به طور کلی روش های دم آوری قهوه به سه دسته تقسیم می‌شوند.

انواع روش های دم آوری قهوه

برای آماده کردن یک فنجان قهوه دلپذیر روش‌های مختلفی وجود دارد. هر کدام از روش های دم آوری قهوه بسته به نوع قهوه‌ای دارد که می خواهید تهیه کنید. شما می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه خود از انواع روش‌های دم آوری قهوه استفاده کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، در ادامه همراه ما باشید تا با انواع عمل آوری قهوه آشنا شوید.

آشنایی با انواع روش‌های دم آوری قهوه

شاید تا الان نمی‌دانستید که سه روش مختلف برای دم آوری قهوه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می توانند طعم، مزه و رنگ منحصر به فردی را در قهوه ایجاد می‌کند. همجواری یا غوطه وری، فشار و ریزش متمرکز از مهم ترین شیوه های دم آوری قهوه هستند که در ادامه هر یک از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

از اصلی ترین روش‌های دم آوری قهوه (Brewing Methods) روش غوطه وری است.

روش غوطه وری یا همجواری

از اصلی ترین متد های دم آوری قهوه (Brewing Methods) همین روش غوطه وری است که در این روش قهوه آسیاب شده کاملا در آب غرق می‌شود و سپس با گذشت مدت زمان خاصی قهوه در آب عمل می‌آید و عصاره قهوه خارج شده و میل می‌شود. این روش به عنوان یک روش بدون مداخله مستقیم در دم کردن قهوه شناخته می‌شود. تنها کافی است که به آن آب اضافه کنید تا بعد از مدت 4 الی 5 دقیقه قهوه شما آماده میل کردن شود. این روش خود به چند نوع دسته بندی می شود.

رایج ترین روش غوطه وری استفاده از دستگاه فرنچ پرس است که از آن معمولا برای تهیه قهوه فرانسه استفاده می‌شود. البته ابزارهای قهوه ساز دیگری همچون موارد زیر نیز در این دسته قرار می‌گیرند:

  • وکیوم پات
  • سایفون
  • کلور
  • ایروپرس (AeroPress)

در واقع می‌توان گفت که انواع روش دم آوری قهوه با قوری یا حتی شیرجوش هم که معمولا برای قهوه‌ ترک استفاده می‌شود، جز همان روش‌های غوطه وری یا همجواری محسوب می‌شود. همچنین روش‌هایی مانند دم کردن سرد قهوه‌ها که شامل خیس خوردن طولانی مدت است، جز روش دم کردن غوطه وری است.

تمامی روش‌های غوطه وری برای به عمل آوردن قهوه نیاز به فیلتر دارند تا تفاله‌های قهوه و ریزترین ذرات موجود در نوشیدنی‌ها از بین برود. حتی در فرنچ پرس هم از انواع فیلترها استفاده می‌شود که در این نوع از دستگاه‌ها فیلتر‌ها کلور کاغذی هستند و می‌توانند روغن‌ها و چربی‌های قهوه را کاملا حذف کنند.

یکی از مرسوم ترین روش دم آوری قهوه، روش ریز متمرکز یا Pour Over است.

روش ریز متمرکز یا Pour Over

از دیگر انواع روش دم آوری قهوه می‌توان به روش ریزش متمرکز یا همان خیساندن اشاره کرد که یکی از مرسوم ترین روش های دم آوری قهوه دمی است. ابزارهایی که در این روش استفاده می‌شوند کمکس، وی شصت (V60)، کالیتا و جم هستند که همه آن‌ها شکل مخروطی دارند و در گلوگاه آن‌ها یک فیلتر کاغذی یا فلزی برای فیلتر کردن تفاله‌های قهوه وجود دارد.

پودر قهوه ای که برای این دستگا‌ه‌ها ریخته می‌شود، درجه آسیاب مشخصی دارند و آب هم با دمای مشخصی به صورت دورانی از بالای دستگاه اضافه می‌شود و در نهایت هم عصاره قهوه از انتهای فیلتر این دستگاه خارج می‌شود. در زمان‎های اولیه درست کردن قهوه باید آب را با فاصله کم و نزدیک به پودر قهوه اضافه کرد. در این صورت عملیات خیساندن و شکوفایی به درستی اتفاق خواهد افتاد. در ادامه هم ارتفاع ریختن آب تا جایی که به پودر قهوه آسیبی نرساند، بیشتر خواهد شد.

روش دم آوری قهوه با این تکنیک امروزه در بیشتر کشورها گسترش زیادی پیدا کرده است. قهوه ای که با این روش دم آوری شود، جز محبوب ترین و دلپذیرترین قهوه‌ها محسوب می شود. البته باید بگوییم که دم آوری قهوه با این روش مشکلات و چالش‌های خاص خود را دارد، چرا که این روش، کاملا دستی است و اگر اضافه شدن آب به قهوه به درستی انجام نگیرد، قهوه طعم خوبی پیدا نخواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است جریان آب مسیری در اطراف پودر قهوه پیدا کند و بخشی از قهوه آسیاب شده هم به درستی عصاره گیری نشود.

همچنین اگر قهوه آسیاب شده بسیار ریز باشد می‌تواند جریان آب را مسدود کند، در این صورت زمان دم کشیدن قهوه به صورت غیر معمولی طولانی می‌شود و یا باعث سر ریز شدن سبد فیلتر می‌شود.

در روش دم آوری قهوه با تکنیک فشار، قهوه آسیاب شده با فشار خارج می‌شود.

روش دم آوری قهوه با تکنیک فشار

یکی دیگر از انواع دم آوری قهوه که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند و جز روش‌های مدرن هم محسوب می‌شود، روش فشار است. در این روش دم آوری قهوه آب در کمتر از 25 ثانیه به نقطه جوش نزدیک می‌شود و قهوه آسیاب شده با فشار خارج می‌شود. فشار باعث حل شدن مواد جامد محلول و نامحلول از قهوه خواهد شد و هر چقدر که مقدار فشار بیشتر باشد، عصاره گیری قهوه هم افزایش خواهد یافت. اما هر چقدر فشار کم شود، عصاره گیری قهوه هم کاهش خواهد یافت.

این روش یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه‌هایی همچون دستگاه اسپرسوساز، ایروپرس، موکاپات و غیره است. برای تهیه اسپرسو معمولا از دانه‌هایی که رست مدیوم و تیره دارند، استفاده می‌کنند. میزان آسیاب برای دستگا‌های اسپرسو خانگی و حرفه ای کمی با هم متفاوت هستند، اما به طور کل همه دانه‌های قهوه بسیار ریز آسیاب می‌شوند. یک شات از قهوه اسپرسو حدودا 25 الی 30 میلی لیتر به شما قهوه خواهد داد که به آن سینگل اسپرسو می‌گویند.

دستگاه های متداول دم آوری قهوه

قهوه نوشیدنی محبوبی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان آن را مصرف می کنند. اما با وجود روش های بسیار زیاد دم کردن، انتخاب یک روش دم آوری مناسب، می تواند برای شما بسیار دشوار باشد. در ادامه، ما برخی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های دم‌آوری قهوه، از جمله دستگاه‌های قهوه‌ساز فرنچ پرس و اسپرسوساز را بررسی می‌کنیم. 

۱. سایفون

با استفاده از قهوه ساز سایفون، می‌توانید یک قهوه منحصر به فرد برای خود درست کنید. در واقع این روش ترکیبی از روش خیساندن قهوه (Wetting) و دم کردن آن است. در این روش شما به پودر قهوه دانه متوسط تا دانه درشت نیاز دارید که آن را در یک قهوه ساز سایفون ریخته و اجازه می‌دهید قهوه با استفاده از گرمای سایفون دم بیاید.

۲. دستگاه اسپرسو ساز

این روش یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه قهوه اسپرسو به وسیله دستگاه اسپرسوساز است. برای تهیه انواع اسپرسو معمولاً از دانه‌هایی که رست مدیوم و تیره دارند، استفاده می شود.

میزان آسیاب قهوه برای دستگا‌های اسپرسو خانگی و حرفه‌ای کمی با هم متفاوت هستند، اما به طور کل همه دانه‌های قهوه بسیار ریز آسیاب می‌شوند. یک شات از قهوه اسپرسو حدوداً ۲۵ الی ۳۰ میلی لیتر به شما قهوه خواهد داد که به آن سینگل اسپرسو می‌گویند.

۳. پرکولاتور برقی

این روش سال‌هاست که به عنوان یک روش دم کردن محبوب شناخته می‌شود. برای دم آوری قهوه با استفاده از پرکولاتور برقی نیازی به اجاق گاز دارند. در این روش آب در حال جوش از میان دانه های درشت قهوه عبور کرده و پس از حدود 10 دقیقه قهوه آماده می شود.

۴. کمکس (Chemex)

پودر قهوه‌ای که برای قهوه ساز کمکس استفاده می‌شود، درجه آسیاب مشخصی دارد و آب هم با دمای مشخصی به صورت دورانی از بالای دستگاه اضافه می‌شود و در نهایت هم عصاره قهوه از انتهای فیلتر این دستگاه خارج می‌شود. در زمان‎‌های اولیه درست کردن قهوه، باید آب را با فاصله کم و نزدیک به پودر قهوه اضافه کرد. در این صورت قهوه به خوبی خیس می خورد. در ادامه هم می توان میزان آب را بیشتر کرد البته به شرطی که آسیبی متوجه پودر قهوه نشود.

۵. موکاپات

موکاپات هم شبیه دستگاه اسپرسوساز عمل می‌کند. تهیه قهوه با موکاپات به شما یک قهوه غلیظ و غنی می‌دهد که بافت سبک و خوشمزه‌ای دارد و بسیار سریع دم می‌شود. برای دم کردن آن کافی است دانه‌های متوسط قهوه و آب را به قهوه جوش موکاپات اضافه کنید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید.

در این زمان آب گرم می‌شود و به بخار تبدیل شده و از بین دانه‌ها عبور می‌کند و در آخر قهوه دم می‌کشد و آماده میل کردن می‌شود. و از جمله قهوه های محبوبی که به وسیله موکاپات می‌توان درست کرد، می‌توان به آمریکانو، لاته و کاپوچینو اشاره کرد.

۶. ایروپرس

ایروپرس هم یک قهوه ساز دستی است که می‌تواند به سرعت یک قهوه اسپرسو بسیار عالی درست کند. استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و کافی است یک دکمه را فشار دهید تا عملیات دم‌آوری قهوه صورت گیرد. در این روش هم از دانه‌های مختلف قهوه استفاده می‌شود که اندازه دانه‌ها بستگی به سلیقه شما دارد.

۷. فرنچ پرس

فرنچ پرس، از جمله قهوه ساز های دمی است که درست کردن قهوه به وسیله آن، شامل خیساندن قهوه آسیاب شده در آب داغ، سپس فشار دادن دسته فلزی یا پلاستیکی قهوه ساز فرنچ پرس و فیلتر شدن تقاله قهوه است. نتیجه یک فنجان قهوه پر کافئین و خوش طعم است که بسیاری از دوستداران قهوه از آن لذت می برند.

سخن پایانی

درست کردن قهوه یکی از کارهایی است که امروزه افراد زیادی علاقه دارند تا این کار را در خانه خود انجام دهند و از میل کردن قهوه لذت ببرند. ما در این مطلب شما را با انواع روش های دم آوری قهوه آشنا کردیم و به شما توضیح دادیم که در هر متد و شیوه  عمل آوری قهوه، چگونه می‌توانید یک قهوه بسیار دلپذیر، خوش طعم را برای خود درست کنید.

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *