قهوه ایتالیایی چیست؟

همه‌چیز درباره قهوه ایتالیایی

فرهنگ قهوه ایتالیایی به دلیل تاریخ غنی، دانه‌های مرغوب و روش‌های تهیه سنتی آن در سراسر جهان مشهور است. قهوه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه مردم ایتالیا بوده است که بر زندگی روزمره، هنر و اقتصاد تاثیر می گذارد. از اسپرسو کلاسیک گرفته تا کاپوچینو، لاته و غیره، هر نوشیدنی از قهوه های ایتالیایی طعم، طرز تهیه و نکات فرهنگی منحصر به فردی دارد. هدف این مقاله بررسی تکامل و تاریخچه قهوه ایتالیایی، روش های درست کردن آن، و معرفی معروف ترین نوع های قهوه ایتالیایی است.

قهوه برای اولین باز از طریق اروپا وارد ایران شد.

تاریخچه قهوه ایتالیا

تاریخچه مصرف قهوه در کشور ایتالیا بسیار طولانی است و به زمان آغاز ورود قهوه به قاره اروپا برمی‌گردد. در واقع باید به این نکته اشاره کنیم که قهوه از طریق ایتالیا وارد اروپا شد. تجار اتیوپیایی قهوه را به عثمانی وارد کردند.

پس از افزایش محبوبیت این ماده در امپراطوری عثمانی، این امپراطوری تصمیم گرفت تا قسمتی از قهوه وارد شده را به کشورهای اروپایی ارسال کند. اولین و البته نزدیک‌ترین مقصد موجود، کشور ایتالیا بود. بندرهای شهر ونیز اولین منطقه‌ای در اروپا بودند که قهوه را دریافت کردند. با توجه به این مورد می‌توان گفت که تاریخ مصرف این نوشیدنی خوشمزه در ایتالیا بیش از سایر کشورهای اروپایی است.

قهوه ایتالیایی به چهارده مدل مختلف تقسیم‌بندی می‌شود.

پس از محبوب شدن قهوه در کشور ایتالیا،‌ مردمان این کشور شروع به تولید روش‌های ساخت قهوه به اشکال جدیدی کردند. این امر موجب شد تا در مدت کوتاهی قهوه‌های مختلفی در سراسر کشور ایتالیا مورد استفاده قرار بگیرند.

بعضی از قهوه‌های محبوبی که امروزه همه ما از طعم بی‌نظیر آ‌ن‌ها نهایت لذت را می‌بریم، در همین دوران ساخته شدند. شناخت انواع این قهوه‌ها نیز یک فاکتور مهم در زمینه شناخت تاریخچه قهوه ایتالیا است. به همین منظور در ادامه پاسخ به این پرسش که قهوه ایتالیایی چیست؟ به انواع قهوه ایتالیایی اشاره خواهیم کرد.

اینفوگرافی قهوه های ایتالیایی
اینفوگرافی قهوه های ایتالیایی

انواع قهوه ایتالیایی چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که قهوه ایتالیایی به چهارده مدل مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. هریک از این مدل‌ها دارای رسپی یا دستور تهیه خاص خود هستند و قاعدتاً طعم آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. از محبوب ترین انواع قهوه ایتالیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام قهوهترکیباتطعمکافئینکالری
اسپرسوقهوهتلخبالاکم
دوپیوقهوهتلخبالاکم
کاپوچینوقهوه، شیر، خاکستر کاکائوشیرینمتوسطمتوسط
ریسترتوقهوهتلخبالاکم
ماکیاتوقهوه، شیر تخم مرغ یا کرهشیرینمتوسطمتوسط
مارکینوقهوه، شیر یا قهوه ترشمتوسطمتوسطمتوسط
اسپرسینوقهوه، شیرشیرینمتوسطمتوسط
لاتهقهوه، شیر، عصاره وانیلشیرینمتوسطمتوسط
لانگوقهوه، آب گرمتلخبالاکم
فردوقهوه، شیر، شکر، شیرینگشیرینکمبالا
هگقهوه، شیر، شکر، شکلاتشیرینکمبالا
پاناقهوه، شیر، شکر، بادامشیرینکمبالا
اورزوقهوه، شیر، عصاره پرتقالشیرین، تلخمتوسطمتوسط

لازم به ذکر است که در دنیا بیش از ۳۰ مدل قهوه ایتالیایی وجود دارد و موارد بالا تنها بخشی از قهوه های ایتالیایی هستند.

قهوه اسپرسو و لاته دو مدل از محبوب‌ترین قهوه‌های ایتالیایی در سراسر جهان به شمار می‌آیند.

هر یک از این موارد دارای تاریخچه منحصر به فرد خود است که اشاره به آن از حوصله این متن خارج خواهد بود. به طور کلی باید گفت که قهوه اسپرسو و لاته دو مدل از محبوب‌ترین قهوه‌های ایتالیایی در سراسر جهان به شمار می‌آیند. در کافه های زنجیره‌ای قهوه در جهان، همچون استارباکس، این دو مدل قهوه همواره بیش‌ترین تعداد خریداران را به خود اختصاص داده‌اند، البته با توجه به طعم بی‌نظیر این دو مدل قهوه چنین موضوعی دور از انتظار نیست.

یکی از عادات مردم ایتالیا مصرف روزانه قهوه ایتالیایی است.

فرهنگ نوشیدن قهوه ایتالیایی چیست؟

ایتالیایی‌ها نوشیدن قهوه را یک امر کاملاً ضروری برای سلامتی خود می‌دانند. اکثر آن‌ها بلافاصله پس از برخاستن از تختخواب نسبت به تهیه یک لیوان قهوه خوشمزه اقدام می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که کافئین موجود در قهوه موجب افزایش انرژی آن‌ها در طول روز می‌شود.

ایتالیایی‌ها قهوه را یک نوشیدنی مقدس برای خودشان می‌دانند. در حضور یک ایتالیایی باید همواره با روش خاصی قهوه را سرو کنید تا مبادا ارزش این نوشیدنی مهم کاهش یابد!

آسیاب قهوه ایتالیایی به صورت ریز است.
نمایی از یک آسیاب قهوه کلاسیک ایتالیایی

آسیاب قهوه ایتالیایی چیست؟

منظور از آسیاب قهوه ایتالیایی همان آسیاب مخصوص تولید قهوه اسپرسو است. این قهوه باید به شدت ریز باشد تا بتوان طعم آن را به خوبی در دهان حس کرد. آسیاب‌های قهوه ایتالیایی این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند و می‌توانید خیال راحتی از بابت دریافت پودر قهوه‌ای بی‌نظیر داشته باشید.

همان‌طور که می‌دانید آسیاب صحیح قهوه یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه قهوه به شمار می‌آید. توصیه می‌شود که همواره این مرحله دقیقاً پیش از دم کردن قهوه انجام گیرد تا طعم و عطر اساسی قهوه به هیچ وجه آسیب نبیند.

امروزه برندهای مختلف ایتالیایی نسبت به تولید آسیاب‌های قهوه بسیار باکیفیت اقدام می‌کنند. طراحی باشکوه و البته کاربردی این دستگاه‌های آسیاب موجب شده است که حتی در سطح جهانی نیز آسیاب‌های قهوه ایتالیایی جزو بهترین محصولات موجود در این زمینه شناخته شوند.

از معروف ترین قهوه ساز های مناسب درست کردن قهوه ایتالیایی می‌توان به موکاپات و کمکس اشاره کرد.

آشنایی با انواع دستگاه ‌های دم آوری قهوه ایتالیایی

برای تهیه قهوه ایتالیایی می‌توان از انواع قهوه ساز ها استفاده کرد،‌ در واقع هیچ محدودیت خاصی در زمینه تولید یک لیوان قهوه ایتالیایی با یک دستگاه خاص وجود ندارد. از جمله دستگاه‌های محبوب برای تولید انواع مختلف قهوه‌های ایتالیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

که امروزه بیشتر افراد به علت کمبود وقت و نیاز به تولید سریع یک لیوان قهوه خوشمزه به سراغ دستگا‌ه‌های قهوه‌ساز اتوماتیک رفته‌اند. این محصولات نیز گزینه خوبی برای دم آوری قهوه ایتالیایی به شمار می‌آیند.

داشتن پودر قهوه اسپرسو و یک دستگاه قهوه ساز مناسب، از موارد اولیه مورد نیاز برای درست کردن یک قهوه ایتالیایی خوش طعم است.

طرز تهیه قهوه ایتالیایی

شاید بپرسید که منظور از طرز تهیه قهوه ایتالیایی چیست؟ همان‌طور که گفته شد هر یک از انواع مختلف قهوه ایتالیایی، دارای طرز تهیه مخصوص به خود هستند. که نیاز به دستگاه های مختص به خود را دارند. برای مثال، برای درست کردن اسپرسو که یکی از محبوب ترین های قهوه های ایتالیا است باید مراحل زیر را طی کنید:

  • فراهم کردن وسایل اولیه: به یک دستگاه اسپرسو ساز، یک فیلتر قهوه، دانه های قهوه تازه برشته شده و آسیاب شده و یک فنجان نیاز دارید.
  • مخزن آب را پر کنید: مخزن آب اسپرسوساز خود را با آب تازه پر کنید.
  • دستگاه را گرم کنید: دستگاه اسپرسوساز خود را روشن کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه گرم شود.
  • قهوه را آسیاب کنید: دانه‌های قهوه را آسیاب کنید تا قوام خوبی داشته باشند، مخصوصاً برای اسپرسو.
  • پورتافیلتر را در دستگاه قرار دهید: پورتافیلتر را با قهوه آسیاب شده را در دستگاه قرار دهید.
  • دستگاه را تمیز کنید: یک شات آب داغ را در دستگاه بریزید تا قهوه باقی مانده پاک شود و پورتافیلتر گرم شود.
  • یک شات بکشید: پورتافیلتر را داخل دستگاه قرار دهید، شات را شروع کنید و بگذارید آب از قهوه عبور کند تا به مقدار دلخواه برسد.
  • لذت ببرید: اسپرسو را در یک فنجان بریزید و از طعم غنی و شدید آن لذت ببرید.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که این مورد تنها یکی از روش‌های تولید اسپرسو محسوب می‌شود. در نقاط مختلف کشور ایتالیا مانند رم و یا لاتزیو این قهوه به روش‌های دیگری نیز به تولید می‌رسد که هر کدام دارای نقاط تمایز منحصر به فرد خود هستند.

قهوه ایتالیایی به دلیل طعم، عطر و طعم بی نظیرش مشهور است و قهوه ایتالیایی بر پایه اسپرسو است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پرسش کلی قهوه ایتالیایی پرداختیم. این نوع قهوه را می‌توان از محبوب‌ترین قهوه‌ها در جهان دانست که طرفداران خاص خود را دارد. قهوه ایتالیایی با طمع بی‌نظیر خود موجب شده است تا بسیاری افراد به نوشیدنی قهوه علاقه‌مند شوند. تاریخچه قهوه ایتالیا، بسیار طولانی است و همین امر آن را از سایر قهوه‌های موجود در جهان و متمایز کرده است. یادگیری همه نکات مهم قهوه ایتالیایی به شما کمک می‌کند تا در این زمینه اطلاعات بیشتری نسبت به دیگران داشته باشید و حتی از طعم قهوه مدنظر خود بیشتر لذت ببرید!

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • به چه نوع قهوه ‌ای، قهوه ایتالیایی گفته می‌شود؟

    قهوه ایتالیایی قهوه‌ای است که برای اولین بار در کشور ایتالیا دستور تهیه آن شکل گرفته باشد. قهوه‌هایی همچون اسپرسو از جمله قهوه‌های ایتالیایی به شمار می‌آیند.

  • معروف ‌ترین قهوه ایتالیایی چیست؟

    به طور کلی می‌توان گفت که از بین انواع مختلف قهوه ایتالیایی، قهوه اسپرسو از بیش‌ترین محبوبیت و معروفیت برخوردار است و طرف‌داران بسیار زیادی دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *