معرفی قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی چیست؟ و چرا تا این اندازه محبوب است؟

اتیوپی به عنوان یکی از بخش‌های مهم تولید قهوه در جهان شناخته شده است و برای تولید قهوه‌های باکیفیت بالا مشهور است. قهوه اتیوپی را می‌توان از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین قهوه‌های جهان دانست. در ادامه با دکتر کافی همراه باشید تا بیشتر شما را با تاریخچه و انواع این قهوه محبوب آشنا کنیم.

قهوه اتیوپی چیست؟

قهوه اتیوپی چیست

امروزه قهوه اتیوپی در سرتاسر این کشور، از ارتفاعات هرار تا مناطق پست گامبلا، کشت می‌شود. هر منطقه به لطف عواملی مانند ارتفاع، آب و هوا و ترکیب خاک، طعم منحصر به فردی از قهوه عربیکا را دارد.

یکی از چیزهایی که این قهوه را بسیار خاص می‌کند، نحوه فرآوری آن است. بسیاری از قهوه‌های اتیوپی به‌صورت خشک فراوری می‌شوند، به این معنی که گیلاس‌های قهوه قبل از برداشتن دانه‌ قهوه آن در آفتاب خشک می‌شوند. این به قهوه طعم و عطر منحصر به فردی می‌دهد که با روش‌های دیگر قابل تکرار نیست.

یکی دیگر از عواملی که این قهوه را متمایز می‌کند، نحوه دم کردن و سرو آن است. در اتیوپی، قهوه اغلب درست در مقابل مشتری برشته و دم می‌شود و هر مرحله از فرایند به دقت بررسی می‌شود تا از کیفیت مناسب فنجان کامل اطمینان حاصل شود.

تاریخچه قهوه اتیوپی

تاریخچه قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی که با نام قهوه حبشی نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین قهوه‌های جهان است. تاریخچه این قهوه به قرن نهم باز می‌گردد، افسانه‌ها حاکی از آن است که یک چوپان به نام کالدی متوجه شد که بزهایش پس از خوردن دانه‌های درخت خاص، به طور غیرعادی پرانرژی می‌شوند.

او تصمیم گرفت خودش این دانه‌ها را امتحان کند و به اثرات انرژی زا آنها پی برد. کالدی کشف خود را با راهبان محلی در میان گذاشت آن‌ها نیز شروع به استفاده از این دانه‌ها در اعمال مذهبی خود کردند.

با گذشت زمان، خبر این میوه جادویی در سراسر منطقه پخش شد و مردم شروع به کشت درخت قهوه کردند. قهوه به سرعت به بخش مهمی از فرهنگ و اقتصاد اتیوپی تبدیل شد و کشاورزان به تولید دانه‌های مرغوب افتخار می‌کردند.

در طول قرن 19 و اوایل قرن 20، استعمارگران اروپایی تلاش کردند تا کنترل تولید این قهوه را در دست بگیرند. این امر منجر به درگیری بین اتیوپیایی‌ها و استعمارگران شد و اتیوپیایی‌ها اغلب به مخفی کردن یا از بین بردن محصولات قهوه خود متوسل می‌شدند تا از افتادن آنها به دست ستمگران خود جلوگیری کنند.

علی‌رغم این چالش‌ها، این قهوه همچنان ارزشمند بود و در اواسط قرن بیستم، این کشور صادرات قهوه خود را به سایر نقاط جهان آغاز کرد. امروزه، قهوه مدنظر به دلیل طعم متمایز خود که اغلب به عنوان میوه‌ای و گلی توصیف می‌شود، با نت‌هایی از انواع توت‌ها و مرکبات مشهور است.

انواع قهوه اتیوپی

انواع قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی دارای انواع مختلفی است. به منظور شناخت بیشتر این مدل‌ها قصد داریم در این بخش به صورت مختصر هر یک از آن‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

۱. هرار

این قهوه به خاطر منطقه‌ای در اتیوپی که در آن کشت می‌شود نام‌گذاری شده است. این محصول طعمی غنی، پررنگ و میوه‌ای، با نت‌های زغال اخته و کمی شکلات دارد.

۲. یرگاشفه

قهوه Yirgacheffe که در بخش جنوبی اتیوپی رشد می‌کند، یکی از بهترین قهوه‌های جهان به حساب می‌آید. این قهوه عطر گلی لطیف و طعم پیچیده‌ای دارد که شامل نت‌های مرکبات، انواع توت‌ها و شکلات است.

۳. سیدامو

قهوه سیدامو به خاطر طعم شیرین، میوه‌ای و عطر مناسب خود نظر بسیاری از کاربران را جذب کرده است. این قهوه بادی کافی متوسط و اسیدی داشته و رایحه‌ای از زغال اخته و مرکبات دارد.

۴. لیمو

قهوه لیمو که در جنوب غربی اتیوپی رشد می‌کند، با طعم ملایم، متعادل و اسیدیته دلپذیر آن مشخص می‌شود. بدنه‌ای متوسط و ته‌رنگی آجیلی و شکلاتی دارد.

۵. جیمه

نام این قهوه برگرفته از شهر Djimmah در غرب اتیوپی است که در آنجا کشت می‌شود. قهوه Djimmah دارای طعمی کامل و خاکی با شیرینی لطیف و کمی ادویه است. این محصول اسیدیته کم و رایحهای کمی دودی دارد.

۶. ببکا

این قهوه در منطقه Bebeka در جنوب غربی اتیوپی کشت می‌شود. ساختار این قهوه نیز شبیه به قهوه جیمه است.

۷. غیمبی

قهوه Ghimbi که در بخش غربی اتیوپی رشد می‌کند، به خاطر طعمی مناسب، بادی کافی بالا و اسیدیته پایینش معروف است. عطر این قهوه نیز در بین انواع قهوه اتیوپی بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

۸. لکمپتی

این قهوه در منطقه Lekempti در غرب اتیوپی تولید می‌گردد. این قهوه نیز دارای طعمی متوسط و اسیدی ، با رایحه مرکبات و انواع توت‌ها است.

۹. وولگا

این قهوه که در منطقه Wollega در غرب اتیوپی رشد می‌کند، بادی کافی متوسط و اسیدیته کمی دارد، با طعم آجیل و ادویه‌جات.

۱۰. جیما

نام این قهوه که از شهر جیما در جنوب غربی اتیوپی گرفته شده است. قهوه جیما به دلیل داشتن طعمی متفاوت نسبت به سایر انواع قهوه‌های اتیوپی در کشورهای مختلف بسیار محبوب است.

۱۱. ایلوبابور

نام این قهوه مربوط به ناحیه ایلوبابور در جنوب شرقی اتیوپی است. این محصول عطر و طعمی غلیظ و تنومند با شیرینی لطیف و کمی ادویه دارد. قهوه ایلوبابور معمولاً به صورت خشک پردازش می‌شود که به آن کیفیتی مناسب، عطری طبیعی و میوه‌ای می‌دهد.

۱۲. کفا

این قهوه دارای طعم بی‌نظیری است. قهوه کافا اغلب به صورت مرطوب فراوری می‌شود و به همین دلیل بهتر است که پس از برداشت به سرعت مصرف گردد. امروزه شرکت‌های مختلفی در اتیوپی مشغول به تولید مدل خاص خود از قهوه کفا هستند و آن را به سراسر جهان ارسال می‌‌کنند.

سخن پایانی

قهوه اتیوپی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین قهوه‌های جهان است. تاریخچه غنی، منشأ منحصر به فرد و طعم‌های متمایز آن، این قهوه را برای بسیاری از افراد به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کند در این مقاله سعی کردیم به پرسش قهوه اتیوپی چیست؟ پاسخ کاملی را ارائه دهیم. همان‌طور که گفته شد، شناخت مشخصات قهوه اتیوپی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین گزینه را از بین انواع مختلف این قهوه انتخاب کنید. به طور کلی می‌توان گفت که از بین انواع قهوه مدنظر، هر یک از آن‌ها دارای طعم و عطر منحصر به فرد خود هستند.

منبع: peachcoffeeroasters.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *