آشنایی با انواع قهوه جوش

قهوه یکی از نوشیدنی‌های خوش‌طعم و پرطرفدار در سراسر جهان است. اغلب افرادی که به نوشیدن قهوه علاقه دارند، معمولاً با قهوه‌ جوش آشنایی داشته و حتی یکی از آن‌ها را نیز در خانه خود دارند. قهوه جوش‌ها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید بر اساس تعداد فنجان و حجم استفاده خود، می‌توانید یکی از انواع قهوه جوش را انتخاب کرده و تهیه کنید. با ما همراه شوید تا انواع قهوه جوش ها را به طور خلاصه برایتان شرح دهیم.

معرفی انواع قهوه جوش

به‌طورکلی می‌توان دستگاه‌های قهوه جوش را به مدل‌های زیر تقسیم کرد:

  • موکاپات
  • قهوه ساز فیلتری
  • قهوه ساز قوری هاریو
  • جذوه
  • فرنچ پرس
  • اسپرسو ساز
  • قهوه جوش برقی

که در ادامه مطلب انواع آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

موکاپات

یکی از انواع قهوه جوش رایج و مرسوم برای جوشاندن قهوه، قوری قهوه یا موکاپات است‌. این دستگاه نخستین مرتبه در سال 1933 ساخته شد و در کشورهای آمریکای لاتین و اروپا بسیار مورد توجه قرار گرفت. قهوه‌های تهیه شده با قهوه ساز موکاپات غلظت بالایی داشته و مقداری کف دارند که از خصوصیات و نشانه‌های آن‌ها است.

نحوه عملکرد موکا اکسپرس کمی شبیه دستگاه اسپرسو ساز است. چرا که در هر دو فشار بخار آب با عبور از میان پودر قهوه موجب تهیه قهوه می‌گردد.

قوری موکا (Moka pot)، از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول مخزن پایینی قهوه جوش است، که برای ریختن آب تعبیه شده و نباید هوا به داخل آن نفوذ کند. قسمت دوم، برای ریختن قهوه است که فیلتری شبیه به قیف دارد و پایین آن درون آب قرار می‌گیرد. سومین قسمت، مخزن یا قوری که قهوه تهیه شده به درون آن می‌ریزد.

قهوه جوش فیلتری

قهوه جوش فیلتری که با عنوان قهوه جوش قطره‌ای اتوماتیک نیز شناخته می‌شود؛ از انواع قهوه جوش است که اولین بار در سال 1954 در آلمان به ثبت رسید. با گذشت زمان این قهوه‌ جوش به مرور در سال 1970 جانشین فرنچ پرس شد.

یکی از مزایای قهوه ساز فیلتری این است که کار با آن بسیار راحت و آسان است و همچنین امکان خطای چندانی در حین کار با آن وجود ندارد؛ زیرا فرایند دم کردن و جوش آوردن قهوه به طور خودکار انجام می‌شود.

از معایب این دستگاه می‌توان به چسبیدن پودر قهوه به دور فیلتر و مصرف نشدن کامل آن اشاره کرد که به مرور زمان در مدل‌های بعدی برطرف شده است.

طرز کار این دستگاه به شکلی است که ابتدا دانه‌های‌ قهوه ‌را به خوبی آسیاب می‌کند. اگر فیلتر قیفی دارید، باید دانه‌هایتان را کمی ریزتر آسیاب کنید و اگر فیلتر ته‌صاف دارید دانه‌هایتان را کمی بزرگ‌تر آسیاب کنید.

سپس دستگاه را روشن کنید تا قوری به خوبی گرم شود. به ازای هر ۱۲۰ میلی‌لیتر آب، ۷ گرم پودر قهوه‌ آسیاب‌شده را درون فیلتر بریزید. فیلتر را برداشته و کمی تکان دهید تا پودر قهوه در همه جای آن را به یک اندازه پخش شود.

قهوه جوش قوری هاریو

قوری سرو قهوه هاریو از دیگر انواع قهوه جوش است، که برای دم کردن سرد قهوه، همراه با ظرافت‌های مهندسی کلاسیک طراحی و تولید شده‌ است؛ تا این اطمینان حاصل شود که از تک‌تک ذرات قهوه موجود در صافی، حداکثر طعم ممکن استخراج و تهیه می‌شود

برخلاف دیگر قوری‌های فشاری، این قوری می‌تواند با استفاده از آب ولرم یا آبی که با دمای محیط برابر باشد، طی 12 الی 24 ساعت قهوه را به روش سرد دم ‌کند. قوری‌های بزرگ‌تر تا 4 فنجان قهوه گنجایش دارند.

برای دم کردن قهوه با قوری قهوه ساز هاریو، ابتدا قهوه‌ آسیاب شده درشت را در صافی نایلونی بریزید تا آن را پر کند. سپس آب تصفیه شده‌ خنک یا هم دمای اتاق را روی قهوه‌ آسیاب شده بریزید.

بسته به نظر و خواسته خودتان می‌توانید بین 12 تا 24 ساعت صبر کنید تا قهوه به خوبی خیس بخورد. قهوه‌ دم کشیده‌ به دست آمده را می‌توانید تا یک ماه در یخچال نگهداری کنید.

قهوه جوش جذوه

قهوه جوش جذوه، از دیگر انواع قهوه جوش است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد، و در بین قهوه دوستان بسیار محبوب است. این قهوه جوش را با نام‌ ایبریک نیز می‌شناسند که در زبان ترکی ایبریک را پارچ و جذوه را گلدان معنا می‌کنند.

اگر تا امروز قهوه ترک را به کمک شیر جوش درست می‌کردید؛ به شما توصیه می‌کنیم از این به بعد از آن را کنار بگذارید و فقط برای گرم کردن شیر از شیر جوش استفاده کنید.

اما حتی اگر بخواهید با شیر جوش قهوه درست کنید، این مطلب می‌تواند بسیار به شما کمک کند؛ اما اگر به دنبال لذت بردن از طعم قهوه هستید و می‌خواهید قهوه‌ای با کیفیت و خوش طعم داشته باشید حتماً از ایبریک استفاده کنید. ایبریک یا همان قهوه جوش، ابزاری مخصوص برای تهیه قهوه ترک است.

از ویژگی‌های قهوه جوش جذوه می‌توان به جنس مسی آن اشاره کرد؛ اما گاها این قهوه جوش با روی و برنج نیز ساخته می‌شود.

فرنچ پرس

یکی از انواع قهوه جوش قدیمی، فرنچ پرس یا فرنچ پات است. به کمک این دستگاه می‌توانید یک قهوه غلیظ و بسیار خوش طعم برای خود آماده کنید.

قهوه جوش فرنچ پرس یک ظرف استوانه‌ای شکل است که بدنه آن از فلز و یا شیشه، یک فیلتر شیب‌دار که متشکل از سیم‌های کوچک است و همچنین درپوش پلاستیکی تشکیل شده.

اسپرسو ساز

اسپرسو غلیظ‌ترین نوع قهوه است و به همین علت عموماً در فنجان‌های کوچک یا نیم فنجان سرو می‌شود.

دستگاه‌های اسپرسو ساز که از رایج‌ترین انواع قهوه جوش هستند، با کمک یک پمپ، پیستون و یا فشار بخار کار کرده و قهوه را تهیه می‌کنند. اسپرسوساز‌ها هم می‌توانند اتوماتیک باشند و هم نوع نیمه اتوماتیک دارند، اما می‌توان گفت در حقیقت ساختار همه اسپرسو سازها بسیار به یکدیگر شبیه است.

ارنستو ایلی، صاحب کارخانه قهوه ایلی در وصف اسپرسو می‌گوید:

 اسپرسو لذیذ ایتالیایی، یک نوشیدنی است که از دانه‌های بو داده و آسیاب شده قهوه و با افزودن آب تهیه می‌شود. این نوشیدنی یک لایه کف به شکل پوست ببر دارد، که بر روی ترکیبی از شکر، اسیدها، موادی شبیه به پروتئین و کافئین به همراه حباب‌های گاز پراکنده و چند ماده جامد و نیز قطرات بسیار ریز روغن دیگر قرار گرفته است.

قهوه جوش برقی

همان طور که در ابتدا گفتیم قهوه جوش‌ها انواع متفاوتی دارند که در حجم‌های مختلف و برای تعداد فنجان‌های مختلف ساخته شده‌اند، و طرز استفاده بسیار آسانی دارند.

در انواع قهوه‌جوش‌های برقی، آب از محفظه بالایی بر ر روی سبد فیلترداری که حاوی قهوه آسیاب شده است، چکه کرده و پس از نفوذ در قهوه به درون فنجان یا قوری ریخته می‌شود. در این نوع قهوه جوش نیازی به جوشاندن آب از قبل نیست و قهوه‌جوش‌های دارای فیلتر معمولاً قوری ترموستات دار و صفحه گرم نگه‌دارنده دارند.

این نوع از قهوه جوش یا با استفاده از فیلتر‌های کاغذی و یا با فیلترهای دائمی کار می‌کنند. فیلترهای دائمی مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر هستند و هزینه کمتری دارند‌؛ اما پس از استفاده باید برای پاک کردن کثیفی باید به خوبی شسته شوند. فیلترهای کاغذی یک‌بارمصرف بهداشتی‌تر هستند و بعد از استفاده می‌توان آن‌ها را به راحتی تعویض کرد.

برخی از انواع قهوه جوش‌ها به کمک سیستم کپسول کار می‌کنند. این کپسول‌ها مثل چای کیسه‌ای یا کپسول با غلاف آلومینیومی به راحتی یک فنجان قهوه بدون هیچ‌گونه کثیفی تهیه می‌کنند.

قهوه‌جوش‌های برقی به این شکل هستند که قهوه آسیاب شده در فضایی در بالا قرار گرفته و آب در محفظه مخصوص ریخته می‌شود. در مرحله اول آب به جوش آمده از طریق لوله‌های تحت فشار از بالا و اطراف فیلتر عبور خواهد کرد، و قهوه آماده شده از قسمت پایین درون قوری ریخته می‌شود.

و تفاله قهوه درون فیلتر باقی می‌ماند، نشانگر شیشه‌ای در بالای دستگاه وجود دارد که می‌توانید میزان تیرگی قهوه‌ای که تهیه می‌شود را مشاهده کنید. قهوه جوش‌ها برای افرادی که می‌خواهند قهوه‌ای با غلظت‌ها و شدت‌های مختلف تهیه کنند بسیار مناسب و ایده آل است.

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه

  1. محمد تقی

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *