کافه لاته یک نوشیدنی قهوه است که با اسپرسو و شیر با لایه ای سبک از کف تهیه می شود.

تفاوت لاته و کاپوچینو در چیست؟

قهوه نوشیدنی گرم و پر طرفداری است که نوشیدن آن به خصوص در فصل زمستان بسیار لذت بخش خواهد بود. قهوه انواع مختلفی دارد و افراد بنا بر سلیقه و ذائقه خود انواع مختلف قهوه را برای نوشیدن انتخاب می‌کنند. ما در این مطلب به معرفی قهوه لاته و قهوه کاپوچینو خواهیم پرداخت.

هر دوی این نوشیدنی ها از نوشیدنی‌های مورد علاقه اکثریت افراد بوده و فواید زیادی دارند. اما در مواد اولیه و طرز تهیه کمی متفاوت هستند که در ادامه به مقایسه لاته و کاپوچینو نیز می‌پردازیم. برای آشنایی با این دو نوع از نوشیدنی‌ها و تفاوت آن‌ها تا پایان ما را همراهی کنید.

قهوه لاته از ترکیب قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شود و اولین بار توسط آمریکایی‌ها ساخته شد.

قهوه لاته چیست؟

قهوه لاته از ترکیب قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شود و اولین بار توسط آمریکایی‌ها ساخته شد. اسپرسو یک نوشیدنی غلیظ و کافئین دار است که با روش دم‌آوری پودر اسپرسو و تحت فشار زیاد درست می‌شود. برای تهیه قهوه لاته از یک شات اسپرسو و شش تا هشت اونس شیر استفاده می‌کنند. البته از این ترکیب برای تهیه آیس لاته هم استفاده می‌شود با این تفاوت که آیس لاته همراه با یخ سرو می‌شود.

قهوه لاته را هم می‌توانید با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز درست کنید و هم به صورت دستی و با استفاده از قهوه ساز فرنچ پرس. اگر دستگاه اسپرسوساز دارید، ابتدا اسپرسو را آماده کرده و مقدار مناسب از شیر پر چرب را درون ظرف مناسب ریخته و نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز را درون آن قرار دهید. بخار آب پر فشار می‌تواند فوم شیر بسیار با کیفیت به شما دهد. وقتی فوم شیر آماده شد باید آن را بر روی اسپرسو بریزید. به همین راحتی قهوه لاته شما آماده است.

اما اگر دستگاه اسپرسو ساز در اختیار ندارید، می‌توانید به روش دستی در خانه هم بهترین لاته را برای خود تهیه کنید. به این صورت که با استفاده از موکاپات یک شات اسپرسو را تهیه می‌کنید. شیر پرچرب و داغ را درون فرنچ پرس ریخته و چندین بار با سرعت پیستون آن را تکان می‌دهیم و به این صورت فوم شیر ساخته می‌شود. فوم را بر روی یک شات اسپرسو ریخته و حالا قهوه لاته شما آماده است.

برای تهیه قهوه لاته می‌توانید از انواع قهوه‌هایی که مورد علاقه تان است، استفاده کنید. برای داشتن قهوه لاته عالی بهتر است از قهوه‌ای استفاده کنید که درصد عریبکای بالاتری داشته باشد. در انتها برای زیبایی کارتان می‌توانید بر روی فوم شیر آرت بزنید. به این کار اصطلاحا لاته آرت گفته می‌شود که امروزه در بین افراد بسیار محبوب شده است. برای طعم دار کردن قهوه لاته خود هم می‌توانید قبل از اضافه کردن فوم شیر از سیروپ یا شربت‌های طعم دار استفاده کنید.

کاپوچینو تعادل کامل اسپرسو، شیر و کف در یک نوشیدنی است.

قهوه کاپوچینو چیست؟

قهوه کاپوچینو یکی از قهوه‌های معروف و تخصصی ایتالیایی است که همانند قهوه لاته از پایه اسپرسو تشکیل شده است. نام اصلی این نوشیدنی گرم و دلپذیر کاپوزینر بوده و نخستین بار در شهر وین ساخته و تهیه شده است. برای تهیه آن به پنج تا شش اونس شیر و یک شات اسپرسو نیاز دارید. این مقادیر باید به صورتی باشد که بین شیر، غلظت اسپرسو و میزان شیرینی آن تعادل برقرار کنید.

قهوه کاپوچینو را می‌توان هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز تهیه کرد. برای تهیه کاپوچینو باید شیر پرچرب را به صورت فوم در بیاورید. با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسوساز یا با استفاده از فرنچ پرس. باید قهوه اسپرسو مورد علاقه خود را ابتدا تهیه کرده و در کف فنجان بریزید.

سپس مقدار مناسب از شیر و سپس لایه ای از کف شیر را بر روی آن بریزید. کاپوچینو انواع مختلفی دارد که شامل کاپوچینو یخ زده، کاپوچینو خشک، کاپوچینو تر، کاپوچینو سنتی و کاپوچینو طعم دار می شود. در ادامه به توضیح مختصر در مورد هر کدام از این انواع خواهیم پرداخت:

  • کاپوچینو یخ زده: کاپوچینو یخ زده یا کاپوچینو فردو، نوع سرد از کاپوچینو داغ است. در ایتالیا معمولا از شیر کف کرده سرد در تهیه این نوع از کاپوچینو استفاده می‌شود. اما در آمریکا در تهیه این نوع از کاپوچینو از مقدار زیادی یخ استفاده می‌کنند.
  • کاپوچینو سنتی: معمولا از یک یا دو شات اسپرسو و شیر کف کرده تهیه می‌شود اما با این حال در هر منطقه و هر باریستایی انواع کاپوچینوی مخصوص به خود وجود دارد.
  • کاپوچینو طعم دار: این نوع از کاپوچینو در کشور آمریکا بسیار پرطرفدار است. در تهیه آن از شربت‌ها یا سیروپ‌ها استفاده می‌کنند که دارای طعم‌های مختلفی مانند وانیل، شکلات، کارامل، تمشک، دارچین و غیره می‌باشد.

تفاوت لاته و کاپوچینو در میزان نسبت شیر است.

تفاوت لاته و کاپوچینو در چیست؟

با این که لاته و کاپوچینو طرز تهیه یکسانی دارند اما فرق کاپوچینو و لاته در میزان مواد تشکیل دهنده آن‌ها و نسبت قهوه به شیر است. در تهیه کاپوچینو نسبت قهوه به شیر باید مساوی و هم اندازه باشد. اما در تهیه لاته نسبت قهوه به شیر باید یک به سه باشد. یعنی در تهیه لاته یک شات اسپرسو و سه برابر آن شیر استفاده می‌شود.

تفاوت لاته و کاپوچینو این است که در تهیه لاته می‌توان از قهوه‌های دیگر هم استفاده کرد اما برای درست کردن کاپوچینو حتما باید از اسپرسو استفاده کنید. همچنین در کاپوچینو فوم شیر و اسپرسو به یک اندازه به کار می‌روند و سهم یکسانی دارند. اما در لاته سهم شیر بیشتر است و سهم فوم کمتر. در هنگام نوشیدن کاپوچینو خواهید دید که حجم بیشتری از فوم را در مقایسه با لاته دارد.

مورد دیگر از فرق لاته و کاپوچینو این است که معمولا لاته در فنجان بزرگتر و به مقدار بیشتری سرو می‌شود. اما کاپوچینو فنجان کوچکتر و حجم کمتری دارد. به طور معمول کاپوچینو در حجم 150 میلی لیتر سرو شده و لاته در حجم 230 میلی لیتر سرو می‌شود.

کافئین قهوه لاته بیشتر است یا کاپوچینو؟

بستگی دارد، معمولا یک لاته شیر بیشتری دارد و یک کاپوچینو کف بیشتری، مقدار کافئین در هر دو نوشیدنی بر اساس اندازه و روش تهیه متفاوت است. اما به طور متوسط یک کاپوچینو نسبت به لاته کافئین کمتری دارد.

سخن پایانی

با همه این توضیحات در کشورها و شهرهای مختلف تعداد بسیاری کافه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به یک روش و با میزان متفاوتی مواد مورد نیاز لاته و کاپوچینو را به کار می‌برند و طعم و مزه متفاوتی را ایجاد می‌کنند. با این حال هر دوی این نوشیدنی ها از جمله نوشیدنی‌های مورد علاقه اکثریت افراد هستند. در مقایسه لاته و کاپوچینو به این نتیجه رسیدیم که هر دوی آن‌ها طعمی بسیار نزدیک به هم دارند.

می‌توان گفت در عین وجود شباهت بسیار، تفاوت لاته و کاپوچینو هم بسیار زیاد است که طعم آن دو را از هم متفاوت خواهد کرد. به طور کلی باید طبق نیاز و سلیقه تان تصمیم به نوشیدن یکی از آن‌ها بگیرید. اگر می‌خواهید با خوردن یک کدام از این دو نوع نوشیدنی بیشتر بیدار بمانید، بهتر است از کاپوچینو استفاده کنید. اما اگر به دنبال آرامش و لذت بردن از عطر و طعم قهوه و خامه هستید، باید لاته را انتخاب و تهیه کنید.

منابع:

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *