آشنایی با انواع قهوه ساز دمی

اگر از عاشقان قهوه باشید، احتمالاً نام قهوه دمی را شنیده‌اید. این قهوه توسط دستگاه های قهوه دمی ساخته می‌شود و در بین بسیاری از مردم جهان و دوستداران قهوه محبوب است. شناخت انواع قهوه ساز دمی به شما کمک می‌کند تا یک لیوان قهوه بی‌نظیر را به دست بیاورید. در این متن قصد داریم شما را با انواع دستگاه قهوه دمی آشنا کنیم.

قهوه دمی چیست؟

تنوع بسیار زیادی در زمینه نحوه درست کردن قهوه وجود دارد که هرکدام از آن‌ها شامل یک راهکار منحصربه‌فرد هستند. قهوه دمی را می‌توان یک جذاب‌ترین روش‌های تهیه قهوه دانست که در آن آب جوش، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

برای تهیه قهوه دمی، آبی با دمای بسیار بالا بر روی دانه‌های قهوه ریخته خواهد شد. در مرحله بعد همین آب که اکنون با قهوه مخلوط شده است، از روی یک فیلتر عبور داده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی قهوه دمی را می‌توان کیفیت بسیار عالی و طعم قوی آن دانست. همین امر موجب شده است تا این قهوه در بین بسیاری از کاربران، به عنوان بهترین نوع قهوه معرفی شود.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این روش دم کردن قهوه، موجب باقی ماندن طعم اصلی آن خواهد شد. روش دم کردن به شکل دمی از نخستین روش‌هایی محسوب می‌شود که اسنادی تاریخی در مورد آن وجود دارد.

بر اساس همین اسناد، می‌توان گفت که ترکان عثمانی، اولین افرادی بودند که قهوه را بدین شکل دم می‌کردند. در ادامه به انواع قهوه ساز دمی می‌پردازیم، تا دانش شما در این مورد نیز افزایش یابد.

انواع قهوه ساز دمی

قهوه در سرتاسر جهان با انواع مختلف و روش‌های دم کردن برای پاسخگویی به طیف متنوعی از ترجیحات لذت می‌برد. بنابراین، برای دوستداران قهوه مهم است که انواع قهوه ساز ها را بشناسند، تا بتوانند تصمیمی آگاهانه در مورد اینکه چه نوع قهوه برای آنها مناسب است، بگیرند. در این مقاله، انواع قهوه سازهای دمی مانند:

  • کمکس
  • V60
  • ایروپرس
  • فرنچ پرس
  • کلد برو

که امروزه معمولا مورد استفاده قرار می گیرند، مورد بحث قرار می دهیم. علاوه بر این، نقاط قوت و ویژگی های هر نوع از این قهوه ساز های دمی را بررسی می کنیم.

کمکس

قهوه ساز کمکس را می‌توان از محبوب‌ترین و سنتی‌ترین دستگاه‌های ساخت قهوه دمی دانست. این قهوه ساز دارای دو مخزن متفاوت است. مخزن بالا مختص آب جوش و مخزن پایینی نیز مختص جمع‌آوری عصاره قهوه به دست آمده خواهد بود.

برای تهیه قهوه دمی به وسیله دستگاه کمکس، باید فیلتر مخصوص را به درون دستگاه منقل کنید. توصیه می‌شود که پیش از انجام این امر، فیلتر دستگاه را به مقدار بسیار کمی خیس نمایید. این موضوع موجب می‌شود تا قهوه شما، طعم فیلتر را به خود انتقال ندهد.

در گام بعد باید قهوه را به داخل فیلتر انتقال دهید و با لرزاندن آن سعی کنید تا کل سطح قهوه یکسان شود. آبی که در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد باید آبی با دمای نود درجه باشد. پس از ریخته شدن آب بر روی فیلتر و قهو‌ه‌های درون آن باید حدوداً سی ثانیه صبر کنید. تبریک می‌گوییم، قهوه شما آماده است.

V60

وی ۶۰ ساختاری شبیه به قهوه ساز کمکس دارد، اما شکل بیرونی آن همانند یک لیوان است که زاویه‌ای شصت درجه دارد. این دستگاه برای اولین بار در سال دوهزار و پانزده میلادی توسط کمپانی ژاپنی هاریو به بازار معرفی شد.

بهره‌گیری از وی ۶۰ بسیار آسان است و برای استفاده از آن نیاز به یادگیری دانش خاصی وجود ندارد. پس از قرار دادن محفظه بالایی بر روی لیوان یا ماگ مدنظر خود باید منتظر بمانید تا عصاره اصلی قهوه به داخل لیوان دلخواه‌تان دیگر شود.

V60 به دلیل سایر کوچک و همچنین مکانیزم کارکرد خود یکی از مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین انواع قهوه ساز دمی به شمار می‌آید که توانسته است کاربران بسیاری را به خود جلب کند.

اروپرس (AeroPress)

اروپرس دارای دو سیلندر جداگانه است که به درون هم قفل می‌شوند. وقتی قهوه آماده شد، باید سیلندری که ابعاد کوچک‌تر دارد را به سمت بالا بکشید. فیلتر این دستگاه بر خلاف سایر انواع قهوه ساز دمی، از جنس کاغذ نیست و جنسی فلزی دارد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از به‌کارگیری این نوع قهوه‌ساز، حتماً از تمیز بودن فیلتر اطمینان حاصل کنید.

تمیز نکردن فیلتر پس از تهیه قهوه موجب می‌شود تا در زمان تهیه قهوه بعدی با طعم نامطبوعی مواجه شوید. خوشبختانه به علت فلزی بودن این قطعه تمیز کردن آن بسیار راحت است. تنها باید آن را در درون دستگاه خارج کنید و سپس با استفاده از مواد شوینده موردنیاز به خوبی فیلتر را شستشو دهید.

توصیه می‌شود که پیش از قرار دادن دوباره فیلتر در دستگاه نسبت به خشک کردن اقدام شود. در این صورت دیگر نیاز نیست نگران ایجاد طعم نامطبوع در قهوه خود شوید.

فرنچ پرس

اگر جزو افرادی هستید که قصد دارید قهوه ساز خود را با خود به مکان‌های مختلفی ببرید، قهوه ساز فرنچ پرس بهترین انتخاب برای شما است. در این نوع قهوه ساز دمی یک استوانه وجود دارد که در درون آن یک ابزار پیستون مانند قرار می‌گیرد.

هنگامی که قصد دم کردن قهوه با کمک این دستگاه را دارید باید مقداری پودر قهوه را به درون بخش استوانه‌ای انتقال دهید. در گام بعدی آب جوش را اضافه خواهید کرد و این مخلوط را کمی هم می‌زنید.

مرحله بعدی نیز مربوط به چرخاندن پیستون فرنچ پرس است. پس از پنج دقیقه دوباره به سراغ دستگاه بروید و به آرامی پیستون را به سمت بالا حرکت دهید. پس از حرکت دادن پیستون می‌توانید به قهوه فرانسه خود دست یابید.

سایفون (Siphon)

سایفون یا سیفون دو محفظه جداگانه دارد. آب جوش در محفظه اول و قهوه در محفظه دوم قرار می‌گیرد. دمای بالای آب جوش موجب دم کردن قهوه و انتقال آن به محفظه دوم می‌شود. دم کردن قهوه با استفاده از دستگاه سایفون کمی زمان‌بر است.

کلد برو (Cold brew)

کلد برو یک نوع قهوه‌ساز مخصوص نیست و تنها روشی برای دم کردن قهوه دمی با دمای کم‌تر است. برای تهیه قهوه به شکل کلد برو می‌توانید از دستگاه‌هایی همچون فرنچ برس استفاده کنید. برای تهیه این نوع قهوه باید دانه‌های مدنظر خود را بیش از دوازده ساعت در درون آب نگهداری کنید تا رطوبت کافی به درون آن‌ها نفوذ کند. در ادامه بحث انواع قهوه ساز دمی به نکات مهمی در این رابطه می‌پردازیم.

نکات دم کردن قهوه با انواع قهوه ساز دمی

دم کردن قهوه با انواع قهوه سازهای دمی، راهی عالی برای لذت بردن از یک فنجان قهوه گرم با کمترین دردسر است. در اینجا مجموعه نکاتی که به شما کمک می‌کند، تا به یک فنجان قهوه دمی عالی برسید را ذکر کرده ایم:

  • با دانه های قهوه تازه و با کیفیت شروع کنید.
  • از آسیاب قهوه مناسب برای دم کردن قهوه خود استفاده کنید.
  • همواره نسبت به تعویض فیلترهای کاغذی اقدام کنید.
  • فیلتر قهوه‌سازهای ایروپرس را حتماً تمیز کنید.
  • طولانی‌تر شدن زمان دم قهوه به معنای افزایش غلظت آن است.
  • از دمای مناسب آب برای دم کردن قهوه استفاده کنید، معمولاً بین 195 تا 205 درجه فارنهایت.

و از همه مهم تر، امتحان کردن روش های دم آوری جدید را فراموش نکنید و با تغییر مواد اولیه، می‌توانید به طعم قهوه دلخواه خود برسید.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی انواع قهوه ساز دمی پرداختیم. همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، قهوه دمی از محبوب‌ترین قهوه‌های موجود در جهان به شمار می‌آید که برای دم کردن آن از دستگاه‌هایی همچون فرنچ پرس، کمکس، وی 60 و … استفاده می‌شود. با انتخاب روش دلخواه خود می‌توانید یک قهوه دمی را در مدت بسیار کوتاهی تهیه کنید.

شناخت دستگاه های قهوه دمی، یک مورد بسیار ضروری برای افرادی است که قصد دارند روش‌های مختلف دم کردن قهوه را بشناسند. از بین انواع دستگاه قهوه دمی، گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید و از طعم یک قهوه بی‌نظیر لذت ببرید!

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *