یکی از معروف ترین قهوه های دنیا، قهوه ایتالیایی است

انواع قهوه‌ ایتالیایی

یکی از معروف ترین قهوه های دنیا، قهوه ایتالیایی است که در سرتاسر جهان مشهور است و قدمت تهیه قهوه اسپرسو و قهوه به قرن نوزدهم باز می گردد. هر کدام از انواع قهوه ایتالیایی، طعم منحصر به فرد خود را دارد و با استفاده از روش های مختلف دم کردن تهیه می شود. چه یک قهوه قوی و پر کافئین را ترجیح دهید یا یک نوشیدنی خامه ای، مطمئناً یک قهوه ایتالیایی وجود دارد که نیاز شما را برطرف می کند.

فرهنگ قهوه ایتالیایی غنی و متنوع است و طیف وسیعی از قهوه های ایتالیایی و مدرن را می توان انتخاب کرد.

انواع قهوه‌های ایتالیایی

فرهنگ قهوه ایتالیایی غنی و متنوع است و طیف وسیعی از نوشیدنی های قهوه سنتی و مدرن را می توان انتخاب کرد. از اسپرسو کلاسیک گرفته تا کاپوچینوی شیرین و خامه ای، هر نوع قهوه ایتالیایی طعم و تجربه منحصر به فردی را ارائه می دهد. در ادامه، ما برخی از محبوب ترین انواع قهوه ایتالیایی، از جمله اسپرسوی، کاپوچینوی، لاته را بررسی خواهیم کرد. فرقی نمی کند قهوه شناس باشید یا فقط طرفدار طعم یک فنجان قهوه، یک نوشیدنی قهوه ایتالیایی، به تمام نیاز های شما از یک قهوه پاسخ خواهد داد. از معروف ترین نوع های قهوه ایتالیایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اسپرسو
  2. ریسترتو
  3. لانگو اسپرسو
  4. قهوه بدون کافئین
  5. کاپوچینو
  6. ماکیاتو
  7. کافی کن پانا
  8. ماروچینو
  9. کافه کورتو
  10. قهوه آمریکانو
  11. کافه لاته
  12. موکاچینو
  13. کافی کرما
  14. کافه آفوگاتو

که در ادامه به معرفی هر کدام از این نوع قهوه های ایتالیایی خواهیم پرداخت.

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین قهوه‌های ایتالیایی قهوه اسپرسو است

اسپرسو (Espresso)

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین قهوه‌های ایتالیایی قهوه اسپرسو است که در هر ساعت از شبانه روز در کمترین زمان ممکن می‌توان آن را سرو کرد. اسپرسو هم در فنجان‌های کوچک و هم در فنجان‌های بزرگ به صورت یک شات قابل سرو می‌باشد.
این قهوه را معمولاً اغلب افراد به صورت بدون شکر و تلخ می‌نوشند اما اگر بخواهید می‌توانید از شکر و شیر هم برای نوشیدن این نوع از قهوه‌ها استفاده کنید. بعضی از کافی شاپ‌ها در منوی کافی خود ممکن است به جای کلمه اسپرسو از کلمه (Coffee) کافی استفاده می‌کنند که اگر اسپرسو می‌خواهید باید همین گزینه را انتخاب کنید.

ریسترتو که با نام استرتو هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از نوشیدنی‌های قهوه ایتالیایی است

ریسترتو (Ristretto)

ریسترتو که با نام استرتو هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از نوشیدنی‌های قهوه ایتالیایی است که در واقع به شکل قهوه اسپرسو است اما طعمی قوی‌تر و غلظتی بیشتر از قهوه اسپرسو دارد.
نحوه درست کردن این قهوه بدین شکل است که شما می‌توانید با نصف آبی که برای درست کردم قهوه اسپرسو لازم است با همان مقدار قهوه، ریسترتو را تهیه کنید. در واقع به بیان ساده‌تر شما تمامی مراحل مربوط به درست کردن قهوه اسپرسو را انجام می‌دهید با این تفاوت که چون آب آن کمتر است، ۱۰ الی ۱۵ ثانیه فقط طول می‌کشد تا عصاره‌گیری قهوه با دستگاه به اتمام برسد.
می‌توان گفت یک شات اسپرسو در حدود ۲۵ الی ۳۰ میلی لیتر حجم دارد اما یک ریسترتو حجمی برابر با ۱۵ الی ۲۰ میلی لیتر دارد. اگر دوست داشته باشید می‌تواند به قهوه ریسترتو خود کمی شیر یا فوم شیر هم اضافه کنید تا از نوشیدن آن بیشتر لذت ببرید.

یکی دیگر از قهوه‌های ایتالیایی لانگو اسپرسو است

لانگو اسپرسو (Long Espresso)

یکی دیگر از قهوه‌های ایتالیایی لانگو اسپرسو است، لانگ به معنای دراز و زیاد است و وقتی این صفت در کنار قهوه می‌گیرد به این معنا است که این قهوه با دو برابر آب در مقایسه با اسپرسو معمولی تهیه می‌شود. به همین دلیل مزه غلیظی ندارد؛ البته نباید لانگو را با آمریکانو اشتباه گرفت. در لانگو آب را می‌جوشانند اما در قهوه آمریکانو آب را به اسپرسو آماده اضافه می‌کنند.

از انواع قهوه ایتالیایی می‌توان به قهوه بدون کافئین اشاره کرد که ۹۷ درصد کافئین آن قبل از فرایند رست خارج شده است.

قهوه بدون کافئین (Decaffeinated Coffee)

از انواع قهوه ایتالیایی می‌توان به قهوه بدون کافئین اشاره کرد که ۹۷ درصد کافئین آن قبل از فرایند رست خارج شده است. معمولاً روش‌های مختلفی برای حذف کافئین از قهوه وجود دارد که در آن‌ها از آب، حالا‌های آلی یا حتی دی اکسید کربن به عنوان حلال برای خارج کردن کافئین استفاده می‌کنند.
طعم و بوی دانه‌های این قهوه ایتالیایی، ملایم‌تر است و بسته به روش استفاده از آن‌ها، رنگ آن هم تغییر می‌کند. این قهوه بیشتر مناسب کسانی است که به طعم انواع قهوه تلخ و بوی قهوه معمولی حساس هستند و دوست دارند قهوه ملایم‌تری میل کنند.

کاپوچینو در واقع یک نوشیدنی ایتالیایی اصل است که از ترکیب قهوه اسپرسو و فوم شیر و مقدار کمی خامه یا درست می‌شود.

کاپوچینو (Cappuccino)

یکی دیگر از معروف‌ترین قهوه‌های دنیا که اکثر افراد هم حداقل یک بار آن را میل کرده‌اند، کاپوچینو (Cappuccino) است. کاپوچینو در واقع یک نوشیدنی ایتالیایی اصل است که از ترکیب قهوه اسپرسو و فوم شیر و مقدار کمی خامه یا درست می‌شود. معمولاً کاپوچینو را در لیوان‌های بزرگ یا ماگ سرو می‌کنند و برای این که دیزاین زیبایی داشته باشد از پودر شکلات یا پودر کاکائو برای تزیین استفاده می‌کنند.

و همچنین مردم ایتالیا معمولاً بعد از وعده‌های غذایی خود برعکس اسپرسو، کاپوچینو میل نمی‌کنند؛ چرا که بر این باور هستند که کاپوچینو یک نوشیدنی سنگین است.

ماکیاتو (Macchiato)

ماکیاتو هم یکی از انواع قهوه ایتالیایی است که پایه اصلی آن قهوه اسپرسو است. در واقع این قهوه یکی از نزدیک‌ترین طعم‌ها را به قهوه اسپرسو دارد. بنابراین اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که قهوه اسپرسو برایتان کمی سنگین و به نظرتان کافئین آن برای شما زیاد است، می‌توانید قهوه Macchiato را انتخاب کنید.
نوشیدنی ماکیاتو با کمی شیر و با همان طعم قهوه اسپرسو می‌تواند یک جایگزین عالی برای قهوه اسپرسو باشد. این قهوه در ایتالیا با نام کافی ماکیاتو شناخته می‌شود و نسبت به آن دسته از قهوه‌هایی که با شیر و اسپرسو درست می‌شوند، این قهوه از میزان شیر کمتری برخوردار است.
البته خوب است بدانید که قهوه ماکیاتو دارای دو مدل اسپرسو ماکیاتو و لاته ماکیاتو است که تنها تفاوت این دو قهوه در مقدار شیری که مورد استفاده قرار می‌گیرد است. در واقع لاته ماکیاتو میزان شیر بیشتری دارد.

Coffee Con Panna یک نوشیدنی قهوه ایتالیایی است که از یک شات اسپرسو با یک قاشق خامه زده شده تهیه می شود.

کافی کن پانا (Coffee con panna)

کافی کن پانا یکی از بهترین قهوه ‌های ایتالیایی است که ظاهری بسیار زیبا و دلنشین دارد. این کافی با ظاهر جذاب خود می‌تواند هر فردی را به وجد بیاورد. قهوه کن پانا همیشه طرفداران خاص خود را دارد. این قهوه را معمولاً با یک شات اسپرسو یا دبل اسپرسو درست می‌کنند و در آخر هم روی آن را کمی خامه میریزند که طعم جذابی پیدا می‌کند.

Marocchino نوعی قهوه ایتالیایی است که از یک شات اسپرسو، پودر کاکائو و شیر کف کرده در یک فنجان کوچک سرو می شود.

ماروچینو (Marocchino)

ماروچینو یا به اصطلاح دیگر ماروکینو از دیگر نوشیدنی ‌های قهوه ایتالیایی است که معمولاً آن را در شیشه‌های کوچک سرو می‌کنند. این قهوه هم از یک شات اسپرسو، کف شیر و پودر کاکائو درست می‌شود. نحوه درست کردن این قهوه به این شکل است که باید در کف فنجان کاکائو بریزید و و بعد از یک شات اسپرسو و در ادامه به آن شیر اضافه کنید.
اگر قصد دارید کمی قهوه را دیزاین دهید، می‌توانید مجدداً در آخر کار از پودر کاکائو استفاده کنید و آن را روی کف شیر بریزید. این نوع قهوه هم در زمان کمی آماده می‌شود و می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز آن را درست کنید.

کافه کورتو یک نوشیدنی قهوه ایتالیایی است که با افزودن یک شات مشروب مانند گراپا یا براندی به یک شات اسپرسو درست می شود.

کافه کورتو (Café corretto)

کافه کورتو هم از دیگی نوشیدنی ‌های قهوه ایتالیایی است که ساختار متفاوتی از سایر قهوه‌ها دارد. در واقع کورتو از ترکیب یک شات قهوه اسپرسو به همراه مقدار کمی مشروب الکلی که معمولاً گراپا یا سامبوکا و یا براندی است، تهیه می‌شود.
اغلب بارمن‌های ایتالیایی یک کافه کورتو را تنها با اضافه کردن چند قطره مشروب به یک شات اسپرسو آن را آماده می‌کنند اما بعضی دیگر مشروب را به صورت جدا در کنار قهوه اسپرسو برای مشتری سرو می‌کنند تا مشتری به مقدار دلخواه از آن میل کند.

قهوه آمریکایی نوعی نوشیدنی قهوه است که با رقیق کردن یک شات اسپرسو با آب داغ تهیه می شود

قهوه آمریکانو (Americano)

قهوه آمریکانو یکی دیگر از قهوه‌های معروف ایتالیایی است که برای تهیه آن از یک شات اسپرسو به همراه آب داغ استفاده می‌کنند. این‌ایده اولین بار در جنگ جهانی دوم توسط سربازان آمریکایی طراحی شد. قهوه امریکانو در ترکیبات خود شیر ندارد و معمولاً در وعده‌های صبحانه و بعد از ظهر میل می‌شود. آمریکانو یکی از نوشیدنی‌های محبوب در بین مردم آمریکای شمالی شناخته می‌شود و در بین جوانان هم از محبوبیت بالایی برخوردار است.

کافه لاته نوعی نوشیدنی قهوه ایتالیایی است که با یک شات اسپرسو، شیر داغ و مقدار کمی کف تهیه می شود.

کافه لاته (Café latte)

کافه لاته یکی از دوست داشتنی‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی ‌های قهوه ایتالیایی محسوب می‌شود. پایه اصلی قهوه لاته، هم همان قهوه اسپرسو است که با شیر داغ ترکیب شده و روی آن کف شیر ریخته شده است.
بسیاری از افراد با توجه به طعم و ظاهر یکسان و مشابه کاپوچینو با کافه لاته ممکن است این دو را با هم اشتباه بگیرند. اما فرق لاته و کاپوچینو در میزان مواد تشکیل دهنده آنها است. و همچنین بیشتر افراد ایتالیایی در وعده صبحانه خود یک لیوان یا یک ماگ از کافه لاته را می‌نوشند.

موکاچینو (Mocaccino)

موکاچینو هم از بهترین قهوه ‌های ایتالیایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این نوشیدنی هم بر پایه قهوه است که به دلیل طعم بسیار عالی که دارد، در بین مردم جهان محبوب شده است. در واقع موکاچینو همان قهوه اسپرسو است که به شکلات و شیر اضافه شده است.
میزان استفاده از هر یک از این ترکیبات در قهوه موکاچینو باعث می‌شود که طعم آن متفاوت شود. اگر می‌خواهید یک موکاچینو اصل بنوشید باید از قهوه اسپرسو استفاده کنید اما اگر اسپرسو در دسترستان نبود می‌توانید از قهوه فرانسه دم کرده هم استفاده کنید.

کرم ال کافه یک دسر ایتالیایی است که از اسپرسو ریخته شده روی ژلاتوی وانیلی خامه ای یا بستنی تشکیل شده است.

کافی کرما (Crema al caffe)

کافی کرما یک کف خوش عطر و طعم است که رایحه بسیار خوبی دارد. رنگ ان هم معمولاً قهوه‌ای مایل به زرد است که در بالای قهوه اسپرسو قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که حباب‌های هوا با روغن‌های محلول در قهوه با یکدیگر مخلوط می‌شوند، تشکیل خواهد شد.
وجود مقدار زیادی از کرما در یک فنجان قهوه اسپرسو نشان دهنده این است که این قهوه از کیفیت بالایی برخوردار است و دانه‌های آن خوب آسیاب شده است. در واقع کرما به قهوه اسپرسو کمک می‌کند تا طعم بهتری داشته باشد.

کافه آفوگاتو یک قهوه ایتالیایی است که از یک پیمانه ژلاتوی وانیلی یا بستنی بر روی یک شات اسپرسو داغ تشکیل شده است.
کافه آفوگاتو یک قهوه ایتالیایی است که از یک پیمانه ژلاتوی وانیلی یا بستنی بر روی یک شات اسپرسو داغ تشکیل شده است.

کافه آفوگاتو (Caffe affogato)

یکی دیگر از بهترین قهوه ‌های ایتالیایی، کافه آفوگاتو است که به دلیل طعم و مزه فوق‌العاده‌اش تبدیل به یکی از محبوب‌ترین قهوه‌ها در بین مردم شده است. برای تهیه آفوگاتو ابتدا چند اسکوپ بستنی وانیلی را در یک لیوان یا ماگ میریزند و سپس قهوه اسپرسویی که از قبل تهیه شده را روی ریخته که در این صورت بستنی کم کم آب می‌شود و یک طعم بی‌نظیر به قهوه می‌دهد.
اگر قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز تهیه شود، طعم این قهوه دلنشین‌تر خواهد بود. از پودر کاکائو هم می‌توان برای تزیین و دیزاین نهایی کافه آفوگاتو استفاده کرد. آفوگاتو در واقع یک نوشیدنی تلخ است که در کنار مزه شیرینی بستنی حس می‌شود و این طعم می‌تواند یک طعم بسیار جذاب برای بسیاری از افراد باشد.

برای تهیه قهوه ایتالیایی، معمولاً از یک دستگاه اسپرسو ساز استفاده می‌شود.
برای تهیه قهوه ایتالیایی، معمولاً از یک دستگاه اسپرسو ساز استفاده می‌شود.

طرز تهیه انواع قهوه ایتالیایی

قهوه اصل ایتالیایی بسیار خوشمزه است و طعمی غلیظ و عالی دارد که اتفاقاً طرز تهیه آن هم بسیار آسان است. افرادی که قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های گرم و همیشگی آن‌ها محسوب می‌شود می‌توانند قهوه اسپرسو ایتالیایی را همیشه در منوی قرار دهند که این البته این قهوه نسبت به قهوه‌های دیگر تا دو الی سه برابر بیشتر کافئین دارد.
برای تهیه قهوه ایتالیایی شما نیاز به قهوه جوش موکا، همزن کف ساز شیر، قهوه اسپرسو، شکر و شیر دارید. قیمت پایینی دستگاه را پر از آب کنید و قسمت بالایی را هم به ازای هر یک نفر یک قاشق چای خوری قهوه اسپرسو بریزد. سپس درب آن را بسته و منتظر بمانید تا با شعله کم قهوه به جوش بیاید. زمانی که قهوه آماده شد در یک فنجان دو الی سه قاشق شکر بریزید و بعد آن را با قهوه مخلوط کنید تا کاملاً حل شود. حالا روی آن را خامه‌ای که از کف ساز شیر به دست آمده بریزید و آن را با قهوه مخلوط کنید. قهوه ایتالیایی شما آمده است.

لازم به ذکر است که موکاپات تنها دستگاه قهوه ساز مناسب برای درست کردن قهوه ایتالیایی نیست و می‌توان از نسپرسو ساز یا اسپرسو ساز نیز استفاده کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب برای شما از انواع قهوه ایتالیایی گفتم و هر کدام از آن‌ها را به طور جداگانه معرفی کرده و طرز تهیه آن‌ها را به شما آموزش دادیم. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قهوه پایه ثابت زندگی تان است و می‌خواهید هر روز طعم‌های جدید قهوه را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید.

منابع:

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *