قهوه فوری یکی از محبوب ترین نوع قهوه های موجود در ایران است.

قهوه فوری چیست؟

امروزه قهوه نقش بسیار مهمی را در زندگی میلیون‌ها نفر ایفا می‌کند. یکی از محبوب‌ترین مدل‌‌‌های قهوه در دنیای مدرن، قهوه فوری نام دارد. این قهوه حتی در کشور ما نیز طرف‌داران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. اکنون این پرسش به میان می‌آید که قهوه فوری چیست؟ آیا این قهوه تفاوت خاصی با قهوه عادی دارد؟ انواع قهوه فوری شامل چه مواردی خواهد بود؟ با ما همراه شوید تا به پاسخ به این پرسش‌ها در مورد نوع قهوه محبوب بپردازیم.

قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری، یک نوع قهوه خاص به شمار می‌آيد که به دلیل ساختار خاص خود مشهور شده است. به منظور تهیه یک لیوان نوشیدنی قهوه فوری، تنها به آب جوش نیاز دارید. این امر موجب می‌شود تا همه افراد حتی بدون هیچ‌گونه استفاده از دستگاه قهوه‌ساز، نیز بتوانند قهوه مد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنند.

ویژگی‌های قهوه فوریتوضیحات
سرعت و آسانی تهیهقهوه فوری به سرعت و آسانی تهیه می‌شود، این به معنی این است که شما می‌توانید در عرض چند دقیقه قهوه خود را آماده کنید.
طول عمر بلندقهوه فوری در مقایسه با قهوه‌ی تازه، طول عمر بلندی دارد و بیشتر در محیط‌های خشک نگه داری می‌شود.
هزینه اقتصادیقهوه فوری در مقایسه با قهوه‌ی تازه، هزینه اقتصادی کمتری دارد و می‌تواند گزینه ای برای برخی از افراد با بودجه محدود باشد.
کیفیت کمترقهوه فوری ممکن است کیفیت کمتری نسبت به قهوه‌ی تازه داشته باشد، چرا که برای تولید آن از روش‌های پردازشی استفاده می‌شود که می‌تواند تأثیر منفی بر روی کیفیت قهوه داشته باشد.
محدودیت در انواعمعمولاً قهوه فوری در چند نوع محدودی تولید می‌شود و برخی از گزینه‌هایی که در قهوه‌ی تازه موجود است، در قهوه فوری قابل دسترسی نیست.

انواع قهوه فوری

در بازار، تنوع بسیار زیادی از قهوه های فوری در طعم ها و نوع های مختلف وجود دارد که از جمله مهم‌ترین و محبوب ترین قهوه‌های فوری که در کشورمان قابل دسترس است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهوه‌های فوری سوپریم
  • قهوه‌های فوری موکا
  • قهوه‌های  فوری لاته
  • قهوه‌‌های فوری گلد

که در ادامه به بررسی هر نوع از این قهوه های فوری خواهیم پرداخت.

قهوه فوری سوپریم، نوعی از قهوه فوری است که در آن از پودر گیاه جنسینگ استفاده می‌شود.

۱. قهوه فوری سوپریم

در این قهوه از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود، به عنوان مثال بعضی از تولیدکنندگان پودر گیاه جنسینگ را در درون این قهوه می‌ریزند. به گفته تولیدکنندگان قهوه سوپریم می‌‌تواند موجب افزایش میزان متابولیسم بدن شود. افزایش میزان متابولیسم نیز به معنای افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه لاغر شدن خواهد بود، البته باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز تحقیقات خاصی در این رابطه صورت نگرفته است.

در ترکیبات قهوه فوری موکا، می‌توان مواردی متعددی همچون شکر، کاکائو و کافی میت را به صورت مخلوط شده مشاهده کرد.

۲. قهوه فوری موکا

در ترکیبات این قهوه فوری نیز می‌توان مواردی متعددی همچون شکر، کاکائو و کافی میت را به صورت مخلوط شده مشاهده کرد. در واقع این محصول همان قهوه موکا محسوب می‌شود، منتها دیگر نیاز نیست که مراحل پیچیده تولید آن را پشت سر بگذارید. تنها کافی است پودر قهوه را در درون آب جوش بریزید تا بتوانید یک لیوان قهوه موکای فوق‌العاده خوشمزه را به دست بیاورید.

قهوه فوری لاته، جزو محبوب ترین نوع های قهوه ی فوری است.

۳. قهوه فوری لاته

اگر طرفدار قهوه لاته هستید، خبر خوبی برای شما داریم. امروزه تولیدکنندگان قهوه‌های فوری، پودر مخصوص قهوه لاته را نیز تهیه کرده‌اند. به منظور تهیه این قهوه خوش عطر نیز کافی است مقداری از پودر قهوه را به درون آب جوش (آبی با حرارت صد درجه) بریزید تا قهوه لاته‌ای بی‌نظیر تولید شود.

۴. قهوه فوری گلد

این نوع قهوه را می‌‌توان ساده‌ترین مدل از قهوه‌های فوری دانست. امروزه قهوه گلد از نوع فوری در کشور خودمان، تحت برند نستله نیز به تولید می‌رسد و شما می‌توانید به راحتی آن را خریداری کنید. طعم این قهوه نیز بسیار مناسب و خوشمزه است و محبوبیت بسیار زیادی در ایران دارد.

طرز تهیه قهوه فوری

همان‌طور که گفته شد برای درست کردن قهوه فوری تنها کافی است پودر قهوه موجود را در درون یک لیوان آب جوش بریزید. در واقع استفاده از این قهوه بسیار راحت خواهد بود؛ شاید به همین دلیل باشد که حتی در زمان مسافرت نیز از قهوه‌های فوری استفاده می‌کنند.

مقایسه قهوه فوری و قهوه

فرق قهوه فوری با قهوه چیست؟

برخلاف قهوه عادی، برای تولید قهوه‌های فوری کاربر نیازی به استفاده از قهوه ساز ندارد. همین امر را می‌توان دلیل محبوبیت فوق‌العاده بالای چنین پودر قهوه فوری ای در بازار دانست. طعم این قهوه با قهوه عالی هیچ فرقی ندارند و به همان اندازه خوشمزه است.

فرق قهوه فوری با نسکافه چیست؟

نسکافه یک مدل از قهوه‌های فوری ساخته شده توسط شرکت نستله (Nestlé) است. به علت محبوبیت بالای این برند در جهان، افراد زیادی از قهوه‌های فوری با نام نسکافه یاد می‌کنند، البته همان‌طور که گفته شد امروزه قهوه‌هایی با برندهای مختلف در بازار قابل خریداری هستند.

میزان کالری قهوه موجود در قهوه فوری، بستگی به نوع آن دارد.

کالری قهوه فوری چقدر است؟

میزان کالری قهوه موجود در این نوع از قهوه، بستگی به نوع آن دارد، اما به طور کلی می‌توان گفت که هر فنجان قهوه از نوع فوری، هفت کالری دارد.

خواص قهوه فوری

این نوع قهوه همان مزایای قهوه عادی را در خود جای داده است. در واقع با مصرف این قهوه نیز می‌توانید از کلیه مزایای قهوه بهره‌مند شوید و هیچ کمی و کاستی در این زمینه وجود ندارد. از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • وجود آنتی‌اکسیدان‌ها
  • ضد دیابت
  • جلوگیری از بیماری‌های مربوط به کبد

علاوه بر این موارد، تحقیقات بسیاری مشخص کرده‌اند که مصرف قهوه به میزان استاندارد می‌تواند موجب بهبود یافتن سلامت روانی افراد شود. این امر نیز یک عامل بسیار مناسب برای کاهش افسردگی در کلیه انسان‌ها محسوب مي‌شود.

مزیت دیگر استفاده از انواع قهوه را می‌توان بهبود عملکرد مغز دانست. کافئین موجود در درون قهوه به شما کمک می‌کند تا بتوانید فعالیت‌های پیچیده‌ را خیلی راحت بررسی کنید و از بین راه‌حل‌های موجود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. همین امر خود یک مزیت بی‌نظیر در برابر سایر نوشیدنی‌ها به شمار می‌آيد.

از مضرات قهوه فوری، می‌توان به افزایش فشار خون اشاره کرد.

مضرات قهوه فوری

این ماده غذایی نیز دارای مضرات مختص به خود است، اما خوشبختانه بخش عظیمی از آن‌ها تنها زمانی رخ می‌دهند که در مصرف قهوه فوری زیاده‌روی کنید. قاعدتاً در صورت استفاده صحیح با هیچ یک از این مضرات روبه‌رو نمی‌شوید. از جمله مهم‌ترین مضرات قهوه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون
  • پوکی استخوان
  • کم‌تر شدن میزان جذب آهن

یکی از مهم‌ترین مضرات قهوه‌‌های فوری و به طور کلی قهوه، تغییر در ساعات خواب بدن است. این امر به دلیل وجود میزان بسیار زیادی کافئین در درون قهوه رخ مي‌دهد. اگر از جمله افرادی به شمار می‌آيید که در خواب خود دچار مشکل شده‌اند و نمی‌توانند در زمان مشخص به رختخواب بروند،‌ احتمالاً باید خیلی زود میزان مصرف قهوه خود را کاهش دهید.

آیا لاغری با قهوه فوری امکان پذیر است؟

همان‌طور که گفته شد، برخی از تولیدکنندگان قهوه‌‌های فوری با اضافه کردن مواد مختلفی همچون جنسینگ؛ باعث می‌شود که قهوه فوری را جزو قهوه های مناسب برای لاغری دانست و می‌توان با استفاده از قهوه‌های فوری نسبت به کاهش وزن اقدام کرد. اگرچه وجود کافئین به طور خودکار موجب افزایش سوخت و ساز بدن شما می‌شود، اما تاکنون تحقیقات خاصی در زمینه وجود رابطه، بین قهوه‌های فوری و کاهش میزان وزن انجام نشده است.

به همین جهت نمی‌توان به صورت صد در صدی درباره این موضوع نظری قطعی دارد. به همین منظور بهتر است به جای استفاده بیش از حد قهوه‌های فوری به سراغ روش‌های بهتری همچون رژیم‌های غذایی مناسب و ورزش برای کاهش وزن خود بروید. این روش‌ها یک انتخاب عالی در چنین زمینه‌ای به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

یکی از محبوب ترین ها و پرفروش ترین نوع قهوه در ایران و جهان، قهوه فوری است. دلیل این امر نیز به سرعت بالای تهیه آن و تنوع برند ها و مدل های مختلف این سبک از قهوه بر می‌گردد. امروزه امکان تهیه انواع قهوه فوری برای همه مصرف کنندگان وجود دارد.

منبع: nescafe.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • تفاوت قهوه با قهوه فوری چیست؟

    قهوه از دانه های آسیاب شده قهوه دم می شود، در حالی که قهوه فوری از قهوه ای تهیه می شود که قبلاً دم شده و سپس خشک شده است.

  • آیا قهوه فوری همان نسکافه است؟

    نسکافه یک برند قهوه فوری است که توسط نستله تولید می شود، بنابراین همه قهوه های فوری نسکافه نیستند، اما نسکافه نوعی قهوه فوری است.

  • آیا قهوه فوری خراب می شود؟

    قهوه فوری نسبت به قهوه آسیاب شده ماندگاری بیشتری دارد و می تواند طعم و عطر را به مرور زمان از دست بدهد.

  • آیا قهوه فوری باعث لاغری می‌شود؟

    مصرف قهوه فوری به تنهایی به کاهش وزن منجر نمی‌شود، اما در کنار رعایت تعادل کالری و افزایش فعالیت بدنی، ممکن است در رژیم لاغری موثر باشد.

  • آیا قهوه فوری خوب است؟

    کیفیت و طعم قهوه فوری ممکن است نسبت به قهوه تازه آسیب ببیند، و اینکه نوع قهوه مزیت‌هایی مانند آسانی و سرعت در تهیه و همچنین طولانی مدت بودن ماندگاری دارد.

  • آیا قهوه فوری کافئین دارد؟

    بله، قهوه فوری نیز مانند قهوه تازه دارای کافئین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *