فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز

همه چیز درباره تفاوت قهوه‌ ساز و اسپرسو ساز

درباره تفاوت قهوه‌ ساز و اسپرسو ساز می‌توان موارد متعددی را در نظر داشت. این دو دستگاه کاربردی جهت تهیه انواع نوشیدنی‌ قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با در نظر داشتن کاربرد و تنوع این نوع وسایل درست کردن قهوه، جهت آشنایی بیشتر لازم است درباره تفاوت آن‌ها و نوع کاربری که دارند اطلاعاتی در اختیار داشته باشید. در ادامه این مطلب می‌توانید برای بررسی تفاوت‌ها، کاربرد و مقایسه قهوه‌ساز و اسپرسوساز با دکتر کافی همراه باشید.

مقایسه قهوه ساز و اسپرسو ساز؛ کدام بهتر است؟

تفاوت قهوه‌ ساز و اسپرسو ساز

باید در نظر داشت که تفاوت ساختار و عملکرد این دو دستگاه، موجب بروز سایر تفاوت‌های مشهود در آن‌ها می‌شود. در ادامه به سایر تفاوت‌های دستگاه اسپرسو‌ساز و قهوه‌ساز اشاره شده است:

  1. مصرف نوع دانه قهوه‌های متمایز
  2. تمایز در میزان غلظت و کافئین قهوه 
  3. متمایز در ظرفیت مخزن
  4. تفاوت در تنوع نوشیدنی‌ها 
  5. متمایز در زمان مورد نیاز برای تهیه قهوه 
  6. تفاوت قیمت دستگاه اسپرسو‌ساز و قهوه‌ساز

1. مصرف نوع دانه قهوه های متمایز

فرق نوع دانه قهوه در اسپرسو ساز و قهوه ساز

دانه قهوه‌های مورد نیاز برای قرار دادن در داخل قهوه‌ساز‌ ها، نیازمند به آسیاب بسیار ریزی نخواهند بود. به همین علت می‌توان از دانه قهوه‌های درشت نیز برای تهیه یک فنجان نوشیدنی توسط قهوه ساز‌ استفاده کرد.  

در‌ مقابل برای تهیه هر نوع نوشیدنی بر پایه قهوه توسط دستگاه اسپرسوساز نیاز به آسیاب ریز دانه‌های قهوه خواهد‌بود. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت: در دستگاه‌های اسپرسوساز برای دریافت عصاره بهتر لازم است دانه‌های قهوه به صورت پودری آسیاب شوند.

2. تمایز در میزان غلظت و کافئین قهوه

تفاوت میزان غلظت و کافئین قهوه در قهوه ساز و اسپرسو ساز همانطور که اشاره شد، یکی از انواع تفاوت قهوه‌ ساز و اسپرسو میکر در میزان غلظت و کافئین نوشیدنی تهیه شده است. فنجان قهوه اسپرسو تهیه شده با دستگاه اسپرسوساز دارای غلظت بسیار بیشتر و بافت بهتری است. همچنین این نوع قهوه از سایر نوشیدنی‌های مشابه کمی تلخ تر است و درصد کافئین بسیار بالایی دارد.

در مقابل یک فنجان قهوه تهیه شده با قهوه ساز دارای غلظت کمتر و کیفیت پایین‌تری است. لازم به ذکر است که کافئین موجود در یک فنجان قهوه معمولی بین ۹۵ تا ۱۶۵ میلی گرم خواهد بود در صورتی که یک شات اسپرسو حاوی ۳۷۵ تا ۵۲۰ میلی گرم کافئین است.

3. تفاوت در ظرفیت مخزن ها

تفاوت در ظرفیت مخزن های قهوه ساز ها و اسپرسو ساز ها

از سایر تفاوت‌های دو دستگاه اسپرسو ساز و قهوه ساز می‌توان به گنجایش مخزن آب آن‌ها اشاره کرد. دستگاه قهوه‌ساز این قابلیت را دارد که در هر بار استفاده حجم زیادی از نوشیدنی را در اختیار افراد قرار دهد. در واقع به صورت دقیق‌تر می‌بایست اشاره کرد که هر فنجان قهوه تهیه شده توسط قهوه ساز حدود ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر حجم دارد؛ این مقدار برای اسپرسو ساز از ۳۰ تا ۶۰ میلی لیتر خواهد بود.  

4. تنوع در نوشیدنی ها

مقایسه تنوع در نوشیدنی ها در اسپرسو ساز و قهوه ساز

یکی از بزرگترین مزیت‌های دستگاه اسپرسوساز، تهیه انواع قهوه های سرد و گرم است. به همین علت استفاده از دستگاه اسپرسوساز در بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها رواج دارد. البته با در نظر داشتن کاربرد این محصول باید در نظر داشت که ساختار آن از عملکرد پیچیده‌ای پیروی می‌کند.

در مقابل قهوه‌ساز عملکرد بسیار محدودتری دارد، به گونه ای که تنها می‌تواند نوع خاصی از قهوه همچون قهوه فرانسه را در اختیار افراد قرار دهد. بنابراین میزان قابلیت و تنوع در نوشیدنی‌ها از مهم‌ترین تفاوت قهوه‌ ساز و اسپرسو ساز به شمار می‌آید.

5. تفاوت در زمان مورد نیاز برای تهیه نوشیدنی 

زمان مورد نیاز برای تهیه نوشیدنی در قهوه ساز و اسپرسو ساز

ساختار متفاوت دستگاه‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز موجب بروز تفاوت در سرعت عملکرد آن‌ها نیز می‌شود. به گونه‌‌ای که یک شات اسپرسو تهیه شده توسط دستگاه اسپرسوساز بسیار سریع و کمتر از ۱ دقیقه آماده می شود. در مقابل دستگاه قهوه ساز برای تهیه قهوه به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. با در نظر داشتن سرعت کم دستگاه قهوه ساز و محدودیت کاربری آن بسیاری از افراد تمایل به تهیه دستگاه اسپرسوساز خواهند داشت.

6. مقایسه کاربری دستگاه اسپرسوساز و قهوه‌ساز

کاربرد دستگاه اسپرسوساز و قهوه‌ساز

 با در نظر داشتن محدودیت ساختاری و کاربری در دستگاه‌های قهوه‌ساز، دور از انتظار نیست که این نوع محصولات فاقد عملکرد پیچیده‌‌ای باشند. در مقابل دستگاه‌های اسپرسو‌ساز دارای پیچیدگی بسیار زیادی هستند؛ این نوع دستگاه‌ها دارای انواع نیمه اتوماتیک و اتوماتیک خواهند بود. همچنین باید اشاره کرد که دستگاه‌های اسپرسو‌ساز دارای تنوع بسیار بیشتری هستند.

7. بررسی تفاوت قیمت قهوه‌ساز و اسپرسو ساز

تفاوت قیمت قهوه‌ساز و اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسوساز از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. همچنین ساختار این محصول دارای پیچیدگی‌های متعددی است که موجب افزایش تنوع کاربری آن می شود. در مقابل دستگاه قهوه‌ساز دارای قابلیت‌ها و کاربردهای محدودتری است. به همین علت از هزینه بسیار کمتری نیز برخوردار خواهد بود. دستگاه‌های قهوه ساز مناسب برای مصارف خانگی هستند؛ البته می‌بایست ذکر کرد که دستگاه اسپرسوساز نیز دارای نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک و خانگی متعددی است.

مهم ترین فرق بین قهوه ساز و اسپرسو ساز چیست؟

فرق قهوه ساز و اسپرسو ساز

دستگاه‌های قهوه‌ساز و اسپرسو‌ساز دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. همانطور که مشهود است، اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت این دو دستگاه کاربردی در شیوه عملکرد آن‌ها است. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت: اسپرسوساز جهت تهیه یک شات قهوه اسپرسو، آب درحال جوش را با فشار از قهوه‌های آسیاب شده عبور می دهد. این روند آماده سازی نوشیدنی، موجب افزایش غلظت و عطر اسپرسو خواهد شد.

در مقابل عملکرد قهوه‌ساز به  گونه‌ای است که تنها قهوه آسیاب شده را با مقداری آب بسیار داغ ترکیب می‌کند. سپس ترکیب نام برده از طریق یک فیلتر به داخل لیوان منتقل می‌شود.

خلاصه مطالب 

تفاوت قهوه‌ ساز و اسپرسو ساز با توجه به ساختار و کاربرد متمایز آن‌ها تعیین می‌شود. با در نظر داشتن تنوع کاربری دستگاه اسپرسوساز دور از انتظار نیست که این محصول از تقاضا و قیمت بیشتری برخوردار باشد. با این حال بسیاری از افراد با توجه به سلیقه شخصی خود تمایل به استفاده از یک دستگاه قهوه‌ساز مرغوب دارند.

منبع: nespresso

3.7/5 - (4 امتیاز)

سوالات متداول

  • اصلی ترین تفاوت قهوه‌ساز و اسپرسوساز در چیست؟

    مهم ترین فرق قهوه‌ساز و اسپرسوساز در روند دم آوری قهوه و عملکرد متفاوت آن ها است.

  • آیا قیمت دستگاه اسپرسوساز بیشتر از قهوه‌ساز است؟

    بله، با در نظر داشتن تنوع کاربری و ساختار پیچیده دستگاه‌های اسپرسوساز، قیمت بالا آن‌ها به نسبت دستگاه‌های قهوه‌ساز دور از انتظار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *