از تفاوت قهوه اسپرسو و دمی میتوان به میزان آسیاب قهوه و کافئین آنها اشاره کرد.

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو چیست؟

قهوه از نوشیدنی‌های محبوب در بین مردم است که انواع مختلفی دارد و از جمله آنها می توان به قهوه اسپرسو و دمی اشاره کرد که هر یک ویژگی ها و طعم خاصی دارند. در ادامه قصد داریم راجع به تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه دمی پرداخته و اشاره ای به ویژگی های هر یک داشته باشیم.

قهوه دمی یک نوع قهوه دم کردنی است که با روشی بسیار آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود.

آشنایی با قهوه دمی

شاید بعضی از افراد با شنیدن اصطلاح قهوه دمی تصور کنند که منظور قهوه دم کردنی است. اما این تصور اشتباه است؛ در واقع تمامی قهوه‌ها به غیر از قهوه فوری باید دم شوند. این قهوه‌ها بسیار متنوع هستند و هر کدام از آن‌ها به روش‌های خاص خود دم می‌شوند. اما وقتی ما می‌گوییم دمی منظور ما صفتی است که برای یک نوع خاص از قهوه می‌آید و با شیوه خاصی این قهوه برای میل کردن آماده می‌شود.
قهوه دمی یک نوع قهوه دم کردنی است که با روشی بسیار آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود. جز اصلی این نوع از قهوه‌ها، فیلتر قهوه مرغوب است که در این روش با ریختن مقداری آب جوش داغ روی قهوه‌ای که درون فیلتر کاغذی ریخته شده است، قهوه دمی آماده می‌شود.
این نوع از روش تهیه به صورتی است که شما تا ساعت‌ها می‌توانید یک قهوه دمی گرم داشته باشید. به این معنا که آب جوش ریخته شده درون دستگاه و یا لیوان شما همچنان در تماس با قهوه خواهد ماند. البته منظور ما فقط قهوه دمی‌های کیسه‌ای است.
معمولاً فنجان و یا دستگاه‌هایی که برای قهوه های دمی در نظر گرفته می‌شود بزرگ هستند. دستگاه‌هایی که قهوه‌های دمی تولید می‌کنند در یک زمان می‌توانند ۱۲ فنجان قهوه یا ۴ لیوان یا ماگ قهوه سرو کنند.
از این رو استفاده از چنین دستگاه‌هایی حداقل از نظر کمیت و کیفیت بسیار مقرون به صرفه است و می‌تواند کار شما را به خصوص زمان مهمانی یا در کافی شاپ‌ها راحت کند.
البته شما می‌توانید از روش‌های دستی و فیلتر‌های کاغذی هم برای درست کردن قهوه دمی استفاده کنید. مدل‌های کیسه‌ای این نوع از قهوه‌ها هم امروزه بسیار فراوان شده است که به راحتی در کمترین زمان ممکن می‌توان یک قهوه دمی بسیار خوش طعم و خوشبو درست کرد.

اسپرسو یک قهوه غلیظ و قوی است که با فشار دادن آب داغ به دانه های ریز آسیاب شده قهوه تهیه می شود.

آشنایی با قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو (Espresso Coffee) هم یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین قهوه‌ها در بین مردم است. قهوه اسپرسو یک قهوه غلیظ است که طعم دلپذیر و قوی دارد. البته باید بگوییم که اسپرسو یک نوع دانه قهوه نیست. در واقع شما با هر دانه قهوه‌ای می‌توانید یک قهوه اسپرسو درست کنید.
احتمالاً هنگام خرید قهوه اسپرسو روی بسته آن مشاهده خواهید کرد که نوشته دانه‌های اسپرسو که این موضوع بدین معنا است که این بسته حاوی ترکیباتی از دانه‌های مختلف و رست شده است که مناسب برای درست کردن قهوه اسپرسو است.
معمولاً قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسوساز درست می‌کنند که در این دستگاه با عبور آب داغ از میان قهوه‌های آسیاب شده با فشار هفت تا ده اتمسفر، می‌توان یک شات قهوه اسپرسو درست کرد. البته می‌توان قهوه اسپرسو را به صورت دستی هم درست کرد اما با دستگاه مخصوص کار راحت‌تر است.
بعضی از کافی شاپ‌ها قهوه‌های اسپرسو را در شات‌های ۳۰ گرمی و بعضی دیگر هم در شات‌های ۶۰ گرمی آن را برای مشتریان خود سرو می‌کنند. برای درست کردن قهوه اسپرسو کافی است آب داغ با فشار زیاد از دانه‌های آسیاب شده قهوه عبور کند.
قهوه اسپرسو معمولاً طعم‌های مختلفی دارد اما از دیدگاه بیشتر مردم، طعم قهوه اسپرسو یک طعم اسیدی و تلخ است. البته این در صورتی است که قهوه اسپرسو به خوبی بو داده نشده باشد که اگر چنین باشد نظر افراد راجع به قهوه اسپرسو تغییر خواهد کرد.

اینفوگرافی تفاوت قهوه دمی و اسپرسو
اینفوگرافی تفاوت قهوه دمی و اسپرسو

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو چیست؟

قهوه دمی و اسپرسو دو نوع مختلف قهوه هستند. دم کردن قهوه دمی به طور معمول شامل دم آوری از دانه های آسیاب شده قهوه در آب داغ برای چند دقیقه برای استخراج قهوه است، در حالی که اسپرسو از طریق فشار آب جوش از طریق دانه های ریز آسیاب شده قهوه برای تولید یک شات غلیظ قهوه درست می شود. نتیجه این است که قهوه دم شده طعم ملایم تر و حجم بیشتری دارد، در حالی که اسپرسو طعم قوی تر، شدیدتر و حجم کمتری دارد.

قهوه دمی کافئین بیشتری به بدن میرساند تا اسپرسو

کافئین قهوه دمی بیشتر است یا اسپرسو

شاید برای بعضی از افراد سؤال پیش بیاید که تفاوت اسپرسو و قهوه دمی در میزان کافئین چه مقدار است. برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که یک فنجان از قهوه اسپرسو با حجم ۲ اونس تقریباً ۸۰ میلی گرم کافئین دارد اما یک فنجان قهوه دمی با حجم ۱۲ اونس ۱۲۰ میلی گرم کافئین دارد.
پس اگر شما یک فنجان قهوه دمی بنوشید میزان بیشتری کافئین به بدن شما می‌رسد. اما یک نکته جالب در تفاوت اسپرسو و قهوه دمی وجود دارد. این که اگر شما با حجم‌های مساوی از از این قهوه‌ها را بنوشید، غلظت کافئین در اسپرسو برابر با ۴۰ میلی گرم و در قهوه دمی برابر با ۱۰ میلی گرم خواهد بود.

اما ممکن است سؤال پیش بیاید که چرا پس از نوشیدن قهوه اسپرسو انرژی بیشتری دریافت می‌کنیم و سرحال‌تر به نظر می‌رسیم. دلیل این موضوع این است که شما در زمان کمتری و به میزان سه جرعه اسپرسو را میل می‌کنید. در این صورت عملکرد کافئین در سیستم عصبی شما بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد که سرعت آن از نوشیدن قهوه دمی بسیار بیشتر است.
اما این که چرا در حجم‌های مساوی میزان کافئین اسپرسو از قهوه دمی بیشتر است به دو دلیل مربوط است:

  1.  آسیاب دانه‌های ریزتر در اسپرسو باعث می‌شود تا میزان تماس قهوه با آب افزایش یابد و در نتیجه میزان کافئین بیشتری استخراج خواهد شد.
  2. حرارت و فشار آب در قهوه اسپرسو بسیار بیشتر است و آب حدود ۹۳ درجه با فشار از داخل پودر قهوه عبور می‌کند. به همین دلیل کافئین آن بیشتر است.

اما از آن جایی که مقدار حجم سرو شده از این قهوه‌ها با هم متفاوت است و معمولاً این دو قهوه حجم استاندارد خود را دارند، بنابراین قهوه دمی کافئین بیشتری به بدن شما خواهد رساند.

قهوه اسپرسو حدوداً ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا درست شود اما قهوه‌های دمی معمولاً ۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا دم بکشند.

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو در دم‌آوری

فرق قهوه دمی با اسپرسو در روش های دم‌آوری آن‌ها هم مشهود است. در روش‌های دم‌آوری قهوه، همانند قهوه دمی با کنار هم قرار دادن آب داغ و پودر قهوه به مدت نسبتاً طولانی مثلاً ۴ الی ۵ دقیقه قهوه‌ها دم می‌کشند. در این روش قهوه دم شده را به خوبی فیلتر می‌کنند تا نوشیدنی قهوه خروجی صاف‌تر و سبک‌تری داشته باشد. و این در حالی است قهوه اسپرسو تحت فشار آب جوش، دم آوری می‌شود. و معمولاً برای دم کردن قهوه ابزار‌های مختلفی از جمله فرنچ پرس، کمکس، سایفون، اسپرسو ساز و غیره وجود دارد.

و همچنین، یک تفاوت اسپرسو و قهوه دمی در زمان آماده کردن یا دم‌آوری قهوه‌ها است. قهوه اسپرسو حدوداً ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا درست شود اما قهوه‌های دمی معمولاً ۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا دم بکشند.

قهوه دمی و اسپرسو را می‌توان با استفاده از قهوه روبوستا یا عربیکا درست کرد.

آیا دانه‌های قهوه اسپرسو و قهوه دمی با یک دیگر فرق می‌کند؟

شاید بعضی از افراد تصور کنند که دانه‌ قهوه، در قهوه دمی یا اسپرسو با یک دیگر متفاوت هستند اما باید به شما بگوییم که این تصور هم غلط است. لازم به ذکر است که هر دو نوع قهوه را می‌توان با استفاده از قهوه روبوستا یا عربیکا درست کرد. در واقع تفاوت اسپرسو با قهوه دمی تنها در روش دم‌آوری و میل کردن آن است.

اگر دوست درید انرژی بیشتری دریافت کنی، پیشنهاد می‌کنیم در کافه قهوه اسپرسو سفارش دهید.

قهوه دمی در کافی شاپ سفارش دهیم یا اسپرسو؟

این که دوست داشته باشید زمانی که به کافی شاپ می‌روید، چه قهوه‌ای را میل کنید کاملاً بستگی به ذائقه شخصی شما دارد. فرقی نمی‌کند قهوه دمی یا اسپرسو سفارش دهید در هر صورت میزان کافئین یکسانی دریافت خواهید کرد و طعم هر دوی آن‌ها تقریباً تلخ و گس است.

اما همان طور که گفتیم میزان حجم سرو شده این قهوه‌ها با هم متفاوت است. اگر دوست دارید قهوه بیشتری میل کنید پیشنهاد ما به شما قهوه دمی است. اگر هم دوست دارید هر چه زودتر حالتان بهتر شود و انرژی بیشتری دریافت کنید پیشنهاد می‌کنیم قهوه اسپرسو سفارش دهید.

سخن پایانی

ما در این مطلب درباره تفاوت اسپرسو و قهوه دمی گفتیم و به شما مطالب مفیدی ارائه دادیم تا زمانی که به کافی شاپ می‌روید بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از قهوه‌ها را میل کنید. همچنین با اطلاعاتی همانند میزان کافئین و شیوه دم آوری  که به شما دادیم می‌توانید تصمیم بگیرید زمانی که حالتان خوش نیست و خسته هستید، کدام قهوه را میل کنید که زودتر سرحال شوید.

منبع: stories.starbucks.com

4/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا قهوه دم کرده قوی تر از اسپرسو است؟

    خیر، اسپرسو به دلیل غلظت و روش دم کردن، عموماً قوی تر از قهوه دمی است.

  • قهوه اسپرسو سالم تر است یا قهوه دمی کرده؟

    از نظر میزان کافئین، قهوه اسپرسو معمولاً قوی‌تر از قهوه دمی است، اما سالم بودن هر کدام بستگی به عوامل مختلف دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *