بهترین قهوه در دنیا چیست؟

قهوه­ یکی از محصولات خوراکی است که در دنیا طرفداران زیادی دارد. این نوشیدنی محبوب بعد از نفت، دومین محصول بزرگ در جهان محسوب می­شود. تنوع دانه‌های قهوه بسیار بالا است؛ از طعم­ های آن­ها گرفته تا خاصیت­ و نحوه دم­ کردن آن­ها­. وقتی صحبت از معرفی بهترین قهوه دنیا می­شود، گزینه­ های بسیار زیادی برای انتخاب در میان دانه‌های قهوه خوب وجود خواهد داشت.

اگر در هنگام خرید با سوال بهترین قهوه دنیا چیست؟ روبرو می شوید، این مقاله جامع به شما کمک خواهد کرد که آن را پیدا کنید و بتوانید بهترین قهوه را متناسب با سلیقه خود پیدا کنید.

با قهوه بیشتر آشنا شوید

قبل از معرفی انواع قهوه­ در جهان و انتخاب بهترین آن­ها، بهتر است کمی اطلاعات درباره خود قهوه داشته باشید. خاستگاه اولیه این دانه‌های محبوب در کشور اتیوپی است، که گیاهان آن به ­طور طبیعی و فراوان در آن­ منطقه رشد می­کنند. علاوه­ بر مزه و بوی خوشایند آن، قهوه به­ دلیل ویژگی­ها و مزایایی که برای بدن ایجاد می­کند و به‌ویژه، کاهش نیاز به خواب و انرژی زا بودن، در میان انسان­ها بسیار محبوب شده است.

تنها ۸۰ کشور در جهان وجود دارند که شرایط آب و هوایی متناسب با نیاز درختان قهوه را دارند. درحالی‌که در حدود ۵۰ کشور به تولید قهوه در جهان مشغول هستند. دو کشور برزیل و کلمبیا به ترتیب کشورهایی هستند که بیش­ترین میزان قهوه را سالیانه کشت و به دیگر کشورها صادر می­کنند.

طعم قهوه تحت تأثیر عوامل مختلفی؛ مانند شرایط اجتماعی، اقلیمی، ارتفاع از سطح دریا و سایر شرایط رشد قرار می­گیرد؛ بنابراین هنگام تلاش برای تشخیص این­که کدام کشور بالاترین کیفیت دانه‌های قهوه را دارد، باید این شرایط ذکر شده را در نظر بگیرید.

دانه‌های قهوه پس از برداشت برای استفاده باید از مرحله رست (Roast) عبور کنند. در این مرحله دانه‌های قهوه به‌اصطلاح تفت یا بو داده می­شوند. سپس برای آسیاب و در انتها برای دم ­کردن استفاده می شوند. نوع دانه مورد استفاده، محل تهیه آن و نحوه رست شدن آن، بر طعم و عطری که برای نوشیدن خواهد داشت، تأثیر می­گذارد.

ترکیبات درون قهوه با خواص زیادی که دارند، باعث علاقه بیش­تر این افراد به نوشیدن آن و حتی در مواردی منجر به اعتیاد به این ماده شده است (اعتیاد به مصرف قهوه مضرات بسیار جدی را برای بدن به ­وجود می­آورد).

کافئین یکی از این موارد است. کافئین موجود در دانه‌های قهوه از ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی جلوگیری می­کند. به ­همین دلیل افراد زیادی به ­دنبال بهترین قهوه برای نوشیدن هستند تا اثرات زیادتر و مثبت تری را در آن­ها به ­وجود آورد!

به یکی از جالب­ترین خاصیت هایی که با مصرف قهوه البته که به ­اندازه، می­توان اشاره کرد، افزایش طول عمر است. هرچند اطمینان آشکار و مستقیمی در این ­باره هنوز وجود ندارد؛ اما با مزایایی که قهوه به ­همراه دارد، به ­طور قطع می­تواند از دلایل ایجاد سلامتی بالقوه و طولانی مدت و در نتیجه افزایش طول عمر باشد.

به ­عنوان یک نکته در نظر داشته باشید، استفاده از بهترین نوع و نحوه صحیح دم­ کردن آن در تاثیراتی که بیان شد، دخیل هستند. در غیر این­ صورت می تواند مشکلاتی را نیز برای مصرف کنندگان در طول زمان به ­وجود آورد. به­ همین دلیل شناخت بهترین قهوه دنیا، یکی از مهم­ترین مسائلی است که برای شروع مصرف قهوه و یا ادامه آن باید در نظر داشته باشید.

معروف ترین دانه های قهوه در جهان

درخت­ های قهوه متفاوتی در دنیا وجود دارند. در میان آن­ها دو نوع درخت قهوه به ­نام­ عربیکا و روبوستا، از مشهورترین آن­ها هستند. دانه‌های قهوه این دو درخت نیز جزء بهترین ­های قهوه دنیا شناخته‌شده‌اند. این دو در برخی موارد تفاوت­ هایی دارند که باعث شده است در مواردی نسبت به یکدیگر در جایگاه بالاتری قرار گیرند. در ادامه هر کدام به­ صورت مجزا بررسی‌شده است.

عربیکا

عربیکا محبوب ترین نوع دانه­ ای است که برای قهوه استفاده می­شود. علاقه‌مندان به قهوه این نوع را به ­دلیل برتری طعمی که دارد، در اولویت خود قرار می­دهند. طعم قهوه عربیکا به ­نوعی شیرین­تر است و برای مصارف مستقیم گزینه ­ای بسیار خوبی است. دانه‌های درخت عربیکا معمولاً برای قهوه سیاه استفاده می­شود. خواستگاه اصلی کشت عربیکا در اتیوپی است.

اکثر افراد با توجه به میزان تاثیر قهوه روی بیدار نگه‌داشتن و انرژی که ایجاد می­کنند، آن را به ­عنوان قهوه ه­ای خوب تلقی می­کنند. در این صورت مقدار کافئین موجود در دانه‌های قهوه این میزان را مشخص می­کنند. با این وجود کافئینی که در دانه‌های عربیکا وجود دارد، به نسبت نوع دیگر آن یعنی روبوستا زیاد نیست؛ اما همچنان در جایگاه محبوب ترین نوع دانه قهوه قرار دارد.

قهوه به ­دلیل داشتن آنتی ­اکسیدان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. میزان این خاصیت در دانه‌های قهوه، به نسبت مدت زمانی که رست می­شوند و رنگ تیره یا روشنی به خود می­گیرند، متغیر خواهد بود.

روبوستا

جایگاه دوم معروف­ترین نوع دانه‌های قهوه، به دانه قهوه روبوستا تعلق می­گیرد. این نوع بیش­تر در اندونزی و ویتنام کشت می­شود. در مقایسه با عربیکا، ارزان­تر و کیفیت کم­تری دارد؛ زیرا پرورش و رشد روبوستا آسان­تر انجام می­گیرد.

کنترل کافئین با تمام مزایایی که دارد، موضوع بسیار مهمی است که در انتخاب نوع دانه‌های قهوه، باید به آن بسیار توجه داشته باشید. برای این منظور از طریق میزان رست کردن دانه ها می توانید مقدار اثرگذاری کافئین موجود در قهوه را در دست داشته باشید.

این در حالی است که قهوه هایی که از دانه روبوستا تهیه می شوند، کافئین بیش­تری دارند. در نتیجه در زمینه تاثیر گذاری قوی تر از عربیکا عمل خواهند کرد. به ­طور کلی دانه‌هایی که میزان رست آن­ها در حد رنگ روشنی خواهد بود، مقدار کافئین کم­تری دارد.

طعم این نوع از قهوه ها تلخ تر و اکثراً در قهوه هایی مانند اسپرسو و مخلوط قهوه­ فوری استفاده می­شود. با این وجود روبوستا را سالم­تر از عربیکا می­دانند؛ زیرا دانه‌های رست شده آن در حد بسیار کمی با رنگ روشن، به نسبت دانه‌های رست نشده عربیکا حاوی آنتی اکسیدان دو برابری هستند. به همین دلیل برای بیمارانی که مبتلا به آسم و عفونت هستند، نوشیدن این قهوه پیشنهاد می­شود.

لیستی از معروف­ترین و بهترین قهوه ها در دنیا

قهوه هایی که در ادامه معرفی می شوند، جزء معروف­ترین قهوه و پرمصرف ترین نوع آن محسوب می شوند. همچنین برای آشنایی بهتر با آن­­ها، اطلاعات جزئی درباره هر کدام از انواع قهوه ها نیز آورده شده است. به­ عنوان یک تذکر باید یادآور شود که قهوه ای که تحت عنوان بهترین معرفی خواهد شد، در نظر برخی از افراد  ممکن است متفاوت باشد.

قهوه بلو مانتین جامائیکا (Jamaica Blue Mountain)

همان­طور که از نام آن پیداست، این قهوه در کوه­های جامائیکا رشد می­کند. در طول چند دهه گذشته، قهوه بلو مانتین جامائیکا شهرتی پیدا کرده است که آن را به یکی از گران­ترین و مرغوب ترین قهوه های جهان تبدیل کرده است. به ­همین دلیل نیز حجم تولیدی آن در سال محدود است و درصد زیادتر از همان مقدار نیز، به کشورهای دیگر صادر می­شود.

کافئین موجود در این نوع قهوه بسیار قوی است. به ­دلیل طعم ملایم و شیرین خاصی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بلو مانتین می­تواند بهترین گزینه برای مکان معروف ترین قهوه در دنیا باشد.

قهوه گیشا (Gesha)

در لیست معروف ترین قهوه دنیا، قهوه گیشا که در پاناما کشت می شود، قرار دارد. پایه این نوع قهوه دانه‌های عربیکا است. ویژگی­های خاک و شرایط آب و هوایی منطقه، به این دانه‌های قهوه گیشا ظرافت منحصربه‌فردی در جهان می­بخشد.

کشت این نوع قهوه فقط به پاناما قطع نمی­شود؛ بلکه در کشورهای دیگری که برای رشد قهوه مناسب هستند نیز، دانه‌های گیشا دیده می­شوند. با این وجود معتبرترین نوع آن در پاناما یافت می­شود.

عطر قهوه گیشا بی­نظیر است و آن را غیر قابل باور توصیف می­کنند. به ­دلیل تعادل در طعم بسیار شیرین و اسیدی بودن آن، یکی از محبوب ترین گزینه ها برای نوشیدن قهوه است. به ­دلیل تقاضای زیادی که دارد، قیمت این نوع قهوه بسیار گران است.

قهوه پی بری ( Peaberry )

قهوه Peaberry تانزانیا یک نوع قهوه نادر آفریقایی است. دانه‌های قهوه پی بری به‌آرامی برشته‌شده‌اند و طعم نسبتاً غنی در هنگام دم­کردن آن ایجاد می­کنند. این نوع قهوه از دانه‌های عربیکا با رست و میزان اسیدی بودن متوسطی روانه بازار می­شوند. طعم و بوی قهوه پی بری ماندگار و غالباً رگه هایی از طعم نارگیل، آناناس و دیگر مرکبات را نشان می­دهد.

قهوه کلمبیا

قهوه کلمبیا در صنعت قهوه شهرت خوبی دارد. همچنین سومین نوع تولید قهوه در جهان است. کلمبیا از بزرگ­ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قهوه است. کیفیت بالای قهوه های کلمبیایی باعث شده است که از مرغوب ترین قهوه های جهان شود. دو عامل کیفیت و کمیت در این نوع قهوه به وفور دیده می­شود.

دلیل مرغوبیت قهوه کلمبیایی این است که دانه‌های قهوه به صورت دستی کشت می شود؛ به همین دلیل نیز قهوه هایی که کاملاً رسیده­اند را برای تهیه این نوع قهوه برداشت می­کنند. کلمبیا یکی از تنها کشورهایی است که 100 درصد دانه‌های عربیکا تولید می­کند. قهوه کلمبیایی به دلیل طعم مشهور در جهان محبوبیت زیادی دارد.

قهوه عاج­ سیاه

جایگاه این قهوه در لیست بهترین قهوه های دنیا همیشگی است. قهوه عاج سیاه از دانه‌های قهوه عربیکا تولید می‌شود. این نوع قهوه پس از خوردن و دفع فضولات حیوانی فیل ساخته می­شود. قهوه بلک ایوری فقط در کشور تایلند تولید می شود. طعم این قهوه به ­دلیل عبور از روده حیوان، تلخی زیادی ندارد و منحصربه‌فرد خواهد شد.

به ­دلیل نحوه تولید آن، این قهوه نسبت­ به تمام انواع قهوه های دیگر کمیاب است و به‌سختی تهیه می­شود. این قهوه درحالی‌که از گران­ترین قهوه های جهان محسوب می­شود؛ طرفداران خاص خود را دارد.

قهوه مخلوط سیاه

این نوع قهوه رقیب قوی برای بهترین دانه‌های قهوه در جهان، در کنار دیگر قهوه هایی که معرفی شد، محسوب می­شود. قهوه مخلوط بلک از مخلوطی از قهوه آسیاب شده از 70 درصد عربیکا، 30 درصد دانه‌های روبوستا از برزیل، نیکاراگوئه، مکزیک، گواتمالا و هند تولید شده است. ترکیبات این قهوه برای نوشیدنی­های اسپرسو استفاده می­شود. این دانه­ ها را برای مصرف به­ صورتی ایده­‌آل و مناسبی برشته می­کنند.

دانه‌های قهوه­ایی که معرفی شدند، هر کدام به عنوان بهترین قهوه دنیا شناخته می شوند! تنها بسته به افرادی که آن­ها را استفاده می­کنند، می­توان آن­ها را اولویت بندی کرد؛ اما می­توان قهوه عربیکا را به­ عنوان محبوب ترین دانه قهوه و انواعی که از آن مشتق می­شوند را به ­عنوان بهترین قهوه از نظر اکثر افراد دانست.

نوشیدنی هایی بر پایه بهترین قهوه های دنیا

با همان دانه ها و انواع قهوه هایی که تاکنون معرفی‌شده­‌اند، نوشیدنی­‌های متنوعی ساخته می­شود. این تفاوت‌­ها در نوع دانه ­ای که به کار گرفته می­شوند و نحوه دم­ کردن آن­ها، خود را نشان می­دهند. در ادامه برخی از مشهورترین نوشیدنی‌­های قهوه معرفی‌شده‌اند.

لاته

این نوشیدنی کلاسیک از اسپرسو و مقداری شیر و فوم تشکیل شده است. محبوب­ترین نوشیدنی قهوه موجود، لاته است که پیشنهاد می­­شود آن را با همان ساختار خود میل کنید؛ زیرا به­ دلیل وجود شیر در آن، طعم شیرین تری به ­نسبت اسپرسو دارد؛ بنابراین افزودنی دیگری یا طعم­های دیگر آن را جایگزین طعم طبیعی نکنید.

کاپوچینو

کاپوچینو (Cappuccino) بر پایه اسپرسو مانند لاته است. فوم موجود در آن نسبت به لاته بیش­تر است. این نوشیدنی نیز طرفداران زیادی دارد که منجر به ساخت پودرهای آماده و قابلیت تهیه فوری آن شده است. خلاف لاته، با استفاده از طعم‌دهنده‌های دیگری می­توان تجربه خوشمزه­ای از این نوع نوشیدنی قهوه داشت.

آمریکانو

آمریکانو با طعمی مشابه قهوه سیاه، از یک شات اسپرسو رقیق‌شده در آب داغ تشکیل شده است.

اسپرسو

یک شات اسپرسو (Espresso) از همان مقدار نوع قهوه قوی­تر است؛ اما چرا؟ واضح است که هیچ تفاوتی در مورد خود دانه‌ها وجود ندارد. وقتی دانه‌ها برای تهیه اسپرسو استفاده می‌شوند، ریزتر آسیاب می‌شوند و نسبت پودر به آب بیش­تر از آنچه برای قهوه استفاده می‌شود، دم می‌شوند. در نتیجه یک مایع غلیظ تر و با طعمی تلخ تر و پررنگ‌ تر ایجاد می­شود.

برخی از افراد یک شات اسپرسو را به‌تنهایی سرو می­کنند. در باقی موارد نیز به ­عنوان پایه بیش­تر نوشیدنی‌­های قهوه مانند لاته و ماکیاتو و کاپوچینو استفاده می­شود.

ماکیاتو

ماهیت این قهوه نیز مانند لاته است و از اسپرسو ساخته شده است. تفاوت این نوع از قهوه با سایرین، استفاده از لایه فوم بسیار کم و سطحی است. قهوه ماکیاتو برای افرادی که چیزی مابین لاته و کاپوچینو می­خواهند، بهترین قهوه انتخابی خواهد بود.

موکا

نوشیدنی موکا، یک نوشیدنی اسپرسو شکلاتی با شیر بخار پز و فوم است. موکا را می­توان ترکیبی از کاپوچینو و شکلات دانست.

ریسترتو

Ristretto یک شات اسپرسو است. در تهیه آن از آب گرم کم­تری استفاده می­کنند که طعم شیرین تری در مقایسه با طعم تلخ یک شات اسپرسو خالی را ایجاد می­کند. در نهایت اسپرسویی غلیظ­تر و تیره­تر ساخته خواهد شد.

قهوه بولت پروف

این قهوه نیز به تازگی بسیار محبوب شده است و همچنان بر پایه اسپرسو تهیه می­شود. اسپرسو، کره و روغن، مواد تشکیل‌دهنده این قهوه هستند. طعم آن به نوعی خامه ای شیرینی است که برای دوستداران قهوه های شیرین بدون مواد مصنوعی، بسیار انتخاب مناسبی خواهد بود.

کلام آخر

این سؤال که بهترین دنیا چیست؟ پاسخ مشخص و قطعی نخواهد داشت. همان ­گونه که پس از مطالعه این راهنما جامع دریافتید، بهترین قهوه دنیا را شخص خود شما تعیین می­کند. ترجیحات و سلیقه ای که هر فرد در طعم و نحوه تهیه قهوه و ویژگی که هر نوع دانه قهوه دارد، روی تصمیم‌گیری و انتخاب آن­ها تاثیر می­گذارد.

هر فردی با توجه به نتیجه‌­ای که از نوشیدن این قهوه ها انتظار دارد؛ مانند سلامتی، کاهش وزن، تاثیر بر بی خوابی و انرژی زایی، با انتخاب مناسب ترین آن­ها، بهترین قهوه را برای خود پیدا خواهد کرد.

منابع:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *