موکا یک نوشیدنی اسپرسویی با طعم شکلاتی است، در حالی که لاته یک قهوه بر پایه شیر با یک شات اسپرسو است.

فرق لاته و موکا در چیست؟

کسانی که به نوشیدن قهوه علاقه دارند حتما با فرق لاته و موکا آشنا هستند. لاته برای کسانی که نمی‌خواهند قهوه‌ای با غلظت زیاد داشته باشند، عالی است، در حالی که قهوه موکا تجربه قهوه قوی‌تری با رنگ‌های شکلاتی تلخ را به شما می‌دهد. البته تفاوت موکا و لاته را می‌توانیم در موارد دیگر هم جستجو کنیم تا به جواب این سوال برسیم که برای ذائقه ما، لاته بهتر است یا موکا؟

موکا قهوه ای است که ترکیی از اسپرسو، سس شکلات و فوم شیر است.

قهوه موکا چیست؟

موکا را می‌توانیم با دو کلمه تعریف کنیم. شکلات و قهوه، تمام آن چیزهایی هستند که علاقه مندان به موکا می‌خواهند. اگر دوست دارید از طعم شیرین قهوه لذت ببرید، موکا یک گزینه بسیار رضایت بخش است. این نوشیدنی طعم لطیف قهوه با شکلات خوشمزه و شیر خامه‌ای دارند. اما این طعم چگونه ساخته می‌شود؟

ابتدا شات‌های اسپرسو کشیده می‌شوند و داخل فنجان می‌روند. سپس سس شکلات و شیر بخارپز شده روی آن ریخته می‌شود. اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید از خامه فرم گرفته یا تراشه شکلات نیز استفاده کنید. همچنین بسیاری از طعم‌های دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید به موکای خود اضافه کرده آن را تغییر دهید.

یک نمونه موکای کاراملی نمکی است. این نوشیدنی معمولا در طول تعطیلات و زمان‌های مشخص برای تفریح استفاده می‌شود، اما ممکن است بتوانید آنها را در زمان‌هایی دیگر سال پیدا کنید یا پس از آموزش آن را در خانه تهیه کنید.

با این اوصاف، برای درک بهتر فرق لاته و موکا به یاد می‌سپاریم که این نوشیدنی ترکیب خوشمزه شکلات و قهوه است. بسیاری از گزینه‌های طعم دهنده را در خود جای می‌دهد و اغلب با خامه فرم گرفته یا تراشه شکلات سرو می‌شود. البته امکان دارد برخی افراد از طعم شیرین آن لذت نبرند.

گیاه قهوه عربیکا، از مواد تشکیل دهنده قهوه موکا است.

مواد تشکیل دهنده موکا

جالب است بدانید که دانه‌های قهوه موکا به خاطر محل تولیدشان در یمن نامگذاری شده‌اند. دانه‌ها از گونه‌ای از گیاه قهوه عربیکا برداشت می‌شود. دانه‌های قهوه عربیکا به دلیل طعم شیرین‌ترشان، محبوب‌ترین دانه‌ها هستند و پس از آن دانه‌های روبوستا، طعمی قوی‌تر و نسبتا تلخ دارند.

دانه‌های قهوه موکا طعم شکلاتی طبیعی دارند. به منظور افزایش طعم شکلات، باریستاها مقدار کمی شکلات را به دستور موکا اضافه می‌کنند. در جایی که لاته به طور کلی سبک‌ترین و ملایم‌ترین نوشیدنی مبتنی بر قهوه در نظر گرفته می‌شود، موکا بسیار قوی‌تر است.

بنابراین، دستور تهیه قهوه موکا همانطور که در بیشتر کافی‌شاپ‌ها دیده‌اید، معمولا از موارد زیر تشکیل شده است:

  • 2 شات اسپرسو
  • شکلات داغ
  • شیر بخارپز
  • یک لایه نازک کف شیر برای تزیین

بد نیست یک راز ایتالیایی را با شما در میان بگذاریم. موکاچینو فقط یک کاپوچینو است که با چند مربع شکلات تلخ یا یک شات سیروپ شکلات به آن اضافه شده است. چه کسی این راز را می‌دانست؟

لاته یک نوشیدنی قهوه است که با شیر داغ و یک شات اسپرسو درست می شود.

قهوه لاته چیست؟

برای درک بهتر فرق لاته و موکا، نوشیدنی دوم را هم مرور می‌کنیم. لاته با 170 تا 190 گرم شیر بخارپز و یک یا دو شات اسپرسو درست می‌شود. این نوشیدنی معمولا با فوم پوشانده می‌شود و گاهی اوقات در یک الگوی تزئینی داخل فنجان ریخته خواهد شد.

برخلاف شکلات موجود در موکا، هیچ طعم اضافی در لاته وجود ندارد. این بدان معنی است که می‌توانید طعم اسپرسو را در لاته بسیار بهتر درک کنید. اگر دلتان برای داشتن طعم شیرین تنگ شد، نگران نباشید. کافی درخواست کنید که فنجان‌ها با نوع ذائقه شما آماده شوند. می‌توانید از باریستای خود بخواهید که یکی از طیف‌های گسترده‌ از طعم‌ها را به لاته‌تان اضافه کند تا آن‌طور که می‌خواهید طعم آن را بچشید.

لاته یک نوشیدنی شیری بر پایه اسپرسو است که تقریبا از 1/6 اسپرسو، 4/6 شیر بخارپز و 1/6 کف شیر تشکیل شده است.

مواد تشکیل دهنده لاته

لاته یک نوشیدنی شیری بر پایه اسپرسو است که برای درست کردن لاته باید تقریبا از 1/6 اسپرسو، 4/6 شیر بخارپز و 1/6 فوم لاته استفاده شود. لاته (یا کافه لاته، همانطور که در ایتالیا نامیده می‌شود) توسط آن دسته از طرفداران قهوه ترجیح داده می‌شود که از پوشش مخملی یک دم نوش فوق‌العاده خامه‌ای و رقیق شده لذت می‌برند.

فرق لاته و موکا در یک مورد جالب این است که یک لاته استاندارد در فنجان‌های بلند سرو می‌شود. یک یا دو شات اسپرسو به فنجان اضافه می‌شود و سپس به میزان ذکر شده شیر داغ به آن اضافه خواهد شد. در نهایت با یک لایه نازک از کف شیر تزیین می‌شود. طعم دهنده‌ها و شربت‌های مختلف را می‌توان به دلخواه اضافه کرد.

موکا یک نوشیدنی اسپرسو شکلاتی است، در حالی که لاته یک قهوه شیری با یک شات اسپرسو است. و فرق لاته و موکا نیز در همین مواد تشکیل دهنده آنها است.
موکا یک نوشیدنی اسپرسو شکلاتی است، در حالی که لاته یک قهوه شیری با یک شات اسپرسو است.

فرق لاته و موکا چیست؟

قهوه لاته یک نوع قهوه با مقدار بیشتری شیر است که با اسپرسو ترکیب می‌شود، در حالی که قهوه موکا یک نوع قهوه با ترکیب شیر و شکلات است که با اسپرسو تهیه می‌شود. به طور کلی، موکا شیرین تر و با طعم قوی‌تری نسبت به لاته است.

ویژگی‌هاقهوه موکاقهوه لاته
ترکیبقهوه، شیر، شکلاتقهوه، شیر
شیرکمتر از لاتهبیشتر از موکا
شکلاتبلهخیر
قوام و طعمشیرین و چرب با طعم شکلاتملایم و نرم با طعم قهوه
میزان کافئینبسته به مقدار قهوهبسته به مقدار قهوه

یکی از تفاوت های موکا و لاته تفاوت در نوع دانه قهوه مورد استفاده است.

۱. تفاوت لاته و موکا در مواد تشکیل دهنده

تفاوت اصلی بین موکا و لاته در مواد تشکیل دهنده آنها است. لاته از شیر و اسپرسو درست می‌شود در حالی که موکا از شیر، اسپرسو و شکلات ساخته شده است. اگرچه لاته را می‌توان با طعم دهنده‌های اضافی (مانند شربت وانیل یا فندق) ترکیب کرد، اما طعم شکلات منحصر به موکا است.

همچنین یک لاته فقط به اسپرسو، شیر بخارپز و یک رویه کوچک کف شیر نیاز دارد. اما موکا به اسپرسو و مقداری شکلات (تقریبا برابر با مقدار اسپرسو) نیاز دارد. موکا با شیر کمی کمتر از لاته تهیه شده و شیر همیشه بخارپز نمی‌شود.

در نتیجه تفاوت در مواد تشکیل دهنده است که فرق لاته و موکا را روشن کرده و طعم متفاوتی را برای نوشیدنی ایجاد می‌کند. لاته بر طعم خود اسپرسو تمرکز دارد و می‌تواند نوشیدنی تلخ‌تری باشد. موکا طعمی عمدتا شکلاتی دارد و فقط به یک اشاره ظریف از اسپرسو نیاز دارد. موکا معمولا شیرین‌تر از لاته تهیه می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین موکا و لاته، پتانسیل تاپینگ یا تزیین رویه‌ها است.

۲. مقایسه موکا و لاته در رویه نوشیدنی‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین موکا و لاته، پتانسیل تاپینگ یا تزیین رویه‌ها است. رویه‌های یک نوشیدنی قهوه به صلاحدید سازنده نوشیدنی بستگی دارد، اما هنجارهای خاصی در ارتباط با هر نوشیدنی نیز در نظر گرفته می‌شود.

لاته معمولا ساده‌تر از موکا است و اغلب فقط با کف شیر حاصل از شیر داغ شده روی آن را می‌پوشانند. برخی از کافی‌شاپ‌ها ممکن است لاته‌های خود را با پاشیدن دارچین یا کمی کارامل سرو کنند، اما بیشتر تاپینگ‌های ساده استفاده می‌شوند.

در مقابل، بسیاری از باریستاها دوست دارند که تاپینگ‌های سرگرم کننده و شیرین زیادی به موکا اضافه کنند. مواد پرطرفدار برای این قسمت موکا عبارتند از خامه فرم گرفته، سیروپ شکلات، و اسپرینکلز که طعم متفاوتی را به قهوه ما می‌دهند.

در برخی از کافی‌شاپ‌ها، موکا ممکن است بیشتر از یک نوشیدنی قهوه به میلک شیک شکلاتی شبیه باشد. البته تاپینگ‌ها بسته به ذائقه افراد متفاوت هستند. برخی از افراد از کمی خامه فرم گرفته روی لاته خود لذت می‌برند و برخی دیگر دوست دارند موکای خود را عاری از هرگونه مواد رویه سرو کنند.

به دلیل این تفاوت‌ها در تاپینگ، باز هم فرق لاته و موکا در طعم خلاصه می‌شود. موکا اغلب سنگین‌تر و شیرین‌تر از لاته است. در نتیجه اگر شکر را با طعم قهوه ترجیح دهید، موکا گزینه مناسبی است. اگر چیزی ساده‌تر می‌خواهید، لاته یک انتخاب عالی است.

نتیجه پایانی

با توجه به مواردی که بررسی شد دید واضحی نسبت به تفاوت موکا و لاته خواهید داشت. همچنین اگر می‌خواهید بدانید که لاته بهتر است یا موکا باید علاوه بر طعم‌ها، به میزان کافئین این نوشیدنی‌ها هم دقت کنید. فرق لاته و موکا در بررسی کافئین به این ترتیب است که موکا کمی بیشتر از لاته کافئین دارد. زیرا را شکلات تهیه می‌شود.

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • قهوه لاته بیشتر کافئین دارد یا موکا؟

    معمولاً قهوه لاته کمتر کافئین دارد از قهوه موکا، زیرا در قهوه لاته، نسبت قهوه به شیر بیشتر است و حجم قهوه کمتری دارد.

  • در کافی شاپ قهوه لاته سفارش دهیم یا موکا؟

    تصمیم بین قهوه لاته و موکا بستگی به سلیقه و نیازهای مصرف کافئین شما دارد.

  • آیا قهوه موکا شرین تر از لاته است؟

    بله، قهوه موکا از قهوه لاته شیرین‌تر است زیرا در تهیه آن از شکلات استفاده می‌شود که در مقایسه با قهوه لاته شیرین‌تر است.

  • قهوه لاته خوشمزه است یا موکا؟

    این بستگی به سلیقه شما دارد. قهوه لاته و موکا هر دو نوعی قهوه خوشمزه هستند اما طعم و مزه آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و بستگی به سلیقه شما دارد که کدام را بیشتر دوست دارید.

  • آیا موکا قوی تر از لاته است؟

    در واقع، قوی بودن قهوه موکا نسبت به لاته، به نوع روش تهیه و میزان قهوه و شیر استفاده شده بستگی دارد و قطعی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *