بررسی فرق قهوه فرانسه و دمی

فرق قهوه فرانسه و دمی چیست؟

نوع قهوه ای که نوشیده می‌شود، یک چیز بسیار شخصی است و اکثر افراد سبک خاصی را برای دم کردن نوشیدنی قهوه خود ترجیح می‌دهند. فرق قهوه فرانسه و دمی در اصل به نحوه آماده‌سازی آن‌‌ها برمی‌گردد.

برای تهیه قهوه فرانسه از دو نوع دستگاه به نام‌های فرنچ پرس و قهوه‌‌ساز خانگی استفاده می‌شود. این در حالی است که قهوه دمی با ریختن آب داغ بر روی دانه‌های قهوه به دست می‌آید. هر نوع از این قهوه‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در اینجا قصد داریم با مقایسه قهوه دمی و قهوه فرانسه بیشتر به این موضوع بپردازیم. و به نکات جالب در تفاوت این دو نوع قهوه بپردازیم.

قهوه دمی با ریختن آب داغ روی دانه‌های آسیاب شده قهوه به دست می‌آید.

قهوه دمی چیست؟

همانطور که اشاره شد، قهوه دمی با ریختن آب داغ روی دانه‌های آسیاب شده قهوه به دست می‌آید. روش‌های مختلفی برای درست کردن قهوه دمی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از فیلتر، پرکولاتور و فرنچ پرس (French Press)، کمکس اشاره کرد.

باید توجه داشته باشید که اصطلاحات استفاده شده برای قهوه اغلب روش درست کردن آن را منعکس می‌کنند. آب داغ به دانه‌های قهوه آسیاب شده نفوذ می‌کند، ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده آن را جذب می‌کند و در مرحله آخر از فیلتر عبور می‌کند. و در نهایت دانه‌ قهوه استفاده شده در فیلتر باقی می‌مانند، در حالی که قهوه آماده سرو را می‌توانید در ظرفی مانند فنجان جمع‌آوری کنید.

قهوه فرانسوی نوعی قهوه است که معمولاً حاوی دانه‌های قهوه بو داده تیره است که به صورت دم کرده و در یک فنجان کوچک و اغلب با شکر اضافه شده سرو می‌شود.

قهوه فرانسه چیست؟

قهوه فرانسه شهرت خاص خود را دارد و نوشیدن قهوه در فرانسه جزو فرهنگ این کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل برای تهیه این نوع قهوه آداب و سنت‌های خاصی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. قبل از آنکه با جزئیات بیشتری به بحث درباره فرق قهوه فرانسه و دمی بپردازیم، اجازه دهید تعریفی از قهوه فرانسه ارائه کنیم.

در قرن نوزدهم قهوه برشته یا روست تیره بسیار محبوب بود. قهوه فرانسه یکی از تیره رنگ‌ترین انواع قهوه بوده و هنوز هم همینطور است. برای تهیه قهوه فرانسه لازم نیست که دانه‌های قهوه در منطقه خاصی عمل آمده باشند، چرا که همه چیز به فرآیند برشته کردن دانه‌ها برمی‌گردد. و شما می‌توانید به توجه به سلیقه تان از نوع دانه روبوستا یا عربیکا استفاده کنید.

قهوه فرانسه طعمی تند و دودی دارد و پررنگ است. در طول فرآیند برشته کردن، دمای دانه‌های قهوه تا دمای بسیار بالای ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و رنگ دانه‌ها شروع به تیره شدن می‌کند. به این ترتیب روغن بیشتری روی سطح دانه‌ها ظاهر می‌شود. رنگ تیره‌تر به معنای کافئین کمتر است.

عمده تفاوت قهوه دمی و فرانسه در شیوه دم‌آوری آنها است.

فرق قهوه فرانسه و دمی چیست؟

برای بررسی تفاوت قهوه فرانسه و دمی، بهتر است ابتدا این دو نوع قهوه را از نظر شیوه دم آوری مقایسه کنیم.

دستگاه فرنچ پرس متداول‌ترین روشی است که برای درست کردن قهوه فرانسه استفاده می‌شود. فرنچ پرس از غوطه‌ور سازی برای دم کردن قهوه استفاده می‌کند. در دستگاه فرنچ پرس آب جوش مستقیماً به دانه‌های قهوه اضافه و اجازه داده می‌شود که دانه‌های قهوه چند دقیقه‌ای خیس بخورند.

ولی برای درست کردن قهوه دمی می‌توان از روش دستی یا دستگاه‌های قهوه‌ساز دمی که به قهوه‌سازهای چکه‌ای نیز معروف هستند، استفاده کرد. علاوه بر روشی که برای آماده کردن قهوه استفاده می‌کنید، سهولت در این امر را نیز می‌توانیم به عنوان یک فرق قهوه فرانسه و دمی به حساب بیاوریم.

فرق قهوه دمی و فرانسه در طعم

اگرچه ایده افزودن آب داغ در هر دو نوع قهوه‌ساز یکسان است، اما مهم‌ترین تفاوت در طعم قهوه‌ای است که آن‌ها تولید می‌کنند. فرنچ پرس می‌تواند قهوه‌ای بسیار خوش طعم درست کند. این بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند طعم واقعی قهوه را بچشند.

کنترل دستگاه قهوه‌ساز قطره‌ای در کل دست شما نیست و طعم آن با قهوه فرانسه قابل مقایسه نیست. حتی شاید احساس کنید که قهوه نهایی طعم سوخته‌ای می‌دهد. بر خلاف دستگاه فرنچ پرس، جدا از مقدار قهوه‌ای که برای درست کردن قهوه دمی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید طعم آن را زیاد تغییر دهید.

تفاوت قهوه فرانسه و دمی در حجم

حجم قهوه‌ای که در هر دو روش تولید می‌شود، تا حدودی مشابه است، اما تفاوت‌های جزئی نیز وجود دارد. با دستگاه فرنچ پرس می‌توانید به طور همزمان چهار تا شش فنجان قهوه فرانسه درست کنید. این در حالی است که می‌توانید از قهوه‌سازهای قطره‌ای برای درست کردن هشت تا دوازده فنجان قهوه دمی در یک زمان استفاده کنید. برخی مدل‌های موجود در بازار ظرفیت آماده‌سازی تا بیست فنجان را دارند.

قهوه دمی و فرانسه، هر دو قهوه های سالم و مفیدی هستند

آیا قهوه دمی سالم‌تر از قهوه فرانسه است؟

تفاوت قهوه فرانسه و دمی فقط محدود به موارد بالا نیست. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که کدام یک سالم‌تر است؟ تحقیقات نشان می‌دهد که روش مورد استفاده برای دم کردن قهوه، فعالیت آنتی اکسیدانی و محتویات مواد معدنی موجود در قهوه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جالب است که بدانید قهوه فرانسه درست شده با دستگاه فرنچ پرس کمترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را در میان انواع مختلف قهوه دارد. استفاده از این روش همچنین باعث می‌شود که قهوه محتویات مواد مغذی مانند منیزیم، منگنز، کروم، کبالت و پتاسیم خود را تا حد زیادی از دست بدهد.

فیلتر از قهوه دمی در برابر موادی که ممکن است به سلامت شما آسیب برساند، محافظت می‌کند. استفاده از قهوه فیلتر شده می‌تواند مواد روغنی یا دی‌ترپن‌های موجود در قهوه را کاهش دهد. مصرف زیاد دی‌ترپن‌ها به طور بالقوه می‌تواند کلسترول بد (LDL) را در افراد افزایش دهد.

قهوه دمی به طور معمول قوی تر از قهوه فرانسه است.

آیا قهوه دمی قوی‌تر از قهوه فرانسه است؟

یکی دیگر از سؤالاتی که برای دوستداران قهوه ممکن است پیش آید این است که آیا قهوه دمی قوی‌تر از قهوه فرانسه است؟ اگر میزان کافئین موجود در دانه‌های قهوه را معیاری برای قوی‌تر بودن در نظر بگیرید، باید بگوییم که جواب مثبت است. قهوه دمی به خاطر کافئین بیشتر قوی‌تر است.

وقتی صحبت از مقدار کافئین به میان می‌آید، قهوه برشته فرانسه به اندازه سایر انواع آن مانند قهوه دمی قوی نیست. این نتیجه برشته کردن است که باعث می‌شود دانه‌های قهوه مولکول‌های کافئین خود را در طول این فرایند از دست بدهند.

نتیجه‌گیری

آیا در بحث راجع به فرق قهوه فرانسه و دمی برنده‌ای وجود دارد؟ باید بگوییم که نه، زیرا در پایان روز این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام نوع قهوه را ترجیح می‌دهید. در مقایسه قهوه دمی و قهوه فرانسه، مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار نحوه درست کردن قهوه است.

روش مورد استفاده برای درست کردن قهوه بر مهم‌ترین مشخصه آن یعنی طعم تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، قهوه فرانسه خوش طعم‌تر بوده و همچنین مقدار کافئین آن کمتر است. در مقابل، قهوه دمی سالم‌تر و قوی‌تر است و به صورت دستی نیز می‌توانید آن را درست کنید.

منابع:

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *