از قهوه ها، تلخ تر از بقیه هستند و چگونه میتوانید از تجربه نوشیدن قهوه، نهایت استفاده را ببرید. 

انواع قهوه تلخ و دانه آن

قهوه یک نوشیدنی دم‌کردنی است که از دانه‌های قهوه درست می‌شود، و این دانه‌ها از بو دادن دانه‌های گیاه قهوه درست می‌شوند. طعم و بوی قهوه‌ای که می‌نوشید به نوع گیاه قهوه، مکان کشت و چگونگی رست قهوه بستگی دارد. دو‌ دسته اساسی دانه‌های قهوه که همواره با آن‌ها سروکار خواهید داشت، روبوستا و عربیکا هستند؛ که در ادامه بیشتر با این دو دسته آشنا خواهیم شد.

عربیکا

دانه عربیکا پرطرفدارترین نوع قهوه است. قهوه عربیکا در مقایسه با روبوستا کیفیت بیشتری دارد و ازلحاظ قیمتی هم گران‌تر است. طعم قهوه عربیکا در مقایسه با روبوستا شیرین‌تر و کمی ترش‌تر است.

روبوستا

کشت دانه‌های روبوستا اصولاً ارزان‌تر است و این مدل قهوه کافئین بیشتری دارد، و در مقایسه با عربیکا تلخ‌تر است. معمولاً از دانه روبوستا برای تهیه کردن انواع قهوه فوری و میکس‌های اسپرسو به کار گرفته می‌شود.

انواع قهوه‌های تلخ گرم

  • بلک کافی: از دم نمودن دانه‌های قهوه آسیاب شده‌ی ساده تهیه می‌شود. بلک کافی بدون شکر، شیر یا طعم‌دهنده‌های دیگر سرو می‌شود.
  • قهوه بدون کافئین
  • قهوه دیکف یا بدون کافئین: دانه قهوه به شکل طبیعی دارای کافئین است، اما رستر‌ها توانایی حذف این کافئین با انجام برخی فرآیندها را دارند. قهوه بدون کافئین به‌وسیله این دانه‌ها دم می‌شود.
  • اسپرسو

بیشتر افراد می‌دانند که یک شات اسپرسو نسبت به همان میزان از انواع قهوه تلخ، قدرت بیشتری دارد. اما فرق این دو چیست؟ دانه‌های آن‌ها هیچ تفاوتی باهم ندارند، ولی درجه آسیاب دانه‌های قهوه که برای اسپرسو به‌کاررفته ریزتر است، و میزان قهوه به آب که برای اسپرسو به‌کاربرده می‌شود، در مقایسه با انواع قهوه معمولی بسیار بیشتر است.

نتیجه‌ی اسپرسو یک مایع غلیظ‌تر با طعم مشخص‌تر است. یک شات سینگل اسپرسو، یک شات یک اونسی است که پایه‌ی خیلی از نوشیدنی‌ها مثل لاته و کاپوچینو در کافی‌شاپ‌ها است.

لاته آرت

لاته آرت به معنی هنر شیر و قهوه است، که در این روش با استفاده از فوم شیر بر روی قهوه طرحی را ایجاد میکنند.

لاته (Latte)

معمولاً یک‌سوم این نوشیدنی کلاسیک را اسپرسو و دو سوم آن را شیر بخار داده‌شده تشکیل می‌دهد. در لاته یک‌لایه فوم نیز روی آن قرار داده می‌شود. ولی در کافی‌شاپ‌ها ممکن است به آن سیروپ‌های طعم‌دهنده، مانند وانیل اضافه کنند. اگر باریستا حرفه‌ای باشد حتی می‌تواند با فوم شیر بر روی قهوه شما لاته آرت نیز ایجاد نماید.

کاپوچینو (Cappuccino)

این نوشیدنی ایتالیایی، مانند لاته بر پایه اسپرسو است؛ ولی لایه کف روی کاپوچینو، نسبت به لاته ضخیم‌تر است.

انواع قهوه تلخ ریسترتو (Ristretto)

Ristretto یک نوشیدنی قهوه به سبک اسپرسو است، که با استفاده از نیمی از آبی که معمولاً برای تهیه اسپرسو استفاده می شود، تهیه می شود. این قهوه اغلب توسط طرفدارانی که طعم تندتری را ترجیح می دهند، محبوب است.

از آنجایی که ریسترتو سریعتر از اسپرسو معمولی استخراج می شود، اغلب به عنوان طعم شیرین تر و غلیظ تر توصیف می شود. قهوه تلخ ریسترتو به دلیل زمان استخراج کوتاهتر، نوشیدنی بسیار قوی تری نسبت به اسپرسو معمولی است. این باعث می شود آن را به گزینه ای عالی برای کسانی که به دنبال مصرف کافئین اضافی هستند، تبدیل کند.

قهوه فلت وایت (Flat White)

فلت وایت، اصالتاً Aussie است، که در اصل یک کاپوچینو بی کف یا شکلات است. که در واقع نوشیدنی اسپرسو با شیر بخار داده‌شده است.

انواع قهوه آمریکانو

قهوه آمریکانو یک شات اسپرسو رقیق‌شده به‌وسیله آب داغ است.

آفوگاتو (Affogato)

آفوگاتو بهانه‌ای برای حظ بردن از یک اسکوپ بستنی در هر وقتی از روز است. قهوه Affogato به شکل یک اسکوپ بستنی به همراه یک یا دو شات اسپرسو سرو می‌شود.

کافه آئو لایت (Café au lait)

کافه آئو لایت، مناسب قهوه مینیمالیستی است، که به میزان پایینی طعم بالاتری نیاز دارد. تنها یک قاشق شیر گرم به قهوه خود بیفزایید و همه‌چیز آماده می‌شود. این نوشیدنی فانتزی فرانسوی در اصل بسیار راحت است، از مقدار برابر قهوه و شیر بخار دیده تهیه می‌شود.

کورتادو (Cortado)

این نوشیدنی که اصالت آن اسپانیایی است، ترکیبی از نیمی اسپرسو و نیمی شیر بخار دیده است. برعکس خیلی از قهوه‌های ایتالیایی، فوم آن بسیار پایین است یا اصلاً دارای فوم نیست. که معمولاً در لیوان 4.5 اونسی سرو می‌شود.

انواع قهوه فلت وایت (Flat White)

قهوه فلت وایت مانند لاته از اسپرسو و شیر بخار دیده تهیه می‌شود، اما میزان اسپرسو نسبت به شیر بیشتر است. همین‌طور زمانی که شیر بخار داده شد توسط باریستا فولد می‌شود، بافت مخملی‌تری به شیر داده می‌شود. ریشه این قهوه به استرالیا و نیوزلند بازمی‌گردد.

انواع قهوه موکا لاته

این نوشیدنی همان لاته است که با شکر و شکلات به آن طعم داده‌شده است؛ معمولاً به شکل پودر کاکائو، کاکائوی آب‌شده یا سیروپ به‌کاربرده می‌شود.

قهوه رد آی (Red Eye)

زمانی که به کافئین بالاتری احتیاج داشتید، و خواستار سرحال شدن بودید؛ این نوشیدنی یکی از انواع قهوه تلخ بسیار مناسب است. رد آی همان قهوه است که یک شات اسپرسو به آن افزوده‌شده است.

انواع قهوه تلخ آیریش

قهوه تلخ ایرلندی (Irish Bitter Coffee) ترکیبی منحصر به فرد از دانه های قهوه است. ترکیب این دو ماده، طعم معطر و کمی تلخی ایجاد می کند، که بسیاری از افراد از آن لذت می برند. این قهوه اغلب در میخانه ها و رستوران ها در سراسر ایرلند سرو می شود، و برای کسانی که به دنبال طعمی منحصر به فرد هستند، انتخابی محبوب است. قهوه تلخ ایرلندی یک انتخاب عالی برای کسانی است که می خواهند، یک فنجان قهوه منحصر به فرد و خوش طعم داشته باشند.

انواع قهوه تلخ آیس کافی

هیچ نوشیدنی‌ای بهتر از یک لیوان آیس کافی در یک روز گرم تابستانی نیست. راحت‌ترین روش تهیه کردن این نوشیدنی ‌این است که یک فنجان قهوه معمولی تهیه کنید، و روی آن یخ بریزید تا خنک شود. شیر و یا هر طعم‌دهنده‌ای که دوست دارد، به آن اضافه کنید.

آیس لاته (Iced Latte)

آیس لاته، ورژن خنک شده لاته که به‌آسانی با ترکیب اسپرسو و شیر بر روی یخ آماده می‌شود.

قهوه کلد برو (Cold Brew)

کلد برو یکی از مهم‌ترین ترندهای قهوه در دهه اخیر است، و علتش این است که این نوشیدنی با خیساندن آهسته پودر قهوه در آب سرد آب هم‌دما با اتاق تهیه می‌شود. به همین علت نسبت به آیس کافی، که داغ دم می‌شود ملایم‌تر است و تلخی پایین‌تری دارد.

انواع قهوه تلخ فراپاچینو (Frappuccino)

از این کلمه برای توصیف انواع قهوه تلخ و نوشیدنی‌های دارای پایه اسپرسو که با یخ مخلوط شده بند استفاده می‌شود. فراپه معمولاً دارای یک نوع شیر و شربت طعم‌دهنده به اضافه خامه فرم گرفته بر روی آن است.

قهوه نیترو یا NCB

این نوشیدنی ترکیبی از یک کلد برو با حباب‌های نیتروژن است، که موجب می‌شود نوشیدنی کلد برو دارای کف داشته باشید.

قهوه مازگران (Mazagran)

مازاگران، یک نوشیدنی بین آیس کافی، چای و قهوه و نوشیدنی‌های الکلی است. اصولاً از اسپرسو، لیمو، شکر و برخی اوقات نوشیدنی الکلی تهیه می‌شود.

انواع قهوه سازهای خانگی برای درست کردن قهوه تلخ

حالا که انواع قهوه تلخ را شناختید، باید یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را در منزل درست کنید! از فرنچ پرس گرفته تا موکاپات، راه‌های زیادی برای تهیه کردن یک فنجان قهوه دلپذیر وجود دارد.

فرنچ پرس

به کار بردن این قهوه ساز دستی بسیار راحت است. فرنچ پرس یکی از قهوه سازهای ارزان قیمت است، که به راحتی میتوانید با استفاده از آن قهوه های دمی درست کنید. دانه‌های قهوه آسیاب‌ درشت را درون قهوه ساز فرنچ پرس ریخته، آب نزدیک به دمای جوش را روی آن بریزید، و چند دقیقه به آن زمان دهید. در پایان پیستون را فشار دهید و قهوه را درون لیوان بریزید، به همین راحتی شما قهوه درست کرده‌اید.

برای فرنچ پرس هر نوع دانه‌ی قهوه‌ای می‌توانید به کار ببرید، ولی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از رست‌های سیاه‌تر و غنی‌تر استفاده کنند.

قهوه ساز پرکولاتور

این قهوه سازها که شکلی شبیه به قوری دارند و شبیه به قهوه سازهای دهه هشتاد میلادی هستند. روش به‌کارگیری آن‌ها تقریباً مثل موکاپات است. در این قهوه ساز از روش تراوش استفاده می‌شود. به بیان راحت‌تر، دستگاه‌های پرکولاتور با فشار وارد کردن مداوم حباب‌های آب در حال جوش به داخل محفظه قهوه انواع قهوه تلخ را دم و تراوش می‌نمایند.

این دوره تا آماده شدن قهوه برای سرو تکرار خواهد شد. معمولاً از قهوه رست مدیوم برای این دستگاه به‌کاربرده می‌شود و روی گاز تهیه می‌شود.

قهوه سازهای سینگل سرو برای تهیه انواع قهوه تلخ

فروش این قهوه سازها در چند سال اخیر به‌شدت اوج گرفته است. میزان قهوه مورد علاقه خود را بعد از اندازه‌گیری درون فیلتر قابل‌استفاده دوباره بریزید، آب را بر روی آن ریخته و بگذارید دم بکشد. به همین راحتی یک فنجان قهوه به‌سرعت آماده سرو می‌شود. قهوه سازهای سینگل سرو برای یک نفر بسیار مناسب است.

ایروپرس (AeroPress)

ایروپرس، از انواع قهوه سازهای دستی است که شباهت بسیاری به فرنچ پرس دارد. شما می‌توانید با این قهوه ساز کوچک و بسیار زیبا، اسپرسو، لاته، کلدبرو یا یک فنجان قهوه معمولی تهیه نمایید.

قهوه ساز دمی چکه‌ای

این قهوه ساز یکی دیگر از قهوه سازهای برقی است که با متد چکه‌ای فعالیت می‌کند. تنها کاری که باید کنید این است که انواع قهوه تلخ خود را پیمانه نمایید، و درون فیلتر بریزید. کمی آب بریزید و استارت آن را بزنید، تا قهوه ساز جادوی خودش را انجام دهد. به‌زودی صدای دلپذیر چکیدن قهوه در قوری را می‌توانید به‌وضوح بشنوید.

قهوه ساز پور اور (Pour Over)

معنی این اسم به روش ساخت قهوه‌ این قهوه ساز بازمی‌گردد. پور به معنی ریختن است، و به این شکل که شما آب داغ را به شکل دستی روی قهوه می‌ریزید. یکی از مدل‌های آن‌ها دستگاه کمکس (Chemex) است. یکی از خصوصیات این روش که اشخاص دوست دارند این است که می‌توانید، مقدار قوی بودن قهوه و کافئین آن را کنترل نمایید.

بعلاوه تمیز نمودن ظرف آن خیلی آسان است. شما به مدل خاصی از فیلتر احتیاج دارید که کمی گران‌تر از فیلتر قهوه معمولی است. بااین‌وجود برخی از آن‌ها قابلیت استفاده چندباره را دارند.

قهوه ساز کلد برو

اگر قهوه‌های سرد مورد علاقه شما هستند، شاید به خرید دستگاهش علاقه داشته باشید. برای به‌کارگیری قهوه ساز کلد برو، قهوه خود را درون آن بریزید، دم کنید و سرو نمایید. می‌توانید این قهوه را تا 36 ساعت در یخچال نگه‌داری کنید. اگر دنبال یک قهوه ساز چندکاره هستید، می‌توانید کلد برو را درون ایروپرس هم تهیه کنید.

موکاپات (Moka pot)

موکاپات شباهت بالایی با دستگاه پرکولاتور دارد. هردوی آن‌ها را می‌شود روی اجاق‌گاز یا حتی آتش به کار گرفت. بااین‌وجود، قهوه‌ای که موکاپات درست می‌نماید مانند اسپرسو است و رویه دم کشیدن آن کمی با پرکولاتور فرق می‌کند.

زمان تهیه کردن انواع قهوه تلخ باید حواستان به قوری موکا باشد، تا زمانی که آب آغاز به بیرون آمدن از لوله کرد، آن را از روی گاز بردارید تا قهوه شما طعم سوختگی و تلخی بیش‌ازحد نداشته باشد. درحالی‌که در به‌کارگیری از پرکولاتور، هرچه وقت بیشتری بدهید، قهوه قوی‌تر می‌شود.

سخن آخر

قهوه آن‌قدر نوشیدنی پر رمز و رازی است که سخن گفتن در مورد آن پایان ندارد، و قسمت اصلی جزییات شکل‌گرفته در اطراف آن‌ها را هم باید از ایتالیایی‌ها سراغ بگیرید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع قهوه تلخ، و روش های دم آوری آنها و همچنین دستگاه قهوه ساز مناسب برای درست کردن قهوه تلخ آشنا کنیم.

منابع:

4.3/5 - (3 امتیاز)

سوالات متداول

  • تفاوت قهوه‌های فوري و دم‌کردنی در چيست؟

    قهوه‌های دم‌کردنی از برشته و آسیاب نمودن دانه‌های قهوه درست می‌شوند، ولی در قهوه‌های فوری، بعد از طی این روش‌های، عصاره گیری، تغلیظ، پودر کردن و گرانول آماده و حل‌شدنی قهوه فوری نیز شکل می‌گیرد.

  • تلخی قهوه مربوط به چیست؟

    بخشی از تلخی قهوه مرتبط با محتوای آلکالوئید کافئین آن موجود در آن است، اما بیشتر این تلخی ارتباط مستقیم با مقدار برشته شدن دانه‌های آن دارد. بدین معنا كه بعد از برشتگی تقریبی و متوسط دانه‌ها، فقط قهوه‌ای سوخته با تلخی بد و مضر خواهیم داشت.

  • دوام قهوه تازه به چه مسائلی بستگی دارد؟

    دانه‌های قهوه تازه و مرغوب تا وقتی‌که آسیاب نشده باشند و در ارتباط با نور، اكسیژن و گرما قرار نگرفته باشند، تازه خواهند ماند؛ بعد از باز کردن بسته‌بندی و آسیاب کردن دانه‌ها، برای ماندگاری بالاتر خصوصیات کیفی قهوه، باید مسائل مخرب عطر و طعم یا همان هوا، نور و گرما را از آن دور کرد. در مورد قهوه‌های فوری، ماندگاری خیلی بیشتر و حساسیت کمتری دارند.

  • آیا بیماران قلبی و افراد سالمند، می‌توانند انواع قهوه تلخ مصرف کنند؟

    در این‌گونه افراد، مصرف کالاهای میکس قهوه (كه درصد کمی قهوه دارند) و همین‌طور قهوه‌های بدون کافئین توصیه می‌شود؛ زیرا كافئین زیاد قهوه خالص، باعث بالا رفتن فشارخون و تپش قلب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *