فرق قهوه و اسپرسو چیست؟

شاید شما هم ندانید که فرق قهوه و اسپرسو چیست و این دو واژه را گاهی مترادف با هم استفاده کنید. اما باید بدانید که بین قهوه و اسپرسو تفاوت‌هایی وجود دارد. با این که هر دو آن‌ها از دانه‌های قهوه تولید می‌شوند، اما تفاوت اسپرسو و قهوه در چیست؟ شاید از لحاظ ظاهری نتوانید به‌خوبی تشخیص دهید که آن چه برای شما سرو شده است، قهوه است یا اسپرسو.

ازاین‌رو ما در این مطلب قصد داریم، تا به‌صورت کامل به بررسی تفاوت قهوه و اسپرسو بپردازیم، تا شما به‌خوبی تفاوت آن‌ها را متوجه شوید.

اسپرسو در مقابل قهوه

قهوه و اسپرسو دو مدل از نوشیدنی‌های بسیار محبوب و پرطرف‌دار هستند. اما تفاوت قهوه و اسپرسو موجب شده تا بین طرفداران آن‌ها اختلاف ایجاد شود. برای اینکه بتوانیم دست به مقایسه اسپرسو و قهوه  بزنیم، در ابتدا باید با هر دو آن‌ها به‌خوبی آشنا شویم:

آشنایی با قهوه

به‌صورت کلی هر نوشیدنی که توسط دانه‌های قهوه آماده شود، قهوه شناخته می‌شود. امروزه دستگاه‌ها و روش‌های مختلفی برای تهیه یک فنجان قهوه وجود دارد. کار با هرکدام از آن‌ها متفاوت بوده و جزئیات خاص خودش را دارد. البته که برای تهیه قهوه به کمک این ابزار و لوازم نیاز است تا در ابتدا دانه‌های قهوه را رست کرده و سپس آسیاب کنید. در نهایت می‌توانید به کمک قهوه ساز مورد نظر خودتان، آن قهوه را تولید کنید.

از مهم‌ترین لوازم برای تهیه قهوه می‌توان به فرنچ پرس، موکاپات، اسپرسو ساز، پوراور، جذوه و … اشاره کرد. قهوه‌ای که توسط هر کدام از این لوازم و دستگاه‌ها تولید می‌شود، با دیگری متفاوت است. ازاین‌رو طبیعی خواهد بود که در خصوص تفاوت قهوه و اسپرسو صحبت کنیم. باتوجه‌به تمامی موارد ذکر شده، می‌توان اسپرسو را نوعی قهوه دانست. اما عکس آن صادق نیست. به بیان دیگر، هر قهوه‌ای اسپرسو نیست!

آشنایی با اسپرسو

در ادامه فرق قهوه و اسپرسو، این بار نوبت به معرفی اسپرسو رسیده است. در واقع اسپرسو روشی برای تهیه قهوه است. در این روش نیاز است تا ابتدا دانه‌های رست شده قهوه را آسیاب کرد. سپس با بخار آب داغ را با فشار و سرعت بسیار بالا، از میان‌دانه‌های قهوه عبور داد. به این صورت، قهوه آسیاب شده دم آورده می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید، برای تهیه قهوه اسپرسو، نیاز است تا از دستگاه‌های مخصوصی به نام اسپرسوساز استفاده کرد.

این شیوه دم‌کردن دانه‌های قهوه ابتدا توسط ایتالیایی‌ها در قرن نوزدهم ایجاد شد. از همین‌جا، پایه‌های تفاوت قهوه و اسپرسو ریخته شد! برخی از طرفداران اسپرسو (Espresso)، آن را خالص‌ترین نوع قهوه می‌دانند.

تفاوت قهوه و اسپرسو در چیست؟

همان‌طور که تا بدین جا به‌خوبی متوجه شدید، اسپرسو از لحاظ فنی نوعی قهوه به شمار می‌رود. اما همه قهوه‌ها اسپرسو نخواهند بود. تفاوت‌هایی میان قهوه و اسپرسو وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متفاوت کرده است.

ما در این قسمت قصد داریم تا به‌صورت کامل دست به مقایسه قهوه و اسپرسو بزنیم و ببینیم که فرق قهوه و اسپرسو در چیست؟

روش دم‌کردن

شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت قهوه و اسپرسو در روش دم‌کردن آن باشد. برای دم‌کردن قهوه به کمک روش‌های دیگر، نیاز است تا زمان زیادی گذاشته شود؛ چرا که در آن روش‌ها نیاز است تا آب داغ به‌صورت آهسته میان قهوه‌های آسیاب شده حرکت کند.

این بدان معناست که برای تهیه یک فنجان قهوه، نیاز است تا چندین دقیقه صبر کنید. این در حالی است که یک دستگاه اسپرسوساز، آب نزدیک به جوش را تحت‌فشار قرار داده و آن را از میان‌دانه‌های آسیاب شده قهوه عبور می‌دهد.

همین امر موجب خواهد شد تا تهیه یک فنجان اسپرسو، در کمتر از 30 ثانیه میسر شود. با توجه فرق قهوه و Espresso از لحاظ دم‌کردن، آن‌ها در زمینه دمای مورد نیاز برای دم‌کردن، با یکدیگر شباهت دارند. برای تهیه اسپرسو، نیاز به دمای 90 درجه وجود دارد حال آن که قهوه نیز برای دم آوردن به دمایی بین 95 تا 100 درجه نیاز دارد.

طعم و مزه

باید اشاره کرد که بین طعم یک فنجان اسپرسو و یک فنجان قهوه، تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. یک شات اسپرسو در مقایسه با یک لیوان قهوه، طعمی غلیظ‌تر و تندتر خواهد داشت؛ همچنین تلخی آن نیز بیشتر خواهد بود.

فشار

اما مقایسه قهوه و اسپرسو به همین موارد خلاصه نمی‌شود. باید اشاره داشت که این دو نوشیدنی از لحاظ فشار لازم برای تهیه نیز با یکدیگر متفاوت هستند. زمانی که شما از یک دستگاه اسپرسوساز استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌سادگی فشارهای بسیار بالایی را ایجاد کنید.

این فشار بالا نه‌تنها می‌تواند سرعت دم‌آوری اسپرسو را افزایش دهد، بلکه موجب ایجاد یک کرم و پراکندگی روغن‌های قهوه در شات اسپرسو خواهد شد.

این در حالی است که قهوه، تنها از فشار جاذبه برای دم‌کردن استفاده می‌کند. بدین صورت آب به کمک جاذبه از میان‌دانه‌های قهوه عبور کرده و در نهایت باعث دم‌آوری خواهد شد. حتی اگر شما از فرنچ پرس نیز استفاده کنید، باز هم فشار ایجاد شده، ناچیز خواهد بود.

برای درک تفاوت قهوه و اسپرسو از لحاظ فشار، باید بدانید که یک اسپرسوساز، قادر است تا فشاری را معادل با 130 پوند بر اینچ مربع ایجاد کند. به بیان دیگر، برای ایجاد چنین فشاری باید حداقل 92 متر زیر سطح آب باشید.

سخن پایانی

هر نوشیدنی که به کمک دانه‌های قهوه تولید شود، قهوه نامیده خواهد شد. ازاین‌رو اسپرسو را هم می‌توان جزو قهوه‌ها به شمار آورد. اما هر قهوه‌ای اسپرسو نیست! در واقع تفاوت‌های بسیار زیادی بین قهوه و اسپرسو وجود دارد. از جمله مهم‌ترین فرق قهوه و اسپرسو، نحوه روش دم‌کردن است.

قهوه‌ها به کمک روش‌ها و ابزارهای مختلفی تولید می‌شوند. حال آن که اسپرسو نیاز به یک دستگاه اسپرسوساز دارد. از سوی دیگر، زمان دم‌آوری قهوه‌ها چندین دقیقه است، درحالی‌که برای تهیه اسپرسو تنها به 20 تا 30 ثانیه زمان نیاز دارید.

از سوی دیگر، مقایسه قهوه و اسپرسو به طعم و مزه آن‌ها نیز کشیده می‌شود. درحالی‌که اسپرسو طعمی غلیظ و تلخ دارد، طعم و مزه قهوه، لطیف‌تر خواهد بود. همچنین برای تهیه اسپرسو نیاز به فشار بسیار بالا تری در مقایسه با تهیه قهوه داریم. اما از دیگر تفاوت قهوه و اسپرسو می‌توان به حجم کمتر اسپرسو سرو شده، دانه‌های ریزتر آسیاب شده و وجود کرم روی آن اشاره کرد.

منابع:

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *