کمکس یک دستگاه دم کردن قهوه دمی با ظاهری زیبا است.

قهوه ساز کمکس چیست؟ و چه نوع قهوه می توان با آن درست کرد؟

یکی از محبوب ترین روش های دم آوری قهوه های دمی، قهوه ساز کمکس است که با استفاده از فرآیند Pour-over به شما یک فنجان قهوه خوش طعم می‌دهد. قهوه ساز Chemex به دلیل سادگی و ظرافت در طراحی و امکان کنترل بالایی که بر فرآیند دم کردن قهوه در اختیار افراد قرار می‌هد. جزو قهوه ساز های محبوب در بین باریستا ها و عاشقان قهوه است.

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که قهوه ساز کمکس چیست؟ و طرز استفاده از آن به چه صورت است؟ با توجه به محبوبیت بالای این نوع قهوه و همچنین ساختار ویژه قهوه‌سازهای کمکس، شناخت این نوشیدنی یک ضرورت برای کلیه افرادی به شمار می‌آيد که خود را طرفدار پروپاقرص قهوه مي‌دانند.

قهوه ساز کمکس چیست؟

کمکس یک روش دم‌آوری دستی قهوه است که از قهوه‌ساز فلاسکی شکل شیشه‌ای برای تولید یک فنجان قهوه خوش طعم استفاده می‌کند. قهوه ساز Chemex از یک شیشه ای به شکل ساعت شنی و یک فیلتر کاغذی تشکیل شده است.  نوشیدنی قهوه با قرار دادن قهوه آسیاب شده در فیلتر و ریختن تدریجی آب داغ روی آن دم می‌شود که سپس از صافی می‌چکد و داخل ظرف شیشه‌ای می‌ریزد.

روش دم آوری کمکس اجازه می دهد تا درجه بالایی از کنترل بر فرآیند دم کردن را داشته باشید، و آن را به یک انتخاب عالی برای کسانی که به دنبال یک تجربه همه جانبه در دم آوری قهوه هستند تبدیل می کند. قهوه ساز کمکس، که زیر مجموعه انواع قهوه ساز های دمی محسوب می‌شود، به دلیل طراحی منحصر به فرد و توانایی آن در تولید یک فنجان قهوه با کیفیت بسیار شناخته شده است و آن را به یک انتخاب محبوب در بین علاقه مندان و علاقه مندان به قهوه تبدیل کرده است.

قهوه ساز کمکس در سال 1941 توسط Peter Schlumbohm اختراع شد و به دلیل شکل متمایز شبیه به ساعت شنی، معروف است.

تاریخچه قهوه ساز کمکس

قهوه ساز کمکس در سال 1941 توسط شیمیدان آلمانی دکتر پیتر شلمبوم اختراع شد. او از طراحی ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی الهام گرفت و می‌خواست یک قهوه‌ساز بسازد که فرم و عملکرد آن شبیه به ظرف آزمایشگاه باشد. قهوه ساز Chemex نتیجه این دیدگاه بود و به سرعت به دلیل طراحی منحصر به فرد و شباهت آن به ساعت شنی و توانایی آن در تولید یک فنجان قهوه خوش طعم و متعادل به محبوبیت رسید. و پس از آن به سرعت در خانه ها و کافی شاپ ها در سراسر جهان به محبوبیت رسید.

در دهه‌های پس از ایجاد آن، قهوه‌ساز کمکس تکامل یافته و اصلاح شده است، اما طراحی اصلی آن ثابت مانده است. و عنوان یک دستگاه کلاسیک و نمادین از تجهیزات دم کردن قهوه شناخته می شود. از آن زمان تا کنون، قهوه ساز کمکس به یک قهوه‌ ساز محبوب برای دم آوری قهوه تبدیل شده است.

با قهوه ساز کمکس چه نوع قهوه ای می‌توان درست کرد؟

قهوه تولید شده با این دستگاه، قهوه کمکس نام دارد، که زیر مجموعه قهوه های دمی محسوب می‌شود. ساختار کلی قهوه‌ساز کمکس موجب می‌شود که نتوان از آن برای تولید قهوه‌های خاصی همچون اسپرسو و یا لاته استفاده کرد. طعم قهوه تولید شده با دستگاه کمکس از نظر کارشناسان بسیاری یک طعم جذاب و کاملاً قوی محسوب می‌شود.

قهوه مناسب قهوه ساز کمکس، قهوه آسیاب شده متوسط تا درشت است.

چه نوع قهوه ای و با چه آسیابی مناسب قهوه ساز Chemex است؟

به علت روش خاص تهیه قهوه با استفاده از دستگاه کمکس، پودر مناسب برای تولید این نوع قهوه نیز دارای ویژگی‌های خاصی است. به طور کلی می‌توان گفت که هرچه میزان آسیاب قهوه مدنظر شما بیشتر باشد، نوشیدنی نهایی از غلظت و البته طعم بهتری برخوردار خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که برای تهیه قهوه با استفاده از قهوه‌ساز کمکس به سراغ قهوه‌ عربیکا بروید، که به طور کامل آسیاب شده باشند. شما می‌توانید آسیاب قهوه‌های مذکور را در منزل خود نیز انجام دهید. مهم‌ترین امر در این زمینه آسیاب کردن قهوه با درجه بالا است.

طرز تهیه قهوه کمکس چیست؟

مهم‌ترین کاربرد کمکس، تهیه یک قهوه دمی خوشمزه است. بررسی روش تهیه قهوه با استفاده از این دستگاه نیز یک موضوع مهم محسوب می‌شود. برای تهیه این نوع قهوه به یک کتل کمکس (همان دستگاه قهوه‌ساز از نوع کمکس) نیاز خواهید داشت. و با طی مراحل زیر، می‌توانید یک فنجان قهوه دمی کمکس خوش طعم داشته باشید:

  • آب را بجوشانید: یک کتری را با آب تازه و سرد پر کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  • دانه های قهوه را آسیاب کنید: حدود 42 گرم دانه قهوه متوسط درشت را آسیاب کنید.
  • فیلتر را تا کنید: یک فیلتر کتل کمکس بردارید و آن را به شکل مخروطی تا کنید، مطمئن شوید که سه لایه در پایین هستند.
  • فیلتر را بشویید: فیلتر را در Chemex قرار دهید و آن را با آب داغ بشویید و طعم کاغذ را از بین ببرید و قهوه ساز کمکس را از قبل گرم کنید.
  • قهوه تازه آساب شده را اضافه کنید: قهوه آسیاب شده را در فیلتر از قبل خیس شده قرار دهید.
  • به ریختن ادامه دهید: به تدریج آب باقیمانده (حدود 300 گرم) را با حرکات دایره ای بریزید و مطمئن شوید که همه مایه ها به طور یکنواخت اشباع شوند.
  • صبر کنید تا قهوه تخلیه شود: صبر کنید تا قهوه از فیلتر و داخل کمکس خارج شود، این باید حدود 4-5 دقیقه طول بکشد.
  • فیلتر را بردارید و سرو کنید: فیلتر را بردارید و آن را دور بریزید. قهوه را در فنجان بریزید و لذت ببرید!

توجه: نسبت ها و مراحل بالا فقط یک راهنمای کلی هستند، می توانید آنها را مطابق با سلیقه شخصی خود تنظیم کنید.

فیلتر کمکس یک فیلتر کاغذی مخروطی شکل است که برای دم کردن قهوه با قهوه ساز Chemex استفاده می شود.

فیلتر کمکس چیست؟

شاید بپرسید که فیلتر کمکس چیست؟ باید گفت که فیلتر مورد استفاده در این قهوه‌ساز معمولاً از جنس کاغذ است. همین امر موجب می‌شود تا قهوه نهایی طعم اصلی خود را حفظ کند. در واقع می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین مزایای تهیه قهوه با این نوع قهوه‌ساز همین امر محسوب می‌شود.

در حالی که سایر قهوه‌سازهای موجود در بازار از فیلترهای فلزی قابل شستشو استفاده می‌کنند، فیلتر موجود در قهوه‌ساز کمکس از جنس کاغذ است. این بدان معناست که پس از تهیه قهوه امکان استفاده دوباره از فیلتر مذکور وجود ندارد. شاید این امر در نگاه اول یک امر نامناسب برای محیط زیست به نظر برسد، اما باید به این نکته اشاره کنیم که کاغذ مورد استفاده برای تولید این فیلترها به نحوی ساخته می‌شود که قابل بازیابی باشد.

در کشورهای پیشرفته‌ای همچون ژاپن و ایالات متحده آمریکا این فیلترها جمع‌آوری شده و دوباره باز می‌شوند. همین امر موجب می‌شود که میزان آسیب به محیط زیست به خاطر استفاده مکرر از این نوع فیلتر به شدت کاهش یابد.

میزان کافئین موجود در قهوه Chemex بسته به نوع دانه، سطح برشته، اندازه آسیاب، روش دم کردن و اندازه سرو متفاوت است.

کافئین قهوه کمکس چقدر است؟

احتمالاً از این امر آگاه هستید که میزان کافئین موجود در قهوه‌ها را بر اساس یک میلی‌گرم در هر صد میلی‌لیتر اندازه‌گیری می‌کنند. براساس آزمایش‌های مختلف در این زمینه می‌توان گفت که میزان کافئین موجود در صد میلی‌لیتر قهوه کمکس برابر با 68.6 میلی‌گرم است. این رقم در مقایسه با قهوه امریکن پرس بیشتر ولی در مقابل مواردی همچون فرنچ پرس و یا اروپرس کمتر به نظر می‌رسد.

اجزای قهوه ساز کمکس چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که این نوع قهوه ساز دارا چهار بخش مختلف است. بخش ابتدایی که در بالای همه بخش‌ها قرار می‌گیرد همان فیلتر کاغذی است. پس از این بخش به قیمت مربوط به ریختن آب داغ و قهوه می‌رسیم. زیر این قسمت و در بخش بیرونی تسمه چرمی خاصی قرار دارد. در نهایت نیز همان محفظه جمع شدن نوشیدنی قهوه وجود دارد.

سخن پایانی

به جرات می‌توان گفت که نوشیدنی کمکس یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های موجود در جهان به شمار می‌آید که طرف‌داران خاص خود را دارد. در این متن سعی کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که قهوه ساز کمکس چیست و با استفاده از چه وسیله‌ای می‌توان آن را تهیه کرد. البته به این پرسش که روش تهیه نوشیدنی کمکس چیست؟ نیز پاسخ دادیم و گفتیم که در این نوع قهوه‌ساز از فیلترهای کاغذی خاصی استفاده می‌شود. این نوع فیلترها موجب می‌شوند که طعم اصلی قهوه و همچنین عطر بی‌نظیر آن به صورت کامل حفظ شود.

منابع:

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *