میزان آسیاب قهوه

آشنایی با انواع درجه آسیاب قهوه

همه ما عاشقان قهوه از این امر مطلع هستیم که مقدار و میزان آسیاب شدن قهوه می‌تواند بر روی طعم نهایی آن اثر بگذارد. انتخاب درست درجه آسیاب قهوه از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آید که همه کاربران باید با آن آشنایی کاملی داشته باشند؛ این که درجه‌‌ی مناسب آسیاب قهوه چقدر است؟، به نوع قهوه و دستگاه قهوه سازی که قصد درست کردن قهوه را دارید، بستگی دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی را در مورد انواع درجه آسیاب قهوه به شما عزیزان ارائه کنیم.

منظور از درجه آسیاب قهوه چیست؟

درجه آسیاب قهوه در واقع نشان‌دهنده میزان خرد شدن دانه‌های رست قهوه خواهد بود. هرچه میزان این درجه بالاتر باشد، مقدار و میزان پودر شدن کل دانه قهوه مد نظر نیز افزایش می‌یابد. میزان درجه آسیاب می‌تواند بر روی عطر و طعم نوشیدنی‌ نهایی تأثیر بگذارد بنابراین می‌توان گفت که انتخاب یک درجه صحیح امری به شدت مهم جهت تولید یک لیوان قهوه خوشمزه محسوب می‌‌شود.

امروزه میزان آسیاب قهوه در دستگاه‌های مختلف فرق دارد. این بدان معناست که برای مثال در یک دستگاه از اعداد مختلف به منظور نشان دادن مقدار آسیاب نهایی استفاده می‌شود، حال آنکه در یک دستگاه دیگر از عبارت‌های مختلفی همچون Fine و Extra Fine کمک می‌‌گیرند. امروزه اکثر آسیاب‌های قهوه موجود در بازار از همین عبارات‌های انگلیسی برای نشان دادن حالات مختلف پودر کردن قهوه استفاده می‌کنند. ترتیب درجه میزان آسیاب کردن قهوه با توجه به این عبارت‌ها شامل موارد زیر است:

  • Extra coarse: خیلی درشت
  • Coarse: درشت
  • Medium coarse: کمی از درشت کوچک‌تر
  • Medium: مدیوم یا متوسط
  • Medium – Fine: کمی از متوسط ریزتر
  • Fine:‌ ریز
  • Extra fine: خیلی ریز

شما می‌توانید با توجه به همین درجات نسبت به آسیاب کردن دانه‌های مد نظر خود اقدام کنید، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان درجه آسیاب قهوه در هر یک از این موارد حتی در قهوه‌سازهای مختلف نیز متفاوت است.

انواع درجه آسیاب قهوه، بستگی به نوع قهوه ساز مورد استفاده دارد.

تنظیم درجه آسیاب قهوه

به طور کلی شما دو راه جهت تولید قهوه دلخواهتان در پیش دارید. راه اول آن است که پودر قهوه را به صورت آماده شده و آسیاب‌شده از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. روش دوم نیز آن است که دانه رست شده قهوه را به صورت جداگانه خریداری نمایید و آن را با استفاده ‌از دستگاه‌های ‌آسیاب قهوه به اندازه و درجه مد نظر خود آسیاب کنید.

راه اول مناسب افرادی است که قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تولید یک لیوان قهوه فوق‌العاده اقدام نمایند و دوست ندارند زمان خود را صرف مواردی همچون پیدا کردن دانه‌های مناسب، آسیاب کردن و… کنند.

قاعدتاً راه حل دوم مختص قهوه‌خورهای حرفه‌ای است! اگر شما نیز جزو دسته‌ افرادی هستید که می‌خواهند کنترل کاملی بر روی طعم کلی قهوه خود داشته باشند، باید به سراغ این راه‌حل بروید، البته، در چنین شرایطی بهتر است به طور کامل با انواع درجه آسیاب قهوه با توجه به مدل‌ها مختلف قهوه‌ساز آشنا شوید.   

انواع درجه آسیاب قهوه بر اساس دستگاه قهوه ساز

هر قهوه‌سازی دارای ساختار خاص خود است، بنابراین، جای تعجبی ندارد که به منظور تهیه بهترین مدل قهوه با استفاده از این دستگاه‌ها، نیاز به بهره‌گیری از یک درجه خاص قهوه‌ساز وجود داشته باشد. در این بخش به بهترین میزان درجه آسیاب با توجه به نوع قهوه اشاره خواهیم کرد.

آسیاب قهوه فرنچ پرس باید درشت باشد.

۱) فرنچ پرس

میزان درجه آسیاب برای فرنچ پرس باید به گونه‌ای تنظیم شود که دانه‌های قهوه نسبتاً درشت و یکنواخت باشند. ساختار فرنچ پرس به گونه‌ای است که قهوه‌ها در درون آب غوطه‌ور می‌‌شوند،‌ به همین دلیل این نوع ساختار آسیاب یک گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شود.

درجه آسیاب قهوه برای قهوه ساز اروپرس باید متوسط باشد.

۲) آئروپرس

اروپرس ها از قهوه‌هایی با درجه آسیاب Medium و Fine استفاده می‌کنند. بنابراین،‌ اگر دارای دستگاه آئروپرس هستید،‌ بهتر است به سراغ قهوه‌هایی با این درجه آسیاب بروید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید.

میزان درجه آسیاب قهوه برای پور اور تقریباً‌ متوسط خواهد بود.

۳) پور اور

میزان درجه آسیاب قهوه برای پور اور تقریباً‌ متوسط خواهد بود. این بدان معناست که اندازه دانه‌های قهوه چیزی به اندازه دانه‌های شن است، اما حجم کلی آن‌ها نباید به اندازه دانه‌های آسیاب شده برای اسپرسو کوچک باشد.

برای قهوه با کمکس بهتر است دانه‌های خود را به صورت Medium Grind آسیاب کنید.

۴) کمکس

به منظور تهیه قهوه با کمکس بهتر است دانه‌های خود را به صورت Medium Grind آسیاب کنید. این نوع پودر قهوه نباید خیلی ریز باشد که بتواند از فیلتر کاغذی کمکس عبور کند.

برای قهوه‌ساز کلد برو توصیه می‌‌‌شود که به سراغ دانه‌های پودر شده درشت بروید

۵) قهوه ساز کلد برو

برای قهوه‌ساز کلد برو توصیه می‌‌‌شود که به سراغ دانه‌های پودر شده درشت بروید. این امر به دلیل ساختار خاص قهوه‌ساز کلد برو است،‌ زیرا ساختار این محصول با مواردی همچون کمکس تفاوت بسیار زیادی دارد.

یک اسپرسو خوب زمانی تولید می‌‌شود که شما میزان درجه آسیاب را بر روی خیلی ریز تنظیم کرده باشید

۶) اسپرسو ساز

به منظور تهیه قهوه با دستگاه اسپرسو ساز باید به سراغ بیشترین میزان آسیاب ممکن بروید. یک اسپرسو خوب زمانی تولید می‌‌شود که شما میزان درجه آسیاب را بر روی خیلی ریز تنظیم کرده باشید. این موضوع به دلیل ساختار خاص تهیه قهوه با استفاده از اسپرسو‌ساز است. به این نوع آسیاب Fine grind نیز گفته می‌شود که اشاره به ریز بودن کلی دانه‌های قهوه دارد.

میزان آسیاب قهوه برای قهوه جوش ترک باید بسیار ریز باشد.

۷) قهوه جوش ترک

برای درست کردن قهوه ترک و استفاده از قهوه جوش ترک درجه آسیاب قهوه باید به نحوی تنظیم شود که دانه‌های قهوه به پودری مانند آرد گندم تبدیل شوند. قهوه جوش به صورت مستقیم پودر را حرارت می‌دهد و به همین دلیل باید دانه‌های قهوه خیلی خوب آسیاب شوند.

شدت آسیاب قهوه سایفون متوسط است.

۸) سایفون

این نوع قهوه ساز از یک فیلتر پارچه‌ای یا فلزی استفاده می‌کند، به همین منظور میزان درجه آسیاب باید نه خیلی کوچک باشد که جلوی فیلتر را بگیرد و نه خیلی بزرگ باشد که آب جوش نتواند از آن عبور کند. تنها در این صورت است که می‌توانید انتظار دریافت یک قهوه عالی را داشته باشید.

آسیاب قهوه مورد استفاده برای موکاپات به نوع موکاپات یا موکا کرم شما نیز وابسته است.

۹) موکاپات

آسیاب قهوه مورد استفاده برای موکاپات به نوع موکاپات یا موکا کرم شما نیز وابسته است. به منظور تهیه قهوه با موکاپات‌های معمولی موجود در بازار (موکابات‌های فلزی یا استیل) باید به سراغ قهوه‌هایی با درجه ‌آسیاب Medium Grind بروید. در این صورت یک قهوه عالی را به دست می‌آورید.

نوع قهوه سازمیزان آسیاب
فرنچ پرسنسبتاً درشت
آئروپرسمتوسط
پور اورتقریباً‌ متوسط
کمکسمتوسط
کلد برودرشت
اسپرسو سازخیلی ریز
قهوه ساز پرکولاتورریز
قهوه جوش ترکخیلی ریز
سایفونمتوسط
موکاپاتمتوسط

درجه آسیاب قهوه های مختلف

میزان و درجه آسیاب کردن تنها مختص به دستگاه قهوه ساز نیست و انواع قهوه ها نیز نیازمند درجه آسیاب قهوه مختص به خود هستند.

درجه Medium Grind برای تهیه قهوه فرانسه بسیار مناسب است

۱) درجه آسیاب قهوه فرانسه 

به منظور تهیه قهوه فرانسوی نیز باید به نوع دستگاه خود توجه کنید. در واقع این دانه‌های قهوه نیستند که طعم نهایی قهوه فرانسه را معین می‌کنند، بلکه شما باید به میزان درجه مدنظر خود توجه کنید. معمولاً توصیه می‌شود که برای تهیه این مدل قهوه به سراغ درجه Medium Grind دستگاه‌های آسیاب قهوه بروید.

درجه آسیاب قهوه اسپرسو، باید ریز باشد.

۲) درجه آسیاب قهوه اسپرسو

اسپرسو یکی از قوی‌ترین قهوه‌های موجود به شمار می‌آيد. دلیل این امر نیز استفاده از پودر قهوه بسیار ریز است. این نوع پودر قهوه آسیاب شده موجب می‌شود تا طعم اصلی قهوه خیلی خوب حفظ شود. معمولاً‌ درجه آسیاب مد نظر برای قهوه اسپرسو و قهوه ترک یکسان است. این بدان معناست که باید گزینه Fine grind یا Extra grind را بر روی دستگاه خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این متن به بررسی انواع درجه آسیاب قهوه پرداختیم. همان‌طور که گفته شد،‌ میزان آسیاب قهوه باید با توجه به نوع دستگاه قهوه‌ساز تعیین شود. در واقع درجه آسیاب قهوه می‌توان تاثیر مهمی بر روی قهوه نهایی به دست آمده بگذارد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که مقدار درجه آسیاب قهوه خود را بر اساس نوع قهوه و قهوه‌سازتان مشخص کنید تا بتوانید از طعم بی‌نظیر این نوشیدنی فوق‌العاده نهایت لذت را ببرید!

منبع: sevendistrictscoffee.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *