فرق قهوه ترک و اسپرسو چیست؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که بخواهید با فرق قهوه ترک و اسپرسو آشنا شوید. این دو مدل قهوه را می‌توان از پرطرف‌دارترین قهوه‌های حال حاضر دانست. هر دو آن‌ها دارای طعم، عطر، بو، سبک سرو و مشخصات خاصی هستند که موجب شده تا محبوبیت بالایی را به دست بیاورند. اکثر قهوه‌خور های حرفه‌ای، به‌سادگی تفاوت قهوه اسپرسو و ترک را تشخیص می‌دهند.

اما اگر شما جزو افرادی هستید که همچنان زیاد آشنایی با قهوه و طعم‌های مختلف آن ندارید، شاید شناخت آن‌ها برای شما کمی سخت شود. ما قصد داریم تا در این مطلب به‌صورت کامل دست به مقایسه قهوه ترک و اسپرسو زده و شما را با تفاوت‌ها و فرق آن‌ها با یکدیگر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با قهوه اسپرسو

برای آن که هرچه بهتر با فرق قهوه ترک و اسپرسو آشنا شوید، اجازه دهید تا در ابتدا قهوه اسپرسو را به شما معرفی کنیم. اسپرسو در واقع یک مدل سبک به‌خصوص دم‌کردن قهوه است که اصالتی ایتالیایی دارد. قهوه‌ای که بدین شیوه آماده و سرو می‌شود، رنگ سیاه تندی خواهد داشت. متخصصان معتقد هستند که قهوه اسپرسو در سال 1901 به وجود آمده است.

برای تهیه قهوه اسپرسو، نیاز به دانه‌های بسیار ریز و آسیاب شده وجود دارد. همچنین باید اشاره کرد که اسپرسو به‌عنوان پایه‌ای برای سبک‌های دیگر قهوه، مانند لاته، کاپوچینو و … عمل می‌کند. رفته‌رفته، فرق قهوه ترک و اسپرسو برای شما نمایان خواهد شد. اسپرسو به دلیل کافئین بسیار بالای خود، شهرت پیدا کرده است و می‌تواند شما را برای یک روز کاری سخت، آماده کند.

برای تهیه اسپرسو، نیاز است تا درحالی‌که آب در دمای 90 درجه در حال جوش است، فشار بالایی تا حدود 1000 کیلوپاسکال اعمال کرده و آن را از میان‌دانه‌های قهوه آسیاب شده، عبور دهید. البته که برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند دستگاه اسپرسوساز نیز کمک بگیرید. همچنین باید اشاره کرد که قهوه اسپرسو، در مقایسه با سایر قهوه‌ها، دارای چگالی بیشتری است.

آشنایی با قهوه ترک

برای درک فرق قهوه ترک و اسپرسو، حال نوبت به معرفی قهوه ترک رسیده است. قهوه ترک یکی از آن دست قهوه‌هایی است که تاریخچه طولانی دارد. برخی از افراد معتقد هستند که این قهوه در سال 1500 توسط مردمان ترکیه، مورداستفاده قرار می‌گرفته است. جالب است بدانید که این مدل از قهوه، به بخشی از میراث‌فرهنگی کشور ترکیه نیز بدل شده است.

شاید اگر دست به مقایسه قهوه ترک و اسپرسو بزنیم، باید به همین تفاوت در تاریخ آن‌ها نیز اشاره کرد. البته که فرق قهوه اسپرسو با ترک، چیزهای دیگری نیز است. همان‌طور که برای تهیه قهوه اسپرسو به ابزار به خصوصی نیاز بود، برای تهیه یک فنجان قهوه ترک نیز، به یک ظرف مخصوص به نام قهوه‌جوش، جذوه یا cezve نیاز دارید.

برای همین باید دانه‌های آسیاب شده قهوه را درون جذوه ریخته و اجازه دهید تا قهوه به جوش بیایید. زمانی که قهوه حاضر شد، می‌توانید بسته به‌دلخواه خود، به آن شکر اضافه کرده و برای پذیرایی از مهمانان خود، از فنجان‌های مخصوص آن استفاده کنید. البته دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه قهوه ترک وجود دارد. برای مثال، برخی از افراد ممکن است ادویه‌های خاصی مانند دارچین به آن اضافه کنند.

فرق قهوه ترک و اسپرسو در چیست؟

اکنون که به‌صورت کامل با قهوه ترک و اسپرسو آشنا شدید، شاید شما هم بتوانید فرق میان آن دو را حدس بزنید. تفاوت قهوه ترک و اسپرسو در موارد بسیار زیادی است. به‌نحوی‌که بعد از اطلاع‌یافتن از آن‌ها، ممکن است تعجب کنید! اولین مقایسه قهوه ترک و اسپرسو که شاید بیشتر از همه برای طرف‌داران قهوه اهمیت دارد، مقایسه بین میزان کافئین آن‌ها است.

بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند بدانند که کافئین قهوه ترک بیشتره یا اسپرسو. باید اشاره کرد که در یک فنجان قهوه ترک، حدود 50 میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این در حالی است که یک شات دبل اسپرسو چیزی بین 58 تا 185 میلی‌گرم کافئین حضور دارد. پس اگر بخواهیم تفاوت قهوه ترک و اسپرسو را از منظر میزان کافئین بررسی کنیم، اسپرسو با اختلاف اندکی، پیروز میدان است.

اما میزان کافئین، تنها تفاوت موجود بین قهوه ترک و اسپرسو نیست. اگر نیاز به مقایسه قهوه ترک و اسپرسو وجود داشته باشد، بهتر است آن را از منظرهای زیر نیز بررسی کنیم:

آسیاب

یکی از تفاوت‌های موجود بین قهوه ترک و اسپرسو، میزان آسیاب دانه‌های قهوه است. قهوه ترک نیاز به آسیب ریز دارد. شما می‌توانید از آسیاب‌های دستی موجود در منزل نیز برای آسیاب‌کردن دانه‌های آن، استفاده کنید.

این در حالی است که مقدار آسیاب دانه‌های قهوه اسپرسو به نوع دانه و همچنین قهوه‌ساز شما بستگی خواهد داشت. بهتر است تا برای تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو، دانه‌های آن را دقیقاً پیش از تهیه، آسیاب کنید.

رست

منظور از رست (Roast) قهوه، فرایند پختن و برشته کردن قهوه است. فرق قهوه ترک و اسپرسو در نوع رست دانه‌های آن هم نهفته است. با این که می‌توان از رست‌های مختلف برای تهیه یک فنجان اسپرسو استفاده کرد، اما ازآن‌جهت که این قهوه به یک خامه مناسب نیاز دارد، بهتر است تا از رست با درجه مدیوم استفاده کنید.

برای انتخاب رست مناسب قهوه ترک، ابتدا باید به نوع دانه‌های قهوه توجه کنید. بااین‌وجود، می‌توان از مدیوم رست و لایت رست برای تهیه قهوه ترک استفاده کرد.

دم‌آوری

در ادامه صحبت در خصوص تفاوت قهوه ترک و اسپرسو، این بار نوبت به زمان دم‌آوری آن‌ها رسیده است. زمان تهیه قهوه ترک، بین 7 تا 10 دقیقه است. درحالی‌که زمان دم‌کشیدن اسپرسو تنها 20 تا 30 ثانیه خواهد بود. ازاین‌رو قهوه اسپرسو در زمان بسیار کوتاه‌تری در مقایسه با قهوه ترک، حاضر خواهد شد.

حال اگر می‌خواهید در یک نگاه تفاوت قهوه ترک و اسپرسو را مشاهده کنید، بهتر است تا نگاهی به جدول زیر بیندازید:

قهوه ترک

قهوه اسپرسو

آسیاببه‌صورت ریزبسته به دانه و قهوه‌ساز
رستمدیوم رست، لایت رستمدیوم رست
دم‌آوری7 تا 10 دقیقه20 تا 30 ثانیه

نتیجه‌گیری

قهوه ترک و اسپرسو دو مدل از قهوه‌های بسیار پرطرف‌دار و محبوب هستند. اگر شما هم جزو افرادی باشید که زیاد با قهوه‌ها آشنایی ندارید، نمی‌توانید به‌سادگی فرق قهوه ترک و اسپرسو را از یکدیگر تشخیص دهید. خواستگاه قهوه اسپرسو، ایتالیا است. درحالی‌که قهوه ترک مخصوص کشور عثمانی یا ترکیه امروزی است.

البته که تفاوت قهوه ترک و اسپرسو به موارد دیگری نیز تعمیم داده می‌شود. برای مثال، دانه‌های قهوه ترک به‌صورت ریز آسیاب می‌شوند. حال‌آنکه دانه‌های قهوه اسپرسو بسته به نوع دانه و دستگاه قهوه‌ساز، درجه آسیاب متفاوتی دارد. از سوی دیگر، رست قهوه ترک، مدیوم رست و لایت رست است؛ اما برای قهوه اسپرسو بهتر است تا از مدیوم رست استفاده شود.

از نظر دم‌آوری نیز می‌توان دست به مقایسه قهوه ترک و اسپرسو زد. قهوه ترک برای دم آوردن، نیاز به 7 تا 10 دقیقه زمان دارد. حال آن که قهوه اسپرسو در 20 تا 30 ثانیه دم می‌آید. حال که با فرق قهوه ترک و اسپرسو آشنا شدید، می‌توانید دست به یک انتخاب مناسب با سلیقه و ذائقه خود بزنید.

منبع:

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *