شیوه درست کردن قهوه کمکس

طرز تهیه قهوه کمکس

قهوه کمکس از دهه دوهزار میلادی به محبوبیت فرآوری رسید، هرچند که سابقه استفاده از این روش برای دم کردن قهوه تاریخچه‌ای طولانی دارد. امروزه طرز تهیه قهوه کمکس به بهترین شکل ممکن یکی از دغدغه های هر دوستدار قهوه ای

به منظور درآوری قهوه با Chemex باید دستگاه مناسبی را در اختیار داشته باشید، البته طی کردن کلیه گام‌های آموزش قهوه دمی کمکس نیز در این زمینه بی‌اثر نیست. با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی را در مورد این قهوه دمی جذاب و همچنین روش دم کردن آن به شما عزیزان ارائه کنیم.

کمکس نام یک نوع خاص دانه قهوه نیست؛ بلکه نام یک دستگاه قهوه ساز ویژه است که ده قرن نوزدهم میلادی توسط یک شیمیدان آلمانی اختراع شد.

قهوه کمکس چیست؟

پیش از بررسی طرز تهیه قهوه کمکس بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که قهوه کمکس چیست؟ باید گفت که کمکس نام یک نوع خاص دانه قهوه نیست؛ بلکه نام یک دستگاه قهوه ساز ویژه است که ده قرن نوزدهم میلادی توسط یک شیمیدان آلمانی اختراع شد.

قهوه‌ای که با استفاده از قهوه تولید می‌شود را به نام قهوه کمکس (Chemex) می‌شناسند. این قهوه به دلیل ترکیب بسیار خاص خود و همچنین بهره‌گیری از یک دستگاه نسبتاً ساده در سال‌های اخیر به محبوبیت بسیار مناسبی رسیده است.

قهوه‌ای که با استفاده از دستگاه کمکس به دست می‌آید، به علت ساختار ویژه آن و همچنین عمل فیلتراسیون بسیار دقیق، دارای طعمی به شدت قوی است. در واقع اگر به دنبال پیدا کردن قوی‌ترین طعم از دانه‌های قهوه مدنظر خود هستید، این قهوه گزینه بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

آسیاب قهوه کمکس باید متوسط باشد.

آسیاب قهوه کمکس باید چقدر باشد؟

همان‌طور که می‌دانید میزان آسیاب قهوه را با کلماتی همچون Fine Grind ,Extra Fine ,Medium Grind و … توصیف می‌کنند. بنابر گفته کارشناسان قهوه بهترین نوع آسیاب قهوه کمکس، نباید خیلی ریز و نه خیلی درشت باشد. دلیل این امر نیز نیاز دستگاه کمکس به استفاده از آسیاب متوسط است.

اگر میزان آسیاب شما بسیار زیاد باشد،  قهوه از درون فیلتر کاغذی دستگاه عبور می‌کند و در نتیجه آن طعم قوی به دست نمی‌آيد. در حالت عکس نیز اگر قهوه خیلی درشت آسیاب شده باشد، به خوبی فرایند فیلتراسیون صورت نمی‌گیرد و نهایتاً به یک قهوه بدطعم دست می‌يابید. بنابراین، بهترین گزینه در این زمینه، استفاده از قهوه با آسیاب متوسط است.
تقریبا هر نوع دانه ای برای تهیه قهوه کمکس مناسب است.

چه نوع قهوه ای برای تهیه قهوه کمکس مناسب است؟

شما می‌توانید از هر نوع قهوه‌ای به منظور درست کردن یک قهوه کمکس خوش عطر کمک بگیرید. در واقع نوع دانه انتخابی شما اگرچه تعیین‌کننده طعم قهوه است، اما اثر بر روی کارکرد نهایی دستگاه قهوه ساز کمکس نخواهد گذاشت.

اینفوگرافی شیوه تهیه قهوه کمکس
اینفوگرافی شیوه تهیه قهوه کمکس

طرز تهیه قهوه کمکس

حال که به طور کلی با قهوه کمکس آشنا شدیم، نوبت به درست کردن قهوه کمکس می‌رسد. لطفاً به یاد داشته باشید که بهترین روش ساخت قهوه کمکس با دستگاه مدنظر شما تنها به وسیله آزمون و خطا امکان‌پذیر است. بنابراین، توصیه می‌شود که در هر صورت خودتان نیز تغییراتی در مراحل مربوط به این روش درست کردن قهوه، ایجاد کنید تا بتوانید به بهترین نمونه از قهوه کمکس دست یابید.

مواد اولیه برای درست کردن کمکس

مواد مورد نیاز برای تهیه قهوه Chemex عبارت‌اند از:‌

  1. معمولاً توصیه می‌شود که از سی تا چهل گرم پودر قهوه مناسب و تازه استفاده کنید. اگر قهوه‌ها را به تازگی آسیاب کرده‌اید، بهترین طعم را دریافت خواهید کرد.
  2. توجه داشته باشید که میزان قهوه مورد نیاز جهت تولید یک فنجان قهوه سی تا چهل گرم است.
  3. دستگاه‌های کمکس موجود در بازار معمولاً دارای ظرفیتی به میزان ۵۰۰ میلی‌لیتر آب هستند. شما نیز باید برای دریافت یک نتیجه مناسب و طی کردن روند فیلتراسیون مناسب از همین مقدار آب کمک بگیرید.

گام اول؛ قهوه ها را آسیاب کنید

با ترازوی خود سی تا چهل گرم دانه قهوه را به خوبی اندازه‌گیری کنید و سپس آن‌ها را به آسیاب قهوه‌تان وارد کنید. اگر دارای قهوه پودر شده هستید، نیازی به انجام این مرحله نیست.

همان‌طور که گفته شد، برای دریافت بهترین نتیجه ممکن توصیه می‌شود که از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید. میزان آسیاب دستگاه را بر روی متوسط تنظیم کنید و قهوه‌ها را به خوبی آسیاب نمایید.

گام دوم؛ جوشاندن آب

آب را به درون یک کتری منتقل کنید و بگذارید تا به دمای جوش برسد. این دمای جوش در کشور ما معمولاً صد درجه سانتی‌گراد است. پس از جوش آمدن آب، گاز را خاموش کنید. سی ثانیه صبر نمایید تا دمای آب مدنظر از صد درجه سانتی گراد به نود و شش درجه سانتی‌گراد برسد. اکنون نوبت قرار دادن فیلتر در دستگاه کمکس است.

گام سوم؛ فیلتر را در کمکس قرار دهید

در اکثر دستگاه‌های کمکس موجود در بازار از فیلتر کاغذی استفاده می‌شود. این فیلترها دارای ظرافت بسیار بالایی هستند، بنابراین تمام تلاش خود را به کار گیرید که به فیلتر آسیبی وارد نشود. باید فیلتر را به شکلی در درون دستگاه قرار دهید که به حالت یک قیف کاغذی در بیاید.

کمی آب جوش را بر روی فیلتر کاغذی بریزید تا فیلتر به خوبی شستشو داده شود. وقتی که کل آب به درون محفظه انتقال پیدا کرد، آن را خالی کنید. همین ترفند ساده در طرز تهیه قهوه کمکس موجب بهبود کلی طعم قهوه مدنظر شما می‌شود.

گام چهارم؛ فرایند دم آوری را شروع کنید

حال نوبت به اضافه کردن پودر قهوه‌ می‌رسد. پودر را به درون فیلتر بریزید و به آرامی دستگاه را تکان دهید تا پودر با سطح تقریباً صافی در درون دستگاه جای گیرد. پس از این مراحل، باید به سراغ اضافه کردن آب بروید.

آب جوش را جوری بر روی قهوه‌ها بریزید که دستتان حالتی چرخشی یا دورانی داشته باشد. بهترین زاویه برای این کار زاویه چهل و پنج درجه است.

در هنگام انجام این مرحله احتمالاً شاهد این امر خواهید بود که مقداری کف بر روی قسمت بالایی دانه‌های شما قرار می‌گیرد؛ نگران نباشید، این کف تأثیر بر روی طعم قهوه شما ندارد. تبریک می‌گوییم، فنجان قهوه کمکس شما آماده است!

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی طرز تهیه قهوه کمکس پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، این روش دم کردن قهوه در سالیان اخیر طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. دم آوری قهوه با کمکس کار چندان دشواری نیست و تنها با انجام همین مراحل ساده می‌توانید به یک فنجان قهوه دمی کمکس فوق‌العاده دست پیدا کنید که طعم بی‌نظیر آن برای مدت‌ها در خاطرتان می‌ماند. بنابراین، اگر به دنبال تهیه یک قهوه به شدت غلیظ و قوی هستید، این نوع قهوه بهترین گزینه برای شما کاربران عزیز محسوب می‌شود، البته به شرطی که از پودر قهوه تازه استفاده کنید.

منبع: stumptowncoffee.com

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *